Kia Niro v Česku: Kolik stojí nový hybrid?
Hybridní crossover Niro nenahrazuje žádný dosud existující model. Pouze doplňuje rozmanitou nabídku korejské značky Kia. Sama automobilka jej vidí jako zástupce segmentu pojmenovaného C-CUV. Co si pod tím představit? Dle přání marketingových stratégů by se auto mělo zařadit někam mezi kompaktní Cee´d a menší SUV Sportage. Rozvor Nira je s 2.700 mm v porovnání se Cee´dem delší o 50 mm, karoserie narostla o 45 mm na celkovou délku 4.355 mm. Současně je ale vůz o 125 mm kratší než Sportage. Ovšem v rozvoru jej stále překonává, a to o 30 mm.
Niro je opravdu zcela novým automobilem, a to včetně použité platformy. Tu Korejci vyvinuli s ohledem na zástavbu hybridního pohonu. S jiným se vůz ani nabízet nebude, přičemž se nepočítá ani s pohonem všech kol. Vzhledová podobnost s modely Sportage či Sorento je čistě záležitostí firemní designové politiky. Prostě abyste na první pohled poznali, že před vámi stojí Kia. Nechybí tedy typická maska chladiče takzvaný „tygří nos“ či stylové zadní lampy. Když už jsme u zádi, tak musíme zmínit jednu zajímavost, kterou tou je parkovací kamera integrovaná do stěrače pátých dveří. Vtipné i účelné zároveň.
Při návrhu vozu se ve velké míře skloňovala aerodynamika. Vůz tak na první pohled působí štíhlým a nízkým dojem, což vynikne zejména v porovnání s konkurenčními crossovery jiných značek a ostatně i třeba Sportage.
S ohledem na aerodynamiku jsou v nabídce dvě verze kol. Menší, 16 palcová jsou sice vyrobena z hliníkové slitiny, ovšem to, co vidíte navenek, jsou plastové kryty. Ty byly navrženy s ohledem na optimální proudění vzduchu. Naopak větší kola o rozměru 18 palců jsou typickými „elektrony“. O tom, jaká bude mít váš vůz, rozhoduje výbava auta.
Výbavové stupně jsou v nabídce pouze dva: Základem je Comfort, který pořídíte za cenu 599.980 korun. Vyšší výbavou je Exclusive za 669.980 korun. Výbava obou je velmi bohatá. Už v základu nechybí mlhovky, dvouzónová klimatizace, multifunkční kožený volant, tempomat nebo zadní parkovací čidla.
Jak je u asijských značek zvykem, prostoru pro individualizaci je v porovnání s evropskými auty méně. Čím se tedy odlišují? Verze Comfort si vystačí se sedadly čalouněnými látkou, naopak Exclusive nabízí polokožená sedadla. Standardní položkou verze Exclusive je i navigace nebo paket ADAS. Zahrnuje systém autonomního nouzového brzdění AEB a dále pokročilý adaptivní tempomat ASCC. U nižší výbavy Comfort lze mít paket ADAS za příplatek 30.000 korun. Druhou příplatkovou položkou, týkající se obou výbav, je metalický lak za 14.900 korun.
A je to právě ADAS, který rozhoduje o tom, kolik hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP Niro získá. Je-li na palubě, pak to bude plný počet, tedy pět hvězdiček. K jejich splnění totiž dnes musíte nezbytně mít jak zmíněné autonomní brzdění (tady AEB), tak adaptivní tempomat.
Naopak verze obraná o ADAS, tedy Comfort, by získal v Euro NCAP „pouze“ čtyři hvězdičky. I ty mají své podmínky. Třeba přítomnost sedmi airbagů ve voze (tedy včetně kolenního řidiče) a dále systém hlídání jízdy v pruzích LKAS.
Ač rozdílné hodnocení, bezpečnost jako taková je v případě nárazu stejná, neboť o tom více než výbava rozhoduje skelet karoserie a řešení deformačních zón. A to má Niro samozřejmě vždy stejné, bez ohledu na výbavu.
Kia Niro - Ceník | |
Motor | Zážehový řadový čtyřválec + synchronní motor s permanentním magnetem |
Zdvihový objem [cm3] | 1580 |
Válce/ventily | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 77,2/5700 (spalovací motor), 32/1798-2500 (elektromotor) respektive 104/5700 (systémový výkon) |
Točivý moment [N.m/min] | 265/1000-2400 (systémový) |
Převodovka | Samočinná dvouspojková šestistupňová DCT |
Max. rychlost [km/h] | 162 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h [s] | 11.5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,8/4,4 |
Cena Comfort [Kč] | 599.980 |
Cena Exclusive [Kč] | 669.980 |