Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XF – Němci třeste se!

Miroslav Kudělka

Jaguar se rozhodl tvrdě zaútočit na německou nadvládu v segmentu vyšší střední třídy a vložil do toho veškeré své schopnosti a tradiční úspěšné prvky. Výsledkem je sportovní sedan XF, jenž více než kdykoli v historii směřuje ke...

Jaguar XF představuje naprostou revoluci v britském vnímání reprezentativního sedanu vyšší střední třídy. Pryč jsou tradiční prvky jako striktně tříprostorová karosérie a směrem dolů se svažující záď mělkého zavazadlového prostoru.

Nové XF vstupuje na trhy s nebývale agresivními sportovními liniemi vycházejícími z velmi úspěšného kupé XK. Především při pohledu na záď vozu se netrénovaný pozorovatel bude dlouze rozmýšlet, je-li to kupé či sedan. Vynikající práci odvedli technici v aerodynamice, kterým se podařilo stlačit koeficient odporu vzduchu cx na vynikajících 0,29 a přitom zajistit, aby vztlak na přední i zadní nápravě dosahoval nulových hodnot. K tomu je nutno připočíst naprosto jednoznačnou čitelnost novinky, jejíž čisté boční linie s vysoko položenou odtokovou hranou víka zavazadlového prostoru, nenechávají nikoho na pochybách, že stojí před Jaguarem nové generace.

Prudce se snižující linie zadní části střechy vyvolává pochybnosti o dostatečné výšce pro hlavy cestujících, ale její hodnota 956 mm hovoří o naprostém opaku. Stejný rozměr pro přední sedadla je 990 mm. Jak již bylo zmíněno, tvarově vychází XF z kupé XK a podobnost zašla tak daleko, že sklon čelního skla je naprosto stejný. V této třídě rozhodně nejsou běžné výstupy ohřátého vzduchu z motorového prostoru umístěné za předními koly. Luxusním detailem v této sportem dýchající sekci je leštěný hliníkový blok se jménem.

jaguar predstavujeme jaguar predstavujeme
 

Hovoříme-li o boční linii jako o elegantně čisté, při popisu přídě vozu budeme muset radikálně obměnit slovník. Z kteréhokoli úhlu působí příď s daleko vzad protaženými kryty dvojitých světlometů, brutálně sportovním dojmem, který jednoznačně sleduje současný trend vozů této třídy. Zaujmou mohutné vstupy vzduchu ve spoileru dělené hliníkovými žebry, stejně jako mřížka masky z nerezivějící oceli s logem. Třešničkou na dortu této části vozu je skvěle profilovaná kapota motoru dávající tušit ukrytou nezkrotnou sílu. Ve stejném duchu je vyvedena také záď vozu, které dominují velmi široké koncové svítilny využívající stále oblíbenější techniku LED. Poměrně úzké víko zavazadlového prostoru navazující na velmi skloněné zadní okno, zasahuje hluboko do mohutného nárazníku a ukrývá objem až 540 litrů.

jaguar predstavujeme jaguar predstavujeme
 

Nejen atraktivním kabátem živa je tato kategorie automobilů a tak musí nabídnout i náležité technické finesy. Nosná struktura karoserie novinky opouští cestu hliníku a vrací se k osvědčeným ocelovým plechům. Zdánlivý krok zpět však přináší možnost využití vysokopevnostních ocelí na exponované části jako jsou prahy a především neobvykle štíhlé sloupky a deformační zóny. Toto řešení nejen zaručuje vynikající pevnost v ohybu i krutu, ale také výrazně zlepšuje výhled řidiče všemi směry. Všechny plechy jsou pozinkované a základní lak je nanášen elektolyticky, aby pronikl do všech skulin. Návrh celého vozu byl poprvé v historii Jaguaru proveden zcela pomocí moderních CAD technologií, které umožnily odhalit nedostatky mnohem dříve, než byl vyroben první funkční vzorek. Bezpečnost chodců při kolizi zajišťuje druhá generace systému uvolňujícího a zvedajícího zadní část kapoty motoru. Samozřejmostí jsou dvoufázové airbagy na předních sedadlech, stejně jako jejich kolegové po stranách vozu, předpínače pásů a jejich následné povolování či aktivní opěrky hlav.












