Kia Carens 2.0 EX - otázka priorit

Kia Carens 2.0 EX - otázka priorit

 
 

Nikdy jsem nebyl příznivec „škatulkování“. Uznávám, že přívlastek britský, německý, italský, švédský nebo český v sobě má zakódovanou určitou informaci, ale typická britská vznešenost, německá preciznost, italský design, švédská bezpečnost a česká zručnost dostaly v časech tuhého konkurenčního boje automobilové Evropy a Asie vážné trhliny.

To neznamená, že německé automobily sestoupily na nižší kvalitativní úroveň, švédské vozy nedokáží ochránit posádku, britská auta ztratila urozený úvod, ale pouze připomenout, že co platilo kdysi, nemusí platit nyní. Jen si vzpomeňte, jak Evropané ještě nedávno nahlíželi na japonské vozy. Heslo „Japonec až nakonec“ je pouze jedním z mnoha posměšků.

Jenže Japonec z konce řady se najednou vyzbrojil dynamickým designem, efektivněji využil technické vyspělosti a výborných zážehových motorů, posléze přidal vynikající motor dieselový, obsadil nejvyšší místa v anketách spolehlivosti a donutil evropskou veřejnost, aby přehodnotila názor. Úspěch japonských znáček pomalu následují značky korejské, které obklopovala daleko horší pověst.

A tak zatímco před deseti lety ohrnul Evropan nebo Američan nad značkou Kia nos, dnes se nerozpakuje vysázet v autosalonu nezbytnou hotovost, a odvézt si svého korejského miláčka domů. Proč ne. Kvalita vozů made in Korea se zlepšila, design dokáže obyvatele Starého kontinentu přinejmenším oslovit, ale i uchvátit a hlavně, poměr ceny a výbavy nemá téměř konkurenci.

Podrobným zkoumáním ceníků značky Kia a například značky Volkswagen musí našinec nutně dospět k názoru, že se cenoví stratégové VW úplně pomátli. Vždyť například takový VW Touran stojí v základní výbavě Conceptline s motorem 1.6 o celých 153 000 víc než Kia Carens, které sice schází dvojice hlavových airbagů, ale zato nabízí manuální klimatizaci a třeba zadní elektricky ovládaná okna.

Srovnávat ovšem touran a carens není jednoduché. Kdo zvažuje koupi touranu (nebo c-maxu atd.), očekává nejen vnitřní prostor, tady může carens klidně sloužit, ale precizně vyladěný podvozek, přesné převodovky a řízení, příjemné (na pohled i dotek) materiály v interiéru atd. Celkový požitek z jízdy a interiéru zkrátka musí dosahovat určité úrovně a vězte, že takové úrovně carens nedosahuje. Bez jakýchkoliv předsudků – nedosahuje.

Neohromí, ani neurazí

Někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Někomu se carens líbí, jinému zase ne. Na ulici rozruch nebudí, ale ostudu majiteli neudělá. Osobně považuji design vozu za celkem zdařilý, mohutná přední část s rozměrnými světlomety a chromovanou mřížkou chladiče vzbuzuje respekt a zároveň dodává automobilu jistou majestátnost. Z boku vynikne zajímavě tvarovaná záď a pozvolna klesající střecha.

Právě kombinace střechy a zádě uvrhla carens do stále početnější skupiny empévéček připomínajících přerostlé kombi. Zatímco ovšem exteriér připomíná kombi, interiér nedává pochyb o velkoprostorovém původu. Doširoka otevřenými dveřmi posádka pohodlně nastoupí a zůstane možná konsternována vzdušným vnitřkem. Místo nad hlavou překonává očekávání, místo u kolen jakbysmet.

Přestože jsou zadní sedadla mírně vyvýšena, což příznivě ovlivňuje výhled pasažérů z vozidla, zbude 185 cm vysokému cestujícímu nad hlavou deseticentimetrová rezerva. Slušný výsledek. V oblasti kolen carens místem neplýtvá, ale ani nešetří, takže můžete očekávat pohodlné cestování. Cestovní pohodlí ovlivňují významnou měrou sedadla, v carensu docela měkká, ale s dostatečnou oporou stehen.

Boční vedení opěradel dostačuje na komfortní i lehce dynamickou jízdu, na sportování není automobil stavěný, takže pevnější držení horní poloviny těla nebudete potřebovat. Nastavení sklonu opěradla probíhá tradiční pákou, výška sedáku se reguluje pomocí otočných ovladačů. Rozsahu nastavení předních sedadlech mohu těžko něco vytknout, rozsah nastavení zadních sedadel bohužel omezovala napevno instalovaná přepážka.

