Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kenworth, Peterbilt a další: Galerie hvězd amerických dálnic

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (22)
Globalizace pomalu stírá rozdíly mezi severoamerickou, evropskou a asijskou produkcí osobních automobilů, ale v případě nákladních vozidel je situace poněkud odlišná.


Úvod


Úvod

Pokud se podíváme na dnešní nabídku automobilky Ford, pak v ní narazíme na celou řadu modelů, které si lze bez problémů objednat u prodejce modrého oválu ve Spojených státech amerických, Evropě nebo Austrálii.

Ford přitom není jedinou značkou, která se rozhodla jít cestou globalizace a podobným směrem se snaží jít i General Motors a řada asijských i evropských značek nabízejících své modely na všech hlavních světových trzích.

V případě nákladních vozidel je situace i díky rozdílům v legislativě a požadavkům klientů poněkud odlišná. Velmi dobře to dokazuje výběr z nejslavnějších severoamerických značek výrobců nákladních automobilů a jejich aktuálních modelů pro dálkovou silniční dopravu.

Značky Freightliner, Kenworth, Mack, Peterbilt i Western Star patří sice pod křídla koncernů, jejichž součástí jsou i evropští výrobci nákladních vozidel, ale i u svých nejnovějších modelů zůstávají věrné tradiční koncepci severoamerického tahače návěsů s kapotou motoru a kabinou posunutou až za ní.

Freightliner Cascadia


Freightliner Cascadia

Kořeny Freightliner Trucks sahají do třicátých let dvacátého století, kdy dopravní společnost Consolidated Freightways hledala vhodná vozidla a nakonec se pustila do vlastní produkce nákladních automobilů. Značku Freightliner poprvé použila na počátku čtyřicátých let.

V současnosti je Freightliner Trucks součástí Daimler Trucks North America, kam se dostal na počátku osmdesátých let dvacátého století. Aktuální nabídka zahrnuje střední a těžká nákladní vozidla, která jsou vhodná pro rozvážkovou službu, stavebnictví, dálkovou silniční dopravu a celou řadu dalších využití od údržby silnic až po základ pro hasičské speciály.

Freightliner Cascadia lze spolu s provedením Cascadia Evolution, zaměřeným na zvýšení hospodárnosti provozu, označit za vlajkovou loď své značky. Linie těchto strojů pro dálkovou silniční dopravu sice zachovávají siluetu tradičních amerických tahačů s kapotou motoru a kabinou posazenou za ní, ale zároveň se mohou pochlubit moderními liniemi, za nimiž stojí vývoj v aerodynamickém tunelu.

Široká paleta verzí zahrnuje provedení s krátkými denními i středními kabinami s lůžkem přímo za sedadly a nejen pro Evropany tolik atraktivní kabiny s vysokou střechou a velkým obytným prostorem s komfortním vybavením, v němž nechybí lednice nebo multimediální systém s televizí.

Paleta pohonných jednotek pro modelovou řadu Cascadia zahrnuje přeplňované vznětové řadové šestiválce Detroit Diesel DD13, DD15 a DD16, které z objemů 12,8 l, 14,8 l a 15,6 l poskytují výkony od 261 do 477 kW a točivý moment od 1695 do 2785 N.m. Alternativou k těmto motorům je Cummins ISX15, který nabízí 298 až 447 kW a 1966 až 2779 N.m.

Podobně široká nabídka jako u motorů je i v případě převodovek. V jejich případě lze volit z manuálních Eaton Fuller s osmi až osmnácti rychlostmi, robotizovaných Eaton AutoShift a UltraShift s deseti až osmnácti rychlostmi nebo automatů Allison.


International LoneStar


International LoneStar

International není v Evropě právě nejznámější značkou, i když ve Spojených státech patří k největším a nejstarším výrobcům užitkových vozidel. Historie této společnosti sahá až do roku 1902, kdy došlo k fúzi mezi McCormick Harvesting Machine Company a Deering Harvester Company, jejímž výsledkem se stala International Harvester Company.

