Jaguar XE SV Project 8 je britské kladivo na M3. Má 600 koní!
Jaguar vždy patřil mezi ty drsnější hochy automobilového světa a nyní to opět dokazuje. Na trh totiž uvádí novou vrcholnou verzi sedanu střední třídy XE. Novinka se jmenuje XE SV Project 8 a je pěkně ostrá!
Britské kladivo na BMW M3 nebo Mercedes-AMG C 63 S je poháněn pětilitrovým osmiválcem, který díky přeplňování kompresorem poskytuje výkon 600 koní (441 kW), na což jeho němečtí konkurenti zdaleka nestačí. Přeplňovaný třílitrový šestiválec M3 dává 317 kW, zatímco osmiválec biturbo v AMG C 63 S nabízí 375 kW.
Díky této síle umí XE SV Project 8 zrychlit z 0-100 km/h za 3,7 sekundy, což je hodnota na úrovni superaut. A také to znamená, že nejnovější díly divize SVO je nejrychleji akcelerující Jaguar historie. Maximální rychlost pak činí 321 km/h.
Kompresorem přeplňovaný zážehový osmiválec je spárován s osmistupňovou automatickou převodovkou Quickshift, která umí změnit převod za pouhých 200 milisekund. Síla agregátu je pak přenášena na všechna čtyři kola. Aby silný agregát zvládl vůz ukočírovat, je zavěšení vylepšeno tužšími pružinami, zatímco brzdy jsou karbon-keramické, 400mm vpředu a 396mm vzadu. Specialitou je i elektronicky řízený aktivní diferenciál s olejovým chladičem nebo pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2.
Jaguar XE SV Project 8 – srovnání s konkurencí | |||
Model | Jaguar XE SV Project 8 | BMW M3 | Mercedes-AMG C 63 S |
Motor | 5.0 V8 kompresor | 3.0 R6 turbo | 4.0 V8 biturbo |
Pohon | 4x4 | 4x2 | 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 5000 | 2979 | 3982 |
Válce/ventily | 8/4 | 6/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 441/6500* | 317/5500-7300 | 375/5500-6250 |
Točivý moment [N.m/min] | 700/3500-5000* | 550/1850-5500 | 700/1750-4500 |
Převodovka | 8A | 6M (7DS) | 7A |
Max. rychlost [km/h] | 321* | 250 (250) | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,7* | 4,3 (4,1) | 4,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 11,0* | 8,8 (8,3) | 8,2 |
*Předběžné hodnoty |
Tyto úpravy souvisí se zaměřením auta pro jízdu na závodních okruzích. Kvůli tomu má XE SV Project 8 i speciální okruhový mód, který upraví nastavení ESP a zostří reakce motoru na pokyn. Navíc bude dostupný ve dvou verzích. Zatímco standardně dostanete čtyři sportovní sedadla, s hořčíkovými rámy a výrazným tvarováním, za příplatek je okruhový paket s pouze dvěma závodními karbonovými sedadly, která disponují čtyřbodovými pásy. Toto řešení pomůže uspořit 12,2 kilogramu.
Vrcholnou verzi XE poznáte už podle agresivního vzhledu, navrženého Waynem Burgessem, který se podle svých slov inspiroval rallyeovou Lancií Delta Integrale. Změny jsou rozsáhlé, zachována prý byla jen střecha a dveře. Vpředu najdete unikátní karbonový nárazník s výraznými chladicími otvory a „lízátkem“ nebo karbonovou kapotu s chladicím otvorem, zboku zaujmou 20palcová kovaná kola, zatímco vzadu je vedle výrazného nastavitelného křídla také karbonový nárazník s difusorem.
Uvnitř najdete alcantarové čalounění nebo karbonové obložení. Nový je i volant nebo volič automatické převodovky, který svým tvarem připomíná pistoli. Obrazovka v přístrojovém štítu pak zvládne zobrazit i data o přetížení nebo stopky. Britské zákazníky nicméně jistě nepotěší, že automobil bude dodávaný pouze s levostranným řízením.
Jestliže vás nabídka divize SVO specializované na unikátní auta zaujala, měli byste s objednávkou pospíšit. Vznikne jen 300 exemplářů, přičemž Jaguar zatím nezveřejnil, kolik aut poputuje na jaký trh. Omezení výroby souvisí nejen se zachováním exkluzivity, ale také s omezenou výrobní kapacitou závodu SVO v Rytonu. První exempláře Jaguaru XE SV Project 8 by se u zákazníků měly objevit v květnu 2018. Klienti za ně zaplatí minimálně 149.995 liber, tedy asi 4,5 milionu korun.