reklama


29.10. 2016 Petr Slováček

Jak se osvědčila linka 1224? Neokrádejte se o pomoc na telefonu

 

Pokud se čeští motoristé dostanou do trablů s poruchou či nehodou, vždy jim na lince 1224 pomohou. Přepojí je na pojišťovnu, kde většinou zdarma vše vyřeší. Jen o tom stále řada řidičů neví…

Sedm dní v týdnu dvacet čtyři hodin denně se odkudkoliv z České republiky dovoláte na linku pomoci řidičům 1224. Zřídila ji koncem roku 2014 Česká kancelář pojistitelů a celoevropsky jde o unikát. Nikde se totiž nepodařilo dobrovolně takzvaně „proklientsky“ spojit konkurenční pojišťovny na jednom telefonním čísle.

Polovina netuší

Linka odbaví víc než 400 hovorů denně a číslo stále stoupá. Nejvíc motoristů v historii zatím volalo teprve nedávno - v pondělí 3. října. Doufáme, že po našem příspěvku jich bude ještě víc. Na pomoc zdarma od své pojišťovny má totiž právo 98 procent motoristů, ale polovina o tom vůbec ví. A z těch toho velká část nikdy nevyužije třeba z obav, aby něco neplatila. Nebo rovnou naletí supům u silnic, kteří motoristům ochotně nabídnou odtah do „skvělého“ servisu, auto zdarma a právní poradenství. Ve finále se občan diví, když mu přijde účtenka, kterou pojišťovna odmítá proplatit. Proč také, když má nasmlouvané vlastní prověřené odtahovky?

Mechanismus samotné linky 1224 je jen o fous složitější, než by se mohlo zdát z vtíravé televizní reklamy, kde si prozpěvují dva chlapíci na odtahovce polepené čísly 1224. Službu totiž obsluhují hned tři provozovatelé, kteří se střídají tak, aby vždy jeden z nich držel prioritu na Nehodovém centru zřízeném pro policii. Motorista nemá šanci zjistit, do které centrály se zrovna dovolal. Ale vůbec to nevadí. Operátoři hovor odbaví, zjistí pojišťovnu volajícího a následně hovor přepojí podle seznamu na konkrétní asistenční linky. Jasné jako slunce. Druh pomoci tady neřeší, natož limit na kilometry odtahu zdarma. Všechno obstará až operátor příslušné pojišťovny. Průměrný hovor na linku 1224 tak trvá jen půl minuty.

Hovory na 1224
Měsíc/rok Počet volání
Listopad 2014 244
Prosinec 2014 578
Leden 2015 1388
Únor 2015 930
Březen 2015 1147
Duben 2015 1605
Květen 2015 2001
Červen 2015 2558
Červenec 2015 4344
Srpen 2015 5420
Září 2015 5060
Říjen 2015 6018
Listopad 2015 6022
Prosinec 2015 5976
Leden 2016 6992
Únor 2016 5771
Březen 2016 6406
Duben 2016 7302
Květen 2016 8341
Červen 2016 9704
Červenec 2016 11 137
Srpen 2016 11 613
Září 2016 11 242

