17.12. 2012 Jiří Baborský

Dacia Sandero a Dacia Logan: První jízdní dojmy

 

Kromě bezkonkurenčního poměru ceny a užitné hodnoty přinášejí nové Dacie Logan a Sandero výrazně lepší estetický dojem.

První Logan přijel v roce 2004, byl hranatý, žádný krasavec, ale méně náročné motoristy celého světa nadchl. Velké nové auto za pár korun, na to lidé slyší. Ještě víc než tento sedan zachutnal Evropanům odvozený hatchback Sandero. Doba ale žádá své. Co stačilo před osmi lety, už dnes nestačí. Aby mohla být nová generace pořád tak výhodná, ponechala si dostačující podvozkový základ předchůdce. Soustředila se na omlazení motorové palety, designu a rozšíření výbavy. Výsledek jsme posuzovali ve španělské Malaze.

Levné může být hezké

Designéři šli hodně do sebe, rumunské novinky vypadají na silnici vážně dobře. Jsou sympaticky zaoblené, působí robustně a v řešení zádě lze vystopovat inspiraci nejmodernějšími designovými trendy prémiových značek. Uvnitř na nás čekala logická kombinace jednoduchých funkčních tvarů, tvrdých plastů a maximální unifikace s ostatními modely. Celkový dojem se proti minulé generaci výrazně posunul, Dacia také odstranila hlavní ergonomické nedostatky. O něco lepší nám přišlo i zpracování.

Rozměry nových dacií
 Sandero Logan
Délka x šířka x výška (mm) 4058 x 1733 x 1518 4347 x 1733 x 1517
Rozvor (mm) 2589 2634
Objem kufru (l) 320 510

Hlavní devíza zůstává

Parádní prostornost interiéru patří nadále k přednostem dacií, dost místa zbylo i na zavazadla – 320 litrů u Sandera a 510 v případě Loganu. Orientace na rozvojové trhy s sebou nese výhodu, kterou český motorista obzvlášť ocení: pohodlné odpružení. Auta se musí poprat s rozbitými cestami třetího světa, a tak není divu, že si elegantně poradí s výmoly a hrboly evropských asfaltek. Jízdní vlastnosti přitom představují solidní standard. Na závodění to není, v rámci rychlostních limitů a uvažovaného využití se ale nemají dacie vůbec za co stydět. Řízení je naladěno tak akorát, řazení je přesnější a nad bezpečností jízdy nově bdí ESP. Navíc se zlepšilo odhlučnění pohonných jednotek, z pěti nabízených jsme vyzkoušeli hned tři:

0.9 TCe/66 kW

Poprvé se nový benzinový tříválec s turbem představil v Renaultu Clio, a hned si našel cestu i do dacií. Do tří tisíc otáček není charakteristický tříválcový zvuk postřehnutelný, nad touto hranicí už zní jadrněji, ale neruší. Odspodu to není žádný dravec, spíš šetří palivo. Pro výraznější zátah je třeba podřadit alespoň na trojku. Při dálniční stotřicítce točí motor 3250 otáček a posádku nijak neobtěžuje. Líbila se nám i spotřeba 6,6 l/100 km.

1.2 16V LPG/53 kW

Základní dvanáctistovku jsme vyzkoušeli v úpravě na LPG. Pokud nepatříte k zarytým spořílkům a příznivcům plynu, příliš argumentů pro koupi asi nenajdete. Motor působí ospale, při rozjezdu má tendenci zhasínat a na dálnici duní. Jeho klasická benzinová verze se stane základní motorizací, a jak ji známe z jiných vozů, bude živější.

1.5 dCi/66 kW

V lehce terénním Sanderu Stepway jsme ochutnali silnější naftovou variantu známé patnáctistovky. Ze všech agregátů určených pro novou trojici nabízí nejlepší dynamiku i pružnost, běží tiše, kultivovaně a umí jezdit za spotřebu pět litrů nafty.

Skok jako hrom

Novinky se vyrábějí v rumunské továrně, na trh dorazí postupně. V Česku můžeme Sandero a Stepway kupovat od 5. prosince, Logan od února 2013. Ceny zatím dovozce tají. Zjistili jsme však, že mají kopírovat aktuální nabídku, ale za podobné peníze nabídnou podstatně víc výbavy. ESP bude standardem všech verzí, stejně jako posilovač řízení, čtyři airbagy a dělená zadní sedadla – to je zásadní pokrok. Aktuální, ale holé Sandero startuje na 159 900 Kč.

Motory pro Sandero a Logan
 0.9 TCe 1.2 16V 1.2 16V LPG 1.5 dCi
Zdvihový objem (cm3) 898 1149 1461
Počet válců/ventilů 3/12 4/16 4/8
Výkon (kW při ot./min) 66/5250 55/5500 53/5500 55/4000 66/3750
Točivý moment (N.m při ot./min) 135/2500 107/4250 105/4250 200/1750 220/1750
Převodovkaw5° man. 5° man. 5° man. 5° man. 5° man.
Nejvyšší rychlost (km/h) 175 156 154 164 173
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,1 14,5 15,1 14,6 12,1
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,2 5,9 7,5 (LPG) 3,8 3,8

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér
  • Kultivovaný tříválec

Minusy

  • Chybí podélné nastavení volantu
  • Menší přední sedadla
  • Dynamika verze na LPG
Spolupracujeme s TipCars.com
Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Sandero a Dacia Logan: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně

Ostré latinskoamerické Sandero se dočkalo limitované…

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…