Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada stavěla elektromobily už v sedmdesátkách. A dostala je na olympiádu

Stanislav Kolman
Diskuze (5)
O elektrických vozech se v poslední době hovoří jako o spásné budoucnosti automobilového průmyslu. Jenže někteří s tímto typem pohonu experimentovali dříve, než byste si možná mysleli.

Evropská hysterie kolem naftových motorů, připravované zákazy a omezení ve velkých metropolích a stále se zpřísňující emisní normy. To je jen hrstka důvodů, proč se o elektromobilech v poslední době hovoří jako o adekvátní náhradě za spalovací motory.

Z fáze prvních méně či více zdařilých pokusů už jsme se dostali k elektrickým vozům, které můžeme brát vážně – Jaguar I-Pace či Audi e-tron. Ale věděli jste, že před desítkami let experimentovala s elektromobily i Lada?

K prvním pokusům došlo už v polovině sedmdesátých let a základem se stalo kombi VAZ 2102. To muselo projít celou řadou úprav, které se netýkaly jen pohonného ústrojí. Ocelový rám byl nahrazen hliníkovým, což ušetřilo nějakou hmotnost, zase šlo ale o podstatně nákladnější řešení. Každé uspořené kilo se počítalo, vždyť nikl-zinkové baterie měly celkovou hmotnost 380 kilogramů a dobíjení trvalo 24 hodin.

Elektromotor uložený vpředu disponoval výkonem 40 kW a auto zvládalo maximální rychlost okolo 90 km/h. Papírově vůz s označením VAZ 2801 Electric sliboval dojezd 200 kilometrů, v reálných podmínkách se však dostal zhruba na polovinu. A ve srovnání s konvenčně poháněným kombíkem to nebylo jediné omezení. Ten elektrický totiž namísto pěti osob uvezl pouze dva cestující a maximální zatížení zavazadly kleslo ze 430 na 300 kilogramů.

„Vůz se od našich obvyklých aut liší. Nemá spalovací motor, převodovku, ani palivovou nádrž. Je to velmi čisté auto, které je nutné mít pro městský provoz. První praktické využití elektrických automobilů Lada proběhne během moskevských olympijských her (1980),“ lákal dobový dokument Lady na její nové elektromobily. A slib byl dodržen.

V letech 1980 a 1981 už probíhala sériová produkce, jejímž výsledkem bylo 47 elektrických exemplářů. Včetně prototypů tedy vzniklo něco kolem padesáti kusů. Většina z nich našla uplatnění v továrně výrobce, dočkaly se však i poštovní úřady včetně moskevského.

A asi vás nepřekvapí, na čem nakonec další rozvoj projektu ztroskotal. Dojezd elektrických kombíků nebyl dostatečný pro širší využití, doba nabíjení byla příliš dlouhá a s užitnými vlastnostmi to také nebyla žádná hitparáda.

I po desítkách let byste ale s trochou štěstí některé funkční kousky našli. Kromě Ruska třeba na Ukrajině (tam se elektromobily toho času testovaly v reálném provozu). Někteří se dokonce pustili do tuningových úprav, jedním příkladem za všechny budiž červený exemplář v galerii.

Pokud budete mít štěstí a tuto speciální Ladu potkáte, ještě nutně to neznamená, že v útrobách stále pracuje původní pohon na elektřinu. Po zaříznutí projektu se totiž začaly baterie z útrob odstraňovat a vozy opět dostaly konvenční pohon.

Stanislav Kolman
Diskuze (5)

Doporučujeme

13. 1. 2019 22:54
Re: Snaha udělat smysluplné auto na baterky
No co asi? Smysluplný elektromobil by byl ten, který by měl (při stejné nebo nižší ceně) srovnatelné (nebo lepší) provozní vlastnosti, než auto s moderní spalovacím motorem. A vytvořit takový elektromobil se zatím opravdu nikomu nepodařilo, a právě proto vládne silnicím celého světa již 120 let spalovací motor! :-) :yes:
Avatar - Stejsn
13. 1. 2019 18:55
Jak mohl
být ocelový rám nahrazen hliníkovým, když měl žigul samonosku??? Ve vašem vlastním (!!) šest let starém článku to píšete správně, doporučuju přečíst

[odkaz]
Avatar - Zetti
13. 1. 2019 13:19
Re: Snaha udělat smysluplné auto na baterky
Povedzte Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým slovom smysluplne?
Avatar - Ada je zase tady
13. 1. 2019 12:09
Snaha udělat smysluplné auto na baterky
trvá více, než 100 let. A ještě se to nikomu nepodařilo. :no:
Avatar - Beefcake
13. 1. 2019 10:34
L
Pekne to auto sedi na zadnej naprave...
A co Cimrman, ten sa v tomto neangazoval ?