29.10. 2016 Petr Slováček

Jak se osvědčila linka 1224? Neokrádejte se o pomoc na telefonu

 

Pokud se čeští motoristé dostanou do trablů s poruchou či nehodou, vždy jim na lince 1224 pomohou. Přepojí je na pojišťovnu, kde většinou zdarma vše vyřeší. Jen o tom stále řada řidičů neví…

Sedm dní v týdnu dvacet čtyři hodin denně se odkudkoliv z České republiky dovoláte na linku pomoci řidičům 1224. Zřídila ji koncem roku 2014 Česká kancelář pojistitelů a celoevropsky jde o unikát. Nikde se totiž nepodařilo dobrovolně takzvaně „proklientsky“ spojit konkurenční pojišťovny na jednom telefonním čísle.

Polovina netuší

Linka odbaví víc než 400 hovorů denně a číslo stále stoupá. Nejvíc motoristů v historii zatím volalo teprve nedávno - v pondělí 3. října. Doufáme, že po našem příspěvku jich bude ještě víc. Na pomoc zdarma od své pojišťovny má totiž právo 98 procent motoristů, ale polovina o tom vůbec ví. A z těch toho velká část nikdy nevyužije třeba z obav, aby něco neplatila. Nebo rovnou naletí supům u silnic, kteří motoristům ochotně nabídnou odtah do „skvělého“ servisu, auto zdarma a právní poradenství. Ve finále se občan diví, když mu přijde účtenka, kterou pojišťovna odmítá proplatit. Proč také, když má nasmlouvané vlastní prověřené odtahovky?

Mechanismus samotné linky 1224 je jen o fous složitější, než by se mohlo zdát z vtíravé televizní reklamy, kde si prozpěvují dva chlapíci na odtahovce polepené čísly 1224. Službu totiž obsluhují hned tři provozovatelé, kteří se střídají tak, aby vždy jeden z nich držel prioritu na Nehodovém centru zřízeném pro policii. Motorista nemá šanci zjistit, do které centrály se zrovna dovolal. Ale vůbec to nevadí. Operátoři hovor odbaví, zjistí pojišťovnu volajícího a následně hovor přepojí podle seznamu na konkrétní asistenční linky. Jasné jako slunce. Druh pomoci tady neřeší, natož limit na kilometry odtahu zdarma. Všechno obstará až operátor příslušné pojišťovny. Průměrný hovor na linku 1224 tak trvá jen půl minuty.

Hovory na 1224
Měsíc/rok Počet volání
Listopad 2014 244
Prosinec 2014 578
Leden 2015 1388
Únor 2015 930
Březen 2015 1147
Duben 2015 1605
Květen 2015 2001
Červen 2015 2558
Červenec 2015 4344
Srpen 2015 5420
Září 2015 5060
Říjen 2015 6018
Listopad 2015 6022
Prosinec 2015 5976
Leden 2016 6992
Únor 2016 5771
Březen 2016 6406
Duben 2016 7302
Květen 2016 8341
Červen 2016 9704
Červenec 2016 11 137
Srpen 2016 11 613
Září 2016 11 242

Práce je naplňuje

Protože nás zajímalo, jak vše vypadá naživo, vypravili jsme se na telefonní centrálu jednoho z operátorů v pražských Dolních Chabrech. V call centru společnosti Global Assistance tady najednou sedí až šestnáct telefonistů se sluchátky na uších. Před sebou mají dva monitory a denně odbaví stovky hovorů. Je to tedy hukot, ale bez stresu a emocí. Obdivujeme, jak klidně dokážou ovládnout stres volajících. Tým je přitom mladý, často studenti. Nevadí jim noční služby a vyhovuje patnáctidenní pracovní měsíc, přičemž čas své služby znají na rok dopředu. Podmínkou přijetí je maturita, dva cizí jazyky, logické myšlení a empatie. Na začátku prý řada operátorů zjistí, že to není nic pro ně. Kdo ale vydrží první měsíce, toho obvykle práce vnitřně naplňuje. Někteří už tady dělají deset let a více. „Ne všichni mají na starosti technickou pomoc motoristům, další obsluhují linku domácí asistence či medicínských rad při cestách do zahraničí,“ provází nás ředitel dispečinku Zbyšek Skalický. Global Assistance totiž napřímo zajišťuje telefonní asistenci pojišťoven Kooperativa, ČPP a Slavia. Dokonce se tady stávají paradoxní situace, kdy se motorista dovolá k operátorovi linky 1224, aby ho následně přepojil a představil se za konkrétní ze tří vyjmenovaných pojišťoven. „Ale zatím si toho nikdy nikdo nevšiml,“ směje se operátor Luděk Mornštejn. Tuhle práci prý dělá „od pravěku“ a stále ho baví.

