24.6. 2018 Svět motorů

Jízdní dojmy s Jaguarem I-Pace: Elektrizující šelma

 

První vážný konkurent plně elektrické Tesly X přijíždí možná trochu překvapivě z Velké Británie, ze stáje Jaguaru.

Trh s elektromobily je navzdory všem možným snahám zatím stále marginální, přesto každoročně roste o desítky procent. Už jen kvůli tomu a nepochybně vynikajícímu marketingu značky Tesla, jenž z ní udělal jednu z nejhodnotnějších automobilek světa, si na elektrický segment brousí zuby také zavedení prémioví výrobci z Evropy. Nepočítáme-li městskou štiku BMW i3, prvním opravdovým konkurentem americké Tesly je až nový Jaguar I-Pace.

Opravdový crossover

Jeho podoba je velmi proměnlivá. S vyfouknutým vzduchovým podvozkem totiž připomíná přerostlý hatchback, aby po stisku jediného tlačítka vystoupal o několik desítek milimetrů výš a proměnil se v SUV se sportovní boční siluetou. Vyšší světlost v tomto případě není jen pro parádu, což nám i-pace předvedl na několikakilometrovém úseku mimo zpevněné povrchy. Nejenže si poradil s říčním brodem, hračkou pro něj bylo také prudké stoupání po zaprášené cestě s nemalým množstvím kamenů, hrbolů a dalších nedokonalostí. Až jsme se báli, že to nízkoprofilové pneumatiky o průměru 22 palců odnesou.

Terénní vložku ovšem elektrický jaguar zvládl na výbornou, podobně suverénně si přitom vedl také na hladkém asfaltu, který je mu přece jen bližší.

Čistá radost z akcelerace

Na běžné silnici totiž může jaguar vytasit esa schovaná v rukávu. Jejich společným jmenovatelem je dvojice synchronních elektromotorů, z nichž každý disponuje výkonem 147 kilowattů a roztáčí vždy kola jedné nápravy. Kombinovaný výkon 294 kW neboli 400 koní, jímž kdysi disponovalo například osmiválcové BMW M5 (E39), a točivý moment téměř 700 Nm umějí dohromady zahrát úžasné divadlo.

Síla je totiž k dispozici hned od prvních setin po sešlápnutí akcelerátoru. Jestliže jej přimáčknete až k podlaze, se škubnutím vystřelíte vpřed. Zrychlování je skutečně opojné, hmotnosti přes 2,1 tuny navzdory. Navíc jej nedoprovází prakticky žádný hluk, jen decentní hučení zpod plechů. Stačí doslova mžik a jste na padesátce. A stovka? Ta je otázkou jen 4,8 s. Svižný let ručičky tachometru nás oslňuje až do hodnoty 200 km/h, kdy zasáhne omezovač. Pokud mají elektromobily zahrát i na emoce, bude to právě kombinací drtivé síly s vysokou kultivovaností jízdy.

Jaguar I-Pace má český ceník. Dva miliony vám stačit nebudou

V Jaguaru ovšem mysleli i na špetku radosti z řízení. Aby ukázali, že to nejsou jen plané řeči, poslali nás na moderní okruh kousek od portugalského Portimaa. Trať se spoustou zatáček odhalila jednu z výhod nízko položeného těžiště, díky němuž se nemusíte bát výrazných náklonů v zatáčkách. Li-ion akumulátory umístěné v podlaze o kapacitě 90 kWh na druhou stranu při rychlých změnách směru fungují trochu jako kyvadlo. Kinetická energie vůz sice trochu rozhodí, díky skvělému vyvážení ovšem situaci rychle a snadno podchytíte.

Jak je to s dojezdem?

Okruhová vložka byla spíše exhibicí, ve skutečnosti se bude i-pace pohybovat hlavně v reálném provozu. A tam funguje na jedničku. Dokonce ani není příliš prkenný, ačkoliv komfort očekávejte spíše s menšími z nabízených ráfků (18–20 palců). Velkou otázku obvykle vzbuzuje dojezd. Ten v britském případě dosahuje až 480 km, velmi ovšem záleží na okolnostech.

