Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XKR - XaKRu rychlý

Ondřej Láník Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Čtyři měsíce po zveřejnění testu nového Jaguaru XK a videa Roadlook (Jaguar XK: kultivovaný gentleman nebo vražedný stroj?) se nám dostalo milé povinnosti vyzkoušet nejrychlejší model, jaký Jaguar dnes nabízí.

Čtyři měsíce po zveřejnění testu nového Jaguaru XK a videa Roadlook (Jaguar XK: kultivovaný gentleman nebo vražedný stroj?) se nám dostalo milé povinnosti vyzkoušet nejrychlejší model, jaký Jaguar dnes nabízí. Mezi superlativy, kterými se obvykle v testech snažíme šetřit, můžeme v případě XKR s klidem zařadit také označení nejlepší Jaguar dnešních dnů.

Vývoj hospodářské situace ve Ford Motor Company v posledních měsících nevěstil mnoho dobrého a ještě před pár lety by rozprodání luxusních značek neznámým investorům překvapilo jen málokoho. V roce 2006 se ale věci, minimálně u Jaguaru, začaly obracet k lepšímu; tradiční britská značka uvedla nové kupé, které automobilová média i zákazníci přijali s nadšením, poslední dny pak rozproudily krev všem příznivcům značky, a to díky uvedení nové studie CX-F, která by mohla být předobrazem čtyřdveřového nástupce modelu S-Type. Naše první setkání s novým celohliníkovým kupé s kočkou ve znaku patřilo k vrcholům loňského roku a tak mechanicky přeplňovaná verze XKR s o 40% vyšším výkonem měla být podle předpokladu ještě důležitější událostí. I když setkání to bylo jen krátké, musíme hned na začátku konstatovat, že očekávání byla splněna, okořeněný Jaguar XKR je neméně povedený jako XK a lze jej doporučit ke koupi. Kdo ale bude jeho spokojeným majitelem?

Klasické britské kupé

Jaguar se ani přes dlouholeté ekonomické potíže nevzdal kontinuální výroby prestižních kupé a kabrioletů, započaté již v roce 1948 modelem XK120 a udržované přes E-type a XJ-S až po dnešní modely označené kódem „XK“, který se v roce 1996 vrátil po dlouhé 35leté přestávce a dostal podobu elegantního kupé ve stylu legendárního „éčka“. Osmiválcové modely jsou podle novodobé tradice poháněny atmosférickým nebo mechanicky přeplňovaným motorem, mají jen jeden pár bočních dveří, dvě plnohodnotná místa vpředu a dvě fiktivní vzadu. V charakteristice tvarů se skloňují slova jako elipsa, ovál, harmonie, plynulé křivky a naopak není patřičné hovořit o hranách, agresivitě či samoúčelnosti. Výrazným poznávacím rysem již po mnoho generací je uspořádání bočních oken a elegantní záď s oválným zadním oknem. Aktuální provedení má vzadu vzhůru výklopné víko, výborně odkrývající přístup k třísetlitrovému zavazadlovému prostoru.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Současný model jsme popsali již v několika článcích, naposledy v testu modelu XK a podrobném popisu nové generace kupé (XK a XKR) a tak se zastavme jen stručně u změn oproti běžnému XK.

