Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kvalifikace motocyklové VC Valencie 2018: Pole positions pro Viñalese, Mariniho a Arbolina

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kvalifikační souboje na VC Valencie silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Maverick Viñales (MotoGP), Luca Marini (Moto2) a Tony Arbolino (Moto3).

70. ročník seriálu MS silničních motorek vrcholí o tomto víkendu, i když mistry světa už známe. Poslední, v pořadí rekordní devatenáctý podnik (závody všech kubatur při GP Velké Británie se ovšem kvůli špatnému počasí neodjely) se koná na Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo u Cheste nedaleko Valencie. Závod se pořádá nepřetržitě od roku 1999, letošní ročník je tedy dvacátým v pořadí.

A po kom je vlastně trať pojmenována? Pro mladší fanoušky alespoň stručně. Trochu pozapomenutý Ricardo Tormo byl hvězdou nízkých kubatur na přelomu 70. a 80. let minulého věku. V padesátkách a stopětadvacítkách vyhrál 19 GP a stal se dvakrát šampionem „kolibří“ třídy (1978 a 1981). V úvodu sezóny 1984 se těžce zranil při testech v katalánském Martorelles (neplést s Martorellem, sídlem Seatu), testoval tovární Derbi 80. Na uzavřenou silnici se bohužel dostaly civilní vozy. Okruh v Jaramě, kde se jel následující závod, nebyl volný a jiný funkční motodrom Španělsko tehdy nemělo! Ricardo se s jedním z aut srazil a ošklivě si polámal pravou nohu. Osud mu však nepřál ani nadále, v prosinci 1998 prohrál v pouhých šestačtyřiceti bitvu s leukémií. Vedení tratě ve Valencii mu tak složilo tu největší poklonu, kterou mohlo.

MotoGP

Ale zpět do žhavé, i když vlastně spíše mokré současnosti... Dani Pedrosa se dočkal uvedení mezi „Legendy MotoGP“, i když titul v prestižní kategorii nikdy nezískal. Jorge Lorenzo už u Ducati nastoupil, i když není zcela fit. Na divokou kartu jede s třetím strojem testman Michele Pirro. Italská továrna naopak neobnoví smlouvu s exmistrem světa (2007 a 2011) Caseym Stonerem, ten se podílel na vývoji. Tita Rabata ani Cala Crutchlowa už letos neuvidíme, znovu zaskakují Jordi Torres a Stefan Bradl. Maverick Viñales už nebude příští sezónu startovat s číslem 25, vymění jej za dvanáctku.

Nejlepší čas úvodního volného měření sil (FP – free practice) královské kubatury zajel v pátek šampion Marc Márquez (Repsol Honda). Pro silný déšť musel být dokonce přerušen a Jacka Millera (Pramac Ducati) neminul drsný kontakt s asfaltem. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší jeho týmový parťák Danilo Petrucci a radoval se i v tom třetím v sobotu dopoledne. FP2 byl také přerušen kvůli nehodě Johanna Zarca (Tech 3 Yamaha), odklízely se trosky jeho stroje a vymetala voda. Xavier Siméon (Avintia Racing Ducati) upadl tak, že v závodním víkendu nepokračuje. V FP3 se se zemí potkali třeba Rossi, Iannone a Rins, všichni jsou však v pořádku.

Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následoval po bitvě o nejlepší kvalifikační čas Moto3, si nejlepší výkon připsal Marc Márquez. Už se přezouvalo na slicky. Álex Rins (Suzuki) a Jack Miller spadli a Petrucciho ducati trochu hořela.

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál Andrea Iannone (Suzuki) a Maverick Viñales (Yamaha). Divokou přetahovanou nezvládli Valentino Rossi s Lorenzem. Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, řádili Dani Pedrosa, Jack Miller a Andrea Dovizioso.

