16.3. 2013 Petr Slováček

Když kámen rozbije čelní okno: Čeká vás hodně tvrdý boj s pojišťovnou

 

Rozbil vám kámen čelní okno a „viník“ souhlasí s výplatou škody z jeho povinného ručení? Připravte se na souboj s pojišťovnou.

Pokud vám letící kámen rozbil čelní okno, připravte se na hru nervů, kde jste sami nic nezavinili, a přesto si budete vše platit sami. Tedy v případě, že nebudete mít štěstí na nebývale ochotného motoristu na jedné straně a pojišťovnu lidumila na druhé.

„Chybí hodnověrný důkaz o tom, že čelní okno bylo nade vší pochybnost poškozené kamenem, který se odrazil od vozidla pojištěného,“ napsala jistá pojišťovna nejmenované motoristce. Nic platný nebyl ani podpis řidiče jedoucího před ní, že souhlasí s náhradou škody ze svého povinného ručení. Pojišťovna začala dělat problémy.

Především neustoupit!

„Uvedené vychází pouze z domněnky, že se tak mohlo stát, a ne z přesvědčení, že se tak opravdu stalo, nebo to viděli,“ napsala řidičce pojišťovna. Následovala přestřelka korespondence, protože poškozená majitelka vozu nehodlala ustoupit ze svých nároků ani o milimetr. Část dopisu pro zajímavost přetiskujeme v samostatném článečku. Schválně jestli mu napoprvé porozumíte – jedno souvětí oddělené sedmi čárkami pokládáme za tragikomický omyl…

A jaký byl výsledek? Nakonec pojišťovna škodu do poslední koruny uhradila. Ale znamenalo to neustále odpovídat na dopisy a neustoupit. „Pojišťovny prostě zkoušejí, co si člověk nechá líbit. Důležité je vydržet,“ radí mechanik Gustav Havel, který se specializuje právě na výměny čelních oken a o celém případu nás informoval. „Pojišťovny někdy říkají, že se okno, tak jak je uvedeno, nemohlo rozbít. Kameny ale nelétají samy z nebe,“ kroutí hlavou technik.

Co když mám rozbito

A jaká existuje obrana? Po pravdě dost obtížná – když se ocitnete v roli poškozeného, doporučuje se ihned zastavit domnělého viníka. Zajistit co nejvíc svědeckých výpovědí, udělat snímky, videa. Sepsat evropský záznam o nehodě. „Stačí ale i kousek papíru s popisem děje a kontakty na účastníky,“ říká Gustav Havel a doporučuje hned z místa volat na linku pojišťovny „viníka“. Nahlásit, co se stalo, jak, kdy přesně. Tohle všechno později pomůže k náhradě toho, co vám oprávněně patří.

Bohužel ale ani podpis na formuláři a prvotní souhlas „viníka“ nemusí být nic platný. „Často se stává, že řidiči kamionů a služebních vozidel papír podepíšou, ale na nátlak zaměstnavatele z obav o zdražení povinného ručení to za týden odvolají,“ říká technik. V takových případech pojišťovna bez ohledu na prvotní souhlas svého klienta nic nezaplatí. „Řekne třeba, že si to neuvědomil, bylo to na nátlak, nebo se to takhle nemohlo stát. A nikdo s tím nehne,“ upozorňuje Gustav.

Pro klid si musíš připlatit!

Z uvedeného je tedy patrné, že poškození se slabší výdrží či nervy mnohdy přijdou o zaplacení oprávněných nároků. Anebo stačí, aby prostě jen neměli v autě svědka, či přiletěl kámen z protisměru a nebylo možné určit jednoznačně viníka (na dálnici poměrně časté). Cena čelního okna vždy činí několik tisíc a třeba u autobusu klidně přesáhne sto tisíc. Přitom jde o nejčastější škodní událost. „Denně naši klienti hlásí dvě stovky takových případů, ročně v průměru padesát tisíc,“ vypočítává Jan Marek z ČP.

Pojišťovny se pochopitelně nepřetrhnou, aby proplatily něco, co nemusejí. Těží z toho v konkurenčním boji, případně nabízejí připojištění. „Vzniklo jako reakce na časté poškozování čelních skel kamínky odlétajícími od kol jedoucích automobilů. V řadě případů bylo prokazování a uplatňování škody z povinného ručení viníka velmi komplikované a často bývalo i předmětem spekulací,“ objasňuje Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny s připomínkou, že to navíc mělo vliv na ztrátu bonusu z povinného ručení. To je bohužel případ i jinak bezproblémového plnění z havarijního pojištění.

Tady si navíc musíte spočítat, jestli se to vůbec vyplatí s ohledem na vaši spoluúčast.

Víte, že...

… některé tuzemské pojišťovny dávají klientům samolepky na skla? Bezprostředně po vzniku události zabrání dalšímu rozšiřování praskliny a umožní scelení poškozeného místa. Čelní sklo se při něm nemusí vyřezávat z karoserie a je to levnější než výměna pro řidiče, kteří nemají okno připojištěné.

Jak se s okny podvádí?

