7.1. 2015 redakce AUTO.CZ

Koloc exkluzivně: Odhalili jsme strategii Kamazu!

 

Letošní Rallye Dakar v kategorii kamionů je nejvyrovnanějším soubojem v historii. Nabízím vám ze zákulisí několik postřehů, které nemáte možnost zachytit z fotografií nebo televizních záběrů.

Ani třetí etapa nepřinesla žádné uvolnění. Jezdci na předních místech si prohazují pořadí a dělí je od sebe minimální časové odstupy v řádech sekund.

Přibližně polovina měřeného úseku se jela neznámým terénem bez viditelných stop z předchozích průjezdů. Jezdci v úplné špičce se potýkali s problémy a ocitli se několikrát mimo trať. Ať už to byl Rus Eduard Nikolajev s kamazem, který ztratil skoro devět minut. Stejně na tom byl i Martin Kolomý s tatrovkou, tomu chybělo na prvního skoro osm minut.

Piloti startující za první pětkou se nemuseli úpěnlivě držet navigace, ale využívali stopy soupeřů, kteří projeli před nimi. Zkracovali si zatáčky a “narovnávali” tak trať. Jejich permanentní zrychlování bylo velmi markantní v celém průběhu etapy do Chilecita.

Hodně zajímavé bylo počínání největšího týmu mezi kamiony, což je ruský Kamaz. Nechtěně odhalili svoji strategii. Proti ní je velmi složitá obrana, pokud soupeř nedisponuje minimálně třemi stabilně rychle jedoucími jezdci.

Chcete vědět, jak to Kamazu funguje? Jeden z nich jede vpředu s maximálním rizikem a snaží se “vybláznit” konkurenční jezdce v první pětce. Ostatní udržují své pozice v rozmezí od čtvrtého do osmého místa.

Vedoucí jezdec v takové situace velmi často udělá chybu a v takovém případě ten nejlepší ze zbytku týmu zrychluje až na limit absolutního rizika.

Jezdec odpadnuvší z prvního místa se vypořádá s problémem a zařadí se zpět na čtvrté až osmé místo. Přebírá plnění úkolu dočasného nosiče vody pro prvního pilota a čeká, zda na něho vyjde opět řada.

Do poloviny Dakaru udržují všechny kamazy své pozice, ze kterých mohou útočit na vítězství. V den odpočinku pak vedení ruského týmu určí nejrychlejšího a nejstabilnějšího jezdce na vítězství v soutěži.

Video

Strategie funguje systematicky den po dni, navíc Rusové rozkládají únavu mezi čtyři jezdce. Žádný z pilotů stáje Kamaz tak není vystaven permanentnímu tlaku při jízdě na hraně v průběhu celé délky měřeného úseku. Tento faktor se zda být banální, ale kumulující se psychická a fyzická únava začne sehrávat významnou úlohu především v další části Dakaru.

Druhou polovinu Dakaru fungují tři vozy Kamaz jako zadní obranný val, který kryje vedoucího jezdce. Ten tak nemusí jet pod tlakem a eliminuje možné chyby. Kamiony za ním jezdí rozprostřené od druhé do šesté pozice. Nejedou naplno a volí tempo tak, aby nemohlo dojít k předjetí. Stačí, že práší a ztěžují tak jízdu ostatním pronásledovatelům.

Celá strategie je podpořena elementem osoby Vladimíra Čagina, který je osobním učitelem každého jezdce týmu. Mimochodem, Čagin vyhrál na Dakaru s kamazem sedmkrát kategorii kamionů.

Připomeňme si slova Nizozemce Gerarda de Rooye, který uznal, že rychlost a celková připravenost kamazů bude v průběhu letošního ročníku jenom velmi těžko atakovatelná.

Víceméně shodná vyjádření a výraz úcty na adresu ruských kamiónů je slyšet ze všech stran. Nevyjímaje naše borce Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Podobně mluví také další Nizozemec Marcel Van Vliet.

Rád bych ještě připomněl vzájemný souboj dvou špičkových českých jezdců, Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Po prvních třech etapách je dělily pouhé tři sekundy, když nepočítáme Kolomého penalizaci. Po přičtení půl minuty za překročení rychlosti na přejezdu mimo rychlostní zkoušku má Aleš zatím k dispozici o sedmadvacet sekund lepší čas. Pokud našim klukům vydrží technika, můžeme se těšit na krásný a vyrovnaný souboj až do poslední etapy.

Z jejich stínu vystupuje nejmladší řidič kamionu na letošní soutěži, Martin Macík, který drží fantastické tempo v kontaktu s první desítkou. Vzhledem k tomu, že jede za volantem premiérový Dakar, jedná se výkon hodný obrovské úcty.

To by bylo ode mě zatím všechno. Zdravím všechny fanoušky z míst, kde se Rallye Dakar dostává z Argentiny na území Chile.

Martin Koloc

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

 






 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Včera

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a šperky, říká expert

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a…

Přemýšlíte, že si nakoupíte zboží v Číně přes internet, protože vás zaujala široká nabídka a nízké ceny?…

Spor Paroubkových se vyostřuje: Soud vyhověl Jiřímu, Petra se sebrala a dceru odvezla za hranice

Spor Paroubkových se vyostřuje: Soud vyhověl Jiřímu,…

Kdysi idylický vztah Petry Paroubkové (43) a jejího manžela Jiřího Paroubka (64) počátkem tohoto roku skončil.…

 

iSport.cz

Český tajfun řádí! Plíšková se pomstila za Melbourne, v Miami je v semifinále

Český tajfun řádí! Plíšková se pomstila za…

Tenistce Karolíně Plíškové vyšla na turnaji v Miami v duelu s Mirjanou Lučičovou-Baroniovou odveta za Australian…

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…