16.3. 2013 Petr Slováček

Když kámen rozbije čelní okno: Čeká vás hodně tvrdý boj s pojišťovnou

 

Rozbil vám kámen čelní okno a „viník“ souhlasí s výplatou škody z jeho povinného ručení? Připravte se na souboj s pojišťovnou.

Pokud vám letící kámen rozbil čelní okno, připravte se na hru nervů, kde jste sami nic nezavinili, a přesto si budete vše platit sami. Tedy v případě, že nebudete mít štěstí na nebývale ochotného motoristu na jedné straně a pojišťovnu lidumila na druhé.

„Chybí hodnověrný důkaz o tom, že čelní okno bylo nade vší pochybnost poškozené kamenem, který se odrazil od vozidla pojištěného,“ napsala jistá pojišťovna nejmenované motoristce. Nic platný nebyl ani podpis řidiče jedoucího před ní, že souhlasí s náhradou škody ze svého povinného ručení. Pojišťovna začala dělat problémy.

Především neustoupit!

„Uvedené vychází pouze z domněnky, že se tak mohlo stát, a ne z přesvědčení, že se tak opravdu stalo, nebo to viděli,“ napsala řidičce pojišťovna. Následovala přestřelka korespondence, protože poškozená majitelka vozu nehodlala ustoupit ze svých nároků ani o milimetr. Část dopisu pro zajímavost přetiskujeme v samostatném článečku. Schválně jestli mu napoprvé porozumíte – jedno souvětí oddělené sedmi čárkami pokládáme za tragikomický omyl…

A jaký byl výsledek? Nakonec pojišťovna škodu do poslední koruny uhradila. Ale znamenalo to neustále odpovídat na dopisy a neustoupit. „Pojišťovny prostě zkoušejí, co si člověk nechá líbit. Důležité je vydržet,“ radí mechanik Gustav Havel, který se specializuje právě na výměny čelních oken a o celém případu nás informoval. „Pojišťovny někdy říkají, že se okno, tak jak je uvedeno, nemohlo rozbít. Kameny ale nelétají samy z nebe,“ kroutí hlavou technik.

Co když mám rozbito

A jaká existuje obrana? Po pravdě dost obtížná – když se ocitnete v roli poškozeného, doporučuje se ihned zastavit domnělého viníka. Zajistit co nejvíc svědeckých výpovědí, udělat snímky, videa. Sepsat evropský záznam o nehodě. „Stačí ale i kousek papíru s popisem děje a kontakty na účastníky,“ říká Gustav Havel a doporučuje hned z místa volat na linku pojišťovny „viníka“. Nahlásit, co se stalo, jak, kdy přesně. Tohle všechno později pomůže k náhradě toho, co vám oprávněně patří.

Bohužel ale ani podpis na formuláři a prvotní souhlas „viníka“ nemusí být nic platný. „Často se stává, že řidiči kamionů a služebních vozidel papír podepíšou, ale na nátlak zaměstnavatele z obav o zdražení povinného ručení to za týden odvolají,“ říká technik. V takových případech pojišťovna bez ohledu na prvotní souhlas svého klienta nic nezaplatí. „Řekne třeba, že si to neuvědomil, bylo to na nátlak, nebo se to takhle nemohlo stát. A nikdo s tím nehne,“ upozorňuje Gustav.

Pro klid si musíš připlatit!

Z uvedeného je tedy patrné, že poškození se slabší výdrží či nervy mnohdy přijdou o zaplacení oprávněných nároků. Anebo stačí, aby prostě jen neměli v autě svědka, či přiletěl kámen z protisměru a nebylo možné určit jednoznačně viníka (na dálnici poměrně časté). Cena čelního okna vždy činí několik tisíc a třeba u autobusu klidně přesáhne sto tisíc. Přitom jde o nejčastější škodní událost. „Denně naši klienti hlásí dvě stovky takových případů, ročně v průměru padesát tisíc,“ vypočítává Jan Marek z ČP.

Pojišťovny se pochopitelně nepřetrhnou, aby proplatily něco, co nemusejí. Těží z toho v konkurenčním boji, případně nabízejí připojištění. „Vzniklo jako reakce na časté poškozování čelních skel kamínky odlétajícími od kol jedoucích automobilů. V řadě případů bylo prokazování a uplatňování škody z povinného ručení viníka velmi komplikované a často bývalo i předmětem spekulací,“ objasňuje Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny s připomínkou, že to navíc mělo vliv na ztrátu bonusu z povinného ručení. To je bohužel případ i jinak bezproblémového plnění z havarijního pojištění.

Tady si navíc musíte spočítat, jestli se to vůbec vyplatí s ohledem na vaši spoluúčast.

Víte, že...

… některé tuzemské pojišťovny dávají klientům samolepky na skla? Bezprostředně po vzniku události zabrání dalšímu rozšiřování praskliny a umožní scelení poškozeného místa. Čelní sklo se při něm nemusí vyřezávat z karoserie a je to levnější než výměna pro řidiče, kteří nemají okno připojištěné.

