Fiat 124, Lada 2101, 2105, 2107 - Design po generacích (s italskými impulzy)
Tvarový vývoj sedanů značky Lada byl harmoničtější, než se na první pohled může zdát. I přes výrazné mezigenerační změny mezi vozidly Lada 2101 a 2105 lze hovořit o logickém a kontinuálním vývoji designu ruských produktů.
Fiat 124 – Auto roku 1966
Autorem designu tříprostorového vozidla je Dante Giacosa, tvůrcem projektů jako jsou 8V či 600. Jde o sedan uhlazeného vzezření, s minimem nadbytečných prvků a vydatným kombinováním hran a kruhových motivů. V neposlední řadě se jedná o nositele významného evropského titulu Vůz roku.
Příď je jednoduchá a nekomplikovaná. Kruhovým světlometům, které zjemňují hranaté tvary přední části, sekundují níže posazené směrovky.
Jedním z benefitů vozu, které přispěly k zisku výše uvedeného ocenění, bylo výborné obestavění vnitřního prostoru. Tato vlastnost se promítá i na vnějším designu, který zaujme oko pozorovatele pravidelností linek a proporční vyvážeností. Plynulost hmoty pontonu je oživena mírným prolisem, jenž je situován pod úroveň dolní linie oken.
Záď se vyznačuje určitou dekorativností. Tu tvoří převážně drobné svítilny a vcelku subtilní nárazník, tedy prvky, které svým pojetím podléhaly dobové módě.
Podobně lze hovořit o přístrojové desce, která je na dnešní poměry velmi střídmá a strohá. Tenký dvouramenný volant završuje přehlídku designu v kontextu estetických poměrů 60. let.
Lada 2101 – Průkopník
Na první pohled jde o věrnou kopii italského vozu 124, přesto je však ruské podání Fiatu odlišné.
Lada, ve srovnání s Fiatem, disponuje vyztuženým podvozkem s vyšší světlou výškou. Jde o reakci konstruktérů na ruské silniční podmínky. Toto řešení, které je spíše provozní či technické, ovlivňuje také celkový vzhled vozu. Model, vzhledem k pozměněné světlosti, zdánlivě přichází o lehkost Fiatu.
Výše uvedené rozdíly jsou nejvíce patrné při porovnání profilů. Nižší posazení karoserie Fiatu 124 má za následek harmoničtější sladění kol a pontonu, zatímco Lada 2101 může vytvářet, řečeno s nadsázkou, all-roadovější dojem.
Porovnání zádí poukazuje na rozdílné pojetí obou výrobců k sekundárním prvkům designu. Oproti Fiatu, který prokázal vyšší cit pro jemné zdobení (zvláště prostřednictvím umístění červených segmentů pod sdružené svítilny, které mají oproti Fiatu jednodušší optiku), zvolila Lada méně komplikovaný postup se začleněním odrazek do lamp.
Kabina se, prakticky vzato, neliší od svého italského vzoru. Zpravidla jde jen o drobnosti, mezi které řadíme nápisy psané azbukou či dekory přístrojové desky.
Lada 2105 – Modernější pojetí
Radikální tvarový odklon nastal příchodem modelu 2105, jehož nové prvky (spolu s celkovým zmohutněním) přispěly k významnému omlazení designu vozidel Lada.
Stěžejní odlišností od modelu 2101 je zasazení hranatých světlometů (v nichž jsou zakomponovány směrovky) do masky. Té, namísto chromování a výrazného zdobení, dominuje černý plast a jeho nepříliš výrazné žebrování.
Mezigenerační skok je znát v posílení členitosti povrchu karoserie. Zatímco ponton první Lady zdobí jedna linka, v případě 2105 jde o souhru proměnlivých ploch. Zajímavostí je však velmi podobné rozložení hmoty, což je patrné zvláště na horní polovině boční části karoserie. Zde je zároveň cítit základ, spočívající ve Fiatu 124.
Transformace pojetí ploch proběhla i na zádi. Registrační značka je zapuštěna pod reliéf povrchu víka zavazadlového prostoru. Jiné estetické smýšlení přineslo velké sdružené lampy s novým členěním segmentů.
Přeměna exteriéru proběhla souběžně s omlazením kabiny. Přístrojová deska, včetně jejího rozvrstvení, nabyla na masivnosti a získala modernější přístrojový štít. Volant ale zůstal dvouramenný.
Lada 2107 – Evoluce s nádechem prestiže
Model 2107 lze považovat za důkladný facelift předchozí řady. Odlišnosti jsou však v mnoha místech výraznější, než se může na první pohled zdát.
Uhlazení elementů přídě, známé z řady 2105, bylo citelně narušeno zvýrazněním masky. Ta dostala nejen silnější obrys, ale také žebrování s drobným chromovaným prokladem. Díky tomuto řešení byla příď Lady 2107 připodobňována k vozidlům Mercedes-Benz.
Profil zůstal věrný stejným myšlenkám a nepodstoupil takřka žádné významné změny. Principy designu řady 2105 se ukázaly jako nadčasové a poskytly dostatečný základ pro její nástupkyni – proto nebylo třeba znatelnějších změn.
Nuance, byť velmi decentního rázu, však panují na zádi. Jde především o změnu skladby světelných segmentů, která může působit sportovnějším dojmem.
Architektura přístrojové desky se u modelu 2107 lehce opírá o předchůdce, pracuje však s novými prvky. Například se začleněním výdechů ventilace do zóny s přístrojovým štítem či nárůstem hmoty. Novým stylistickým pravidlům odpovídá volant, který je nově čtyřramenný.