Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jednoduchá finta na mrtvý úhel! Jak si správně nastavit zrcátka?

David Bureš
Diskuze (56)
Automobilky se problematiku mrtvých úhlů snaží řešit panoramatickými zrcátky nebo elektronickými pomocníky. Řešení je přitom mnohem jednodušší a levnější.

Mrtvý úhel je jednou z hrozeb při jízdě s autem. Zvlášť u moderních aut s tlustými sloupky karoserie se stává, že některá vozidla za sebou nevidíte, což se při předjíždění může stát osudným. Automobilky tento problém řeší nejčastěji elektronickými pomocníky, kteří pomocí čidel sledují vozidla v mrtvém úhlu. Řešení je přitom mnohem jednodušší, stačí si správně nastavit zpětná zrcátka.

Přestože to může mnohé řidiče překvapit, lze mrtvý úhel (v angličtině se používá výraz slepý bod) zcela eliminovat jen pomocí zpětných zrcátek. Je však nutné je správně nastavit.

Většina řidičů jezdí s vnějšími zpětnými zrcátky nastavenými tak, aby v nich bylo vidět kus zádě automobilu. To sice pomáhá s orientací v prostoru, zároveň to ale zvětšuje mrtvý úhel – část potřebného obrazu zabírá vlastní automobil, který řidič nemusí až tak sledovat. Řidič kvůli tomu nevyužívá plný obraz, který mu zrcátko může poskytnout.

Proto je nutné obě vnější zpětná zrcátka nastavit tak, aby v nich záď vlastního automobilu nebyla vidět. Řidič toho nejlépe dosáhne tak, že se nakloní na jednu (až k oknu) a pak na druhou stranu (mezi přední sedadla) a následně podle toho přenastaví zrcátka tak, aby v nich byla vidět část auta. To znamená, že při běžném usazení ve vnějších zrcátkách své auto vůbec neuvidí. Na to je nutné si zvyknout, mrtvý úhel to ale výrazně sníží.

To však není všechno, vedle vnějších zpětných zrcátek je potřeba upravit i to vnitřní. To se pro zmenšení mrtvého úhlu nastaví tak, aby jeho obraz směřoval přesně na střed zádě vlastního auta.

Výsledkem je fakt, že se obrazy z jednotlivých zrcátek nepřekrývají, jak se stává při obvyklém nastavení zrcátek, což zároveň znamená, že i mrtvý úhel je naprosto eliminován. Automobily jedoucí za vámi jsou díky tomu vždy vidět v jednom ze zrcátek.

A pak že je potřeba hlídání mrtvého úhlu. Vždyť stačí tak málo...

David Bureš
Diskuze (56)
28. 2. 2019 22:26
:D
Ou, a jaké zrcátko s monitorem byste mi odsud doporučili: [odkaz] >:D
Avatar - wakantanka
21. 10. 2016 09:52
Re: ???
Nehovorím, že blind spot asistent je zlá vec, ale tiež by som ho nepreceňoval. Raz za čas to vie človeka ochrániť od maléru. Samozrejme je veľký rozdiel kde a koľko človek jazdí. A stále platí, že minimálne na západ od nás, keď človek nezapína smerovku zároveň s točením volantu tam kde smeruje, tak zväčša nemá problém s tým aby mu tam urobil ten za ním miesto.
Avatar - wakantanka
21. 10. 2016 09:49
Re: no ...
Vážne, v ktorej triede, resp. pri ktorej výbave ? Ak sa bavíme o základných výbavách u menších áut si rád, že máš zrkadlá v elektrine.
Avatar - dochtor
19. 10. 2016 22:40
Re: Aj bez clanku
OK, pochopil som a vzdávam sa.
Je logické, že keď cúvaš naozaj pomaly, nepotrebuješ vidieť čo trafíš...
Len dúfam, že Tvojim cieľom nebudem ja ani nikto blízky.
19. 10. 2016 20:42
jízda ve více pruzích a mrtvý úhel
Mrtvý úhel se projeví především (dle mé zkušenosti) především v okamžiku, kdy se různě připojuje větší množství pruhů. Pak se může snadno stát, že se k vám hodně šikmo a přes více pruhů (a bohužel přesně v místě mrtvého úhlu) přibližuje nějaké auto o kterém nemůžete mít ani zdání (zvláště když třeba před tím podjelo kamión a vynořilo se přesně šikmo za vámi). A nebo jedete z pravého pruhu do prostředního a někdo z levého také do prostředního (třeba i bez blinkru). To opravdu musí řešit elektronika a nebo se tam prostě raději podívat.