24.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Konec autonehod? Nejdříve za 50 let, tvrdí šéf bezpečnosti Škody Auto

Konec autonehod? Nejdříve za 50 let, tvrdí šéf bezpečnosti Škody Auto

Bezpečnost aut se v poslední době zlepšuje hlavně díky různým elektronickým pomocníkům. Další fáze zlepšení bude v komunikaci mezi vozy.

Bezpečnost automobilů se v posledních letech výrazně zlepšila, stále je ale na čem pracovat. Z dlouhodobého hlediska by se totiž výrobci chtěli autonehodám zcela vyhnout. Vedoucí oddělení bezpečnosti a zkoušek ve Škoda Auto Petr Kraus ale tvrdí, že to ještě pár desetiletí bude trvat.

„Bude trvat ještě 50 let, než automobily přestanou bourat,“ říká Kraus a své tvrzení dále vysvětluje. Zatímco v minulosti se pracovalo hlavně na snížení následků nehod, díky rozšiřování airbagů a dalších bezpečnostních prvků, současný trend je v předcházení nehodám pomocí různých jízdních asistentů. Další fází vylepšování bezpečnosti bude zavedení komunikace mezi automobily, která postupně zajistí, že vozy do sebe nebudou narážet – budou o sobě vzájemně vědět, a tak se dokážou srážce dopředu vyhnout.

Jenže v tom zároveň tkví problém, moderní automobily si sice budou zřejmě již za pár let umět mezi sebou povídat, na silnicích ale bude stále jezdit množství aut, které tzv. systémy car-to-car (komunikace mezi vozidly) a car-to-x (komunikace s dopravní infrastrukturou) vybaveny nebudou. A dokud takové vozy budou na silnicích běžným jevem, možnost srážky bude podle Krause stále hrozit. Až když bude systémy car-to-car a car-to-x vybavena naprostá většina aut, bude možné se srážkám zcela vyhnout.

Podle Krause je zavedení systémů komunikace mezi vozidly a dopravní infrastrukturou jedinou možností, jak bezpečnost aut dále výrazně vylepšit. Vylepšování aktuálních jízdních pomocníků podle jeho názoru už k žádnému skokovému vylepšení bezpečnosti aut nepovede.

Jinak dnešní trend předcházení srážek je podle Krause důvodem, proč v podstatě končí éra aktivních kapot a airbagů pro chodce. „Když to řeknu ošklivě, tak problémem airbagu pro chodce je i fakt, že ho zákazníkům neprodáte. Nikdo nechce chodce srážet. Proto pracujeme na tom, abychom srážkám zcela předešli,“ vysvětluje Kraus důvod postupného rozšiřování automatického brzdění nebo varování před chodci. Airbag pro chodce a aktivní kapota jsou navíc pro konstruktéry nadmíru složité z hlediska vývoje. Vyvinout čidla, která srážku s chodcem přesně rozeznají, je totiž velice náročné.

Zároveň Kraus říká, že airbagy nejsou vždy spásné řešení. Třeba kolenní airbag před sedadlem spolujezdce podle jeho názoru není potřeba – spolujezdci během nehody nehrozí úraz od pedálů nebo sloupku řízení, od kterých kolenní vak chrání řidiče. Zároveň airbagy v bezpečnostních pásech se dle Krause mohou objevovat jen v některých typech aut. V malých vozech by dokonce mohly být nebezpečné, protože v nich není dostatečný prostor na jejich nafouknutí.

Škoda Auto na vylepšování bezpečnosti svých aut systematicky pracuje mnoho let. Od roku 2008 dokonce probíhá tzv. Výzkum dopravní bezpečnosti, v rámci něhož automobilka sleduje následky skutečných nehod. Získaná data následně používá pro další vývoj.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy

Švýcarský komoditní fond Tiberius Group hodlá vstoupit na…

OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover

Britský terénní vůz Land Rover slaví sedmdesáté výročí.…

Kovohutím Příbram rekordně vzrostly tržby Kovohutím Příbram rekordně vzrostly tržby

Společnost Kovohutě Příbram nástupnická loni utržila přes…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Kdy se objeví nový VW Golf? A co ostatní novinky z Wolfsburgu?

Kdy se objeví nový VW Golf? A co ostatní novinky z Wolfsburgu?

Dnes 16:59

Loni uvedený facelift sedmičkového Golfu na trhu vydrží maximálně dva roky. Už pro příští rok se počítá s Golfem osmé generace.




Blesk.cz

Jiří Pomeje po operaci hrtanu: Stěhování do Thajska z pádných důvodů!

Jiří Pomeje po operaci hrtanu: Stěhování do Thajska…

Rakovina hrtanu mu vzala už jednou provždy hlas. Jiří Pomeje (53), který se zotavuje z páteční pětihodinové…

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve sněhu odtlačili cestující

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve sněhu…

Kdepak na Brňáky s přívalem sněhu. S kalamitou z konce týdne si tady nedělali žádné vrásky. A když  bylo nejhůř,…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Extraliga nominovala na Utkání hvězd při ZOH. Kapitánem bude Bednář

Extraliga nominovala na Utkání hvězd při ZOH.…

Jednačtyřicetiletý zkušený hokejový útočník Jaroslav Bednář z Hradce Králové povede jako kapitán Výběr české…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…