Jak se s okny podvádí?

Autoservis nahlásil za oba účastníky (pojištěného i poškozeného) vzniklou škodu na čelním skle. Z fotek nepřímo vyplývalo, že by škoda mohla vzniknout odlétnutým kamínkem, rozsah poškození však spíše odpovídal nesprávné obsluze vnitřního zpětného zrcátka. Oba účastníci byli následně konfrontováni s tímto stavem. Ukázalo se, že si týden od nehody nedokázali vzpomenout, kde ke škodě došlo. Nakonec si nevzpomněli ani na to, že by servisu poskytli plnou moc…

1. Jaké jsou podmínky připojištění čelního okna?

2. V jakých případech pojišťovna neplní za škodní událost?

3. Co radí svým klientům, jestliže jim kámen rozbil okno?

Allianz

1. Pojištění všech oken včetně střešního s limity plnění v rozsahu od 5000 do 100 000 Kč.

2. U škod z pojištění skel vozidla takové případy prakticky nezaznamenávají.

3. Co nejdříve informovat likvidátora, v případě nepojízdnosti vozidla i asistenční službu, a řídit se pokyny. Pokud se klientovi podaří identifi kovat vozidlo, od jehož kola kámen odlétl, oznámit údaje o něm likvidátorovi. Není podmínkou pojistného plnění z pojištění skel vozidla.

Axa

1. Maximální pojistné plnění 20 000 Kč v jednom pojistném období, spoluúčast činí 20 %, minimálně však 1000 Kč.

2. Škody na čelních sklech vozidel šetří jako ostatní škodné události.

3. Jestliže klient připojištění nemá, doporučují kontaktovat druhého účastníka události a vyplnit společně tiskopis.

Česká podnikatelská pojišťovna

1. Doplňkové pojištění všech skel vozidla lze sjednat jak k havarijnímu pojištění, tak i povinnému ručení. Chce ho každý šestý.

2. V případě sjednaného připojištění skel povinnost zjišťování příčin odpadá.

3. Pokud má klient sjednané připojištění skel, stačilo nahlásit na klientskou linku.

Česká pojišťovna

1. Není nutná spoluúčast a počet škod v průběhu roku není omezen.

2. Případů, kdy zamítne škodní událost, je zhruba 5 %. Trendem v podvodech jsou uplatněné škody z povinného ručení, kde je původní škoda na čelním skle způsobena jiným způsobem.

3. Hlásit co nejrychleji telefonicky, přes mobilní aplikaci či internet. Doložit fotodokumentaci, nestranné svědecké výpovědi, fotografi e, videozáznam, sepsat protokol o nehodě s viníkem.

ČSOB

1. Pojištění v celé Evropě s limity 5000, 10 000, 20 000, nebo 30 tisíc korun.

2. Procento nehodnověrných pojistných událostí je minimální.

3. Okamžitě takovou škodu telefonicky nahlásit. Při telefonním hovoru je klientovi obratem doporučen nejbližší smluvní servis autoskel bez spoluúčasti.

Kooperativa

1. Připojištění bez spoluúčasti, klient dostane náhradu v plné výši a nemusí podstupovat prokazování svého nároku.

2. V asi deseti procentech případů v rámci povinného ručení z důvodu obtížného prokazování odpovědnosti pojištěného za způsobenou škodu.

3. Prokázat odpovědnost druhé strany. Sepsat „společný záznam“ s podpisy obou účastníků. Doložení nezávislé svědecké výpovědi.

Uniqa

1. Pojistit lze čelní okno nebo všechna skla na vozidle včetně střešního okna, je možné pojistit i světlomety bez limitu podle pojistné částky skla, nebo s limitem. Tedy pojistné plnění je jím omezeno jako maximální výší odškodného. Zde je třeba dávat pozor, aby limit na výměnu skla skutečně stačil.

2. Až ve třetině případů z povinného ručení jiného vozu nedostatečná dokumentace.

3. Je nutné případ svědecky doložit, pokud možno příslušné auto dostihnout, s řidičem se dohodnout a vyplnit s ním Evropský záznam o nehodě. Pak vyřízení probíhá standardně bez potíží.

Wüstenrot

1. Připojištění všech oken chrání proti nehodě, vandalismu nebo živelní události, ne proti běžnému opotřebení.

2. Plných 98 % je řešeno z doplňkového připojištění skel, kde si sám pojištěný určuje výši pojistné částky a podílí se sjednanou spoluúčastí. Z důvodu nevěrohodnosti odmítají poskytnout pojistné plnění zhruba ve 2 % případů.

3. Telefonicky kontaktovat call centrum, kde klient vyplní oznámení škodné události a obdrží veškeré potřebné instrukce včetně doporučení smluvního servisu a dohodnutí termínu prohlídky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

 

iSport.cz

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl jsem to kopnout

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl…

Suverenitu, klid při rozehrávce a produktivitu si brněnský hokejový klenot Martin Nečas přenesl v play off i do…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…