7.1. 2015 redakce AUTO.CZ

Koloc exkluzivně: Odhalili jsme strategii Kamazu!

 

Letošní Rallye Dakar v kategorii kamionů je nejvyrovnanějším soubojem v historii. Nabízím vám ze zákulisí několik postřehů, které nemáte možnost zachytit z fotografií nebo televizních záběrů.

Ani třetí etapa nepřinesla žádné uvolnění. Jezdci na předních místech si prohazují pořadí a dělí je od sebe minimální časové odstupy v řádech sekund.

Přibližně polovina měřeného úseku se jela neznámým terénem bez viditelných stop z předchozích průjezdů. Jezdci v úplné špičce se potýkali s problémy a ocitli se několikrát mimo trať. Ať už to byl Rus Eduard Nikolajev s kamazem, který ztratil skoro devět minut. Stejně na tom byl i Martin Kolomý s tatrovkou, tomu chybělo na prvního skoro osm minut.

Piloti startující za první pětkou se nemuseli úpěnlivě držet navigace, ale využívali stopy soupeřů, kteří projeli před nimi. Zkracovali si zatáčky a “narovnávali” tak trať. Jejich permanentní zrychlování bylo velmi markantní v celém průběhu etapy do Chilecita.

Hodně zajímavé bylo počínání největšího týmu mezi kamiony, což je ruský Kamaz. Nechtěně odhalili svoji strategii. Proti ní je velmi složitá obrana, pokud soupeř nedisponuje minimálně třemi stabilně rychle jedoucími jezdci.

Chcete vědět, jak to Kamazu funguje? Jeden z nich jede vpředu s maximálním rizikem a snaží se “vybláznit” konkurenční jezdce v první pětce. Ostatní udržují své pozice v rozmezí od čtvrtého do osmého místa.

Vedoucí jezdec v takové situace velmi často udělá chybu a v takovém případě ten nejlepší ze zbytku týmu zrychluje až na limit absolutního rizika.

Jezdec odpadnuvší z prvního místa se vypořádá s problémem a zařadí se zpět na čtvrté až osmé místo. Přebírá plnění úkolu dočasného nosiče vody pro prvního pilota a čeká, zda na něho vyjde opět řada.

Do poloviny Dakaru udržují všechny kamazy své pozice, ze kterých mohou útočit na vítězství. V den odpočinku pak vedení ruského týmu určí nejrychlejšího a nejstabilnějšího jezdce na vítězství v soutěži.

Video

Strategie funguje systematicky den po dni, navíc Rusové rozkládají únavu mezi čtyři jezdce. Žádný z pilotů stáje Kamaz tak není vystaven permanentnímu tlaku při jízdě na hraně v průběhu celé délky měřeného úseku. Tento faktor se zda být banální, ale kumulující se psychická a fyzická únava začne sehrávat významnou úlohu především v další části Dakaru.

Druhou polovinu Dakaru fungují tři vozy Kamaz jako zadní obranný val, který kryje vedoucího jezdce. Ten tak nemusí jet pod tlakem a eliminuje možné chyby. Kamiony za ním jezdí rozprostřené od druhé do šesté pozice. Nejedou naplno a volí tempo tak, aby nemohlo dojít k předjetí. Stačí, že práší a ztěžují tak jízdu ostatním pronásledovatelům.

Celá strategie je podpořena elementem osoby Vladimíra Čagina, který je osobním učitelem každého jezdce týmu. Mimochodem, Čagin vyhrál na Dakaru s kamazem sedmkrát kategorii kamionů.

Připomeňme si slova Nizozemce Gerarda de Rooye, který uznal, že rychlost a celková připravenost kamazů bude v průběhu letošního ročníku jenom velmi těžko atakovatelná.

Víceméně shodná vyjádření a výraz úcty na adresu ruských kamiónů je slyšet ze všech stran. Nevyjímaje naše borce Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Podobně mluví také další Nizozemec Marcel Van Vliet.

Rád bych ještě připomněl vzájemný souboj dvou špičkových českých jezdců, Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Po prvních třech etapách je dělily pouhé tři sekundy, když nepočítáme Kolomého penalizaci. Po přičtení půl minuty za překročení rychlosti na přejezdu mimo rychlostní zkoušku má Aleš zatím k dispozici o sedmadvacet sekund lepší čas. Pokud našim klukům vydrží technika, můžeme se těšit na krásný a vyrovnaný souboj až do poslední etapy.

Z jejich stínu vystupuje nejmladší řidič kamionu na letošní soutěži, Martin Macík, který drží fantastické tempo v kontaktu s první desítkou. Vzhledem k tomu, že jede za volantem premiérový Dakar, jedná se výkon hodný obrovské úcty.

To by bylo ode mě zatím všechno. Zdravím všechny fanoušky z míst, kde se Rallye Dakar dostává z Argentiny na území Chile.

Martin Koloc

Spolupracujeme s TipCars.com
Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

 

Štítky Tatra Dakar 2015

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Dnes 14:59

Stejně jako u Kodiaqu se také u jména nástupce Yetiho, Karoqu, Škoda inspirovala jazykem indiánských kmenů z Aljašky.




Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti. Děsí je stárnutí populace

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti.…

Důchodový věk ve vyspělých zemích by se měl zvýšit na 70 let. Ve své nejnovější studii to tvrdí odborníci…

 

iSport.cz

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Přežil děsivou nehodu, naštěstí. Jeho fotbalovou kariéru to ale může nepříjemně poznamenat. Sparťan Aleš Čermák,…

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě výhra nestačila

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě…

Dokázali to! Fotbalisté Baníku Ostrava zvládli poslední ligový zápas proti Znojmu a stvrdili tak svůj návrat do…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…