Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou!
Mercedes-Benz dokazuje, že terénní auta má v oblibě. Už 38 let vyrábí legendární offroad G-Klasse, který postupně doplnilo šest dalších SUV a nejnověji i pick-up. Trojcípá hvězda se ale nebrání ani šíleným projektům v této oblasti, přičemž posledním důkazem toho je prototyp E All-Terrain 4x42, neboli opravdu zvýšené kombi!
Automobil svým jménem i svým charakterem dává vzpomenout na šílené offroady postavené na bázi třídy G, čtyřkolové G 500 4x42, kabriolet Maybach G 650 Landaulet a šestikolové G 63 AMG 6x6. Stejně jako tyto vozy i E All-Terrain 4x42 dostal portálové nápravy, díky čemuž byla světlá výška výchozího E All-Terrain zvýšena ze 160 mm na 420 mm. Tím se dostala skoro na úroveň G 500 4x42, u něhož světlost činí 438 mm.
Portálové nápravy mimochodem nebyly převzaty z géčka, protože by se pro zástavbu v éčku nehodily, zkrátka na ně nebylo dostatek prostoru. Místo toho bylo vyvinuto kompaktnější řešení, které je spojeno s nezávislým zavěšením auta.
Právě portálové nápravy znamenaly, že se ve srovnání s výchozím All-Terrainem bylo potřeba změnit docela hodně. Rozchod kol se rozšířil o 200 mm, což si vyžádalo speciální rozšířené blatníky. Ty byly zhotoveny z karbonových vláken, aby byly co nejlehčí. Unikátní jsou také kola. Mají dvacet palců, přičemž jsou obuta do pneumatik s rozměry 285/50 R20.
Pod kapotou pak pracuje přeplňovaný benzinový 3,5litr s 245 kW z modelu E 400, což je proti u nás prodávanému E All-Terrain také změna. Zvýšené oplastované kombi je na našem trhu dostupné výhradně s turbodiesely, dvoulitrovým se 143 kW a třílitrovým se 190 kW.
Jiné prvky ale zůstaly zachovány. Vnitřek uchovává luxusní étos sériového auta, takže si cestu terénem můžete vychutnávat opravdu „na vysoké noze,“ a to nejen díky výšce vozu, ale také nabízeným luxusem. Stejně tak auto navzdory upravenému podvozku nedostalo třeba uzávěrku diferenciálu nebo redukční převodovku, což pohyb v terénu v těch nejdrsnějších podmínkách přece jen omezuje.
Pokud vás Mercedes-Benz E All-Terrain 4x42 a už vytáčíte číslo lokálního prodejce značky, ještě vyčkejte. Na rozdíl od G 500 4x42 a jeho sourozenců totiž tohle auto v tuto chvíli zůstává prototypem.
Jedná se totiž o projekt jistého Jürgena Eberleho z vývojového týmu Mercedesu, na kterém zpočátku pracoval ve svém volném čase. Zhruba před šesti měsíci si řekl, že když Mercedes mohl aplikovat portálové nápravy na G-Klasse, proč je nevyužít i pro E All-Terrain. Jakmile ale zjistil, že práce na voze budou rozsáhlejší, požádal o pomoc své kolegy, přičemž i jeho nadřízení projekt schválili, výsledkem čehož je fakt, že tenhle prototyp není žádný „garážový“ projekt, ale poctivé dílo.
Výroba ale v malých sériích úplně vyloučena není. Z technického pohledu možná je a navíc zájem o zvýšená géčka byl tak ohromný, že je klidně možné, že by se našel dostatek zákazníků i pro E All-Terrain 4x42. A tak tomu prodejci možná přece jen brnkněte, třeba i díky vám Mercedes tohle šílené auto nabídne...
Mercedes-Benz E All-Terrain 4x42 – srovnání s dalšími modely značky | |||
Model | E All-Terrain 4x42 | E All-Terrain | G 4x42 |
Světlá výška (mm) | 420 | 160 | 438 |
Brodivost (mm) | 500 | 280 | 450 |
Nájezdový úhel vpředu/vzadu (°) | 35,8/35,6 | 19,0/18,2 | 51,6/43,8 |
Přechodový úhel (°) | 31,7 | 15,5 | 47,4 |
Rozměr pneumatik | 285/50 R20 | 245/45 R19 | 325/55 R22 |