Kdo nabízí nejúspornější auta? Toyota a Fiat
Modelová řada automobilky Toyota Motors nabízená na evropských trzích má podle současné metodiky měření nejnižší emise oxidu uhličitého. Vyplývá to z nedávno zveřejněné výroční zprávě Evropské komise.
Flotilové emise oxidu uhličitého u Toyoty (počítáno včetně Lexusu) činily v loňském roce 103,6 gramů na ujetý kilometr. Japonská automobilka si tak proti předchozímu roku polepšila o pět procent.
Na stupních vítězů Toyotu (společně s Lexusem) doplňují dva francouzští výrobci – Renault a Peugeot. Průměrné flotilové emise prvního z nich loni činily 105,4 g/km, u Peugeotu byly na hodnotě 107,7 g/km.
Zatímco současná metodika vypočítává průměrné emise každého výrobce z 65 procent jeho automobilů s nejmenšími normovanými emisemi, v roce 2015 už budou průměrné emise počítány ze všech prodaných aut. Už letos se budou emise CO2 počítat na základě 75 % prodávaných vozů a v příštím roce na základě 80 procent.
Při započítání emisí všech prodávaných automobilů se pořadí automobilek s nejúspornějšími auty změní – Toyota spadne na čtvrté místo s průměrem 121,9 g/km. První místo pak obsadí Fiat s průměrem 117,2 g/km.
Každý výrobce přitom snižuje emise svých aut jiným způsobem. U Toyoty výrazně pomáhají modely s hybridním pohonem (Yaris Hybrid, Auris Hybrid, Prius, Prius+), zatímco Fiat sází především na malé automobily s úspornými motory (500, Panda, Punto). Podobnou cestou jako Fiat jdou i Francouzi, Renault k nim však přidává elektromobily.
Cílem Evropské unie je snížit do roku 2015 průměrné emise CO2 u prodávaných aut na hodnotu 130 g/km. Vzdálenější cíl snížení emisí oxidu uhličitého na hodnotu 95 g/km byl odložen na rok 2024. Každá automobilka má vlastní cíl, který musí splnit. Každý z těchto cílů je vypočítán na základě průměrné hmotnosti vozů daného výrobce.
Devět výrobců z dvaceti největších na evropském trhu již nyní plní přísnější limity pro rok 2015. Mezi nimi je vedle Toyoty, Renaultu a Fiatu také třeba BMW, Audi a Volvo. Tyto značky mají limity nastaveny výše, protože prodávají hlavně velké vozy.
Největší automobilky podle flotilových emisí oxidu uhličitého | |||||
Poř. | Značka | Průměrné emise CO2 z 65 % nabízených aut [g/km] | Průměrné emise CO2 ze 100 % nabízených aut [g/km] | Prodeje v EU | Cílová hodnota emisí CO2 pro rok 2015 [g/km] |
1. | Toyota Motor Europe | 103,6 | 121,9 | 515.028 | 127,9 |
2. | Renault | 105,4 | 120,8 | 800.674 | 126,7 |
3. | Peugeot | 107,7 | 121,5 | 773.864 | 130,4 |
4. | Citroën | 108,7 | 122,6 | 654.993 | 129,7 |
5. | Fiat Group | 109,8 | 117,2 | 686.449 | 118,9 |
6. | Kia | 114,5 | 129,5 | 329.474 | 127,2 |
7. | Seat | 114,8 | 127,2 | 252.173 | 127,1 |
8. | Ford | 116,5 | 128,7 | 917.725 | 127,8 |
9. | Hyundai | 118,8 | 132,2 | 416.987 | 128,3 |
10. | Volkswagen | 119,3 | 133 | 1.535.755 | 131,2 |
11. | Opel | 119,7 | 133 | 814.229 | 133,8 |
12. | Škoda | 120 | 132,2 | 460.603 | 126,7 |
13. | Volvo | 121,9 | 142,1 | 204.539 | 144,7 |
14. | Nissan | 122,3 | 137,3 | 423.818 | 131,2 |
15. | Audi | 122,4 | 137,8 | 657.068 | 139,5 |
16. | BMW | 123,6 | 137,5 | 762.027 | 138,7 |
17. | Daimler | 123,9 | 142,8 | 631.475 | 139,6 |
18. | GM Korea | 124,3 | 141,1 | 161.153 | 131,4 |
19. | Dacia | 125,1 | 136,9 | 232.256 | 126,7 |
20. | Mazda | 128,8 | 141,8 | 113.565 | 129,5 |
Pozn. Tučně vyznačené značky již splňují přísnější limit pro rok 2015 |