Přepážka umožňující odpočet DPH s verzí N1 znehodnotila rovněž výhodu v podobě velkého rozsahu nastavení sklonu opěradla. Ke cti automobilky budiž fakt, že dvojice zadních cestujících dostala loketní opěrku. Za pozornost stojí i možnost pořízení šestimístné verze za příplatek 10.000 Kč.

Hlavně levně

Až doposud procházela Kia Carens testem bez většího zaváhání. Oslnila prostorností i variabilitou (pokud si odmyslíme přepážku), nezklamala pohodlnými sedadly. A to není vše. Zbývá připomenout zavazadlový prostor se základním objemem 431 litrů, s praktickou vyjímatelnou schránkou na povinnou výbavu a rozšířeným objemem až 1900 litrů. Máme tu i dostatek odkládacích prostor na drobnosti a nápoje.

Tak v čem je safra Kia Carens horší než někteří evropští konkurenti, říkáte si možná? Jde především o technické záležitosti, ale jeden zásadní rozdíl zpozorujete už v interiéru. Zatímco sedadla pokrývá kvalitní látka, palubní deska vznikla z tvrdých nevzhledných plastů. Což o to, pocity lacinosti časem zmizí a dotýkat se plastového masivu před sebou také neustále nebudete.

Všechno by bylo v pořádku, kdyby z útrob palubní desky nevycházely nepříjemné pazvuky, a to nejen na velkých, ale i menších nerovnostech. Přitom tvary, které designéři uvnitř vykouzlili, vypadají velmi sympaticky a prozrazují dostatek invence slibující další zajímavá dílka v budoucnosti. Ani s ergonomií nemá carens problémy, a tak se zatím všechno nadále točí okolo lacinosti.

Na druhou stranu, Kia Carens stojí pakatel, tak proč jí lacinost vyčítat. Pokud pomineme podivný způsob instalace autorádia Pioneer a zaslepení prostoru pod rádiem kusem černého plastu, volant potažený podivnou (jakoby umělou) kůží, zůstane nám jako negativum nemožnost uzavření výdechů ventilace na středové konzole a zbytečně mohutná palubní deska v místě spolujezdce s nepříjemnou ostrou hranou.

Ukřičený silák

Kia Carens se nabízí se dvěma motory. Jedním zážehovým o objemu 2.0 litry a výkonem 102 kW a druhým naftovým, taktéž s objemem 2.0 litry a výkonem 83 kW. Naftu jsme ve voze ochutnali už v roce 2003, a tak zbývalo vyzkoušet, co dokáže dvoulitrový benzín. Nuže, dokáže toho spoustu, ale polovina z toho, co dokáže, se vám nebude líbit. Hlučnost a odhlučnění - to je bolavé místo vozu.

V nízkých otáčkách se jednotka chová celkem spořádaně, má vyrovnaný chod, nevibruje, nehlučí. Zkuste ovšem přidat plyn, popohnat ručičku otáčkoměru na hodnotu 3000 a neuvěříte vlastním uším. Z pod kapoty se začne linout nepříjemný hluk drásající řidičovy uši. Jistě, hlučnost ve vyšších otáčkách není neobvyklý jev, ale musí se pohybovat v určitých mezích. Ty testovaný dvoulitr s proměnným časováním ventilů překročil.

Přitom výkon motoru dostačuje na svižnou jízdu, při vytočení můžete s carensem svižně přejíždět, zdolávat prudká stoupání i dlouhé trasy. Dálniční sprinty negativně ovlivňuje právě hlučnost motoru a krátké zpřevodování, ve 130 km/h točí jednotka 3700 otáček, ve 160 km/h potom 4600 otáček.

Kombinovaná spotřeba dosáhla na konci testu hodnoty 9 litrů, s větším podílem jízdy ve městě, menším podílem jízdy mimo město. Na dálnici s konstantní rychlostí 130 km/h spotřeba klesá na cca 8,5 litru.

Zaměřeno na komfort

A jsme u zmíněných očekávání. Na sportování si carens nepotrpí, v zatáčkách se naklání a pohupuje na nerovnostech. Na dálnici budete proklínat zvýšenou citlivost na boční vítr.

Pokud ovšem hledáte pohodlný dopravní prostředek za málo peněz, který se dokáže docela elegantně vyrovnat s nerovnostmi na vozovce a v běžných cestovních rychlostech nenechá řidiče napospas osudu, budete dozajista spokojeni. Ve vysokých rychlostech vás bohužel nepotěší nedokonalé aerodynamické odhlučnění.