Marc Márquez si vykloubil levé rameno při pádu a zkoušel si ho nahodit zpátky. Do depa jej svezl na skútru exmistr světa stopětadvacítek Emilio Alzamora, v sezóně 1999, kdy bojoval s Marcem Melandrim, mimochodem vůbec nevyhrál. Pekelně rychlý byl opět i Petrucci, naopak Miller skončil mimo trať a napodobil jej i Zarco. Pak se „probral“ Viñales! Jeho čas 1:31,3 min už nedokázal překonat nikdo, Maverick tak vyrazí z nejvýhodnější pozice poprvé od loňské Aragonie. Vedle něj se zítra postaví Rins s Doviziosem, Marc Márquez zajel na druhé motorce pátý nejlepší výkon, obklopí jej Petrucci a dnes skvělý Pol Espargaró na KTM.

VC Valencie MotoGP 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Maverick Viñales Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:31,312 min
2. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:31,380 min
3. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:31,392 min
4. Danilo Petrucci Ducati Alma Pramac Racing 1:31,414 min
5. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:31,442 min
6. Pol Espargaró KTM Red Bull KTM Factory Racing 1:31,577 min
7. Andrea Iannone Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:31,629 min
8. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing Team Gresini 1:31,630 min
9. Dani Pedrosa Honda Repsol Honda Team 1:32,140 min
10. Jack Miller Ducati Alma Pramac Racing 1:32,145 min
18. Karel Abraham Ducati Ángel Nieto Team 1:32,547 min

Moto2

Vedle Fabia Quartarara dostal šanci Ital Tommaso Marcon, sedlá tedy tovární rám Speed Up.

Tech 3 má dalšího náhradníka za polámaného Nizozemce Bo Bendsneydera, je jím domácí Héctor Garzó. Debutoval loni na Sachsenringu a umí dělat vítr vpředu, jede svou pátou GP. Druhý motocykl týmu Forward Racing (používá jako jediný rámy Eskila Sutera) má k dispozici Němec Lukas Tulovic, toho už jsme letos viděli dvakrát. Mattia Pasini stále postrádá smlouvu na příští rok, neposadí se ani na stroj týmu VR46, jak se v paddocku spekulovalo.

Prvním dvěma volným tréninkům Moto2 na vodě v pátek kraloval Iker Lecuona (Swiss Innovative Investors/KTM), sobotnímu dopolednímu pak Xavi Vierge (Dynavolt Intact GP/Kalex). Sam Lowes měl v FP2 dramatický pád a nešlo se mu zrovna nejlépe, dnes dopoledne potkal nepříjemný highsider Remyho Gardnera.

Kvalifikace Moto2 trvá 45 minut, sobotní program tradičně uzavírala. Už vysvitlo i slunce. Vévodili jí nejdříve Luca Marini a Pasini. Lecuona naopak havaroval, stejně jako Garzó. Ani pád ale Ikerovi nezabránil tomu, aby si ze silniční motorky dělal supermotard a jezdil se zadním kolem ve smyku (vzpomněl jsem si na kousky Garryho McCoye v půllitrech na počátku tohoto století). Marini v klidu vévodil průběžnému pořadí, dostal se dokonce pod 1:36 min. Joan Mir musel naopak jednu chvíli krotit svůj jankovitý kalex s motorem od Hondy.

Vierge i Marcel Schrötter také překonali stejnou hranici jako Marini, ale neměli na něj. Druhá řada patří šampionu Bagnaiovi, Lorenzovi Baldassarrimu a Lowesovi, kterému se dnes dařilo, i když prožil nepříliš povedenou sezónu.

VC Valencie Moto2 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Luca Marini Kalex Sky Racing Team VR46 1:35,777 min
2. Xavi Vierge Kalex Dynavolt Intact GP 1:35,804 min
3. Marcel Schrötter Kalex Dynavolt Intact GP 1:35,945 min
4. Francesco Bagnaia Kalex Sky Racing Team VR46 1:36,173 min
5. Lorenzo Baldassarri Kalex Pons HP40 1:36,270 min
6. Sam Lowes KTM Swiss Innovative Investors 1:36,335 min
7. Joan Mir Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:36,336 min
8. Augusto Fernández Kalex Pons HP40 1:36,380 min
9. Fabio Quartararo Speed Up HDR Heidrun – Speed Up 1:36,396 min
10. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Ajo 1:36,429 min

