Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XJ75 Platinum: Koncept k jubileu se ukázal v Pebble Beach

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Jaguar letos slaví 75 let od doby, kdy použil poprvé jméno šelmy jako doplněk k typovému označení sportovního vozu SS 100.

K výročí přichystal tým jeho designérů koncept XJ75 Platinum. Ten se ukázal na uplynulém Concours d'Elegance v kalifornském Pebble Beach. Prestižní výstava, na které se kromě nablýskaných veteránů objevují i moderní vozy, proběhla od 11. do 15. srpna 2010.

XJ75 Platinum je postaven na základě modelu XJL Supercharged s prodlouženým rozvorem. Pohání jej kompresorový přímovstřikový vidlicový osmiválec o objemu 5,0 l. Největší výkon motoru je na hodnotě 346 kW (470 k) v rozmezí 6000-6500 min-1, točivý moment dosahuje 575 Nm v širokém spektru otáček 2500-5500 min-1.

Karoserie lakovaná bílou perletí dostala nový aerodynamický kit. Chromované díly exteriéru mají tmavší odstín tohoto kovu, nebo jsou černé, stejně jako sloupky a části klik dveří. Obří dvaadvacetipalcová litá kola s deseti paprsky vyznávají opět tuto kontrastní kombinaci.

Ani v interiéru tomu není jinak. Sedadla s logy Jaguaru na opěradlech jsou čalouněna kůží Jet Softgrain s prošíváním bílou nití. Mezi výdechy ventilace se nachází skvost: mechanické hodinky britské firmy Bremont. Ta navrhla vnější podobu, země původu strojku nijak nepřekvapí: je jí totiž Švýcarsko.

U horní hrany přístrojové desky nesmí chybět kovový štítek s nápisem Jaguar 75. Tlačítka elektrického ovládání sedadel pokrývá znovu chrom, tentokrát klasický. Luxusní vnitřní prostor doplňuje špičkové audio Bowers & Wilkins s dvacítkou (!) reproduktorů a celkovým výkonem 1200 W.

XJ75 Platinum je nejen konceptem u příležitosti půlkulatin Jaguaru, je také ukázkou možností individualizace britských vozů.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Pekelná Micinka
17. 8. 2010 17:58
75
Před pár dny jsem měl konečně možnost letmo obhlédnout zevnějšek nového XJ. Bohužel již za tmy a bylo černý barvy navíc s tmavě lakovanou mřížkou, takže nějaké závažnější verdikty bych si odpustil. Řekl bych, že je zde vidět příklon k luxusu, podobně jako u nové A8. Auto zmohutnělo a opticky ztěžklo, čemuž napomáhá i strmá maska. Boční siluetě nemám co vytknout. Zadní světla, která byla předmětem mnoha debat nevypadají vůbec špatně, dokonce bych zde vytknul, že se při jejich návrhu Jaguar málo odvázal. Mírně zklamaný jsem byl z přední části, může to však být ovlivněno tím, že tento konkrétní vůz měl tmavou mřížku vč. lemu i znaku. Což na černém vozidle nevypadá tuze dobře. Zároveň si dotyčný majitel neváhal "vyšperkovat" svoje vozidlo o tradiční chromovanou sošku predátora ve skoku, takže dílo bylo dokonáno.

V souvislosti s článkem se musím podivit nad uvedenou hodnotou výkonu motoru. Opravdu je "jen" 470k? Mám za to, že nový přeplňovaný agregát má udáváný výkon 510k.

V souvislosti s XJ75 PC resp. XJ SS by se mi líbilo XJ s černou mřížkou, ale chromovým lemem, černou lištou kolem oken a zadními sloupky s panely z kartáčovaného hliníku, třeba sytě červené.