Lada Samara odešla na odpočinek, AvtoVAZ ukončil její výrobu

 

V Togliatti byla ukončena produkce Lady Samara. Běžela zde nepřetržitě 29 let, od prosince roku 1984.

Ruská automobilka oznámila již dříve, že linky utichnou v prosinci 2013. Posledním kusem, který opustil brány továrny, se stal bílý pětidveřový hatchback 2114. Světlo světa spatřil 24. prosince. V pravoslavném Rusku je, jak známo, tento den pracovním. Sedan 2115 se mimochodem rozloučil již před rokem a třídveřová varianta 2113 letos v létě. Zda se bude Samara ještě někde montovat, není v tuto chvíli jasné. Podobný osud měly klasické žigulíky, neboť klasická řada 2107 se ještě stále rodí v Egyptě! Výrobce však oficiálně oznámil, že nástupcem se stane současná Granta, jejíž pětidveřové provedení přijde na trh příští rok a bude vyjíždět ze závodu IžAvto v Iževsku.

Lada Samara, tedy VAZ 2108 byla prvním moderním hatchbackem s pohonem předních kol v zemích východní Evropy. Podařilo se jí předběhnout konkurenta z Moskvy, Moskvič 2141. Mladoboleslavská Škoda 781 alias pozdější Favorit se tehdy nacházela ještě ve stadiu vývoje. Tehdejší Volžskij avtomobilnyj zavod tak reagoval na globální trendy, které umožňovaly zvětšit využitelný prostor ve voze, snížit jeho hmotnost, zlepšit jízdní vlastnosti nejen za nepříznivých povětrnostních podmínek, ovladatelnost i stabilitu. První skici Lady s předním pohonem vznikly na jaře 1977, v prosinci 1978 už jezdil první prototyp. Sériová výroba byla státními orgány schválena o rok později. Bylo však nutné najít zahraniční partnery a zakoupit licence na různé komponenty od závěsů McPherson přes hřebenové řízení, spojku, přední kotoučové brzdy a dokonce dveřní zámky i pneumatiky! S designem radili odborníci od Porsche. Byla podepsána také smlouva s italskou firmou UTS, technickým konzultantem a zároveň dceřinou společností Fiatu.

VAZ potřeboval auto na úrovni západních standardů. Nutno dodat, že design exteriéru původního modelu se opravdu povedl, jen „okap“ na masce chladiče trochu kazil dojem. Kvalita však hodně kolísala a Samara nakonec beznadějně zastarala. Zpočátku se však rozšiřovala nabídka karosářských verzí, k základnímu třídveřovému hatchbacku 2108 přibyl v roce 1986 pětidveřový 2109. V této fázi se uvažovalo i o kupé, dokonce s odnímatelnými panely střechy! Sedan 21099 se začal vyrábět až v prosinci 1990. Slušná byla i paleta motorizací, zprvu šlo o zážehové čtyřválce 1,1 l/39 kW, 1,3 l/48 kW a 1,5 l/55 kW. Favorit mohl závidět, kombi jako v jeho případě se ale neobjevilo nikdy, několik úpravců se pokusilo o kabriolety. Například designér Václav Král navrhl otevřenou Ladu Bohemia (1992).

Už v jedenadevadesátém prošla Samara (v SSSR a Rusku se jmenovaly tří- a pětidveřové verze Sputnik, tento název nesla pouze tříprostorová) výraznější modernizací. Dostala o něco kulatější nárazníky, nástavce prahů, jinou masku, přístrojovou desku, alespoň výškově nastavitelný volant, nové výplně dveří a zlepšené topení. Zavedení přísnějších emisních norem si vynutilo instalaci vstřikování. Patnáctistovka měla v tomto provedení nižších 52 kW. Ze západní Evropy však Samary zmizely na přelomu století.

Radikálně upravená „druhá generace“ (1997) se sem už nedostala, vyvážela se však do zemí s menšími emisními nároky, například na Balkán. Produkce původních modelů přitom pokračovala až do roku 2004. Samara 2 alias řada 2113/14/15 se dočkala osmiventilové šestnáctistovky s výkonem 60 kW, která splňovala alespoň normu Euro 3. První se na linkách objevil sedan, hatchbacky jej následovaly poté. Poznáme je na první pohled podle upravené přídě a světlometů s oranžovými blikači, které se protáhly do boků. Revolucí park prošel vnitřek, palubní deska se notně zakulatila. Nelze nepřipomenout, že ruská milice používala již dříve vozy s motory Wankel. Licenci na ně volžská automobilka nikdy neměla, šlo o okopírované agregáty Mazda. Samara existuje i v bezpočtu užitkových verzí (dodávky, pickupy...)

Stala se rovněž oblíbeným závodním náčiním nejen v bývalém Sovětském svazu. Tovární tým jezdil mistrovství světa v rallye, legendární Stasys Brundza postavil prototyp EVA skupiny B. Soutěžní auta nasazoval u nás i slušovický Agroteam. Na startu slavného Dakaru se objevily speciály, které ovšem měly motory Porsche a stál za nimi agilní francouzský dovozce Poch. Jeden z nich vyhrál egyptskou Rallye faraónů.

Celkem bylo nejen v Togliatti, ale i u dalších partnerů vyrobeno více než 5,2 milionu Samar. Provedení Baltic se například vyrábělo u Valmetu ve finském Uusikaupunki Původní řada má na těchto číslech sedmdesátiprocentní podíl. Standardní hatchback 2114 stojí momentálně na ruském trhu 272 tisíc rublů, luxusnější verze pak 276.600 rublů. V korunách tyto sumy odpovídají 167, respektive necelým 170 tisícům. Historii Samary se budeme podrobněji věnovat na konci příštího roku na serveru Veterán.auto.cz.

JAKE.AUTO.CZ: Lada Samara (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra

Česká republika má vhodnou budovu v blízkosti centra…

Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza

Zákon o hazardních hrách, který platí od letoška, doznal…

Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se

Deník E15.cz dostal od železničářů ojedinělou možnost…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

 
 

Přidat názorDiskuse: Lada Samara odešla na odpočinek, AvtoVAZ…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Drift do zdi aneb ani Lada Samara není všemocná Drift do zdi aneb ani Lada Samara není všemocná

Pokoušet se driftovat s předokolkou není dobrý nápad.…

Stačí kopnout a Lada se rozpadne (video) Stačí kopnout a Lada se rozpadne (video)

Sovětské vozy se kvalitním zpracováním příliš nechlubily.…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl, nechci ho vystavit peklu

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl,…

Slavný český fotbalista Tomáš Řepka (43) byl ženatý s modelkou Vlaďkou Erbovou (36). Jejich vztah ale…

 

iSport.cz

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit favorita v časovce?

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit…

PŘÍMO Z FRANCIE | Kolem půl šesté odpoledne pozná cyklistická Tour de France svého letošního vítěze. Tehdy…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy čtou recepty? Nesmysl!

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy…

Jedno z celkem běžných genderových klišé praví, že vaření podle receptů je především doménou žen, zatímco muži v…

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

I včera fotografoval Martin Straka na Colours of Ostrava, a i včera vznikla z jeho snímků unikátní série.…