Moto3

Darryn Binder podepsal smlouvu u týmu CIP – Green Power. Objevují se zprávy, že se příští rok do Moto3 vrátí i Romano Fenati, a to ke stáji Marinelli Snipers (pod novým názvem Team O). Ve Valencii mají svou velkou premiéru v MS Izam Ikmal (Petronas Sprinta Racing/Honda) a Can Öncü. Úspěšnější z turecké bratrské dvojice letos dominoval Red Bull Rookies Cupu, tudíž mu dal první šanci Aki Ajo, respektive dostal divokou kartu, jinak má smlouvu na celou příští sezónu. A navíc ještě vzhledem ke zmíněnému titulu výjimku, protože je mu teprve patnáct, narodil se 26. července 2003.

Ikmal nahradil svého malajsijského krajana Adama Norrodina, který si už v Japonsku pochroumal rameno a musel na operaci, čeká ho ještě koleno. Příští rok jej ve světovém šampionátu neuvidíme, pojede ten španělský a v Moto2. Po zraněních se vrátili Jaume Masiá a Gabriel Rodrigo. Dalším „divočákem“ je Raúl Fernández v barvách „Aspara“, tedy Ángel Nieto Teamu. Debutoval už před dvěma lety, zatím startoval sedmkrát.

Celý, dosud spíše propršený víkend zahájil nejlepším výkonem Thajec Nakarin Atiratphuvapat (Honda Team Asia). Druhé volné měření patřilo Alonsu Lópezovi (Estrella Galicia 0,0/Honda). Dnešní „session“ zvládl nejlépe Marco Bezzecchi (Redox PrüstelGP/KTM), který v Malajsii definitivně přišel o šanci získat titul mistra světa. Trať byla stále vlhká, i když déšť nepadal.

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na „gridu“, která trvá čtyřicet minut, vstoupil nejrychleji právě Ital, stájový kolega našeho Jakuba Kornfeila. Jeho krajan Stefano Nepa (CIP/KTM) havaroval, záhy jej následovali Bezzecchi, Marcos Ramírez, Celestino Vietti, Andrea Migno, později Albert Arenas, Alonso López, Gabriel Rodrigo a Niccolò Antonelli. Na čele se chvilinku vyhříval Atiratphuvapat a pak Can Öncü, ale i on zamířil do kačírku. Okruh nebyl stále suchý, všichni měli mokré gumy, i když ideální stopa osychala. O průběžnou pole position se přetahovali Fernández s Atiratphuvapatem a Bezzecchim.

Necelých 8 minut před koncem zaúřadoval Kubajz, ale i když zrychlil, dostal se před něj Arón Canet. Atiratphuvapat s Tonym Arbolinem přezuli na slicky, což je vyneslo dopředu, ale soupeři na obutí do deště kontrovali. Nakonec měli však navrch právě oni, nejrychlejší byl Arbolino před thajským jezdcem a Johnem McPheem. Druhá řada patří triu Can Öncü – Canet – Bezzecchi, Kornfeil skončil osmý.

VC Valencie Moto3 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Tony Arbolino Honda Marinelli Snipers Team 1:46,773 min
2. Nakarin Atiratphuvapat Honda Honda Team Asia 1:47,017 min
3. John McPhee KTM CIP – Green Power 1:47,116 min
4. Can Öncü KTM Red Bull KTM Ajo 1:47,336 min
5. Arón Canet Honda Estrella Galicia 0,0 1:47,431 min
6. Marco Bezzecchi KTM Redox PrüstelGP 1:47,776 min
7. Marcos Ramírez KTM Bester Capital Dubai 1:47,783 min
8. Jakub Kornfeil KTM Redox PrüstelGP 1:47,796 min
9. Albert Arenas KTM Ángel Nieto Team Moto3 1:47,826 min
10. Raúl Fernández KTM Ángel Nieto Team 1:47,880 min

Foto: Václav Duška jr.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)