Jaguar XF 2012: Radikální plastická operace
Na autosalonu v New Yorku se představuje důkladný facelift Jaguaru XF, označovaný jako modelový rok 2012. Jaguar kompletně přepracoval přední část karoserie, modifikoval záď a k tomu přidal několik technických inovací.
Na první pohled zaujmou nové bi-xenonové světlomety. Jsou nižší, protažené víc do šířky a přišly o obloučky zasahující do kapoty motoru. Z vnější strany je lemuje pás diod, který má připomínat tvar písmene J – nový rozpoznávací znak Jaguarů. Světlomety si zachovávají zdvojenou optiku, pro značku typickou, a nově mají zatmavené pozadí.
Nová maska chladiče je širší a má méně zaoblené rohy. Šéfdesignér programu XF Andy Whyman přiznává, že inspirací byla první generace XJ, která je oblíbeným modelem jeho i Iana Calluma. S tímto retroprvkem se proto budeme setkávat i v budoucnu.
Kapota motoru je protažená více dopředu a má výrazněji zvýšenou střední část – další typický prvek Jaguarů, tzv. Power bulge. Nenápadné zalomení v zadní části kapoty zlepšuje obtékání vzduchu a má zároveň sloužit jako křídlo, ke zvýšení přítlaku.
Nárazník standardní verze má zdobnější otvory na krajích a mohutnější chromované lišty. Tento designový prvek lze za příplatek nechat vyměnit za mlhovky. Podobné změny se dočkal i sportovní nárazník XFR, u něj však odpadají chromované lišty nebo možnost mlhovek.
Za předními koly se nachází nově tvarované boční výdechy. Horizontální orientace (a také množství dalších prvků) se inspiruje původním konceptem C-XF. Představitelé značky přiznávají, že takové řešení nemohli v sériové výrobě uplatnit, dokud byly Jaguar a Aston Martin pod jednou střechou koncernu Ford.
Zadní světla dostala také diody ve tvaru J. Chromovaná lišta mezi zadními lampami má po faceliftu subtilnější tvar a zmizel z ní nápis Jaguar, místo něj zdobí záď logo Jaguaru. Nápis s názvem automobilky nyní najdeme jen na předních blatnících.
XFR má také nový zadní difuzor. Díky němu a díky úpravám na spodní části karoserie se zesílil Venturiho efekt při proudění vzduchu pod autem.
V interiéru čekají zcela nová sedadla s výraznější tvarování a lepším bočním vedením. Stříbrná tlačítka jsou nahrazena černým měkčeným plastem – Jaguar zde vyslyšel stížnosti majitelů a zvolil barevný kontrast tlačítek s jejich rámečkem.
Multimediální systém má sedmipalcovou dotykovou TFT obrazovku s novým polarizačním filtrem. Na vrcholu nabízených audiosystém nyní stojí 1200W Bowers & Wilkins. Prémiová soustava 17 reproduktorů má subwoofer, který je větší než palivová nádrž ve Fordu Fiesta!
Nový motor AJ-i4D jsme představili již dříve. Čtyřválcový agregát o výkonu 140 kW s točivým momentem 450 Nm se svými parametry vyrovná staršímu 2,7D V6. Díky nižšímu objemu (2,2 litru), osmistupňové automatické převodovce a systému Stop/Start dosahuje kombinované spotřeby 5,4 l/100 km.
Více o novém motoru se dočtete v článku Jaguar XF 2,2D: První dojmy.
Osmistupňovou převodovku ZF dostanou také třílitrové biturbodiesely. Tím se sníží jejich kombinovaná spotřeba o půl litru na 6,3 l/100 km.
Další technické změny zahrnují například hliníkový obal diferenciálu, který zlepšuje chlazení, nebo dvojitou motorovou stěnu (snížení hluku o 3 dB). Snížil se také aerodynamický hluk a zmenšilo se pronikání ruchů do kabiny, výsledkem má být dle Jaguaru nejtišší interiér ve vyšší střední třídě (posuzováno v rychlosti 160 km/h).