Srovnání Jaguar XF vs. konkurence
Rozměr Jaguar XF BMW 5 Lexus GS300 Mercedes E Audi A6
Délka [mm] 4961 4841 4825 4856 4916
Šířka [mm] 1877 1846 1820 1822 1855
Výška [mm] 1460 1468 1430 1483 1459
Rozvor [mm] 2909 2888 2850 2854 2843
Rozchod vpředu [mm] 1559 1558 1535 1577 1612
Rozchod vzadu [mm] 1605 1581 1540 1570 1618
Zavazadlový prostor [l] 540 520 430 540 546
Pohotovostní hmotnost [kg] 1771 – 1842 1575 -1735 1695 -1810 1580 – 1910 1520 – 1770

Vysoká tuhost karosérie zaručuje mimo bezpečnosti také skvělý základ pro kvalitní jízdní vlastnosti. Obě nápravy vycházející z kupé XK prošly dalším vývojem. Přední je tedy lichoběžníková s rameny z hliníkové slitiny a zadní víceprvková. Obě jsou uloženy v pomocných rámech zaručujících redukci přenosu hluku. Cílem nastavení byla minimalizace předklánění vozu při brždění a stabilita při vysokých rychlostech. Odpružení je u třech slabších motorizací pasivní s vinutými pružinami, zatímco nejvýkonnější model SV8 dostal dvoustupňové elektronicky řízené tlumiče jako XK. Nápravy jsou osazeny kotoučovými brzdami 326x20 na všech kolech, jev SV8 má vpředu větší 355x22 mm. Brzdy jsou vystaveny na obdiv za hliníkovými koly o průměrech 17“, 18“, 19“ a u SV8 dokonce standardně 20“. Všechny tyto mechanické záležitosti zaručují výborný základ, který je doveden k dokonalosti pomocí všech dostupných regulačních elektronických systémů jako je ABS, EBD, DSC, EBA (nouzové brždění), a ještě několika dalšími, které mají řidiči zajistit naprostou kontrolu nad vozem. Jedny omezují výkon motoru, druhé uvádějí v činnost brzdovou soustavu, další dokonce umožňují nastavit maximální rychlost, kterou řidič nechce překročit. Špičkový model SV8 umožňuje zcela vypnout stabilizační systém DSC a řidič má možnost vyzkoušet jeho sílu plně ve vlastní režii.

 

jaguar predstavujeme jaguar predstavujeme
 

Konečně jsme se dopracovali pod kapotu. Zde je možno volit z nabídky čtyř pohonných jednotek, z nichž jedna je vznětová.

Jedná se o známý motor 2,7 V6 se dvěmi turbodmychadly a výkonem 152 kW (207 k) a točivým momentem 435 Nm. Motor má čtyři ventily na válec, litinový blok, hliníkové hlavy válců a vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači. Jeho zážehovou alternativou je 3,0 V6 s plynule měnitelným časováním ventilů VCP i variabilní délkou sání. Produkuje výkon 175 kW (235 k) a moment 293 Nm, jehož je 80 procent k dispozici mezi 1500 a 6800 ot/min. Dalším v řadě je atmosféricky plněný 4,2 V8 produkující 219 kW (298 k) výkonu a 411 Nm momentu. Špičkovou motorizací je kompresorem plněná verze téhož motoru s výkonem 306 kW (416 k) a točivým momentem 560 Nm s 86% procenty této hodnoty použitelnými od 2000 ot/min až do zásahu omezovače. Zážehové motory mají jak blok tak i hlavy vyrobeny z hliníkové slitiny.Všechny motory jsou dodávány v kombinaci s jednou jedinou šestistupňovou převodovkou. Ta je plně elektronicky řízená a umožňuje jak řazená páčkami pod volantem, tak plně automatický režim. Vychází z osvědčeného ústrojí použitého v XK, ale dalším laděním dosáhla ještě hladšího chodu při změně rychlostí. Samozřejmostí vozů Jaguar je pohon zadních kol a motor umístěný za přední nápravou.

