Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle je jeden z prvních produkčních Jaguarů XE Project 8. Jezdit bude v Česku, majitele stál přes 5 milionů

Stanislav Švarc
Diskuze (0)
I když Jaguar představil ostrý sedan XE SV Project 8 loni v červnu, první vyrobené kusy se k zákazníkům dostávají až teď. Jeden exemplář z 300kusové série už zamířil i k českému majiteli. A my jsme ho důkladně prozkoumali.

Jestli si teď v rychlosti nevybavujete, co je Jaguar XE SV Project 8 zač, tak vězte, že jde o nejvýkonnější, nejlépe akcelerující a nejextrémnější výtvor v dosavadní historii tradiční britské automobilky. Sedan je poháněn pětilitrovým osmiválcem, který díky přeplňování kompresorem poskytuje výkon 600 koní (441 kW), umí zrychlit z nuly na 100 km/h za 3,7 sekundy a uhánět rychlostí až 322 km/h.

Kompresorem přeplňovaný zážehový osmiválec je spárován s osmistupňovou automatickou převodovkou Quickshift, která umí změnit převod za pouhých 200 milisekund. Síla agregátu je pak přenášena na všechna kola. Aby silný agregát zvládl vůz ukočírovat, je zavěšení vylepšeno tužšími pružinami, zatímco brzdy jsou karbon-keramické, kotouče mají průměr 400 mm vpředu a 396 mm vzadu. Specialitou je i elektronicky řízený aktivní diferenciál s olejovým chladičem nebo pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2.

Tyto úpravy souvisí se zaměřením auta pro jízdu na závodních okruzích. Kvůli tomu má XE SV Project 8 i speciální okruhový mód, který upraví nastavení ESP a zostří reakce motoru na pokyn.

Vrcholnou verzi XE poznáte už podle agresivního vzhledu, navrženého Waynem Burgessem, který se podle svých slov inspiroval rallyeovou Lancií Delta Integrale. Změny jsou rozsáhlé, zachována byla jen střecha a dveře. Vpředu najdete unikátní karbonový nárazník s výraznými chladicími otvory a „lízátkem“ nebo karbonovou kapotu s chladicím otvorem, zboku zaujmou 20palcová kovaná kola, zatímco vzadu je vedle výrazného nastavitelného křídla také karbonový nárazník s difuzorem.

Zadní sedačky, prosím

Jaguar nabízí osm barev karoserie, trochu smutné ovšem je, že mezi nimi chybí britská závodní zelená. První český majitel si zvolil výraznou oranžovou, která vyjde na 8300 eur (asi 215 tisíc korun). Tu doplňují černé polepy a kola ve stejné barvě.

I díky tomu 600koňový sedan vypadá opravdu agresivně. Nejlepší je asi pohled zezadu na široké boky s nedotaženými blatníky a zmíněným difuzorem. Což je vlastně příznačné, protože když už na Project 8 náhodou v provozu narazíte, tuhle část auta si užijete nejvíc…

Interiér se příliš neodlišuje od standardního XE, najdete tu ale sportovní sedačky (Jaguar nabízí i závodní skořepiny), volant potažený Alcantarou, volič automatické převodovky tvarem připomínající pistoli (pochází z modelu F-Type SVR), a řadu karbonových doplňků. Docela vtipná (nebo spíš smutná?) je přítomnost systému start/stop a jízdního režimu „Eco“. Dá se ale očekávat, že tlačítko s nápisem ECO moc využívané nebude.

V souvislosti s interiérem jsou zajímavé ještě dvě zvláštnosti. První je skutečnost, že Project 8, přestože ho vyrábí britská automobilka, je k dispozici pouze s levostranným řízením. Druhou zajímavostí je možnost objednat si auto bez zadních sedaček. Místo nich pak budete mít vzadu bezpečnostní rám. A ušetříte asi 12 kilogramů hmotnosti.

Český majitel si každopádně přál i zadní sedadla.

Jeden z prvních zákaznických kusů

S Projectem 8 totiž plánuje jezdit víceméně normálně, nebere ho pouze jako okruhovou hračku, přestože ho tak Jaguar původně zamýšlel.

Jízda s tímhle supersedanem jistě bude zážitek, Project 8 je totiž hardcore auto, vůz prakticky bez kompromisů. Například obrovské a nízko položené „lízatko“ se asi nebude kamarádit s příčnými prahy, ale s tím se holt musí počítat.

Stejně jako s hlukem v interiéru. Pohled pod karbonovou kapotou totiž odhalí absenci jakýchkoli tlumících hmot a odhlučnění. A stejné je to v podbězích, i tady chybí tlumící materiál. V Projectu 8 si tak jeho majitel do sytosti užije nejen specifickou kombinaci drsného zvuku osmiválce (podpořeného sportovním výfukem) a jekot kompresoru, ale také syrový, ničím nemaskovaný hluk od podvozku.

Už v úvodu jsem naznačil, že tento konkrétní exemplář je prvním zákaznickým Projectem 8 v Česku. Současně jde ale také o jeden z prvních předaných kusů vůbec – možná i o první předaný vůz majiteli na evropské pevnině. Zákazník si vůz, který kvůli mnoha odlišnostem od sériového XE musel být registrován jako individuální stavba, odvezl v pátek z pražského autosalonu Dajbych.

Mimochodem, zájem prý projevil dva týdny předtím, než byly vůbec otevřeny objednávky.

A cena? Prvního českého zákazníka Project 8 vyšel na 5,36 milionu korun.

Nebude ale jediný, z České republiky Jaguar obdržel celkem tři objednávky. Dva další kousky jsou tedy ještě na cestě.

Stanislav Švarc
Diskuze (0)