Další čínské lhaní? Majitelé Xiaomi SU7 Ultra se soudí o vrácení peněz
Vysoké prodeje a nadšené recenze prvního vozu Xiaomi donedávna dělaly obraz úspěšného startu v novém odvětví. Jenže poslední měsíce se na novou automobilku hrne také silná kritika. Jedna z posledních kontroverzí je kolem lhaní o aerodynamice.
Xiaomi momentálně nezažívá nejlepší období své krátké automobilové existence. Vedle nekončících nehod, zvyšování pojistného či špatné kvality jsou kritizovány i některé kroky automobilky. O ostré reakci na snížení výkonu sedanu U7 Ultra jsme psali nedávno, teď je jeden z nejsilnějších produkčních vozů světa opět kritizován majiteli.
Tentokrát jde o výrazné průduchy na karbonové kapotě, která je příplatkovou výbavou v hodnotě v přepočtu asi 130.000 Kč. V promo materiálech ji automobilka popisuje jako funkční část vozu, právě ony mohutné průduchy mají pomáhat s lepším chlazením a Xiaomi je doslova označilo za „chladící prvek na úrovni závodních okruhových vozů“.
Jenže majitelé sedanu po chvilce zkoušení zjistili, že reálný přínos je ve skutečnosti nulový. Testy ukázaly, že tok vzduchu se nijak neliší od verze se standardní kapotou. Někteří dokonce vzali k autu větrák a pomocí ubrousku ukázali, že přes průduchy ve skutečnosti žádný vzduch ani neproudí. Slibované vylepšení chlazení brzd či lepší přítlak se ukázal jako marketingový výmysl.
Nakonec to přiznala i samotná automobilka, podle které byla příplatková kapota vytvořena za účelem napodobení vzhledu původního konceptu Xiaomu SU7 Ultra. Ten opravdu proti sériové verzi vypadal o trochu ostřeji a částečně za to mohla právě kapota. Xiaomi přesto tvrdí, že příplatková kapota pomáhá „částečnému řízení průtoku vzduchu a pomocnému chlazení předního prostoru“ ve kterém se ukrývá část výkonové elektroniky.
Mezi majiteli se mezitím dala dohromady skupina asi 400 lidí s kritizovanou kapotou, kteří po Xiaomi požadují vrácení celé částky za drahý příplatek. Firma místo toho nabídla, že lidem stále čekajícím na dodání nového vozu namontuje běžnou hliníkovou kapotu a majitelé, kteří už vůz dostali, jako kompenzaci dostanou 20.000 bonusových bodů pro nákupy u Xiaomi. Toto množství má hodnotu v přepočtu zhruba 6.000 Kč.
To samozřejmě nestačilo a tak se skupinka rozhodla firmu zažalovat. Každý člen se složil částkou kolem 9.000 Kč na pokrytí nákladů. Požadavek je, ať Xiaomi refunduje peníze za kapotu, někteří ale dokonce požadují peníze zpět za celé auto.
Že je celá situace kolem prvního modelu Xiaomi náročná přiznal i šéf firmy Lei Jun. Po nedávné nehodě, při které zemřeli tři studenti a nekončící sérií nehod výrazně omezil své působení na sociálních sítích a celou situaci popsal jako nejnáročnější od založení firmy Xiaomi, což bylo v roce 2010.
Nejde o jediný spor čínské automobilky s majiteli vozů ohledně aerodynamiky. V těchto dnech se vyostřuje také spor tamního influencera se značkou Avatr, která podle něj lhala o aerodynamickém koeficientu svých vozů. I v tomto případě se zřejmě o výsledku rozhodne u soudu.

Zdroj: Carnewschina, Zdroj foto: Xiaomi, Zdroj videa: Xiaomi