7.1. 2015 redakce AUTO.CZ

Koloc exkluzivně: Odhalili jsme strategii Kamazu!

 

Letošní Rallye Dakar v kategorii kamionů je nejvyrovnanějším soubojem v historii. Nabízím vám ze zákulisí několik postřehů, které nemáte možnost zachytit z fotografií nebo televizních záběrů.

Ani třetí etapa nepřinesla žádné uvolnění. Jezdci na předních místech si prohazují pořadí a dělí je od sebe minimální časové odstupy v řádech sekund.

Přibližně polovina měřeného úseku se jela neznámým terénem bez viditelných stop z předchozích průjezdů. Jezdci v úplné špičce se potýkali s problémy a ocitli se několikrát mimo trať. Ať už to byl Rus Eduard Nikolajev s kamazem, který ztratil skoro devět minut. Stejně na tom byl i Martin Kolomý s tatrovkou, tomu chybělo na prvního skoro osm minut.

Piloti startující za první pětkou se nemuseli úpěnlivě držet navigace, ale využívali stopy soupeřů, kteří projeli před nimi. Zkracovali si zatáčky a “narovnávali” tak trať. Jejich permanentní zrychlování bylo velmi markantní v celém průběhu etapy do Chilecita.

Hodně zajímavé bylo počínání největšího týmu mezi kamiony, což je ruský Kamaz. Nechtěně odhalili svoji strategii. Proti ní je velmi složitá obrana, pokud soupeř nedisponuje minimálně třemi stabilně rychle jedoucími jezdci.

Chcete vědět, jak to Kamazu funguje? Jeden z nich jede vpředu s maximálním rizikem a snaží se “vybláznit” konkurenční jezdce v první pětce. Ostatní udržují své pozice v rozmezí od čtvrtého do osmého místa.

Vedoucí jezdec v takové situace velmi často udělá chybu a v takovém případě ten nejlepší ze zbytku týmu zrychluje až na limit absolutního rizika.

Jezdec odpadnuvší z prvního místa se vypořádá s problémem a zařadí se zpět na čtvrté až osmé místo. Přebírá plnění úkolu dočasného nosiče vody pro prvního pilota a čeká, zda na něho vyjde opět řada.

Do poloviny Dakaru udržují všechny kamazy své pozice, ze kterých mohou útočit na vítězství. V den odpočinku pak vedení ruského týmu určí nejrychlejšího a nejstabilnějšího jezdce na vítězství v soutěži.

Video

Strategie funguje systematicky den po dni, navíc Rusové rozkládají únavu mezi čtyři jezdce. Žádný z pilotů stáje Kamaz tak není vystaven permanentnímu tlaku při jízdě na hraně v průběhu celé délky měřeného úseku. Tento faktor se zda být banální, ale kumulující se psychická a fyzická únava začne sehrávat významnou úlohu především v další části Dakaru.

Druhou polovinu Dakaru fungují tři vozy Kamaz jako zadní obranný val, který kryje vedoucího jezdce. Ten tak nemusí jet pod tlakem a eliminuje možné chyby. Kamiony za ním jezdí rozprostřené od druhé do šesté pozice. Nejedou naplno a volí tempo tak, aby nemohlo dojít k předjetí. Stačí, že práší a ztěžují tak jízdu ostatním pronásledovatelům.

Celá strategie je podpořena elementem osoby Vladimíra Čagina, který je osobním učitelem každého jezdce týmu. Mimochodem, Čagin vyhrál na Dakaru s kamazem sedmkrát kategorii kamionů.

Připomeňme si slova Nizozemce Gerarda de Rooye, který uznal, že rychlost a celková připravenost kamazů bude v průběhu letošního ročníku jenom velmi těžko atakovatelná.

Víceméně shodná vyjádření a výraz úcty na adresu ruských kamiónů je slyšet ze všech stran. Nevyjímaje naše borce Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Podobně mluví také další Nizozemec Marcel Van Vliet.

