7.8. 2017 Martin Frei

Jízdní dojmy Range Rover Velar: Nízká střecha, vysoké cíle

 

Range Rover Velar hledá další skulinu mezi SUV a silničními auty. Střechu má sympaticky nízko, ale nebojí se ani divočejšího terénu.

Automobilový svět je stále pestřejší, barevnější a propletenější. Ani silná a tradiční značka jako Range Rover dnes nevystačí s jednou vysokou krabicí. Proto už dvanáct let rozšiřuje nabídku – nejprve ke zmenšenému, ale stále hranatému a ortodoxně terénnímu Range Roveru Sport, později k zaoblenému kompaktu Evoque s agregátem uloženým napříč. Právě mezi tyto dva modely míří typ Velar. Je nižší a atletičtější než Range Rover Sport, ale robustnější a terénnější než metrosexuál Evoque. Prostě něco mezi, kříženec kříženců.

Pokud stále vnímáte auta v ustálených kategoriích, asi vás napadne, na co je takový vůz potřeba. Se stejnou otázkou jsme před týdnem odlétali do norského městečka Molde, do jehož rázovitého okolí nás výrobce pozval na první jízdy.

Range Rover Velar poprvé naživo: Revoluční dotyková přístrojovka nefungovala...

Relativní atlet

Do krajiny tyrkysových fjordů obklopených tisícimetrovými horami a věčně zpívajícími lesy padne britsky distingované auto naprosto dokonale. Mohutná příď působí kvůli štíhlé masce a světlometům trochu zavalitě. Dává ale najevo příslušnost ke značce a dobře ladí s rodovými rysy, jako je mušlovitá kapota přesahující blatníky nebo tenké sloupky. Skleník karoserie je na poměry Range Roveru nápadně nízký. Právě tím se velar od větších sourozenců jednoznačně liší a jeho tvůrci to nezapomínají zdůraznit. Rádi by ke značce nalákali zákazníky, kteří dosud o roveru neuvažovali. Dosud jezdili nějakým velkým kombíkem, můžou si sednout trochu výš a projet něco terénu, ale nepotřebují kamioňácký rozhled a nechtějí nastupovat po štaflích.

Video

Stejné téma se opakuje vzadu, kde už tak nízká silueta ještě dále klesá a připomíná spíš sportovně naladěné kombi. Dokonalý protiklad stěhovácké zádě originálního Range Roveru nebo sedmimístného Land Roveru Discovery. Velar je výhradně pětimístný a 763litrový kufr vděčí za svůj objem hlavně délce.

Základní ceny Velar SE Dynamic Dynamic HSE
D 180 1 559 569 Kč 1 896 191 Kč 1 653 223 Kč 2 217 809 Kč
D 240 1 675 245 Kč 2 014 287 Kč 1 769 383 Kč 2 333 485 Kč
D 300 1 835 812 Kč 2 174 612 Kč 1 930 767 Kč 2 494 052 Kč
P 250 1 559 085 Kč 1 897 885 Kč 1 652 860 Kč 2 217 325 Kč
P 350 1 856 745 Kč 2 192 641 Kč 1 949 794 Kč 2 512 686 Kč

Sbohem, veliteli

Přestože je velar o neuvěřitelných sedmnáct centimetrů nižší než velký Range Rover, nad hlavou máme místa dost. Sedíme totiž podstatně níž, což usnadňuje nastupování, ale připravuje nás o jednu z nejvýraznějších vlastností britského klasika: velitelskou pozici za volantem, díky níž má řidič dokonalý přehled o okolí vozidla. Z velaru je vidět jen o trochu lépe než z běžných SUV dnešní doby. O co sedíme výš než v golfu, o to výš máme palubní desku, kapotu a boční okna. Na silnicích a křižovatkách takový výhled stačí, náskok v terénu ovšem velar ztrácí, protože situaci kolem vysoké přídě můžeme sledovat jen přes kamery. Ústupu od nejdrsnějších terénních dovedností mimochodem odpovídá i zjednodušení pohonu všech kol – místo ortodoxní sestavy tří diferenciálů a redukční převodovky velar připojuje přední pohon elektronicky řízenou spojkou.

Polem nepolem

Což ovšem neznamená, že bychom se terénu měli bát. Pánové od Range Roveru proložili čtyři sta kilometrů dlouhou testovací trasu poctivými terénními vložkami s říčním brodem a rozblácenými lesními cestami plnými velkých kamenů, kde přicházejí k dobru jak dlouhé zdvihy kol, tak citlivě reagující elektronika pohonu obou náprav. Je ale pravda, že venku stojící figuranty ukazující „doleva – doprava“ potřebujeme kvůli nepřehledné přídi opravdu častěji, než jsme byli u této značky zvyklí.

Range Rover Velar oficiálně: Sportovní range šokuje interiérem

Bonbonkem výletu je zdolání obslužné komunikace vyhlášeného lyžařského střediska ve Strandě. O její strmosti nejlépe vypovídá, že stoupá téměř z úrovně mořské hladiny do výšky 1100 metrů, odkud je hladina jednoho z fjordů přímo vidět. I tady se velar kamením a prachem prokusuje s nadhledem, zejména díky vrcholné specifikaci – bez redukční převodovky rozhodně přichází vhod masivní točivý moment třílitrového dieselu se dvěma turbodmychadly, který pro vůz této velikosti považujeme za ideální pohon.