Čistý a celistvý design XK je u vrcholné verze poněkud narušen. 87kilowattový, nebo chcete-li čtyřsettisícový rozdíl mezi oběma vozy musí být poznat, a tak vpředu nechybějí stříbrné mřížky chladiče, na bocích chromované lemování kolem oken a stříbrná lišta na výstupu chladícího vzduchu z motorového prostoru. Příď silnějšího modelu vzdáleně připomíná při otevřené kapotě styl, propagovaný Fiatem Grande Punto, což může být považováno za lichotku pro tvůrce lidového Fiatu. Na hliníkové kapotě, která může být kvůli bezpečnosti sraženého chodce vyzdvižena speciálními airbagy, jsou dva náběru vzduchu. Ty jsou lakovány v barvě karoserie, a teprve bližší zkoumání odhalí, že použitým materiálem je běžný plast a ne ocelový či hliníkový plech, jak by možná někdo u takto drahého vozu čekal. Vzadu XKR prozrazuje typový štítek a čtvero koncovek výfuku, spoiler na odtrhové hraně je naopak společný všem členům rodiny XK.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Poněkud nás zklamala kvalita laku – na téměř třímilionovém ambiciózním kupé bychom čekali zrcadlový povrch a klavírově hluboký lesk; místo toho jsme našli nikoliv ideálně hladkou povrchovou úpravu; vůz vypadal díky mikroskopickým krupičkám jakoby zaprášeně. Pro někoho to může znamenat výhodu – vůz mezi davem aut za pětinovou cenu tolik nezáří. A komu by to vadilo, může zvolit nápadnější světlý, případně rovnou bílý lak, který by podle našeho názoru štíhlému kupé navýsost slušel. Omyl jistě nehrozí ani puritánům s tradiční British Racing Green. Stříbrná metalíza v nabídce také nechybí, ale splynutí s davem octavií a passatů si anglický šperk nezaslouží.

Standardem atmosférických verzí jsou osmnáctipalcová kola Venus, do nichž byly obuty i naše zimní pneumatiky Pirelli Sottozero. Zakoupíte-li XKR, dostanete automaticky devatenáctipalcová kola Jupiter, za příplatek 61.000,- Kč jsou pro XKR k dispozici dva vzory kol o průměru 20 palců. Pro XKR není třeba připlácet ani za několik dalších položek, které v seznamu výbavy XK schází. Relativní částka, kterou je třeba za mechanické přeplňování v XKR zaplatit, se ani zdaleka neblíží čtyřsettisícovému cenovému rozestupu, viditelnému na první pohled v ceníku. Přehled dodatečné výbavy XKR je na konci článku.

Interiér: snoubení luxusu a funkčnosti

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Fráze o atmosféře anglického klubu dostávají v interiéru nové významy. V sedačkách z jemné krémové kůže si skutečně lze dobře představit anglického gentlemana, ovšem daleko spíš, než mírně uzívaný stařeček v tvídu a s plédem ze skotské vlny přes nohy to bude dynamický mladík jako vystřižený z třicátých let, s pěstěným knírkem, čapkou bekovkou, károvaným sportovním sáčkem, pumpkami, bílou vlněnou šálou a kozinkovými rukavicemi bez prstů. Jen bude muset měřit nejvýš nějakých 175 cm, jinak mu bude sedačka i hlavová opěrka malá a nízké sedáky nepodepřou dostatečně stehna. Zadní sedadla jsou jen do počtu; jejich rozměry vylučují praktické použití a podle našeho názoru zbytečně zvyšují výrobní náklady a ubírají prostor pro zavazadla.

Písmenko R místo čísla v kódu označení modelu se uvnitř několikrát opakuje. Tříramenný volant zdobí logo R na vertikálním rameni, bohužel na tomto místě je obzvlášť patrné, že tvůrci interiéru si dali poměrně málo práce s tím, aby plasty, imitující kov, jej skutečně připomínaly. Od základního XK se liší také obložení interiéru s designem XKR Aluminium, sportovněji by měly působit i speciálně tvarovaná sedadla.

