TEST Kia Optima: První jízdní dojmy
Kia v Brně znovu ukázala svůj nový sedan Optima. Nejde o úplnou novinku, viděli jsme ji už na podzim v Paříži, prodávat se ale začne až na přelomu roku. Přesto stojí za pozornost už teď, proto jsme rádi využili příležitost ke krátkému svezení.
Vůz na snímcích byl dovezen pro výstavní účely a měl korejsou specifikaci. Ta se sice od budoucí evropské verze liší motorem, co do vzhledu a výbavy však můžeme v českých showroomech čekat velmi podobné auto.
Po představení současné Sportage už bychom jiné než kvalitně zpracované vizuální pojetí vozu ani nečekali, přesto nás Optima překvapila vyzrálým, vyváženým a distingovaným zjevem. Sedan střední třídy míří na konzervativnější klientelu, odvaz ve stylu mladistvého SUV se tedy nekoná a nelze ani říct, že by na sebe velká Kia upozorňovala něčím originálním. Velmi inteligentně ale spojuje všechno, co se dnes ve střední třídě očekává a nosí. Boční profil přídě je obvyklými deatily roztříštěn, aby zamaskoval mohutnost poplatnou ochraně chodců, obrys oken u sloupku C a splývavý tvar zádě se širokými lampami zase letmo připomene cosi z nových Jaguarů. I módní prvky jako diodové proužky denního svícení tady působí přirozeně, snad i přirozeněji než u některých evropských aut.
Ještě větší překvapení ale čeká po otevření dveří. Interiér má luxusní nádech a kvalitu zpracování, před kterou znervózní i Passat. Zejména nás zaujalo obšití palubní desky šedou kůží. Právě tento doplněk se dokáže při necitlivé aplikaci dokonale obrátit proti své myšlence a ještě zvýraznit chudobu zbytku kabny. Tady to ale funguje; textura materiálu i plynulé spojení s ostatním čalouněním pozvedá kokpit Optimy jako celek. Jistěže nepůjde o sériovou výbavu, ale vizuální integrita kabiny ukazuje, kam už Kia došla. Ani ostatní materiály, chod ovladačů a celková ergonomie nenechávají žádné pochybnosti, že Optima míří daleko výš než Magentis. Sedadla jsou americky široká, ale slušně drží tělo i ze stran a za zpracování kůže by se nestydělo ani Volvo.
Mechanická architektura se sice shoduje s Hyundaiem i40, Optima je ale o deset centimetrů delší, z čehož sedm centimetrů připadá na prodloužení rozvoru. Z toho plyne podobný rozdíl jako mezi Opelem Insignia a Saabem 9-5.
Přední sedadla jsou posunutá dál dozadu, řidič není nalepený na čelní sklo a sloupky ho tolik neomezují ani ve výhledu, ani v kultuře vystupování z auta. Kabina působí vzdušně, na čemž se podílí také nižší palubní deska, přes kterou je na dnešní poměry dobře vidět příď. Delší místo na kolena vzadu je spíš přidaná hodnota, pozvolněji klesající střecha ale ponechala víc prostoru na výšku; proto jsou i zadní sedáky výš a na dlouhé cesty slibují více komfortu.
Korejskou verzi poháněl nový čtyřválec 2.4 litru, který se u nás prodávat nebude, spojený s šestirychlostním automatem z vlastního vývoje; ten už známe ze Sportage a Sorenta a i v Optimě nás potěšil přiměřeně hladkými, rychlými a logickými reakcemi. Zda se naučí lépe žít s dieselem a využívat jeho nejnižší otáčky, zatím nevíme. Každopádně bylo v Kie za jízdy vzorné ticho, zejména potěšilo odhlučnění spodku. Motor se sice ozýval trochu víc, spíš ale kvůli nutnosti vytáčení; s benzinovou dva čtyřkou v Evropě o moc nepřijdeme. Odpružení se ještě může doznat specifických úprav pro Evropu, testovaná verze však jela velmi příjemně a trosky českých silnic ji nevyváděly z míry; komfortním nastavením měla blízko k Passatu. Podobné pocity navozovalo i vyvážené a přesné řízení. Dnes častým váháním kolem středové polohy trpělo dost málo.
Celkově nás Optima překvapila dospělostí a vyváženými vlastnostmi bez nápadných slabých míst. Na výsledku se zjevně projevilo přesunutí technického vývoje i designového střediska do Německa, kde pro Kiu pracují lidé z letitými zkušenostmi z jiných evropských značek. Optima se zatím vyrábí pouze v Koreji a s malými optickými retušemi se prodává i v USA, což je důvod, proč musela být evropská premiéra odložena. Tamní poptávka značně převýšila očekávání, což po krátkém setkání chápeme, a výroba v americkém závodě ve West Point se teprve rozbíhá. Po naplnění kvót se korejská produkce začne dovážet do Evropy; přesná data ani ceny zatím dovozce k dispozici nemá.