Lada Samara odešla na odpočinek, AvtoVAZ ukončil její výrobu

 

V Togliatti byla ukončena produkce Lady Samara. Běžela zde nepřetržitě 29 let, od prosince roku 1984.

Ruská automobilka oznámila již dříve, že linky utichnou v prosinci 2013. Posledním kusem, který opustil brány továrny, se stal bílý pětidveřový hatchback 2114. Světlo světa spatřil 24. prosince. V pravoslavném Rusku je, jak známo, tento den pracovním. Sedan 2115 se mimochodem rozloučil již před rokem a třídveřová varianta 2113 letos v létě. Zda se bude Samara ještě někde montovat, není v tuto chvíli jasné. Podobný osud měly klasické žigulíky, neboť klasická řada 2107 se ještě stále rodí v Egyptě! Výrobce však oficiálně oznámil, že nástupcem se stane současná Granta, jejíž pětidveřové provedení přijde na trh příští rok a bude vyjíždět ze závodu IžAvto v Iževsku.

Lada Samara, tedy VAZ 2108 byla prvním moderním hatchbackem s pohonem předních kol v zemích východní Evropy. Podařilo se jí předběhnout konkurenta z Moskvy, Moskvič 2141. Mladoboleslavská Škoda 781 alias pozdější Favorit se tehdy nacházela ještě ve stadiu vývoje. Tehdejší Volžskij avtomobilnyj zavod tak reagoval na globální trendy, které umožňovaly zvětšit využitelný prostor ve voze, snížit jeho hmotnost, zlepšit jízdní vlastnosti nejen za nepříznivých povětrnostních podmínek, ovladatelnost i stabilitu. První skici Lady s předním pohonem vznikly na jaře 1977, v prosinci 1978 už jezdil první prototyp. Sériová výroba byla státními orgány schválena o rok později. Bylo však nutné najít zahraniční partnery a zakoupit licence na různé komponenty od závěsů McPherson přes hřebenové řízení, spojku, přední kotoučové brzdy a dokonce dveřní zámky i pneumatiky! S designem radili odborníci od Porsche. Byla podepsána také smlouva s italskou firmou UTS, technickým konzultantem a zároveň dceřinou společností Fiatu.

VAZ potřeboval auto na úrovni západních standardů. Nutno dodat, že design exteriéru původního modelu se opravdu povedl, jen „okap“ na masce chladiče trochu kazil dojem. Kvalita však hodně kolísala a Samara nakonec beznadějně zastarala. Zpočátku se však rozšiřovala nabídka karosářských verzí, k základnímu třídveřovému hatchbacku 2108 přibyl v roce 1986 pětidveřový 2109. V této fázi se uvažovalo i o kupé, dokonce s odnímatelnými panely střechy! Sedan 21099 se začal vyrábět až v prosinci 1990. Slušná byla i paleta motorizací, zprvu šlo o zážehové čtyřválce 1,1 l/39 kW, 1,3 l/48 kW a 1,5 l/55 kW. Favorit mohl závidět, kombi jako v jeho případě se ale neobjevilo nikdy, několik úpravců se pokusilo o kabriolety. Například designér Václav Král navrhl otevřenou Ladu Bohemia (1992).

Už v jedenadevadesátém prošla Samara (v SSSR a Rusku se jmenovaly tří- a pětidveřové verze Sputnik, tento název nesla pouze tříprostorová) výraznější modernizací. Dostala o něco kulatější nárazníky, nástavce prahů, jinou masku, přístrojovou desku, alespoň výškově nastavitelný volant, nové výplně dveří a zlepšené topení. Zavedení přísnějších emisních norem si vynutilo instalaci vstřikování. Patnáctistovka měla v tomto provedení nižších 52 kW. Ze západní Evropy však Samary zmizely na přelomu století.

Radikálně upravená „druhá generace“ (1997) se sem už nedostala, vyvážela se však do zemí s menšími emisními nároky, například na Balkán. Produkce původních modelů přitom pokračovala až do roku 2004. Samara 2 alias řada 2113/14/15 se dočkala osmiventilové šestnáctistovky s výkonem 60 kW, která splňovala alespoň normu Euro 3. První se na linkách objevil sedan, hatchbacky jej následovaly poté. Poznáme je na první pohled podle upravené přídě a světlometů s oranžovými blikači, které se protáhly do boků. Revolucí park prošel vnitřek, palubní deska se notně zakulatila. Nelze nepřipomenout, že ruská milice používala již dříve vozy s motory Wankel. Licenci na ně volžská automobilka nikdy neměla, šlo o okopírované agregáty Mazda. Samara existuje i v bezpočtu užitkových verzí (dodávky, pickupy...)