V roce 1986 došlo k přejmenování na Navistar International Corporation a v současnosti se tento koncern zaměřuje na nákladní automobily, autobusy, vojenská vozidla a výrobu motorů. Vedle své vlastní produkce se věnuje i spolupráci s automobilkami Ford nebo Mahindra a dalšími společnostmi.

Pod značkou International Truck je v současnosti nabízeno celkem devět modelových řad středně těžkých a těžkých nákladních automobilů. Výjimečné postavení mezi nimi má model LoneStar po silniční dálkovou dopravu, který byl uveden v roce 2008.

International LoneStar představuje díky designu svých předních partií jeden z nejvýraznějších severoamerických nákladních automobilů současnosti, který lze jen těžko zaměnit za stroj jiné značky. Zákazníkům je nabízen ve verzích pro dálkovou i regionální dopravu, což mimo jiné znamená, že je k dispozici s krátkou denní kabinou i v provedení, kdy je za sedadlem řidiče komfortně zařízený apartmán, pro nějž je připravena široká paleta individualizačních prvků.

V dlouhé přídi mohou být uloženy přeplňované vznětové řadové šestiválce Cummins ISX15 o objemu 14,9 l, které disponují výkony od 298 do 447 kW a točivými momenty od 1966 do 2779 N.m.

Motory mohou být v případě Internationalu Lonestar spojeny s manuálními deseti, třinácti a osmnáctistupňovými převodovkami Eaton nebo robotizovanými převodovkami Eaton UltraShift se stejnými počty rychlostí jako u manuálních převodovek.


Kenworth W900


Kenworth W900

Kenworth Truck Company, která byla založena v roce 1923, patří k nejslavnějším a zároveň nejprestižnějším výrobcům středních a těžkých nákladních automobilů. Tradiční severoamerické značka je od roku 1945 součástí koncernu PACCAR.

Současná nabídka této značky zahrnuje celkem třináct modelových řad, z nichž dvě vycházejí z evropského modelu DAF LF a to včetně jeho kabiny, zatímco zbývající jsou výsledky vlastního vývoje.

Ztělesněním všech představ o tradičním severoamerickém tahači je rozhodně Kenworth W900, jehož historie se začala psát již v roce 1961. V průběhu uplynulých pětapadesáti let byla tato modelová řada samozřejmě průběžné modernizována a vedle techniky byl upravován i její design, ale i dnes nabízí tento nákladní automobil tradiční linie.

Podobně jako modely konkurenčních značek i Kenworth W900 je k dispozici s několika různými kabinami. Zákazníci si pak podle svých potřeb mohou zvolit krátkou denní kabinu, končící přímo za sedadly nebo vybírat z několika verzí odpočinkových nástaveb. Vrchol v této oblasti představují provedení 72” AeroCab a 86” Studio AeroCab. První z této dvojice nabízí na délku od zadní strany po sedadla řidiče po stěnu 1828,8 mm a druhé dokonce 2184, 4 mm.

Standardem pro obě obytné nástavby jsou úložné prostory po obou stranách kabiny, v nichž může být vedle osobních věcí posádky umístěna například lednice nebo televize s multimediálním systémem. Samozřejmostí jsou pohodlná lůžka u zadní stěny kabiny, resp. kožená rozkládací pohovka a nad ní umístěná sklopná postel.

K pohonu Kenworthu W900 slouží 12,9litrový šestiválcový vznětový motor PACCAR MX-13 s výkonem od 280 kW do 368 kW a točivým momentem od 1966 do 2510 N.m. S motorem mohou spolupracovat manuální nebo automatické převodovky Eaton.


