Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada slaví 50 let, podívejte se na unikátní snímky z výroby žigulíku

David Bureš
Diskuze (28)
Prvním modelem automobilky z Toljatti byl VAZ 2101, známý též jako žigulík. Auto vzniklo úpravou Fiatu 124.

Letos je tomu 50 let, co představitelé Sovětského svazu v květnu 1966 podepsali s Fiatem dohodu o výstavbě nové automobilky na zelené louce. Výsledkem podepsané smlouvy se stal výrobce dnes nazvaný AvtoVAZ. Ten letošní jubileum mimo jiné připomíná unikátními snímky z výroby svého prvního modelu, VAZu 2101.

Produkce VAZu 2101 byla zahájena až v dubnu 1970, čtyři roky od podpisu smlouvy o licenční výrobě. První sériové vozy sjely z linky v září téhož roku. Jako místo výroby bylo už předtím vybráno město Stavropol, které už v roce 1964 bylo přejmenováno na Togliatti (v češtině Toljatti), na počest Palmira Togliattiho, slavného předsedy italské komunistické strany. Výhodou této lokace bylo příznivé klima bez třeskutých mrazů, dobrá infrastruktura nebo silné průmyslové zázemí. Kolem nové továrny následně bylo vybudováno i město pro potřeby tamějších zaměstnanců.

Nový závod byl stavěn podle tehdejších nejmodernějších standardů, na výstavbě se ostatně podíleli specialisté z Itálie. Výrobní zařízení pak pocházelo od renomovaných zahraničních výrobců jako Kuka, Thyssen a Bosch. Cíl vyrábět do roku 1975 na 660.000 aut ročně pak v tehdejší době bylo opravdu závratné číslo.

Jakožto první produkt pro nového výrobce byl vybrán Fiat 124, evropské Auto roku 1967, který však byl pro potřeby východoevropského odbytiště notně upraven. Hovoří se dokonce o 800 změnách. Podvozek upraveného sedanu byl zesílen a zvýšen, aby zvládl jízdu po sovětských cestách (tedy spíše necestách). Zesílena byla i samotná ocelová karoserie, což bylo poznat třeba na vyztužených sloupcích. Změnily se také zadní brzdy – kotouče nahradily „bubny,“ které byly v sovětských podmínkách zablácených cest přece jen vhodnější. Pod kapotou pak pracoval nově vyvinutý čtyřválec o objemu 1198 cm3 a výkonu 44 kW. Později se vedle sedanu začalo prodávat také kombi (VAZ 2102), odvozené od Fiatu 124 Familiare.

V Rusku vyráběný automobil byl podle své rodné továrny (nazvané Volžské automobilové závody) interně pojmenován VAZ 2101. Na domácím trhu byl ale nabízel jako Žiguli, podle pohoří ležícího nedaleko místa výroby. Toto označení bylo známé také u nás, exportní název Lada (dle slovanské bohyně lásky) totiž u nás patřil šicím strojům vyráběným v jihočeské Soběslavi.

Žigulík nakonec zůstal ve výrobě až do roku 2012. Poslední kusy však už nevznikly v domovském Toljatti, ale v Iževsku, ve spolupráci se závodem Iž. Za dobu své existence sice „sovětská 124“ prodělala mnohé změny, opticky a technicky se ale jednalo o stále to samé auto.

David Bureš
Diskuze (28)
21. 7. 2016 12:48
Super fotky
Nákup licence Fiatu 124 a jeho přizpůsobení ruským podmínkám + postavení obří továny na tato auta byla jednou z mála pozitivních věcí, které sovětská vláda učinila! :-) :yes:
Škoda jen, že v Togliatti mnohem déle nevydrželi italští kontroloři kvality a že také mnohem dřív Rusové nezavedli do výroby pětistupňovou převodovku. :'-(
21. 7. 2016 07:12
Re: Lada v Německu
Vsadim se, ze to cislo neprekroci 100 ks, ani po nastupu Vesty a Xray.
Avatar - Barrichello
21. 7. 2016 02:13
Re: Lada v Německu
Kamaz toho prodá asi tak 15x víc jak Tatra.
I ZIL v době kdy ještě jakžtaktž fugoval prodával cca 3-4 tisíce aut ročně....
Avatar - Barrichello
21. 7. 2016 02:10
Re: Lada v Německu
Sou značky co tu prodaj ročně 50 ks, rozhodně to nejsou unikáty typu Ferrari a ty značky sou tu pořád živé. Zajímavé co....

200 ks za rok je při neofiko dovozu pěkné číslo, s Vestou a Xray by to číslo mohlo být někde kolem 400 aut, s ofiko dovozem a při troše reklamy klidně někde kolem 700-1200 aut. To bohatě stačí
20. 7. 2016 22:21
Re: Lada v Německu
Protoze ty automobilky maji vybudovanou tradici, silnou technickou zakladnu a jmeno. Skodovka tim prosla pred 25 lety, Lada jen od roku 2008 a doted. Ale podivej se kam se za poslednich 15 let dostali treba Korejci, o Skode nema cenu mluvit, je to koncern a ma veskerou podporu, technologie a prodejni sit zadarmo, proste levnejsi subbrand VW.

U Dacii taky nikdo nepredpokladal ze za 10 let se zvedne vyroba na pul milionu aut.

Abys to nemel tak ruzove tak se treba zamysli kde je dnes Kamaz a kde je Tatra (take lokomotivy, vagony, letadla, autobusy, uzitkove vozy teda tradicni oblasti vyroby v nichz cela vychodni Evropa i presto ze je soucasti EU neni schopna se dostat na zadna zazracna cisla) a proc to tak je...