Stellantis bude v Česku prodávat levné elektromobily a hybridy z Číny
Přijde vám, že do Česka letos míří málo čínských automobilek? Připravte se na další, protože Stellantis oznámil oficiální vstup své čínské značky Leapmotor. Ta nabízí levné elektromobily a také sériové hybridy.
V roce 2023 koncern Stellantis, vzniklý spojením PSA a FCA, zakoupil 20 % podíl v čínském startupu Leapmotor. Kromě toho také s Číňany založil nový společný podnik Leapmotor International, ve kterém má s 51 % Stellantis kontrolní podíl. Díky tomu se Evropané dostali k výhradním právům na prodeje vozů Leapmotor mimo Čínu a dnes se nabízejí na mnohých trzích v Evropské unii.
V průběhu letošního roku se nová značka objeví oficiálně také v Česku, kde ji nabídne skupina Emil Frey. Ta už prodává devět dalších značek spadajících do stejného koncernu: Peugeot, Citroën, Opel, DS, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep a Abarth. Z počátku se zde objeví dva modely Leapmotoru, malý elektrický hatchback T03 a SUV C10.
Menší a levnější z dvojice nabízí baterii s kapacitou 37,3 kWh, která má stačit na kombinovaný dojezd až 265 kilometrů. Elektromotor má výkon 75 kW a 158 Nm točivého momentu a pohání přední kola. Baterii je možné dobíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 48 kW. Na trzích, kde je už dostupné, se dá pořídit za cenu startující kolem 475.000 Kč.
Leapmotor C10 je elektrické SUV velikostí odpovídající zhruba Škodě Kodiaq. Nabízí pohon zadních kol, baterie o kapacitě 53 kWh nebo 70 kWh, ale také EREV verzi s 28,4 kWh baterií a spalovací čtyřválcovou patnáctistovkou pod přední kapotou. V Evropě jsou dostupné obě verze, v sousedním Německu obě v přepočtu za 937.000 Kč.
Hatchback T03 se nějakou dobu montoval v továrně Stellantisu v polském městě Tychy, větší C10 také mělo sjíždět z tamních linek. Kvůli hlasování Polska pro zavedení dodatečných cel na čínské elektromobily ale zřejmě čínská vláda nakázala projekt ukončit a Leapmotor si hledá novou montovnu v „přátelštějších“ zemích. Nakonec pravděpodobně oba modely zakotví ve Španělsku, kde má Stellantis také nadbytečnou kapacitu.

Ve druhé polovině roku chce u nás nabídnout také menší SUV B10, které má k dispozici LFP baterie o kapacitě 56 nebo 67 kWh. Poháněna jsou také zadní kola a výkon je dle verze 132 nebo 160 kW. Proti starším sourozencům má auto výhodu v 800V architektuře, která umožňuje velmi rychlé nabíjení.
Dále chce Leapmotor v Evropě a zřejmě tedy i v Česku uvádět až do roku 2028 každý rok jednu novou modelovou řadu. V Číně jich dnes už má sedm, krom hatchbacku také čtyři SUV a dva sedany. Čtyři modely s písmenem C kromě elektrické verze nabízí také sériový hybrid.
Startup Leapmotor byl založen v roce 2015 a uvedl se malým levným elektrickým kupé S01, které se vyrábělo jen tři roky. Dnes už firma patří mezi nejúspěšnější nové značky v Číně a loni byla mezi startupy dokonce druhá. V celkových prodejích ji na tamním trhu patří 23. místo, loni prodala 252.606 aut, což je meziroční nárůst o 98,5 %.
Zdroj: Emil Frey, Zdroj foto: Leapmotor, Zdroj videa: Leapmotor