Práce je naplňuje

Protože nás zajímalo, jak vše vypadá naživo, vypravili jsme se na telefonní centrálu jednoho z operátorů v pražských Dolních Chabrech. V call centru společnosti Global Assistance tady najednou sedí až šestnáct telefonistů se sluchátky na uších. Před sebou mají dva monitory a denně odbaví stovky hovorů. Je to tedy hukot, ale bez stresu a emocí. Obdivujeme, jak klidně dokážou ovládnout stres volajících. Tým je přitom mladý, často studenti. Nevadí jim noční služby a vyhovuje patnáctidenní pracovní měsíc, přičemž čas své služby znají na rok dopředu. Podmínkou přijetí je maturita, dva cizí jazyky, logické myšlení a empatie. Na začátku prý řada operátorů zjistí, že to není nic pro ně. Kdo ale vydrží první měsíce, toho obvykle práce vnitřně naplňuje. Někteří už tady dělají deset let a více. „Ne všichni mají na starosti technickou pomoc motoristům, další obsluhují linku domácí asistence či medicínských rad při cestách do zahraničí,“ provází nás ředitel dispečinku Zbyšek Skalický. Global Assistance totiž napřímo zajišťuje telefonní asistenci pojišťoven Kooperativa, ČPP a Slavia. Dokonce se tady stávají paradoxní situace, kdy se motorista dovolá k operátorovi linky 1224, aby ho následně přepojil a představil se za konkrétní ze tří vyjmenovaných pojišťoven. „Ale zatím si toho nikdy nikdo nevšiml,“ směje se operátor Luděk Mornštejn. Tuhle práci prý dělá „od pravěku“ a stále ho baví.

Většinou odtah

V 65-70 procentech volají na linku 1224 motoristé s poruchou, jen 30 až 35 % připadá na nehody. Pokud operátor sám objednává odtahovku, má k tomu na monitoru chytrou mapu. V ní se ukazuje, který vůz je připraven. Dokáže najít nejbližší asistenci a spočítat nejkratší trasu. Když jsme linku testovali loni v čísle 41, překvapilo nás, proč redakční Ford Focus s nasimulovanou závadou neopravili přímo na místě, ale odtáhli do servisu. Je to prý normální. „Moderní auta ani neumožňují opravy na krajnici. V devadesáti procentech dojde na odtah do servisu, který si klient určí v rámci kilometrů placených pojišťovnou. Je to kvůli bezpečnosti provozu, protože je potřeba auto rychle odklidit a zabránit sekundárním nehodám. Jinak ale asistenční vozy zvládnou hodně – třeba běžně startování přes kabely nebo mobilní pneuservis,“ vypočítává Zbyšek Skalický.

Ale to už volá motoristka z centra Prahy, že jí auto nejde nastartovat a potřebuje pomoc. Vyrážíme proto s odtahovkou přímo do ulic.

Nezastaví se

Řidič Radek Vejmelka se právě vrátil z jiného zásahu a v pět odpoledne se konečně dostal k obědu z rychlého občerstvení. Čínské nudle však musejí počkat, klientka očekává do půlhodiny pomoc. „Počet zásahů se v týdnu mění, v pátek děláme i deset denně. Jindy je to méně. Ale občas vyrážíme i za hranice, pro porouchané auto jsme byli třeba v Lisabonu,“ říká šofér společnosti Zimmer, zatímco se bravurně náklaďákem s hydraulickou rukou proplétá mezi zaparkovanými vozy na pražských Vinohradech. Maličký Volkswagen Polo je pro něj malina. Trvá to jen minutku a už je na odtahovce. Bohužel si motoristka bude muset zásah zaplatit. „Ve svém pojištění totiž nemám zdarma odtah pro případ poruchy, ale jen nehody,“ krčí rameny. Ale je prý ráda, že nezůstala s nepojízdným vozem trčet na ulici. Zrovna se chystala vyrazit na STK, což teď evidentně padá.

Když pozorujeme odjíždějící světla odtahovky s porouchaným autem na hrbu, ještě nám zní slova Aleše Povra z ČKP: „Lidé konečně přestávají hledět jen na cenu pojištění, ale zajímají se také o služby, které v něm zdarma dostanou. Ve finále tím totiž dost ušetří.“ V případě naší motoristky až dva tisíce korun.

Kam volá policie?

