7.1. 2015 redakce AUTO.CZ

Koloc exkluzivně: Odhalili jsme strategii Kamazu!

 

Letošní Rallye Dakar v kategorii kamionů je nejvyrovnanějším soubojem v historii. Nabízím vám ze zákulisí několik postřehů, které nemáte možnost zachytit z fotografií nebo televizních záběrů.

Ani třetí etapa nepřinesla žádné uvolnění. Jezdci na předních místech si prohazují pořadí a dělí je od sebe minimální časové odstupy v řádech sekund.

Přibližně polovina měřeného úseku se jela neznámým terénem bez viditelných stop z předchozích průjezdů. Jezdci v úplné špičce se potýkali s problémy a ocitli se několikrát mimo trať. Ať už to byl Rus Eduard Nikolajev s kamazem, který ztratil skoro devět minut. Stejně na tom byl i Martin Kolomý s tatrovkou, tomu chybělo na prvního skoro osm minut.

Piloti startující za první pětkou se nemuseli úpěnlivě držet navigace, ale využívali stopy soupeřů, kteří projeli před nimi. Zkracovali si zatáčky a “narovnávali” tak trať. Jejich permanentní zrychlování bylo velmi markantní v celém průběhu etapy do Chilecita.

Hodně zajímavé bylo počínání největšího týmu mezi kamiony, což je ruský Kamaz. Nechtěně odhalili svoji strategii. Proti ní je velmi složitá obrana, pokud soupeř nedisponuje minimálně třemi stabilně rychle jedoucími jezdci.

Chcete vědět, jak to Kamazu funguje? Jeden z nich jede vpředu s maximálním rizikem a snaží se “vybláznit” konkurenční jezdce v první pětce. Ostatní udržují své pozice v rozmezí od čtvrtého do osmého místa.

Vedoucí jezdec v takové situace velmi často udělá chybu a v takovém případě ten nejlepší ze zbytku týmu zrychluje až na limit absolutního rizika.

Jezdec odpadnuvší z prvního místa se vypořádá s problémem a zařadí se zpět na čtvrté až osmé místo. Přebírá plnění úkolu dočasného nosiče vody pro prvního pilota a čeká, zda na něho vyjde opět řada.

Do poloviny Dakaru udržují všechny kamazy své pozice, ze kterých mohou útočit na vítězství. V den odpočinku pak vedení ruského týmu určí nejrychlejšího a nejstabilnějšího jezdce na vítězství v soutěži.

Video

Strategie funguje systematicky den po dni, navíc Rusové rozkládají únavu mezi čtyři jezdce. Žádný z pilotů stáje Kamaz tak není vystaven permanentnímu tlaku při jízdě na hraně v průběhu celé délky měřeného úseku. Tento faktor se zda být banální, ale kumulující se psychická a fyzická únava začne sehrávat významnou úlohu především v další části Dakaru.

Druhou polovinu Dakaru fungují tři vozy Kamaz jako zadní obranný val, který kryje vedoucího jezdce. Ten tak nemusí jet pod tlakem a eliminuje možné chyby. Kamiony za ním jezdí rozprostřené od druhé do šesté pozice. Nejedou naplno a volí tempo tak, aby nemohlo dojít k předjetí. Stačí, že práší a ztěžují tak jízdu ostatním pronásledovatelům.

Celá strategie je podpořena elementem osoby Vladimíra Čagina, který je osobním učitelem každého jezdce týmu. Mimochodem, Čagin vyhrál na Dakaru s kamazem sedmkrát kategorii kamionů.

Připomeňme si slova Nizozemce Gerarda de Rooye, který uznal, že rychlost a celková připravenost kamazů bude v průběhu letošního ročníku jenom velmi těžko atakovatelná.

Víceméně shodná vyjádření a výraz úcty na adresu ruských kamiónů je slyšet ze všech stran. Nevyjímaje naše borce Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Podobně mluví také další Nizozemec Marcel Van Vliet.

Rád bych ještě připomněl vzájemný souboj dvou špičkových českých jezdců, Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Po prvních třech etapách je dělily pouhé tři sekundy, když nepočítáme Kolomého penalizaci. Po přičtení půl minuty za překročení rychlosti na přejezdu mimo rychlostní zkoušku má Aleš zatím k dispozici o sedmadvacet sekund lepší čas. Pokud našim klukům vydrží technika, můžeme se těšit na krásný a vyrovnaný souboj až do poslední etapy.

Z jejich stínu vystupuje nejmladší řidič kamionu na letošní soutěži, Martin Macík, který drží fantastické tempo v kontaktu s první desítkou. Vzhledem k tomu, že jede za volantem premiérový Dakar, jedná se výkon hodný obrovské úcty.

To by bylo ode mě zatím všechno. Zdravím všechny fanoušky z míst, kde se Rallye Dakar dostává z Argentiny na území Chile.

Martin Koloc

Spolupracujeme s TipCars.com
Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější

Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř…

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

 

Štítky Tatra Dakar 2015

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 





 
Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Dnes 08:00

V Česku jsou dlouhé úseky dálnic a tunelů, na kterých zejména za mokra sundejte nohu z plynu. Jejich povrch je místy tak hladký, jako by po nich právě přejela rolba na úpravu ledové plochy!




Blesk.cz

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik to vyjde

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik…

Klasické dovolené s poležením na pláži a fakultativními výlety začíná i v Česku konkurovat nový trend. Jde o…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter Garrett bavil fanoušky na besedě Reflexu

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter…

Frontman skupiny Midnight Oil PETER GARRETT se vrací z australského parlamentu na koncertní pódia. Promluvil o…

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…