26.3. 2016 Michal Fokt

Jak je to s těmi kruháči? Nepropadejte hysterii, ale mějte se na pozoru

Jak je to s těmi kruháči? Nepropadejte hysterii, ale mějte se na pozoru

Intenzivně se teď všude řeší situace ohledně předností na kruhových objezdech. Trošku zbytečně, téměř nic se vlastně nezměnilo, i přesto však může docházet k problémům.

Že je s našimi zákonodárci tradičně legrace, už jste si snad zvykli a nejnovější vyhláška, upravující režim na kruhových objezdech, tento trend pouze potvrzuje. Jen je situace malinko jiná, než jaká se na první pohled zdá. Ten vzácný čas, kdy měla u nás auta na kruhových objezdech vždy přednost, už je deset let pryč, i přesto si nás „kruháče“ stihly tímto způsobem vychovat. Ostatně dává to smysl, proto se kruhové objezdy budují a v okolních zemích je to samozřejmost. Ovšem v Čechistánu musí být vždy něco extra.

Už deset let totiž platí, že značka kruhového objezdu je pouze informativní a nedává vozidlu, jedoucímu po objezdu, žádná privilegia. Jako na každé jiné neznačené křižovatce tedy musíte dát přednost vozidlům, přijíždějícím zprava. Vtip je v tom, že vyhláška doteď ukládala povinnost značku „Kruhový objezd“ doplňovat ještě značkou „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“, čímž se kostrbatě docílí toho, co šlo původně bez značky, tedy, že auto na kruháči má skutečně přednost.

Nejnovější výplod našich zákonodárců však situaci „vylepšuje“ tím, že už neukládá povinnost příkazové značky k modré kulaté dávat a pokud někde budou chybět, platí přednost zprava. Nebezpečí ovšem tkví v tom, že se pro řidiče na jednom kruhovém objezdu může situace po pár metrech zcela změnit. Lze si představit stav, kdy vjede ze směru, kde příkazovou značku měl, ale na následující komunikaci už být nemusí a pak pro něj platí přednost zprava.

Bylo by to, pravda, poněkud absurdní, ale se zapomenutými nebo naopak chybějícími značkami jste se určitě na našich silnicích setkali už mockrát. Aby měl řidič nyní jistotu, musí buď na kruháči dávat přednost vždy nebo sledovat, zda auto na komunikaci vpravo má u kulatého obrysu modré „kruháčové“ značky ještě trojúhelník, popřípadě osmiúhelník.

Ministerstvo dopravy sice tvrdí, že i nadále budou na objezdech příkazové značky umisťovány, ale dodává, že „ve výjimečných případech, například v místech s velmi malou intenzitou provozu“, budou mít obce možnost je neumisťovat. Počítám, že tím drasticky ušetří (třeba na zakoupení radaru), a to se pochopitelně vyplatí. S ohledem na to, že nejspíš na každé odbočce na/z kruhového objezdu nebudete dávat přednost a ani nebudete složitě sledovat značky v protisměru, měli byste především doufat, že neznačené nebo špatně značené kruháče na svých cestách potkávat nebudete.

Spolupracujeme s TipCars.com
Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě

Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská dnes…

Dubaj za 71 miliard prodlouží své metro. Připravuje se na Expo Dubaj za 71 miliard prodlouží své metro. Připravuje se na Expo

Kontrakt na prodloužení městského systému metra v Dubaji…

Počet obětí útoku v Istanbulu vzrostl na 41, zraněných je 239 Počet obětí útoku v Istanbulu vzrostl na 41, zraněných je 239

Sebevražední atentátníci zabili v úterý večer na…

Protonové centrum se po několikaletých sporech dohodlo s VZP Protonové centrum se po několikaletých sporech dohodlo s VZP

Soukromá ozařovací klinika Protonové centrum Praha…

 

Štítky Doprava

 






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Fotogalerie: Festival rychlosti v Goodwoodu 2016 Fotogalerie: Festival rychlosti v Goodwoodu 2016

Uplynulý víkend patřil dalšímu ročníku festivalu…

Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI

Šestá generace Golfu představuje jistotu s dieselem nebo…

 



Autoslevy


Související články
Local Motors Olli: Autonomní mikrobus z tiskárny Local Motors Olli: Autonomní mikrobus z tiskárny

Firma, sázející na vizi globální lokalizace, představila…

Google hledá dobrovolníky na testování bezpilotních aut Google hledá dobrovolníky na testování bezpilotních aut

Autonomním vozidlům se už v blízké budoucnosti nevyhneme.…

 



 
Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Dnes 12:50

Hatchbacky dnes patří mezi nejoblíbenější druhy karoserie. Zatímco na Západě už v sedmdesátých letech byly trendem, na Východě teprve nastupovaly.




Blesk.cz

Po 10 letech svítá chudým šance na bydlení. Marksová se Šlechtovou končí válku

Po 10 letech svítá chudým šance na bydlení. Marksová…

Ministerstva práce a sociálních věcí a místního rozvoje zakopala válečné sekery. Alespoň prozatím. Po několika…

Začíná korida v Pamploně: Barbarská jatka, nebo ušlechtilé divadlo?

Začíná korida v Pamploně: Barbarská jatka, nebo…

Až první červencovou středu odbije poledne, rozezní se v České republice jako vždy sirény. V Pamploně na severu…

 

iSport.cz

Škrtel nemusí Kloppa! Snad si to přečte, psal o sprosté nadávce

Škrtel nemusí Kloppa! Snad si to přečte, psal o…

Většina fotbalistů si ho rychle zamiluje. To samé se trenérovi Jürgenu Kloppovi povedlo v Liverpoolu, kde za ním…

Ščasný dá šanci mládí. Do Rakouska beru Pulkraba, Schicka i Čermáka, řekl

Ščasný dá šanci mládí. Do Rakouska beru Pulkraba,…

První přípravný zápas před novou sezonou má Sparta za sebou. Na Strahově porazila České Budějovice 2:1. I když…

 

Reflex.cz

Uprchličtí šmíráci ve sprchách: Sociolog Hampl lže, jak když Rudé právo tisklo

Uprchličtí šmíráci ve sprchách: Sociolog Hampl lže,…

Pan doktor Petr Hampl vymyslel, že si uprchlíci díky nové směrnici ministra pro lidská práva Jiřího Dienstbiera…

Den nezávislosti 2: Kolik klišé se dá narvat do jednoho velkofilmu?

Den nezávislosti 2: Kolik klišé se dá narvat do…

Roland Emmerich byl kdysi dávno braný jako král filmových megalomanů. Kde ostatním stačilo ohrožení města, on…