Většinou odtah

V 65-70 procentech volají na linku 1224 motoristé s poruchou, jen 30 až 35 % připadá na nehody. Pokud operátor sám objednává odtahovku, má k tomu na monitoru chytrou mapu. V ní se ukazuje, který vůz je připraven. Dokáže najít nejbližší asistenci a spočítat nejkratší trasu. Když jsme linku testovali loni v čísle 41, překvapilo nás, proč redakční Ford Focus s nasimulovanou závadou neopravili přímo na místě, ale odtáhli do servisu. Je to prý normální. „Moderní auta ani neumožňují opravy na krajnici. V devadesáti procentech dojde na odtah do servisu, který si klient určí v rámci kilometrů placených pojišťovnou. Je to kvůli bezpečnosti provozu, protože je potřeba auto rychle odklidit a zabránit sekundárním nehodám. Jinak ale asistenční vozy zvládnou hodně – třeba běžně startování přes kabely nebo mobilní pneuservis,“ vypočítává Zbyšek Skalický.

Ale to už volá motoristka z centra Prahy, že jí auto nejde nastartovat a potřebuje pomoc. Vyrážíme proto s odtahovkou přímo do ulic.

Nezastaví se

Řidič Radek Vejmelka se právě vrátil z jiného zásahu a v pět odpoledne se konečně dostal k obědu z rychlého občerstvení. Čínské nudle však musejí počkat, klientka očekává do půlhodiny pomoc. „Počet zásahů se v týdnu mění, v pátek děláme i deset denně. Jindy je to méně. Ale občas vyrážíme i za hranice, pro porouchané auto jsme byli třeba v Lisabonu,“ říká šofér společnosti Zimmer, zatímco se bravurně náklaďákem s hydraulickou rukou proplétá mezi zaparkovanými vozy na pražských Vinohradech. Maličký Volkswagen Polo je pro něj malina. Trvá to jen minutku a už je na odtahovce. Bohužel si motoristka bude muset zásah zaplatit. „Ve svém pojištění totiž nemám zdarma odtah pro případ poruchy, ale jen nehody,“ krčí rameny. Ale je prý ráda, že nezůstala s nepojízdným vozem trčet na ulici. Zrovna se chystala vyrazit na STK, což teď evidentně padá.

Když pozorujeme odjíždějící světla odtahovky s porouchaným autem na hrbu, ještě nám zní slova Aleše Povra z ČKP: „Lidé konečně přestávají hledět jen na cenu pojištění, ale zajímají se také o služby, které v něm zdarma dostanou. Ve finále tím totiž dost ušetří.“ V případě naší motoristky až dva tisíce korun.

Kam volá policie?

Linka 1224 byla zřízena pro pomoc běžným motoristům. Jenže kam se mají obrátit policisté, pokud potřebují odstranit z vozovky nabourané auto, jehož majitel není schopen to zajistit sám? I pro ně existuje Nehodové centrum pojišťoven. Zřízeno bylo už v roce 2009 a ročně odbaví asi tři tisíce hovorů. Počet a typ výjezdových vozidel je stejný jako pro linku 1224. Stejně tak funguje nonstop a průměrná doba příjezdu odtahovky se pohybuje do půl hodiny. Rozdíl je v tom, že maximální čas dojezdu nesmí přesáhnout 40 minut. Také jakmile policisté takový odtah nařídí, je vždy vykonán a až následně úhrada vyžadována po majiteli auta (včetně zahraničního) nebo jeho pojišťovně. V tom se skrývá rozdíl proti lince 1224, kde je řidič nepojízdného auta vždy dopředu informován, zda a případně kolik bude platit. A nakonec na dálnicích odtah zajistí vozidlo poslané od správce alias ŘSD.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory

Donald Trump se rozhodl ukončit činnost svých dvou…

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

Irský ministr financí Paschal Donohoe odmítá vyhovět…

Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018 Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018

Projekt zástavby Smíchova, který přemění část areálu…

Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií

Americká letecká společnost American Airlines dnes…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 





 
Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Včera

Japonská automobilka dost možná přišla na revoluční řešení, jak zlepšit výhled z vozu. Vadí vám široké přední sloupky? Dlouho nebudou, podle Toyoty uvidíme skrz ně.




Blesk.cz

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60 tisíc lidí, řekla první dáma

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60…

Bezmála 60 tisíc podpisů nasbírala už Ivana Zemanová pro svého manžela Miloše, který chce příští rok v lednu…

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní chce údajně skončit

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní…

Apple byl jedním z prvních výrobců, který nabídl své produkty v růžovozlaté (Rose Gold) barvě. Ta se následně…

 

iSport.cz

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v bezvědomí, má odřeniny

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v…

Byl to moment, na který fanoušci, kteří navštívili druholigové utkání mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (2:1),…

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl uzavřen, napsal Tvrdík

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl…

AKTUALIZOVÁNO | Fotbalová Slavia chtěla zkusit přetáhnout z Plzně útočníka Plzně Michaela Krmenčíka. Za…

 

Reflex.cz

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře firma instaluje na domy zaměstnanců

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře…

Elon Musk již před časem představil nový druh střešních tašek, jež produkují elektřinu a dle plánů společnosti…

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na cestách nejsou překážkou

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na…

Na stránkách Lidé a Země často najdete články podepsané „Text a foto: Markéta a Michael Foktovi“. Ona je přitom…