Linka 1224 byla zřízena pro pomoc běžným motoristům. Jenže kam se mají obrátit policisté, pokud potřebují odstranit z vozovky nabourané auto, jehož majitel není schopen to zajistit sám? I pro ně existuje Nehodové centrum pojišťoven. Zřízeno bylo už v roce 2009 a ročně odbaví asi tři tisíce hovorů. Počet a typ výjezdových vozidel je stejný jako pro linku 1224. Stejně tak funguje nonstop a průměrná doba příjezdu odtahovky se pohybuje do půl hodiny. Rozdíl je v tom, že maximální čas dojezdu nesmí přesáhnout 40 minut. Také jakmile policisté takový odtah nařídí, je vždy vykonán a až následně úhrada vyžadována po majiteli auta (včetně zahraničního) nebo jeho pojišťovně. V tom se skrývá rozdíl proti lince 1224, kde je řidič nepojízdného auta vždy dopředu informován, zda a případně kolik bude platit. A nakonec na dálnicích odtah zajistí vozidlo poslané od správce alias ŘSD.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Dřív pomáhal Íránu obcházet sankce, teď půjde na popravu Dřív pomáhal Íránu obcházet sankce, teď půjde na popravu

Íránský nejvyšší soud potvrdil trest smrti pro obchodního…

Skončí Alternativa pro ČR? Vláda projedná návrh na pozastavení její činnosti Skončí Alternativa pro ČR? Vláda projedná návrh na pozastavení její činnosti

Vláda by mohla navrhnout Nejvyššímu správnímu soudu, aby…

Apple v Londýně obsadí impozantní budovu bývalé elektrárny Apple v Londýně obsadí impozantní budovu bývalé elektrárny

Apple bude největším nájemcem kanceláří v právě…

Socialisté chtějí zachránit Evropu před neoliberalismem a populismem Socialisté chtějí zachránit Evropu před neoliberalismem a populismem

Proti neoliberálním a konzervativním politikám a proti…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

Do aut se teď montují čtyři typy světlometů. Vyznáte se v nich? Do aut se teď montují čtyři typy světlometů. Vyznáte se v nich?

Novější a dražší nemusí znamenat ve všech směrech lepší.…

 






 
Konec dieselů do roku 2025: Čtyři světové metropole jim zakážou vjezd

Konec dieselů do roku 2025: Čtyři metropole jim zakážou vjezd

Včera

Hon na auta s naftovými motory pokračuje. Čtveřice světových metropolí je nechce vidět na svém území a do devíti let je zakáže.




Blesk.cz

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich prodat až desetimiliony

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich…

Trh s chytrými brýlemi v minulosti nejvíce iniciovaný prodejem Google Glass po rychlém startu prakticky utichl.…

Brusel chce zakázat plomby, které hradí pojišťovna. Kvůli životnímu prostředí

Brusel chce zakázat plomby, které hradí pojišťovna.…

Brusel by mohl do budoucna zakázat klasické plomby, které hradí pojišťovny. Jsou sice zdarma, ale amalgámové a…

 

iSport.cz

Sbohem šampionům v Brazílii! S mrtvými fotbalisty se loučila více než půlka města

Sbohem šampionům v Brazílii! S mrtvými fotbalisty se…

Za silného deště, který neodradil desetitisíce truchlících, se dnes jihobrazilské město Chapecó rozloučilo s…

Škoda ve Slavii zůstane! Mluvil i o sexu a nové přezdívce pro Hušbauera

Škoda ve Slavii zůstane! Mluvil i o sexu a nové…

Ve Slavii panuje velká pohoda. To se potvrdilo i na závěrečné akci po ligovém podzimu, kdy vedení otevřelo Eden…

 

Reflex.cz

Filmové premiéry: Druhý Anděl páně vede, Santa už je jenom úchyl

Filmové premiéry: Druhý Anděl páně vede, Santa už je…

Na jedné straně geniální animovaná miniatura, čistá a výmluvná i beze slov, na druhé užvaněný Santa, jenž si…

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po třiceti letech!

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po…

Postava Elektry zdomácněla v komiksech nakladatelství Marvel prakticky od svého zářného uvedení jakožto osudová…

 
 
reklama