Mack Pinnacle


Mack Pinnacle

Společnost Mack Brothers Company byla založena v roce 1900 a o dvaadvacet let později přijala své současné označení Mack Trucks spolu s maskotem v podobě buldoka, které si uchovala i potom, co ji v roce 1990 získala francouzská společnost Renault Véhicules Industriels, z níž je dnes Renault Trucks. Spolu s francouzskou firmou se pak tento tradiční severoamerický výrobce stal v roce 2001 součástí koncernu Volvo, do nějž stále patří.

Mack Trucks má v současné době ve své nabídce celkem pět modelových řad pojmenovaných TerraPro, LR, Granite, Titan a Pinnacle. Právě posledně jmenovaná pak svou značku zastupuje v kategorii silničních tahačů pro regionální i dálkovou dopravu.

Mack Pinnacle byl uveden v roce 2006 a v současnosti je tato modelová řada nabízena v široké paletě verzí vhodných pro různé úkoly, čemuž vedle samotné techniky v podobě motorů, převodovek a náprav odpovídá i její design.

Provedení pro regionální dopravu a stavebnictví lze identifikovat podle kolmé masky chladiče a obdélníkových hlavních světlometů oddělených od ukazatelů směru, zatímco verze pro dálkovou dopravu mohou mít zaoblenou kapotu motoru spolu s hlavními světlomety a ukazateli směru pod jedním krytem.

Vedle odlišného designu nabízí Pinnacle velmi široký výběr kabin od krátké denní k řadě kabin s prostorem pro odpočinek posádky s šesti délkami a třemi celkovými výškami. Interiéry těchto kabin mohou disponovat luxusním koženým čalouněním a dřevěným obložením. Nechybí pohodlná lůžka, řada úložných prostor, lednice a multimediální systémy.

Mack ve svých vozidlech využívá pohonné jednotky a převodovky z vlastní produkce. Pod kapotou modelů z řady Pinnacle mohou pracovat přeplňované vznětové šestiválce MP7 o objemu 11,0 l s výkonem od 239 do 298 kW a točivým momentem 1695 až 2115 N.m nebo MP8 o objemu 13,0 l s výkonem od 305 do 372 kW a točivým momentem 1980 až 2520 N.m. S těmito motory mohou spolupracovat s převodovkami Mack mDrive a Maxitorque ES.


Peterbilt 389


Peterbilt 389

Peterbilt Motors Company má ve svém rodném listě rok založení 1939 a od roku 1958 je součástí koncernu PACCAR. V současnosti má tato značka ve své nabídce celkem dvanáct modelových řad středních a těžkých nákladních vozidel, z nichž jsou tři určeny pro dálkovou silniční dopravu.

Modelová řada 389 je tím nejstylovějším zástupcem Peterbiltu, připomínajícím staré čase. Její historie se přitom začala psát teprve v roce 2006, kdy byla představena jako přímý nástupce vlajkové lodi Peterbiltu, kterou byla v letech 1987 až 2007 modelová řada 379. Tu mimochodem proslavila řada filmových rolí, z nichž tou nejslavnější je Optimus Prime z celovečerních trháků Transformers.

Peterbilt nabízí vozidla řady 389 v klasickém třínápravovém provedení s hliníkovou denní i spací kabinou, kterou doplňuje obytná nástavba, nabízená ve čtyřech délkách, z nichž první tři jsou k dispozici pro nízkou střechu, zatímco tři nejdelší jsou pro zvýšenou střechu s aerodynamickým spoilerem.

Interiéru dominuje palubní deska s množstvím přístrojů a její součástí je i sedmipalcový dotykový displej multimediálního systému SmartNav, jehož součástí je mimo jiné navigace Garmin, audio se satelitním rádiem a přehrávač MP3, rozhranní Bluetooth a nechybí ani vstupy pro USB a iPod.