Jestliže většinu času trávíte ve městě a blízkém okolí, budete se k nabíječce připojovat zhruba každých 300 až 350 kilometrů, abyste baterie neždímali nadoraz. V čistě dálničním režimu počítejte s tím, že každý ujetý kilometr se na kapacitě projeví minimálně dvojnásobkem. To znamená zhruba 180kilometrový rádius. Citlivost elektřiny na jízdní režim je právě jedním z hlavních nedostatků čistě bezemisních aut, Jaguar I-Pace nevyjímaje.

Přesto v jeho podání vypadá mnohdy obávaná budoucnost dopravy ještě trochu růžově.

Šetříme energii

Každá uspořená kilowatthodina je u elektromobilu vyvážena zlatem. Jaguar I-Pace proto vsadil na skvělou aerodynamiku se součinitelem odporu 0,29. Za nízkým číslem stojí především hladká karoserie, mřížka usměrňující proudící vzduch a výsuvné kliky, jež známe už ze sesterského Range Roveru Velar. O chlazení akumulátorů se starají aktivní přední lamely, šetřit pomáhá také režim Eco, upravující jízdní styl i vyhřívání interiéru, či vysoce účinné tepelné čerpadlo, jež nashromážděným teplem mění speciální kapalinu na plyn s vyšší teplotou a vyhřívá jím interiér.

Chodci v bezpečí

Vedle standardních systémů ochrany kolemjdoucích disponuje i-pace kvůli neslyšné jízdě také generátorem vnějšího zvuku. Ten funguje do rychlosti 20 km/h a varuje chodce před jedoucím autem.

Plusy

  • Vynikající dynamika
  • Jízdní vlastnosti
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Stále kompromisní dojezd
  • Vysoká cena
  • Kvalita některých materiálů uvnitř

Základní údaje Jaguaru I-Pace
Pohon Dva synchronní elektromotory s permanentním magnetem
Výkon (kW) 294
Točivý moment (Nm) 696
Pohotovostní hmotnost (kg) 2133
Zrychlení 0–100 km/h (s) 4,8
Maximální rychlost (km/h) 200
Kombinovaná spotřeba (kWh) 21,2
Rozměry
Délka (mm) 4682
Šířka (mm) 2011
Výška (mm) 1565
Rozvor (mm) 2990
Kufr (l) 638
Základní cena (Kč) 2 039 092

Autor: Ondřej Šámal

Spolupracujeme s TipCars.com
Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA

Střelbu patrně zorganizovala místní arabská opozice,…

Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby

Kremelská strana Jednotné Rusko utrpěla další porážku v…

Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá

Loď Aquarius, která ve Středozemním moři zachránila 11…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Jaguarem I-Pace:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 



Jaguar I-Pace ve velké galerii na běžné silnici, závodním okruhu i v terénu Jaguar I-Pace ve velké galerii na běžné silnici, závodním okruhu i v terénu

Jaguar to myslí s elektřinou ve svých vozech skutečně…

Závodní elektromobil Jaguar I-Pace eTrophy se předvedl v akci Závodní elektromobil Jaguar I-Pace eTrophy se předvedl v akci

Jaguar to myslí s elektřinou ve svých vozech skutečně…

 



 
Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Dnes 18:50

Kia LTV vznikla na požadavek Ministerstva obrany Jižní Koreje. Na první pohled vypadá jako známý americký armádní vůz HMMWV.




Blesk.cz

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro NFC platby mobilem. Přejmenovala se na Poketku

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro…

Česká spořitelna (ČS) oznamuje návrat aplikace pro bezkontaktní placení mobilem přes NFC do marketu Google Play.…

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli krvavému útoku. A slibuje „hrozivou“ odpověď

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli…

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 29 lidí, včetně žen a…

 

iSport.cz

Bek Sparty Košťálek: Být nejlepší v bodování? Před sezonou bych se smál

Bek Sparty Košťálek: Být nejlepší v bodování? Před…

Měl sezony, v nichž dal třeba jeden nebo dva góly za celý rok. Šest let se obránce Jan Košťálek snažil prosadit…

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál válí. Slaví i Sparta

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál…

SOUHRN | Tipsport extraliga v neděli uzavřela druhý hrací týden svým 4. kolem. První body v sezoně vydolovala…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…