24.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Konec autonehod? Nejdříve za 50 let, tvrdí šéf bezpečnosti Škody Auto

Konec autonehod? Nejdříve za 50 let, tvrdí šéf bezpečnosti Škody Auto

Bezpečnost aut se v poslední době zlepšuje hlavně díky různým elektronickým pomocníkům. Další fáze zlepšení bude v komunikaci mezi vozy.

Bezpečnost automobilů se v posledních letech výrazně zlepšila, stále je ale na čem pracovat. Z dlouhodobého hlediska by se totiž výrobci chtěli autonehodám zcela vyhnout. Vedoucí oddělení bezpečnosti a zkoušek ve Škoda Auto Petr Kraus ale tvrdí, že to ještě pár desetiletí bude trvat.

„Bude trvat ještě 50 let, než automobily přestanou bourat,“ říká Kraus a své tvrzení dále vysvětluje. Zatímco v minulosti se pracovalo hlavně na snížení následků nehod, díky rozšiřování airbagů a dalších bezpečnostních prvků, současný trend je v předcházení nehodám pomocí různých jízdních asistentů. Další fází vylepšování bezpečnosti bude zavedení komunikace mezi automobily, která postupně zajistí, že vozy do sebe nebudou narážet – budou o sobě vzájemně vědět, a tak se dokážou srážce dopředu vyhnout.

Jenže v tom zároveň tkví problém, moderní automobily si sice budou zřejmě již za pár let umět mezi sebou povídat, na silnicích ale bude stále jezdit množství aut, které tzv. systémy car-to-car (komunikace mezi vozidly) a car-to-x (komunikace s dopravní infrastrukturou) vybaveny nebudou. A dokud takové vozy budou na silnicích běžným jevem, možnost srážky bude podle Krause stále hrozit. Až když bude systémy car-to-car a car-to-x vybavena naprostá většina aut, bude možné se srážkám zcela vyhnout.

Podle Krause je zavedení systémů komunikace mezi vozidly a dopravní infrastrukturou jedinou možností, jak bezpečnost aut dále výrazně vylepšit. Vylepšování aktuálních jízdních pomocníků podle jeho názoru už k žádnému skokovému vylepšení bezpečnosti aut nepovede.

Jinak dnešní trend předcházení srážek je podle Krause důvodem, proč v podstatě končí éra aktivních kapot a airbagů pro chodce. „Když to řeknu ošklivě, tak problémem airbagu pro chodce je i fakt, že ho zákazníkům neprodáte. Nikdo nechce chodce srážet. Proto pracujeme na tom, abychom srážkám zcela předešli,“ vysvětluje Kraus důvod postupného rozšiřování automatického brzdění nebo varování před chodci. Airbag pro chodce a aktivní kapota jsou navíc pro konstruktéry nadmíru složité z hlediska vývoje. Vyvinout čidla, která srážku s chodcem přesně rozeznají, je totiž velice náročné.

Zároveň Kraus říká, že airbagy nejsou vždy spásné řešení. Třeba kolenní airbag před sedadlem spolujezdce podle jeho názoru není potřeba – spolujezdci během nehody nehrozí úraz od pedálů nebo sloupku řízení, od kterých kolenní vak chrání řidiče. Zároveň airbagy v bezpečnostních pásech se dle Krause mohou objevovat jen v některých typech aut. V malých vozech by dokonce mohly být nebezpečné, protože v nich není dostatečný prostor na jejich nafouknutí.

Škoda Auto na vylepšování bezpečnosti svých aut systematicky pracuje mnoho let. Od roku 2008 dokonce probíhá tzv. Výzkum dopravní bezpečnosti, v rámci něhož automobilka sleduje následky skutečných nehod. Získaná data následně používá pro další vývoj.

Spolupracujeme s TipCars.com
OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly OMV loni v Česku zvýšila zisk o 44 procent, tržby klesly

Rakouská společnost OMV, která provozuje v Česku síť…

Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny Obchodníci se učí experimentovat. Chtějí vrátit zákazníka do prodejny

Propojení on-line prodeje s klasickými obchody přineslo…

Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie Elektromobily jsou méně ekologické než dieselová auta, tvrdí německá studie

Provoz elektromobilů může mít daleko horší dopady na…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dnes 12:52

Elektromobily expandují hlavně kvůli ekologičnosti provozu. Nová studie ale dokazuje, že elektroauta nemusí být tak ekologická, jak se tváří.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v Česku nevydržela

Kopřivová už zase špulí zadek u moře. S Jágrem v…

Partnerka Jaromíra Jágra (46) Veronika Kopřivová (27) se v Česku dlouho nezdržela. Blížící se zima ji vyhnala do…

 

iSport.cz

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně se to vyhrocovalo

Šéf alpského úseku: S Ledeckými se známe, zbytečně…

Zvenku to vypadalo jako ostrá válka slov. Předseda alpského úseku Ladislav Fortejtek si přes média s Jankem…

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2, cestu ukázalo CSKA

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2,…

Za dvě a půl sezony devět trofejí. Real Madrid pod vedením Zinedina Zidana vyhrál téměř vše, co se dalo. Zdědit…

 

Reflex.cz

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A samozřejmě to popírá. Může jít o ropu i migraci do Evropy

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A…

Zatímco Rusko vyhlašuje, že je "obklíčeno NATO" a po internetu se šíří záhadné mapy, kde jsou americké základny…

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci. Přišla i odplata za prozrazení tajné české mise?

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci.…

Za pouhých 11 týdnů byli v Afghánistánu při třech útocích zabiti 4 čeští vojáci a dalších sedm bylo zraněno. Za…