Autoservis nahlásil za oba účastníky (pojištěného i poškozeného) vzniklou škodu na čelním skle. Z fotek nepřímo vyplývalo, že by škoda mohla vzniknout odlétnutým kamínkem, rozsah poškození však spíše odpovídal nesprávné obsluze vnitřního zpětného zrcátka. Oba účastníci byli následně konfrontováni s tímto stavem. Ukázalo se, že si týden od nehody nedokázali vzpomenout, kde ke škodě došlo. Nakonec si nevzpomněli ani na to, že by servisu poskytli plnou moc…

1. Jaké jsou podmínky připojištění čelního okna?

2. V jakých případech pojišťovna neplní za škodní událost?

3. Co radí svým klientům, jestliže jim kámen rozbil okno?

Allianz

1. Pojištění všech oken včetně střešního s limity plnění v rozsahu od 5000 do 100 000 Kč.

2. U škod z pojištění skel vozidla takové případy prakticky nezaznamenávají.

3. Co nejdříve informovat likvidátora, v případě nepojízdnosti vozidla i asistenční službu, a řídit se pokyny. Pokud se klientovi podaří identifi kovat vozidlo, od jehož kola kámen odlétl, oznámit údaje o něm likvidátorovi. Není podmínkou pojistného plnění z pojištění skel vozidla.

Axa

1. Maximální pojistné plnění 20 000 Kč v jednom pojistném období, spoluúčast činí 20 %, minimálně však 1000 Kč.

2. Škody na čelních sklech vozidel šetří jako ostatní škodné události.

3. Jestliže klient připojištění nemá, doporučují kontaktovat druhého účastníka události a vyplnit společně tiskopis.

Česká podnikatelská pojišťovna

1. Doplňkové pojištění všech skel vozidla lze sjednat jak k havarijnímu pojištění, tak i povinnému ručení. Chce ho každý šestý.

2. V případě sjednaného připojištění skel povinnost zjišťování příčin odpadá.

3. Pokud má klient sjednané připojištění skel, stačilo nahlásit na klientskou linku.

Česká pojišťovna

1. Není nutná spoluúčast a počet škod v průběhu roku není omezen.

2. Případů, kdy zamítne škodní událost, je zhruba 5 %. Trendem v podvodech jsou uplatněné škody z povinného ručení, kde je původní škoda na čelním skle způsobena jiným způsobem.

3. Hlásit co nejrychleji telefonicky, přes mobilní aplikaci či internet. Doložit fotodokumentaci, nestranné svědecké výpovědi, fotografi e, videozáznam, sepsat protokol o nehodě s viníkem.

ČSOB

1. Pojištění v celé Evropě s limity 5000, 10 000, 20 000, nebo 30 tisíc korun.

2. Procento nehodnověrných pojistných událostí je minimální.

3. Okamžitě takovou škodu telefonicky nahlásit. Při telefonním hovoru je klientovi obratem doporučen nejbližší smluvní servis autoskel bez spoluúčasti.

Kooperativa

1. Připojištění bez spoluúčasti, klient dostane náhradu v plné výši a nemusí podstupovat prokazování svého nároku.

2. V asi deseti procentech případů v rámci povinného ručení z důvodu obtížného prokazování odpovědnosti pojištěného za způsobenou škodu.

3. Prokázat odpovědnost druhé strany. Sepsat „společný záznam“ s podpisy obou účastníků. Doložení nezávislé svědecké výpovědi.

Uniqa

1. Pojistit lze čelní okno nebo všechna skla na vozidle včetně střešního okna, je možné pojistit i světlomety bez limitu podle pojistné částky skla, nebo s limitem. Tedy pojistné plnění je jím omezeno jako maximální výší odškodného. Zde je třeba dávat pozor, aby limit na výměnu skla skutečně stačil.

2. Až ve třetině případů z povinného ručení jiného vozu nedostatečná dokumentace.

3. Je nutné případ svědecky doložit, pokud možno příslušné auto dostihnout, s řidičem se dohodnout a vyplnit s ním Evropský záznam o nehodě. Pak vyřízení probíhá standardně bez potíží.

Wüstenrot

1. Připojištění všech oken chrání proti nehodě, vandalismu nebo živelní události, ne proti běžnému opotřebení.

2. Plných 98 % je řešeno z doplňkového připojištění skel, kde si sám pojištěný určuje výši pojistné částky a podílí se sjednanou spoluúčastí. Z důvodu nevěrohodnosti odmítají poskytnout pojistné plnění zhruba ve 2 % případů.

3. Telefonicky kontaktovat call centrum, kde klient vyplní oznámení škodné události a obdrží veškeré potřebné instrukce včetně doporučení smluvního servisu a dohodnutí termínu prohlídky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu Senát dnes v noci…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena se na mou kandidaturu mračí

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena…

Senátor a dlouholetý teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS) se už chystá na případnou prezidentskou kampaň.…

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní. Po Zimolovi odešlo 9 lidí

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní.…

Jihočeští sociální demokraté po sporech s celostátním vedením ČSSD potvrdili v korespondečním hlasování členů,…

 

iSport.cz

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a zdravil legendu Tour

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a…

PŘÍMO Z FRANCIE | V naprosté pohodě je na Tour de France obhájce titulu Chris Froome. Až v takové, že si během…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…