Lamborghini 5-95 Zagato: Unikátní dárek k 95. narozeninám
Lamborghini 5-95 se představuje na soutěži elegance Villa d'Este v italském Cernobbiu u jezera Como. Stvořila jej karosárna Zagato, jedná se o oficiální spolupráci obou firem. Pokud někdo hádá, že pod unikátní karoserií se skrývají střeva kupříkladu nového Huracánu, mýlí se. Kreace vznikla na podvozku již nevyráběného Gallarda LP 570-4. Proč? Současný šéf Andrea Zagato k tomu řekl, že se přece jedná o obchodně nejúspěšnější projekt v historii automobilky, což je nezvratitelná pravda. Za deset let bylo vyrobeno 14.022 kusů. To znamená, že před zadní nápravou se ukrývá vidlicový desetiválec objemu 5,2 l s výkonem 420 kW a unikát má pohon všech kol.
U Zagata si tento kousek nadělili k 95. narozeninám, milánská firma byla založena v roce 1919. Proto druhá cifra v názvu, pětka tam zůstala zřejmě z označení původního „dárce orgánů“.
Lamborghini 5-95 je klasickou prací Zagata, trochu připomíná stejně oděný nizozemský Spyker C12 ze Ženevy 2007. Dvojitá bublinovitá střecha je typická, ale hranatější než obvykle. Tvary oranžového bolidu jsou až přírodní a mohou být nadčasové, zaujmou rozsvícená zadní světla ve tvaru lopatek, spíše však ventilátoru než turbíny. Je ale na druhou stranu faktem, že všechny kreace z Milána prezentované v posledních letech se obracejí do historie a jsou si tak nějak podobné. Čtveřice koncovek výfuku integrovaných do nárazníku však vypadá hrozivě. „Lambo“ bylo postaveno sice jako dárek k narozeninám, ale objednal si jej klient. Jeho jméno nezůstalo v tajnosti, jedná se o sběratele vozů s býkem ve znaku Alberta Spiesse. Existuje tedy v jediném exempláři a víc jich ani nevznikne.
Historie spolupráce Lamborghini se Zagatem je hodně dlouhá. Začala se psát už v polovině šedesátých let minulého věku, kdy byly postaveny dva exempláře kupé 350 GTZ s vidlicovým dvanáctiválcem 3,94 l/239 kW. Pak bylo ale tři dekády ticho, než došlo k dalšímu počinu. Motor Lamborghini V12 z Diabla poháněl koncept Raptor (1996). Měl objem 5,7 l a dával 367 kW. Zelený supersport se vzhůru odklápěcí kabinou včetně části střechy se rozjel až na 330 km/h. Střecha samotná se však dala i odejmout. Zagato se podílelo také na zrození „superdiabla“ L147. O rok později vzniklo ve spolupráci obou společností luxusní SUV LM 003 Borneo, na které se už bohužel zapomnělo.