Stala se rovněž oblíbeným závodním náčiním nejen v bývalém Sovětském svazu. Tovární tým jezdil mistrovství světa v rallye, legendární Stasys Brundza postavil prototyp EVA skupiny B. Soutěžní auta nasazoval u nás i slušovický Agroteam. Na startu slavného Dakaru se objevily speciály, které ovšem měly motory Porsche a stál za nimi agilní francouzský dovozce Poch. Jeden z nich vyhrál egyptskou Rallye faraónů.

Celkem bylo nejen v Togliatti, ale i u dalších partnerů vyrobeno více než 5,2 milionu Samar. Provedení Baltic se například vyrábělo u Valmetu ve finském Uusikaupunki Původní řada má na těchto číslech sedmdesátiprocentní podíl. Standardní hatchback 2114 stojí momentálně na ruském trhu 272 tisíc rublů, luxusnější verze pak 276.600 rublů. V korunách tyto sumy odpovídají 167, respektive necelým 170 tisícům. Historii Samary se budeme podrobněji věnovat na konci příštího roku na serveru Veterán.auto.cz.

JAKE.AUTO.CZ: Lada Samara (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jana Stuchlíka: Akcionář-aktivista Glosa Jana Stuchlíka: Akcionář-aktivista

Na valné hromadě ČEZ si letos akcionáři i vedení prožili…

Neodešla jsem ze zámečku s pláčem, řekla Malá po schůzce se Zemanem Neodešla jsem ze zámečku s pláčem, řekla Malá po schůzce se Zemanem

Jako hlavně odbornou debatu označila kandidátka na…

Češi staví v Norsku most dlouhý téměř kilometr, miliardová zakázka jde do klíčové fáze Češi staví v Norsku most dlouhý téměř kilometr, miliardová zakázka jde do klíčové fáze

Realizace obří zakázky Metrostavu v Norsku má před sebou…

Švýcarsko je zemí bunkrů a úkrytů. Některé vypadají jako obyčejné domy nebo stodoly Švýcarsko je zemí bunkrů a úkrytů. Některé vypadají jako obyčejné domy nebo stodoly

Švýcarsko je oficiálně neutrální zemí, ale armádu má…

 
 

Přidat názorDiskuse: Lada Samara odešla na odpočinek, AvtoVAZ…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku! VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku!

Volkswagen Motorsport vyrazil na letošní ročník…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů? Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Na svého času revoluční Ladu Samaru, první ruské auto s…

Drift do zdi aneb ani Lada Samara není všemocná Drift do zdi aneb ani Lada Samara není všemocná

Pokoušet se driftovat s předokolkou není dobrý nápad.…

 



 
VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI 4Motion Highline – Dává smysl?

TEST: VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI 4Motion Highline – Dává smysl?

Dnes 13:04

Těm, kterým přijde nový Tiguan příliš malý a na velký Touareg nemají finance, mohou u VW sáhnout po Tiguan Allspace.




Blesk.cz

Kultovní Chalupáři byli od triumfu daleko: Smetli je Liška s Langmajerem a Čermákem

Kultovní Chalupáři byli od triumfu daleko: Smetli je…

Nedělní televizní souboj svedla komedie na Primě Špunti na vodě s oblíbeným a legendárním seriálem Chalupáři. Ač…

Nejošklivějším psem světa se stala fenka: Nelichotivý titul získala buldočka Zsa Zsa

Nejošklivějším psem světa se stala fenka:…

Titul nejošklivějšího psa letošního roku má právo nosit devítiletá fenka anglického buldoka Zsa Zsa, která…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Trpišovský o možné posile z MS: Věk do 25 let, ze Slavie by mohl ještě výš

Trpišovský o možné posile z MS: Věk do 25 let, ze…

S kádrem je trenér Slavie Jindřich Trpišovský spokojen, přesto je další příchod možný. Do ofenzivy.…

 

Reflex.cz

Postřiky nikdo netestuje. Hmyz vymírá a dává nám signál, v jak špatném prostředí žijeme, říká entomolog

Postřiky nikdo netestuje. Hmyz vymírá a dává nám…

Umíte si představit přírodu bez ptáků nebo květin? Pokud se naplní nejčernější scénáře, možná to bude realita.…

Uvnitř masozávodu v Modleticích: Podívejte se, jak se každý den zpracuje více než 100 tun masa

Uvnitř masozávodu v Modleticích: Podívejte se, jak…

V červnu letošního roku tomu je 15 let, co Kaufland otevřel v Modleticích vlastní masozávod. Obchodní řetězec…