Jízda doktora Wattsona

To se potvrzuje i na silničkách první a druhé třídy, které tvořily převážnou část testovacího okruhu. Motor tiše ševelí, osmistupňový automat stále udržuje otáčky kolem šestnácti set a auto se na pneumatickém podvozku nehmotně vznáší nad nerovnostmi cest i ostrými spárami mostů přes horské bystřiny. Dokonale izolováni od vnějšího světa si užíváme kultivovanou jízdu, famózní křesla čalouněná kůží ušlechtilého skotu, romantické norské krajinky i jazzovou trumpetu decentně šuškající z osmisetwattového ozvučení Meridian. Chybí nám snad něco? Ale ovšem, doutníky Arturo Fuente…

Jak jste jistě pochopili, urozené značce ani cenové hladině kolem dvou a půl milionu korun velar rozhodně nedělá ostudu. Lidem, kteří často nevyráží do neznámého terénu, nabídne všechno, co dělá range rover range roverem. Výraznou osobnost, maximální komfort, solidní užitnou hodnotu a pevné kramfleky v náročnějších podmínkách. Německé trojce i Volvu tu vyrůstá schopný konkurent.

Základní technické údajeDieselBenzin
Verze D180 D240 D300 P250 P300
Motor 2.0 turbo 3.0 biturbo 2.0 turbo 3.0 kompresor
Výkon (kW při ot./min) 132/4000 176/4000 220/4000 184/5500 250/6500
Točivý moment (N.m při ot./min) 430/1750 500/1750 700/1650 365/1200 450/3500
Převodovka Osmirychlostní planetová s měničem
Nejvyšší rychlost (km/h) 201 217 241 217 250
Zrychlení na 100 km/h (s) 8,9 7,3 6,5 6,7 5,7
Spotřeba dle výrobce (l/100 km) 5,4 5,8 6,4 7,6 9,4
Provozní hmotnost (kg) 1829 1841 1959 1804 1884
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4803 x 2032 x 1665, 2874

Salonek na úrovni

U dosavadních modelů Range Roveru jsme měli výhrady ke zpracování kabiny, zejména palubní desky. Velké plochy kvalitní kůže a dřeva se pojily s nevzhlednými plasty a zastaralými ovladači z 90. let. Velar působí o poznání lépe díky jednoduchému triku: modernímu komunikačnímu systému se dvěma obrazovkami. Na horní se nastavuje navigace, rádio a telefon, na podstatně rozměrnější dolní ploše ovládáme ventilaci, sedadla, nastavení vozidla a pohonu všech kol. Můžeme však na ní i rychle přijmout hovor nebo přeladit rádio, abychom si nahoře nerušili navigaci. Druhou výhodou jsou velké otočné ovladače, jejichž funkce se mění podle nastaveného menu. Bez trochy listování nabídkami se tedy za jízdy neobejdeme, ale pro dnešní mraky funkcí je to šikovný a pozorně vyladěný kompromis. A navíc to vážně dobře vypadá.

Plusy

  • Kvalitní zpracování
  • Vynikající komfort a odhlučnění
  • Přehledný informační systém
  • Přiměřená průchodnost terénem

Minusy

  • Horší výhled
  • Absence redukční převodovky
  • Menší vstup do kufru
Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin pokračuje v růstu, jeho cena překonala další rekord Bitcoin pokračuje v růstu, jeho cena překonala další rekord

Digitální měna bitcoin pokračuje v růstu na nové rekordy…

Čína se zapojila do barmské krize, představila své řešení migrace Rohingů Čína se zapojila do barmské krize, představila své řešení migrace Rohingů

Čína, která je nejbližším spojencem Barmy a největším…

Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hvězda Snap vyhasíná Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hvězda Snap vyhasíná

Akcionářům americké technologické společnosti Snap, která…

Německo míří k předčasným volbám. SPD další velkou koalici odmítla Německo míří k předčasným volbám. SPD další velkou koalici odmítla

Sociální demokraté (SPD) se nadále odmítají účastnit…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 






 
Subaru WRX STI – Konečně funguje!

TEST: Subaru WRX STI – Konečně funguje!

Dnes 15:54

Je to trochu s křížkem po funusu, modernizované WRX STI ale konečně jezdí alespoň zhruba tak, jak si fandové představují.




Blesk.cz

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem: Vdova prozradila datum a místo pohřbu

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem:…

Poslední rozloučení s folkovým písničkářem Wabim Daňkem (†70) se uskuteční 23. listopadu od 12 hodin v Praze ve…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Poslední rozhovor s legendou Novotnou (†49): o triumfu i slavné prohře ve finále

Poslední rozhovor s legendou Novotnou (†49): o…

Ve věku 49 let zemřela Jana Novotná, když prohrála boj s vážnou nemocí. Patřila mezi nejvýraznější tenisové…

Mizérie Ronalda s Benzemou. Méně gólů nastříleli jen zoufalci z Itálie

Mizérie Ronalda s Benzemou. Méně gólů nastříleli jen…

Dlouholetý palebný kulomet Realu Madrid se zasekl. Cristiano Ronaldo a Karim Benzema, držitelé všech možných…

 

Reflex.cz

Po těžké nemoci zemřela legendární tenistka Jana Novotná

Po těžké nemoci zemřela legendární tenistka Jana Novotná

Smutná zpráva jako blesk z čistého nebe zasáhla nejen český tenis. V neděli po těžké nemoci zemřela legendární…

Afghánistán hlásí rekordní produkci opia, na světový trh se dostane daleko více heroinu

Afghánistán hlásí rekordní produkci opia, na světový…

I když se mezinárodní síly v Afghánistánu již více než 15 let snaží omezit produkci opia, z kterého se vyrábí…