17.12. 2012 Jiří Baborský

Dacia Sandero a Dacia Logan: První jízdní dojmy

 

Kromě bezkonkurenčního poměru ceny a užitné hodnoty přinášejí nové Dacie Logan a Sandero výrazně lepší estetický dojem.

První Logan přijel v roce 2004, byl hranatý, žádný krasavec, ale méně náročné motoristy celého světa nadchl. Velké nové auto za pár korun, na to lidé slyší. Ještě víc než tento sedan zachutnal Evropanům odvozený hatchback Sandero. Doba ale žádá své. Co stačilo před osmi lety, už dnes nestačí. Aby mohla být nová generace pořád tak výhodná, ponechala si dostačující podvozkový základ předchůdce. Soustředila se na omlazení motorové palety, designu a rozšíření výbavy. Výsledek jsme posuzovali ve španělské Malaze.

Levné může být hezké

Designéři šli hodně do sebe, rumunské novinky vypadají na silnici vážně dobře. Jsou sympaticky zaoblené, působí robustně a v řešení zádě lze vystopovat inspiraci nejmodernějšími designovými trendy prémiových značek. Uvnitř na nás čekala logická kombinace jednoduchých funkčních tvarů, tvrdých plastů a maximální unifikace s ostatními modely. Celkový dojem se proti minulé generaci výrazně posunul, Dacia také odstranila hlavní ergonomické nedostatky. O něco lepší nám přišlo i zpracování.

Rozměry nových dacií
 Sandero Logan
Délka x šířka x výška (mm) 4058 x 1733 x 1518 4347 x 1733 x 1517
Rozvor (mm) 2589 2634
Objem kufru (l) 320 510

Hlavní devíza zůstává

Parádní prostornost interiéru patří nadále k přednostem dacií, dost místa zbylo i na zavazadla – 320 litrů u Sandera a 510 v případě Loganu. Orientace na rozvojové trhy s sebou nese výhodu, kterou český motorista obzvlášť ocení: pohodlné odpružení. Auta se musí poprat s rozbitými cestami třetího světa, a tak není divu, že si elegantně poradí s výmoly a hrboly evropských asfaltek. Jízdní vlastnosti přitom představují solidní standard. Na závodění to není, v rámci rychlostních limitů a uvažovaného využití se ale nemají dacie vůbec za co stydět. Řízení je naladěno tak akorát, řazení je přesnější a nad bezpečností jízdy nově bdí ESP. Navíc se zlepšilo odhlučnění pohonných jednotek, z pěti nabízených jsme vyzkoušeli hned tři:

0.9 TCe/66 kW

Poprvé se nový benzinový tříválec s turbem představil v Renaultu Clio, a hned si našel cestu i do dacií. Do tří tisíc otáček není charakteristický tříválcový zvuk postřehnutelný, nad touto hranicí už zní jadrněji, ale neruší. Odspodu to není žádný dravec, spíš šetří palivo. Pro výraznější zátah je třeba podřadit alespoň na trojku. Při dálniční stotřicítce točí motor 3250 otáček a posádku nijak neobtěžuje. Líbila se nám i spotřeba 6,6 l/100 km.

1.2 16V LPG/53 kW

Základní dvanáctistovku jsme vyzkoušeli v úpravě na LPG. Pokud nepatříte k zarytým spořílkům a příznivcům plynu, příliš argumentů pro koupi asi nenajdete. Motor působí ospale, při rozjezdu má tendenci zhasínat a na dálnici duní. Jeho klasická benzinová verze se stane základní motorizací, a jak ji známe z jiných vozů, bude živější.

1.5 dCi/66 kW

V lehce terénním Sanderu Stepway jsme ochutnali silnější naftovou variantu známé patnáctistovky. Ze všech agregátů určených pro novou trojici nabízí nejlepší dynamiku i pružnost, běží tiše, kultivovaně a umí jezdit za spotřebu pět litrů nafty.

Skok jako hrom

Novinky se vyrábějí v rumunské továrně, na trh dorazí postupně. V Česku můžeme Sandero a Stepway kupovat od 5. prosince, Logan od února 2013. Ceny zatím dovozce tají. Zjistili jsme však, že mají kopírovat aktuální nabídku, ale za podobné peníze nabídnou podstatně víc výbavy. ESP bude standardem všech verzí, stejně jako posilovač řízení, čtyři airbagy a dělená zadní sedadla – to je zásadní pokrok. Aktuální, ale holé Sandero startuje na 159 900 Kč.

Motory pro Sandero a Logan
 0.9 TCe 1.2 16V 1.2 16V LPG 1.5 dCi
Zdvihový objem (cm3) 898 1149 1461
Počet válců/ventilů 3/12 4/16 4/8
Výkon (kW při ot./min) 66/5250 55/5500 53/5500 55/4000 66/3750
Točivý moment (N.m při ot./min) 135/2500 107/4250 105/4250 200/1750 220/1750
Převodovkaw5° man. 5° man. 5° man. 5° man. 5° man.
Nejvyšší rychlost (km/h) 175 156 154 164 173
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,1 14,5 15,1 14,6 12,1
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,2 5,9 7,5 (LPG) 3,8 3,8

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér
  • Kultivovaný tříválec

Minusy

  • Chybí podélné nastavení volantu
  • Menší přední sedadla
  • Dynamika verze na LPG
Spolupracujeme s TipCars.com
PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost

Evropské nařízení na podporu kybernetické bezpečnosti,…

Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Sandero a Dacia Logan: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway

Sandero se v rámci modernizace dočkalo inovovaného…

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

Ruce pryč! Těchto 6 věcí je špinavějších než záchodová mísa

Ruce pryč! Těchto 6 věcí je špinavějších než záchodová mísa

Nechceme vás strašit, protože bakterie jsou více méně přirozené, ale čeho je moc, toho je příliš. Dennodenně…

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž skončil ve vazbě za plánování teroru

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž…

Britská policie dál prošetřuje okolnosti středečního teroristického útoku v Londýně. Stále není úplně vyloučené,…

 

iSport.cz

Sivok byl před San Marinem nervózní. O poločase se s trenérem smál

Sivok byl před San Marinem nervózní. O poločase se s…

Celkem se obával ostudy, moc toho nenaspal. Nakonec odjížděl hodně spokojený. Obránce Tomáš Sivok popisoval i…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…