Už na první pohled je znát, že konstruktéři pořádně přitlačili na kvalitu interiérových materiálu a tentokrát se vystříhali přehmatu s křiklavými, lacině působícími koncernovými tlačítky. Tu a tam sice nějaké zbylo, ale sedícímu řidiči už na očích není. Naopak si všimne modulu stahování oken a seřizování zrcátek, převzatého z Volva i s typickou grafikou. Jsou to vskutku jen detaily, jenže právě na nich stojí prestiž, a zvláště Jaguar by si je měl hlídat. Pozvednuté obočí vyvolal popelník, který nedrží otevřený, stejně jako protivný skřípavý zvuk při stahování elektrických okének; jejich absolutní bezhlučnosti jsme si dříve se zalíbením povšimli u sesterské limuzíny XJ. Za chytrý naopak považujeme dok na bezkontaktní klíček systému Keyless entry pod loketní opěrkou. Při zapnutém zapalování jej nelze vyjmout. Se systémem Valet mode, jistěným PINem, se není třeba bát neoprávněné manipulace s klíčkem falešným bellmanem. Příjemné a intutivní je ovládání navigačního systému na dotykovém displeji, naopak rušení poplašných hlášení s pomocí malé ikonky tamtéž vyžaduje již chvíli hledání. Nechybí adaptivní tempomat a v dnešní bodové době praktický omezovač rychlosti (tlačítko ASL). Celkový dojem z interiéru je ale velice dobrý, podkreslený jemnou vůní kvalitní kůže a duchem anglických tradic.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni

Jízda králů:

Jako anglosaský šlechtic se může cítit každý, kdo se sveze nekonečným kupé s šelmovskou tlamou na přídi. Noblesa s obroušenými hranami, přísný zákaz extrémů a neviditelná, ale dobře patrná ochranná ruka tuhé karoserie a špičkové aktivní bezpečnosti – to vše patří k jízdě na vznešeném anglickém plnokrevníkovi. Konstruktéři si s jízdním komfortem opravdu pohráli a výsledkem je směs komfortu a velmi dobré kontroly, ovšem přikloněná daleko spíše k první hodnotě. Podvozek je tužší opravdu jen o kousek a v žádném případě se ani neblíží hranici vybraného pohodlí; překonávání nerovností bere jako samozřejmou rutinu, po kočičích hlavách se nese jako dobře stavěná loď po menších vlnkách. V tomto kontextu trochu překvapí, že tichou a samozřejmou palubní pohodou pronikají mírné, ale citelné vibrace do podlahy a volantu. Měli jsme podezření na nevyvážené přední kolo, ale nakonec jsme došli k názoru, že se jedná o skrytý hříšek konstrukční kanceláře. Jinak je ovšem skutečné ticho a pohoda, bezhlučná a výkonná klimatizace je samozřejmostí, stejně jako syté tóny z hi-fi sestavy.

Motor pro gourmety:

Kompresorový osmiválec 4,2 l už svůj potenciál naznačil v několika koncernových modelech, včetně předchozího XKR. Zde má zvýšený výkon na 309 kW, tedy pěkných sto koní na litr objemu, bohužel se pod kapotou, vyklápěnou tradičně vpřed, skrývá pod nevzhledným jednobarevným plastovým krytem. Subjektivně se projevuje i chová daleko ostřeji, než například v těžší limuzíně S-type. Famózní tenor Rootsova dmychadla zpívá svoje mrazivá sóla mnohem hlasitěji a při výletech k červenému poli uvnitř vytváří velice jiskrnou akustickou kulisu. Ještě více si jej vychutná okolí – k závrati nádherný akustický útok na bubínky okolostojících svědků prudké akcelerace je prostými slovy nepopsatelný. Nejlepší je samozřejmě pod červeným polem, jmenovité otáčky jsou díky kompresorovému přeplňování relativně nízké. Nádherné je také protúrování na neutrál – v okamžiku, kdy zasáhne omezovač, se ozve dvojí až trojí výstřel do výfuku; skoro jako u závodního auta. Příjemná je také spotřeba při cestovních rychlostech – počítač za městem a na dálnici osciluje mezi 12 – 13 l, po městských křižovatkách se dá posouvat za 15, vydatné šlapání na plyn stojí 19, což u takto výkonného vozu není vůbec špatné.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni Ačkoliv tolik neohromuje, jako téměř o sto koní silnější atmosférický desetiválec v M6, je velice sebejistý a nabízí štědré porce strhujícího kroutícího momentu už od středních otáček a nadprůměrnou ochotu k jejich změně, to vše při opravdu lahůdkovém zvukovém projevu, který je nejsilnějším pocitem z jízdy. To vše podkresluje konečně již bleskově reagující a rychlá samočinná převodovka (pohříchu narozdíl od S-type) se sekvenčním řazením, která svými reakcemi a zejména precizními meziplyny připomíná konkurenčním DSG.