Řízení neposkytuje ideální informace o dění na vozovce, určitě by sneslo strmější převod, ale v zásadě splňuje účel a nedevalvuje jízdní dojem. Co ale napravuje volant, bezpečně kazí řazení svým gumovým chodem a dlouhými drahami. Samotné zapadnutí rychlosti probíhá už mezích normálu, ale kolikrát jsem vůbec nevěděl, jakou rychlost jsem zařadil. Klidně se vám může stát, že místo jedničky zařadíte trojku.

Otázka priorit

Co jsem naznačil v úvodu, platí. Kia Carens je dobře vybavený a prostorný automobil za velmi příznivou cenu. Pokud hledáte prostornost, variabilitu, komfortní podvozek a bohatou výbavu už od 469.980 Kč (nebo 405.780 bez DPH u verze N1) nemusíte váhat. Pokud od svého empévéčka požadujete chování osobního automobilu, přesné řízení, řazení a tichoučký motor, porozhlédněte se jinde.

Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Carens 2.0 EX

Cena v základní výbavě: 464 610 Kč Cena v testované výbavě: 473 520 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, protiprokluzový systém TCS, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, rádio s CD přehrávačem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, manuální klimatizace, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 11 000,-)

Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je v galerii Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je v galerii

Kopřivnická automobilka Tatra a společnost ČKD Mobilní…

Od nástupu Trumpa na trůn proudí do USA o polovinu méně uprchlíků Od nástupu Trumpa na trůn proudí do USA o polovinu méně uprchlíků

Příliv uprchlíků do Spojených států se za první tři…

Žádosti Ukrajinců o práci v Česku prudce rostou. Letos jich může být i přes deset tisíc Žádosti Ukrajinců o práci v Česku prudce rostou. Letos jich může být i přes deset tisíc

Přibližně 20 tisíc lidí by v tomto roce mohlo požádat o…

O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády

Obchodní výměna s Čínou stále se rozšiřuje. Nejde jen o…

 

Štítky Kia Testy MPV

Technické údaje
Motor Kia Carens 2.0 EX
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1975
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 102 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 5400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.8 / 8.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1910
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 490
Rozměr pneu:195/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4493
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1609
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1483
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Kia Carens 2.0 EX
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,50
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Kia Multi-S: předzvěst nového MPV Kia Multi-S: předzvěst nového MPV

Kromě nového modelu Magentis přivezla Kia do Frankfurtu…

Kia představuje facelifty pro Paříž: 1.6 T-GDI pro soul, nová příď pro carens Kia představuje facelifty pro Paříž: 1.6 T-GDI pro soul, nová příď pro carens

Velkoprostorový carens ve verzi pro modelový rok 2017 se…

 



 
Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Včera

Dakarský speciál Martina Prokopa a týmu MP Sports opravdu vypadá jako v USA velmi populární pick-up Ford F-150 Raptor. Ale platí to také o technice? A jaké to je, svézt se na horkém sedadlem spolujezdce?




Blesk.cz

Jen o fous unikli smrti: Dostat se do cesty velrybě se nevyplácí

Jen o fous unikli smrti: Dostat se do cesty velrybě…

Internet válcuje dramatické video, které jen shodou náhod zachytilo neuvěřitelný okamžik. Parta rybářů si jen…

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech: „Čekáme přes 40 let“

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech:…

Evropská unie musí zastavit dotace firmě AGPI, která vlastní vepřín v Letech u Písku v místech, kde stával…

 

iSport.cz

Sestra hokejisty Nečase zaujala při draftu NHL! Dojatá blondýnka líbala český talent

Sestra hokejisty Nečase zaujala při draftu NHL!…

Nebyl sám, kdo na sebe strhl pozornost. Hokejista Martin Nečas byl v pátek draftovaný do NHL v 1. kole jako 12.…

Česko – Dánsko 2:4. Zázrak se nekonal, Lvíčata na EURO končí

Česko – Dánsko 2:4. Zázrak se nekonal, Lvíčata na EURO končí

Zázrak se nekonal! Čeští fotbalisté nezvládli poslední duel ve skupině C a po prohře 2:4 se s EURO do 21 let…

 

Reflex.cz

Andrej Babiš je mimo jiné i autor bestsellerů!

Andrej Babiš je mimo jiné i autor bestsellerů!

A je poučné, jak si tuto záviděníhodnou pozici získat. Andrej k získání trofeje nejprodávanější knihy roku…

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…