V běžném provozu je přes veškerou skrytou techniku nejdůležitější interiér a ten v XF patří rozhodně k tomu nejlepšímu na trhu. Výrobce nešetřil špičkovými materiály jako je kůže, leštěný hliník a drahé kořenové dřevo jihoamerického ořechu nebo dubu, aby mu dodal náležité důstojnosti. Výbava má tři stupně bohatosti – Luxury a Premium Luxury (oba motory V6), Premium Luxury (atmosférický V8) a SV8 pro nejvýkonnější model.












Jaguar XF - modelová řada
Motor 2.7D 3.0 V6 4.2 V8 4.2 V8 SV8
Zdvihový objem [cm3] 2720 2967 4196 4196
válce/ventily 6/4 6/4 8/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 152/4000 175/6800 219/6000 306/6250
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min] 435/1900 293/4100 411/4100 560/3500
Max. Rychlost [km/h] 229 237 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,2 8,3 6,5 5, 4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7,5 10,5 11,1 12,6
Emise CO2 [g/km] 199 249 264 299

Prostornost je dána rozvorem dlouhým 2909 mm a šířkou 1877 mm. S těmito parametry lze již velmi dobře pracovat, z čehož velmi těží cestující vzadu. Jednoduché přístrojové desce vévodí decentní modrou podsvícené kruhové přístroje s displejem a ve střední části dotykový displej navigace a řídícího systému celého vozu. V XF je použito minimum tlačítek pouze pro nejdůležitější funkce ovládání audioaparatury a ventilace. Ostatní prvky jsou ovládány přes dotykový displej. Ten pracuje také jako zobrazovací jednotka kamery usnadňující couvání. Velmi originálním řešením je ukrytí výdechů ventilace, pokud není motor v chodu. Jakmile nastartujete a ventilace začne pracovat, automaticky se odkryjí do zcela konvenční podoby. Ve stejném duchu vyvedena také středová konzola obložena dřevěnou dýhou s hliníkovými detaily. Dominantou zde je kruhový volič převodovky. Před ním je tlačítko spouštěče, které při vstupu do vozu rudě bliká, což má navodit dojem pulsujícího srdce. Na opačné straně je ovladač elektronické parkovací brzdy. Pod odklápěcím víkem schránky je prostor s držáky na nápoje.











Srovnání Jaguar XF a S-Type
Rozměr XF S-Type
Délka [mm] 4961 4905
Šířka [mm] 1877 1818
Výška [mm] 1460 1447
Rozvor [mm] 2909 2909
Rozchod vpředu [mm] 1559 1534
Rozchod vzadu [mm] 1605 1542
Zavazadlový prostor [l] 540 400

Výrazně zmenšená přední sedadla neubírají na komfortu, ale nabízejí více prostoru pro cestující vzadu. V základním provedení mají možnost elektrického seřizování polohy v osmi směrech, u verze SV8 má řidič k dispozici dokonce 16 a spolujezdec 12 možností ke změně. Na přání je lze osadit vyhříváním i chlazením s podpůrným ventilátorem. Zadní sedadla mají možnost sklopení opěradel pro zvětšení zavazadlového prostoru. Zde je na místě otázka, zda poměrně malá okna ve dveřích nebudou u cestujících vzadu, navozovat pocity klaustrofobie. Pohodu při jízdě zlepšuje špičková audioaparatura se 14 reproduktory o výkonu 440 W. Samozřejmostí je bezdrátové připojení Bluetooth pro mobilní telefon, možnost připojení externího MP3 přehrávače. Vyjmenovat všechny další prvky výbavy interiéru daleko přesahuje rámec tohoto článku.

Nový Jaguar XF vstupuje do segmentu s velmi tvrdou konkurencí, proti které však nabízí poněkud jiné vnímání kombinace komfortu a sportovního ducha. Velmi důležité je, že má v nabídce kvalitní vznětový agregát posouvající jej z pozice luxusního exota k použití v běžném provozu jako služební vůz. Výrazný sportovně-elegantní nádech mu navíc může dopomoci na vrchol této společnosti.

Miroslav Kudělka