Rád bych ještě připomněl vzájemný souboj dvou špičkových českých jezdců, Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Po prvních třech etapách je dělily pouhé tři sekundy, když nepočítáme Kolomého penalizaci. Po přičtení půl minuty za překročení rychlosti na přejezdu mimo rychlostní zkoušku má Aleš zatím k dispozici o sedmadvacet sekund lepší čas. Pokud našim klukům vydrží technika, můžeme se těšit na krásný a vyrovnaný souboj až do poslední etapy.

Z jejich stínu vystupuje nejmladší řidič kamionu na letošní soutěži, Martin Macík, který drží fantastické tempo v kontaktu s první desítkou. Vzhledem k tomu, že jede za volantem premiérový Dakar, jedná se výkon hodný obrovské úcty.

To by bylo ode mě zatím všechno. Zdravím všechny fanoušky z míst, kde se Rallye Dakar dostává z Argentiny na území Chile.

Martin Koloc

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
V neděli začne účtenková loterie. Měsíčně se rozdá více než 20 tisíc cen V neděli začne účtenková loterie. Měsíčně se rozdá více než 20 tisíc cen

V neděli začne v Česku fungovat účtenková loterie k…

Silový postup vede do slepé uličky. Rusko prý  hledá lepší řešení severokorejské krize Silový postup vede do slepé uličky. Rusko prý hledá lepší řešení severokorejské krize

Rusko se v zákulisí snaží nalézt politické řešení krize…

Problémy českého zdravotnictví státní peníze nejspíš nevyřeší. Strany téma obchází Problémy českého zdravotnictví státní peníze nejspíš nevyřeší. Strany téma obchází

Současná vláda nalila do zdravotnictví hodně peněz, ale…

V referendu se pro nezávislost iráckých Kurdů vyslovilo až 90 procent hlasujících V referendu se pro nezávislost iráckých Kurdů vyslovilo až 90 procent hlasujících

V pondělním referendu se pro nezávislost iráckých Kurdů…

 

Štítky Tatra Dakar 2015

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Indická Tata má zájem o další značku. Kdo by mohl doplnit Jaguar a Land Rover?

Indická Tata má zájem o další značku. Kdo by mohl doplnit Jaguar a Land Rover?

Dnes 14:52

Automobilka Tata je od roku 2008 vlastníkem britského výrobce Jaguar Land Rover. Nyní má zájem o další nákup. Jaké možnosti se nabízejí?




Blesk.cz

Sharp se vrátí se smartphony do Evropy. Chce se svézt na vlně bezrámečkového designu

Sharp se vrátí se smartphony do Evropy. Chce se…

Sharp plánuje návrat na evropský mobilní trh. V průběhu uplynulého veletrhu IFA v Berlíně to oznámil šéf…

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit pozici Česka v EU, radí Sobotka

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit…

Vyjednat lepší pozici v jádru Evropské unie, posilovat bezpečnost a zvyšovat výdaje na obranu. I to by měly být…

 

iSport.cz

Lavička povolal na Chorvaty tři nováčky. Zaujali ho Král, Piško a Wiesner

Lavička povolal na Chorvaty tři nováčky. Zaujali ho…

Trenér fotbalové reprezentace do 21 let Vítězslav Lavička nominoval na říjnové kvalifikační utkání mistrovství…

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu, chybí Schick

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu,…

Reprezentační trenér Karel Jarolím zveřejnil českou nominaci na závěrečné dva zápasy kvalifikace MS proti…

 

Reflex.cz

Válka mezi USA a KLDR nebude mít vítěze, varuje Čína

Válka mezi USA a KLDR nebude mít vítěze, varuje Čína

Čína dnes vyzvala Severní Koreu a Spojené státy, aby ukončily svou slovní válku, a varovala, že případný…

Pohnutý osud slavné

Pohnutý osud slavné "ušaté" lokomotivy. Zahrála si s…

Sedmasedmdesát parních rychlíkových lokomotiv řady 464 vyrobili v letech 1933 - 1939 v ČKD a plzeňské Škodě.…