Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Carens 2.0 EX - otázka priorit

Libor Zezulka
Nikdy jsem nebyl příznivec „škatulkování“. Uznávám, že přívlastek britský, německý, italský, švédský nebo český v sobě má zakódovanou určitou informaci, ale typická britská vznešenost, německá preciznost, italský design, švédská bezpečnost...

To neznamená, že německé automobily sestoupily na nižší kvalitativní úroveň, švédské vozy nedokáží ochránit posádku, britská auta ztratila urozený úvod, ale pouze připomenout, že co platilo kdysi, nemusí platit nyní. Jen si vzpomeňte, jak Evropané ještě nedávno nahlíželi na japonské vozy. Heslo „Japonec až nakonec“ je pouze jedním z mnoha posměšků.

Jenže Japonec z konce řady se najednou vyzbrojil dynamickým designem, efektivněji využil technické vyspělosti a výborných zážehových motorů, posléze přidal vynikající motor dieselový, obsadil nejvyšší místa v anketách spolehlivosti a donutil evropskou veřejnost, aby přehodnotila názor. Úspěch japonských znáček pomalu následují značky korejské, které obklopovala daleko horší pověst.

A tak zatímco před deseti lety ohrnul Evropan nebo Američan nad značkou Kia nos, dnes se nerozpakuje vysázet v autosalonu nezbytnou hotovost, a odvézt si svého korejského miláčka domů. Proč ne. Kvalita vozů made in Korea se zlepšila, design dokáže obyvatele Starého kontinentu přinejmenším oslovit, ale i uchvátit a hlavně, poměr ceny a výbavy nemá téměř konkurenci.

Podrobným zkoumáním ceníků značky Kia a například značky Volkswagen musí našinec nutně dospět k názoru, že se cenoví stratégové VW úplně pomátli. Vždyť například takový VW Touran stojí v základní výbavě Conceptline s motorem 1.6 o celých 153 000 víc než Kia Carens, které sice schází dvojice hlavových airbagů, ale zato nabízí manuální klimatizaci a třeba zadní elektricky ovládaná okna.

Srovnávat ovšem touran a carens není jednoduché. Kdo zvažuje koupi touranu (nebo c-maxu atd.), očekává nejen vnitřní prostor, tady může carens klidně sloužit, ale precizně vyladěný podvozek, přesné převodovky a řízení, příjemné (na pohled i dotek) materiály v interiéru atd. Celkový požitek z jízdy a interiéru zkrátka musí dosahovat určité úrovně a vězte, že takové úrovně carens nedosahuje. Bez jakýchkoliv předsudků – nedosahuje.

Neohromí, ani neurazí

Někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Někomu se carens líbí, jinému zase ne. Na ulici rozruch nebudí, ale ostudu majiteli neudělá. Osobně považuji design vozu za celkem zdařilý, mohutná přední část s rozměrnými světlomety a chromovanou mřížkou chladiče vzbuzuje respekt a zároveň dodává automobilu jistou majestátnost. Z boku vynikne zajímavě tvarovaná záď a pozvolna klesající střecha.

Právě kombinace střechy a zádě uvrhla carens do stále početnější skupiny empévéček připomínajících přerostlé kombi. Zatímco ovšem exteriér připomíná kombi, interiér nedává pochyb o velkoprostorovém původu. Doširoka otevřenými dveřmi posádka pohodlně nastoupí a zůstane možná konsternována vzdušným vnitřkem. Místo nad hlavou překonává očekávání, místo u kolen jakbysmet.

Přestože jsou zadní sedadla mírně vyvýšena, což příznivě ovlivňuje výhled pasažérů z vozidla, zbude 185 cm vysokému cestujícímu nad hlavou deseticentimetrová rezerva. Slušný výsledek. V oblasti kolen carens místem neplýtvá, ale ani nešetří, takže můžete očekávat pohodlné cestování. Cestovní pohodlí ovlivňují významnou měrou sedadla, v carensu docela měkká, ale s dostatečnou oporou stehen.

Boční vedení opěradel dostačuje na komfortní i lehce dynamickou jízdu, na sportování není automobil stavěný, takže pevnější držení horní poloviny těla nebudete potřebovat. Nastavení sklonu opěradla probíhá tradiční pákou, výška sedáku se reguluje pomocí otočných ovladačů. Rozsahu nastavení předních sedadlech mohu těžko něco vytknout, rozsah nastavení zadních sedadel bohužel omezovala napevno instalovaná přepážka.

Přepážka umožňující odpočet DPH s verzí N1 znehodnotila rovněž výhodu v podobě velkého rozsahu nastavení sklonu opěradla. Ke cti automobilky budiž fakt, že dvojice zadních cestujících dostala loketní opěrku. Za pozornost stojí i možnost pořízení šestimístné verze za příplatek 10.000 Kč.

Hlavně levně

Až doposud procházela Kia Carens testem bez většího zaváhání. Oslnila prostorností i variabilitou (pokud si odmyslíme přepážku), nezklamala pohodlnými sedadly. A to není vše. Zbývá připomenout zavazadlový prostor se základním objemem 431 litrů, s praktickou vyjímatelnou schránkou na povinnou výbavu a rozšířeným objemem až 1900 litrů. Máme tu i dostatek odkládacích prostor na drobnosti a nápoje.

