Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolik stojí ročně provoz ojetého supersportu? Tolik byste asi nečekali...

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Chcete koupí ojetiny ušetřit? U Ferrari na to zapomeňte. Servis je stejně drahý jako u nového auta. Ale starší 360 Modena funguje za relativně přijatelné částky, pokud na to máte...

Většina lidí si kupuje ojeté auto proto, aby ušetřila, nebo prostě proto, že si nové nemůže dovolit. Minimálně vždy ušetří na nákupní ceně, starší vozy „prémiových“ značek, obzvláště jejich drahé a exkluzivní verze bývají pastí na peníze. Jinak jsou samozřejmě k mání díly z druhovýroby, takže obyčejné auto lze provozovat za rozumný peníz. V případě vyloženě exkluzivních vozů, teď nemám zrovna na mysli Audi, BMW, Mercedes, Lexus a Infiniti, případně Cadillac, nic z toho neplatí.

Náhradní díly na rolls-royce, bentley a supersporty v normální obchodní síti prostě nekoupíte, jen u specialistů, i běžný servis stojí hromadu peněz. A to můžete mít v garáži deset, patnáct let starý model, tady ceny rozhodně nejdou dolů. Výhodou je, že člověk vydělá na dalším prodeji i přes inflaci, pokud si vůz nechá několik desítek let a udržuje ho. A nebo je to vše jinak? Posuďte sami...

Pověsti o astronomických sumách? Blábol!

Kolik stojí roční provoz staršího Ferrari 360 Modena? Co je pravdy na tom, že jen výměna oleje stojí 5 tisíc dolarů (pro pořádek použiji přibližný aktuální kurs 24,90 Kč, tedy 124,5 tisíce korun) a při každé menší opravě a kontrole musí motor ven? A servisní náklady vyjdou na dvojnásobek? Doug DeMuro, redaktor serveru Jalopnik, si jedno takové, tehdy deset let staré v lednu 2014 pořídil. Zaplatil za něj 86,5 tisíce dolarů (dnes odpovídají 2,15 milionu korun), nové by z jeho konta v době výroby odčerpalo o nějaké tři čtvrtiny větší obnos.

Najel s ním během roku necelých 8.100 kilometrů mil po pěti amerických státech. Pravidelně zásoboval čtenáře svými sloupky a videi. Kolik ho stálo? Sám otázku „Jaké jsou náklady na provoz a vlastnictví exotického auta?“ dostával poměrně často. Pravda je ta, že jeho ferrari bylo velmi spolehlivé, samozřejmě není určeno pro běžné denní cestování a ujetá vzdálenost za 329 dní vlastnictví tomu odpovídá. Nepotkal jej ani požár, ani trable se startováním, u těchto aut se také občas zblázní kontrolky a svítí, když nemají a žádný větší problém nehrozí. Nic z toho se mu nestalo. Největší závada se vyskytla, když šroub způsobil defekt pneumatiky.

Servis za 115 tisíc

Dealera Doug se svým rudým miláčkem navštívil celkem třikrát. Servis za celý rok stál 4.630 dolarů (115.300 korun). Tedy ani ne polovinu sumy, o které se povídá. Skoro 2,4 tisíce utratil hned po koupi, kdy pořizoval nové gumy a nechal vyměnit olej. V červenci následovala další výměna maziva, ale obě nebyly dražší než za čtyři stovky. Přední brzdy tenkrát dostaly čerstvé neunavené kotouče a destičky, to všechno za necelých 1.755 dolarů. Jenom! Na začátku listopadu pak nechal opravit zmíněnou poškozenou pneumatiku a vyměnit baterii, celkem zaplatil 542 dolarů.

Další peníze spolykala letenka na Floridu, kde auto kupoval, kontrola po pořízení, doprava do Filadelfie, skladování v Atlantě a drobná oprava čelního skla, do kterého si našel cestu kamínek. To vše přišlo na 3.072 dolarů. A za pojistku zaplatil 3.000 dolarů, to věru není levná záležitost.

Ano, spojka stojí 5 tisíc, ale tu nebylo potřeba měnit. Rozvodový řemen přijde na čtyři, vydrží však čtyři roky, takže také nic. A co dál? Sada pneumatik sama odčerpala 2 tisíce a kompletně nové brzdy na všech kolech stojí „trojku“. Zadní ovšem unavené nebyly. Provozní náklady vysoké, ale vzhledem k tomu, že šlo o drahý supersport, nijak dramaticky.

Prodělal

Když auto v prosinci 2014 DeMuro prodal, šlo pryč za 78 tisíc dolarů (1,94 milionu Kč). 360 Modena ještě není youngtimerem a ceny nedosáhly dna, navíc v případě tohoto kusu nešlo o speciální limitovanou sérii, či zakázkovou práci. To znamená, že na něm prodělal 8,5 tisíce dolarů. Navíc s oběma transakcemi spěchal, potenciální zákazníci vyhledávají to správné auto roky, když ne, prostě si připlatí. A pokud jej „střelí“, tak nikoli v zimě. Kdyby počkal, ztratí maximálně pět tisíc. Bazar CarMax mu ovšem nabídl pouhých 64 tisíc - s díky je odmítl.

Spočítáme-li prodělek při dalším prodeji, servisní náklady a i ty ostatní (Doug třetí položku do celkového výčtu nezahrnul), dostaneme se na částku 19,2 tisíce dolarů, tedy přes 478 tisíc korun. Jinak bez dodatečných výdajů provoz přišel na 13,1 tisíce „babek“, tedy zhruba 327 tisíc v našich. Majitel si, pravda, náklady odepisoval z daní. Ale pověst o nespolehlivých italských kraksnách, která provází dlouhá léta i vozy z Maranella, dostává poněkud na frak. Ano, technika je choulostivější a člověk se o ni musí starat. A něco to stojí, člověk by však určitě čekal vyšší částky...

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
31. 3. 2017 12:19
Re: Ferrari
to je úplně přesné, taky mě to napadlo
30. 3. 2017 12:24
Jednotky vzdálenosti
"8.100 kilometrů mil" to je nová jednotka vzdálenosti používaná na auto.cz a nebo jen odfláknutý googletranslate a absence korektora v redakci?
30. 3. 2017 10:29
Re: Nepredstavitelne
Taky mi to přijde drahé. Prostě ojetiny kupují lidé, kteří na nové auto a jeho servis nemají, takže cena výrobních dílů a servisu by se měla s věkem vozu úměrně snižovat. Protože jinak ty ojetiny nikdo kupovat nebude.. A to nemyslím jen Ferrari, ale stačí obyčjná A6 nebo 5er
30. 3. 2017 10:28
Ferrari
Jojo, měl jsem si koupit Ferrari, dal bych do toho méně než za rok do nového skvostu z koncernové líhně 8-s
30. 3. 2017 06:23
preklad
Tak takhle spatne prelozeny a preskladany clanek uz jsem dlouho necetl. Nema to poradne hlavu ani patu :-/