Jaguar XJ_e: Plug-in hybrid s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem
Jaguar XJ_e je prozatím nejnovějším příspěvkem britské automobilky do kategorie plug-in hybridů.
Jaguar se vývoji plug-in hybridu na základech sériového modelu řady XJ věnuje v rámci projektu REEVolution podporovaného britskou vládou. Kromě automobilek Jaguar a Land Rover je do něj zapojen mimo jiné také Nissan a Lotus Engineering. Cílem celého projektu je vývoj automobilů s co nejnižšími emisemi škodlivých plynů a k nejaktuálnějším výsledkům snažení vývojářů patří právě XJ_e.
Premiéra tohoto plug-in hybridního Jaguaru se v tichosti odehrála během letošního Festival of Speed v pavilonu Fos-Tech, zaměřeném na hybridy a vozidla s alternativním pohonem. Nyní se Jaguar XJ_e představuje na britské přehlídce CENEX 2012, pořádané od 5. do 6. září a zaměřené pouze na vozidla s nízkými emisemi výfukových plynů.
Pod kapotou Jaguaru XJ_e pracuje přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 2,0 litru vybavený přímým vstřikováním paliva. Motor o výkonu 177 kW (240 k) pochází z Range Roveru Evoque a je spojen s upravenou osmistupňovou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor o výkonu 69 kW (94 k). Tomu poskytují potřebnou energii lithium-iontové baterie o kapacitě 12,8 kWh. Celkový výkon tohoto pohonného systému je podle automobilky 246 kW (334 k).
Jaguar uvádí, že XJ_e akceleruje z 0 na 100 km/h za méně než 6,5 s a jeho rychlost je omezena na 250 km/h. V čistě elektrické režimu ujede až 40 km a kombinovaném cyklu má být jeho spotřeba paliva 3,2 litru benzinu na 100 km a emise CO2 mají být nižší než 75 g/km. S plnou nádrží paliva a nabitými bateriemi má mít XJ_e dojezd 1092 km.
K možné sériové výrobě XJ_e se automobilka Jaguar prozatím oficiálně nevyjadřuje a je pravděpodobné, že údaje získané z vývoje tohoto vozu využije až pro další generaci svých automobilů.