Tak v čem je safra Kia Carens horší než někteří evropští konkurenti, říkáte si možná? Jde především o technické záležitosti, ale jeden zásadní rozdíl zpozorujete už v interiéru. Zatímco sedadla pokrývá kvalitní látka, palubní deska vznikla z tvrdých nevzhledných plastů. Což o to, pocity lacinosti časem zmizí a dotýkat se plastového masivu před sebou také neustále nebudete.

Všechno by bylo v pořádku, kdyby z útrob palubní desky nevycházely nepříjemné pazvuky, a to nejen na velkých, ale i menších nerovnostech. Přitom tvary, které designéři uvnitř vykouzlili, vypadají velmi sympaticky a prozrazují dostatek invence slibující další zajímavá dílka v budoucnosti. Ani s ergonomií nemá carens problémy, a tak se zatím všechno nadále točí okolo lacinosti.

Na druhou stranu, Kia Carens stojí pakatel, tak proč jí lacinost vyčítat. Pokud pomineme podivný způsob instalace autorádia Pioneer a zaslepení prostoru pod rádiem kusem černého plastu, volant potažený podivnou (jakoby umělou) kůží, zůstane nám jako negativum nemožnost uzavření výdechů ventilace na středové konzole a zbytečně mohutná palubní deska v místě spolujezdce s nepříjemnou ostrou hranou.

Ukřičený silák

Kia Carens se nabízí se dvěma motory. Jedním zážehovým o objemu 2.0 litry a výkonem 102 kW a druhým naftovým, taktéž s objemem 2.0 litry a výkonem 83 kW. Naftu jsme ve voze ochutnali už v roce 2003, a tak zbývalo vyzkoušet, co dokáže dvoulitrový benzín. Nuže, dokáže toho spoustu, ale polovina z toho, co dokáže, se vám nebude líbit. Hlučnost a odhlučnění - to je bolavé místo vozu.

V nízkých otáčkách se jednotka chová celkem spořádaně, má vyrovnaný chod, nevibruje, nehlučí. Zkuste ovšem přidat plyn, popohnat ručičku otáčkoměru na hodnotu 3000 a neuvěříte vlastním uším. Z pod kapoty se začne linout nepříjemný hluk drásající řidičovy uši. Jistě, hlučnost ve vyšších otáčkách není neobvyklý jev, ale musí se pohybovat v určitých mezích. Ty testovaný dvoulitr s proměnným časováním ventilů překročil.

Přitom výkon motoru dostačuje na svižnou jízdu, při vytočení můžete s carensem svižně přejíždět, zdolávat prudká stoupání i dlouhé trasy. Dálniční sprinty negativně ovlivňuje právě hlučnost motoru a krátké zpřevodování, ve 130 km/h točí jednotka 3700 otáček, ve 160 km/h potom 4600 otáček.

Kombinovaná spotřeba dosáhla na konci testu hodnoty 9 litrů, s větším podílem jízdy ve městě, menším podílem jízdy mimo město. Na dálnici s konstantní rychlostí 130 km/h spotřeba klesá na cca 8,5 litru.

Zaměřeno na komfort

A jsme u zmíněných očekávání. Na sportování si carens nepotrpí, v zatáčkách se naklání a pohupuje na nerovnostech. Na dálnici budete proklínat zvýšenou citlivost na boční vítr.

Pokud ovšem hledáte pohodlný dopravní prostředek za málo peněz, který se dokáže docela elegantně vyrovnat s nerovnostmi na vozovce a v běžných cestovních rychlostech nenechá řidiče napospas osudu, budete dozajista spokojeni. Ve vysokých rychlostech vás bohužel nepotěší nedokonalé aerodynamické odhlučnění.

Řízení neposkytuje ideální informace o dění na vozovce, určitě by sneslo strmější převod, ale v zásadě splňuje účel a nedevalvuje jízdní dojem. Co ale napravuje volant, bezpečně kazí řazení svým gumovým chodem a dlouhými drahami. Samotné zapadnutí rychlosti probíhá už mezích normálu, ale kolikrát jsem vůbec nevěděl, jakou rychlost jsem zařadil. Klidně se vám může stát, že místo jedničky zařadíte trojku.

Otázka priorit

Co jsem naznačil v úvodu, platí. Kia Carens je dobře vybavený a prostorný automobil za velmi příznivou cenu. Pokud hledáte prostornost, variabilitu, komfortní podvozek a bohatou výbavu už od 469.980 Kč (nebo 405.780 bez DPH u verze N1) nemusíte váhat. Pokud od svého empévéčka požadujete chování osobního automobilu, přesné řízení, řazení a tichoučký motor, porozhlédněte se jinde.

Libor Zezulka
Kia Carens 2.0 EX
Cena základní sestavy 464 610 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, protiprokluzový systém TCS, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, rádio s CD přehrávačem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, manuální klimatizace, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky Kč
Cena testované sestavy 473 520 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 11 000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1975
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 102 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 5400 - 5400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.8 / 8.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1910
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 490
Rozměr pneu: 195/60 R15
Kia Carens 2.0 EX
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4493
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1609
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1483
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano