17.12. 2012 Jiří Baborský

Dacia Sandero a Dacia Logan: První jízdní dojmy

 

Kromě bezkonkurenčního poměru ceny a užitné hodnoty přinášejí nové Dacie Logan a Sandero výrazně lepší estetický dojem.

První Logan přijel v roce 2004, byl hranatý, žádný krasavec, ale méně náročné motoristy celého světa nadchl. Velké nové auto za pár korun, na to lidé slyší. Ještě víc než tento sedan zachutnal Evropanům odvozený hatchback Sandero. Doba ale žádá své. Co stačilo před osmi lety, už dnes nestačí. Aby mohla být nová generace pořád tak výhodná, ponechala si dostačující podvozkový základ předchůdce. Soustředila se na omlazení motorové palety, designu a rozšíření výbavy. Výsledek jsme posuzovali ve španělské Malaze.

Levné může být hezké

Designéři šli hodně do sebe, rumunské novinky vypadají na silnici vážně dobře. Jsou sympaticky zaoblené, působí robustně a v řešení zádě lze vystopovat inspiraci nejmodernějšími designovými trendy prémiových značek. Uvnitř na nás čekala logická kombinace jednoduchých funkčních tvarů, tvrdých plastů a maximální unifikace s ostatními modely. Celkový dojem se proti minulé generaci výrazně posunul, Dacia také odstranila hlavní ergonomické nedostatky. O něco lepší nám přišlo i zpracování.

Rozměry nových dacií
 Sandero Logan
Délka x šířka x výška (mm) 4058 x 1733 x 1518 4347 x 1733 x 1517
Rozvor (mm) 2589 2634
Objem kufru (l) 320 510

Hlavní devíza zůstává

Parádní prostornost interiéru patří nadále k přednostem dacií, dost místa zbylo i na zavazadla – 320 litrů u Sandera a 510 v případě Loganu. Orientace na rozvojové trhy s sebou nese výhodu, kterou český motorista obzvlášť ocení: pohodlné odpružení. Auta se musí poprat s rozbitými cestami třetího světa, a tak není divu, že si elegantně poradí s výmoly a hrboly evropských asfaltek. Jízdní vlastnosti přitom představují solidní standard. Na závodění to není, v rámci rychlostních limitů a uvažovaného využití se ale nemají dacie vůbec za co stydět. Řízení je naladěno tak akorát, řazení je přesnější a nad bezpečností jízdy nově bdí ESP. Navíc se zlepšilo odhlučnění pohonných jednotek, z pěti nabízených jsme vyzkoušeli hned tři:

0.9 TCe/66 kW

Poprvé se nový benzinový tříválec s turbem představil v Renaultu Clio, a hned si našel cestu i do dacií. Do tří tisíc otáček není charakteristický tříválcový zvuk postřehnutelný, nad touto hranicí už zní jadrněji, ale neruší. Odspodu to není žádný dravec, spíš šetří palivo. Pro výraznější zátah je třeba podřadit alespoň na trojku. Při dálniční stotřicítce točí motor 3250 otáček a posádku nijak neobtěžuje. Líbila se nám i spotřeba 6,6 l/100 km.

1.2 16V LPG/53 kW

Základní dvanáctistovku jsme vyzkoušeli v úpravě na LPG. Pokud nepatříte k zarytým spořílkům a příznivcům plynu, příliš argumentů pro koupi asi nenajdete. Motor působí ospale, při rozjezdu má tendenci zhasínat a na dálnici duní. Jeho klasická benzinová verze se stane základní motorizací, a jak ji známe z jiných vozů, bude živější.

1.5 dCi/66 kW

V lehce terénním Sanderu Stepway jsme ochutnali silnější naftovou variantu známé patnáctistovky. Ze všech agregátů určených pro novou trojici nabízí nejlepší dynamiku i pružnost, běží tiše, kultivovaně a umí jezdit za spotřebu pět litrů nafty.

Skok jako hrom

Novinky se vyrábějí v rumunské továrně, na trh dorazí postupně. V Česku můžeme Sandero a Stepway kupovat od 5. prosince, Logan od února 2013. Ceny zatím dovozce tají. Zjistili jsme však, že mají kopírovat aktuální nabídku, ale za podobné peníze nabídnou podstatně víc výbavy. ESP bude standardem všech verzí, stejně jako posilovač řízení, čtyři airbagy a dělená zadní sedadla – to je zásadní pokrok. Aktuální, ale holé Sandero startuje na 159 900 Kč.

Motory pro Sandero a Logan
 0.9 TCe 1.2 16V 1.2 16V LPG 1.5 dCi
Zdvihový objem (cm3) 898 1149 1461
Počet válců/ventilů 3/12 4/16 4/8
Výkon (kW při ot./min) 66/5250 55/5500 53/5500 55/4000 66/3750
Točivý moment (N.m při ot./min) 135/2500 107/4250 105/4250 200/1750 220/1750
Převodovkaw5° man. 5° man. 5° man. 5° man. 5° man.
Nejvyšší rychlost (km/h) 175 156 154 164 173
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,1 14,5 15,1 14,6 12,1
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,2 5,9 7,5 (LPG) 3,8 3,8

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér
  • Kultivovaný tříválec

Minusy

  • Chybí podélné nastavení volantu
  • Menší přední sedadla
  • Dynamika verze na LPG
Spolupracujeme s TipCars.com
Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren

Focením vlaků, letadel či krajiny se zabývá hodně lidí, o…

Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu

Téměř rok a půl po referendu o vystoupení Británie z…

Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová

Evropská unie v současné podobě je podle šéfky…

Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů

Průmysl zpracování masa podle arabského práva má hodnotu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Sandero a Dacia Logan: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně

Ostré latinskoamerické Sandero se dočkalo limitované…

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

 



 
Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Dnes 08:00

Podle německých médií se blíží konec dieselu. Lidé prý udělají nejlépe, když svůj hned prodají. Bazary by tedy měly přetékat auty za hubičku. Jenže věřte německým novinám a televizi.




Blesk.cz

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se narodily doma, sex byl až po svatbě!

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se…

Herec Matouš Ruml (32) se ve dvaceti letech oženil s herečkou Terezou a vychovávají spolu syna Nathanaela (8) a…

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před popravou jí dělal ze života peklo

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před…

S nožem pod krkem musela už údajně začátkem prosince čelit výhrůžkám svého exmanžela podnikatelka Blanka D.…

 

iSport.cz

Další český sudí blízko NHL: Pískám i ženy. Za měsíc stihnu 60 zápasů

Další český sudí blízko NHL: Pískám i ženy. Za měsíc…

Sekl s hokejem, sbalil si tašku a odletěl do Ameriky. Petr Hejna měl jako hráč za cíl prosadit se v NHL.…

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale padl. Bayern zvýšil náskok

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale…

Fotbalisté Dortmundu v 17. kole německé ligy porazili 2:1 Hoffenheim a po pěti zápasech se dočkali domácí výhry.…

 

Reflex.cz

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za mrtvé novorozeně, které ještě žilo

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za…

V hlavním indickém městě Dillí se odehrál velmi neobvyklý a tragický případ: lékaři označili novorozená dvojčata…

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Ač vyučen psychologem, ani v nejmenším nechápu pohnutky prezidentských kandidátů, kteří do klání vstupují, aniž…