V přídi Peterbiltu 389 může být uložen 12,9-litrový vznětový motor PACCAR MX-13 s výkonem od 280 do 368 kW a točivým momentem od 1966 do 2508 N.m. K dispozici jsou rovněž 15-litrové motory Cummins ISX 15 s výkony 294 až 441 kW a točivými momenty 1966 až 2779 N.m. Tyto pohonné jednotky mohou být kombinovány s manuálními nebo automatickými převodovkami Eaton.


Western Star 5700 XE


Western Star 5700 XE

Značka Western Star je s rokem založení 1967 v našem malém přehledu nejmladší, i když její mateřský podnik White Motor Company byl založen již v roce 1900. Podobně jako výrobci nákladních vozidel Freightliner a autobusů Thomas Built patří nyní Western Star pod křídla koncernu Daimler, kam zamířil v roce 2000.

Současná nabídka značky Western Star zahrnuje modelové řady 4700, 4800, 4900, 5700 a 6900. Nejmladším zástupcem své značky je 5700 XE, který nabídku své značky rozšířil v loňském roce a je typickým zástupcem nejnovější generace aerodynamicky optimalizovaných severoamerických tahačů.

Western Star 5700 XE sice zachovává tradiční siluetu s masivní kapotou motoru a kabinou řidiče posunutou za ní, ale tvarování masky chladiče, předních blatníků s integrovanými hlavními světlomety i samotný tvar kabiny výrazně zlepšují proudění vzduchu kolem tahače.

Western Star pro modelovou řadu 5700 XE nabízí skutečně široký výběr kabin s ocelovým skeletem a lepeným čelním sklem. Zákazníci mohou podle svých potřeb volit od krátké dvoumístné kabiny přes prodlouženou s lůžkem přímo za sedadly jako u evropských tahačů až po tradiční severoamerické provedení dálkových tahačů s velkým obytným prostorem. Vrcholem nabídky je kabina s označením Ultra High Roof Stratosphere.

Interiér kabiny podobně jako exteriér spojuje tradiční styl s moderními prvky. Před řidičem je rozměrná palubní deska, která může být obložena dřevem a multifunkční volant na stavitelném sloupku řízení. Součástí výbavy jsou moderní asistenční systémy jako je adaptivní tempomat, sledování jízdních pruhů a nouzového brzdění. K dispozici jsou navigační a multimediální systémy.

Základem všech provedení modelové řady 5700 XE je ocelový žebřinový rám, v němž je nad přední tuhou nápravou standardně uložen přeplňovaný vznětový šestiválec Detroit DD15, který z objemu 14,8 l poskytuje výkony od 334 do 372 kW a točivý moment 2101 až 2373 N.m.

Na přání jsou k dispozici motory Detroit DD13 o objemu 12,8 l s výkonem 258 až 346 kW a točivý momentem 1695 až 2242 N.m nebo Detroit DD16 o objemu 15,6 l, výkonech od 350 do 441 kW a točivém momentu 2510 až 2785 N.m.

Standardně jsou tyto motory spojeny s automatizovanou manuální dvanáctistupňovou převodovkou Detroit DT12 a na přání jsou k dispozici manuální převodovky Eaton Fuller, které mají 9, 10, 13, 15 nebo 18 rychlostí.


Zobrazit celý článek
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (22)
23. 10. 2017 11:09
Re: Legenda Peterbilt 281
Vyser se na nej, na krotena! :no:
Avatar - Barrichello
30. 3. 2016 08:59
Re: Nádhera
Tak jasně, myslel sem ten západ a zajímavou krajinu, přecpaná města východaumoc romantická nejsou no
30. 3. 2016 08:13
Re: Legenda Peterbilt 281
Asi po milionte: Odkazy davej ne jako https, ale jen http, jinak nepujdou otevrit.
Avatar - wakantanka
30. 3. 2016 08:06
Re: Nádhera
:yes: :yes: :yes:
29. 3. 2016 21:20
Re: Nádhera
tak tak, ked som mal o 20 rokov menej tak som tu prisiel :-)