Podvozek spíše diskrétní:

Jestliže jsme motor přirovnali k podobně drahému BMW M6, o jízdních vlastnostech to v žádném případě neplatí. Jestliže M6 se blíží spíše supersportu, jen z donucení trpícímu jízdu po nerovné vozovce, XKR je sice vysokovýkonná alternativa, ovšem jednoznačně preferující velký komfort pro dlouhé cesty. Žádné průjezdy zatáčkami na hraně pudu sebezáchovy ani efektní powerslidy; XKR obojí samozřejmě snadno zvládá, ale naladění podvozku vás k podobným kouskům prostě nesvádí. Alfou i omegou pérování i všech ramen, čepů a silentbloků je maximální odfiltrování nerovností vozovky. V každém okamžiku je příjemně cítit nekompromisní tuhost hliníkové karoserie; poskřípávání na nerovnostech či v zatáčkách je zcela neznámým pojmem. Znamenitě propočítané pérování i geometrie podvozku dodávají dostatek suverenity prakticky v jakékoliv situaci a z míry je nevyvede ani dlouhá série menších nerovností, či trochu větší výmol.

jaguar testy sportovni jaguar testy sportovni

Podobně jako XK, při opravdu rychlé jízdě XKR jeví tendenci k mírnému pohupování, a přechodně namontovaná menší kola na tom nesou podíl jen zčásti. Zatímco u jednoznačně komfortního atmosférického modelu jsme to kvitovali bez nejmenších připomínek, u XKR bychom čekali o kousek pevnější kontakt s vozovkou. Znovu jsme se také setkali s nepříliš dokonalou zpětnou vazbou elektrického posilovače řízení. Zatímco kolega Zezulka v testu civilnější XK8 našel pochopení, nás to poněkud zaskočilo a subjektivně omezovalo kontrolu nad vozem zejména při průjezdech zatáčkami, které se díky tomu staly poněkud nejistými. Jedná se zřejmě o největší slabinu vozu.

Závěr: Individualisté mají o čem přemýšlet

Zatímco u ostatních současných Jaguarů se (bohužel) najde dost důvodů, proč by se měli majetní porozhlédnout také u konkurence, o znamenitém kupé XK to neplatí. Solidně stavěný, výborně vyvážený, moderní a nadprůměrně komfortní vůz proti etablované konkurenci nelimituje již prakticky nic, kromě omezené motorové palety. Jeho značnou výhodou je velice silná zbraň všech nových vozů z koncernu Ford – velice silný design, do karet mu hraje také neokoukanost, pro někoho důležitá dlouhá tradice a také prakticky neexistující přímá konkurence. Přeplňovaná verze XKR k tomu ještě přidává koňskou dávku emocí, takřka koncertní zvukový projev a špičkové chování automatické převodovky. Lehká a pevné hliníková konstrukce naplno využívá všech výhod – nízká hmotnost a značná tuhost jsou znát v každém okamžiku. V dnešní době sílící ropné krize také není bez zajímavosti solidní spotřeba paliva. Letitý osmiválec má po modernizaci stále sil dost a jeho kultivovaný projev, kombinovaný s obsesí po vytáčení, patří k nejsvětlejším stránkám velice atraktivního celku. Pokud hledáte reprezentativní, rychlý a komfortní dopravní prostředek a považujete vozy BMW či Mercedes právem za poněkud přemnožené, je XKR volbou pro vás. Nehledejte v něm ovšem konkurenta pro BMW M6 – tím nejrychlejší současný Jaguar opravdu není. Jeho kvality leží jinde a přes značný potenciál se mu do opravdu ostrého sportování příliš nechce.

První cena vozu 2.455.000,-Kč (XK8 4,2 Coupé (219 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 2.855.000,-Kč (XKR (306 kW))
Základní cena testovaného vozu 2.855.000,-Kč (XKR (306 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.945.000,-Kč (XKR (306 kW))

Plusy

  • rychlý, ale přitom velmi pohodlný automobil
  • komfortní sedadla
  • luxusní materiály a výborné zpracování
  • kvalitní barevná dotyková obrazovka
  • příjemný zážehový osmiválec s nezapomenutelným zvukem
  • velmi rychlá automatická převodovka
  • tuhá karoserie
  • nízká hmotnost

Minusy

  • zadní sedadla zbytečně zabírají prostor, který by mohl být využit pro zavazadla
  • vibrace podlahy ve vysokých rychlostech
  • řízení s nevalnou zpětnou vazbou, poněkud „těstovité“ průjezdy rychlých zatáček
  • deaktivace varovných hlášení pouze přes menu na dotykové obrazovce
  • několik nedotažených detailů v interiéru

Tento test proběhl ve spolupráci s mezinárodním letištěm Mnichovo Hradiště

Související články:

Ondřej Láník Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Jaguar XKR
Cena základní sestavy 2 855 000 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS, elektronický stabilizační systém DSC a podpora brzdění v kritických situacích EBA, imobilizér a obvodový alarm, palubní počítač, kožený multifunkční volant, střední loketní opěrka, 6stupňová automatická převodovka, podélně a výškově nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, audiosystém Jaguar s osmi repro, EON, RDS, PTY, TA a AVC, automatická klimatizace, elektrické ovládání oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, automatické zacloňování vnitřního zpětného zrcátka, vyhřívané přední sklo, dešťový senzor, zadní parkovací systém, vzduchové pérování se systémem CATS, 18palcová hliníková kola Venus, hliníková dojezdová rezerva, komfortní startování, elektrická parkovací brzda, tempomat, xenonová světla, palubní systém, navigační systém s dotykovou obrazovkou, komunikační systém bluetooth, měnič na 6 CD, <br> Výbava navíc v XKR proti XK8: černě lakované brzdové třmeny s písmenem R, elektricky sklopitelná vnější zpětná zrcátka, automaticky zatmavovaná, přední a zadní nárazník se specifickým designem, hliníkový dekor na bočních výstupech vzduchu v předních blatnících, po obvodě bočních oken a ozdobných lištách v zavazadlovém prostoru, stříbrná mřížka masky chladiče nahoře i dole, vstupy chladícího vzduchu v kapotě, kola z lehkých slitin 8,5˝ x 19˝ vpředu, 9,5˝ x 19˝ vzadu, Design „Jupiter“, pneumatiky: 245/40 R19 vpředu, 275/35 R19 vzadu, metalický lak bez příplatku, mlhová světla vpředu se specifickým designem R, čtyři koncovky výfuku, tříramenný volant s logem R na vertikálním rameni a věncem obšitým pravou kůží, obložení interiéru s designem XKR Aluminium, speciálně tvarovaná sedadla čalouněná kůží Kč
Cena testované sestavy 2 945 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (0,-Kč), čalounění sedadel Ivory (+30.000,-Kč), adaptivní tempomat (+42.000,-Kč), dynamické natáčení světlometů (+18.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4196
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 306 / 6250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 560 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 19.1 / 8.6 / 12.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1770 / 310
Rozměr pneu: 285/30 R20
Jaguar XKR
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4791
b) šířka (mm): 1893
c) výška (mm): 1322
d) rozvor (mm): 2752
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1596
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1200
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 340 / 580
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 730
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 380
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano