Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini 5-95 Zagato: Unikátní dárek k 95. narozeninám

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Speciální zakázková auta nevyrábí jen Ferrari, ale i jeho úhlavní konkurent ze Sant'Agaty. Lamborghini se u jezera Como chlubí novým modelem. Nevznikl však přímo v jeho dílnách.

Lamborghini 5-95 se představuje na soutěži elegance Villa d'Este v italském Cernobbiu u jezera Como. Stvořila jej karosárna Zagato, jedná se o oficiální spolupráci obou firem. Pokud někdo hádá, že pod unikátní karoserií se skrývají střeva kupříkladu nového Huracánu, mýlí se. Kreace vznikla na podvozku již nevyráběného Gallarda LP 570-4. Proč? Současný šéf Andrea Zagato k tomu řekl, že se přece jedná o obchodně nejúspěšnější projekt v historii automobilky, což je nezvratitelná pravda. Za deset let bylo vyrobeno 14.022 kusů. To znamená, že před zadní nápravou se ukrývá vidlicový desetiválec objemu 5,2 l s výkonem 420 kW a unikát má pohon všech kol.

U Zagata si tento kousek nadělili k 95. narozeninám, milánská firma byla založena v roce 1919. Proto druhá cifra v názvu, pětka tam zůstala zřejmě z označení původního „dárce orgánů“.

Lamborghini 5-95 je klasickou prací Zagata, trochu připomíná stejně oděný nizozemský Spyker C12 ze Ženevy 2007. Dvojitá bublinovitá střecha je typická, ale hranatější než obvykle. Tvary oranžového bolidu jsou až přírodní a mohou být nadčasové, zaujmou rozsvícená zadní světla ve tvaru lopatek, spíše však ventilátoru než turbíny. Je ale na druhou stranu faktem, že všechny kreace z Milána prezentované v posledních letech se obracejí do historie a jsou si tak nějak podobné. Čtveřice koncovek výfuku integrovaných do nárazníku však vypadá hrozivě. „Lambo“ bylo postaveno sice jako dárek k narozeninám, ale objednal si jej klient. Jeho jméno nezůstalo v tajnosti, jedná se o sběratele vozů s býkem ve znaku Alberta Spiesse. Existuje tedy v jediném exempláři a víc jich ani nevznikne.

Historie spolupráce Lamborghini se Zagatem je hodně dlouhá. Začala se psát už v polovině šedesátých let minulého věku, kdy byly postaveny dva exempláře kupé 350 GTZ s vidlicovým dvanáctiválcem 3,94 l/239 kW. Pak bylo ale tři dekády ticho, než došlo k dalšímu počinu. Motor Lamborghini V12 z Diabla poháněl koncept Raptor (1996). Měl objem 5,7 l a dával 367 kW. Zelený supersport se vzhůru odklápěcí kabinou včetně části střechy se rozjel až na 330 km/h. Střecha samotná se však dala i odejmout. Zagato se podílelo také na zrození „superdiabla“ L147. O rok později vzniklo ve spolupráci obou společností luxusní SUV LM 003 Borneo, na které se už bohužel zapomnělo.

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
27. 5. 2014 07:49
Re: Nemám Zagata zmáknutého komplet...
Vážně? >:D
27. 5. 2014 07:46
Re: Nemám Zagata zmáknutého komplet...
Ten první vůbec, děs a hrůza.

Ten druhý - DB4 Zagato - je parádní, nicméně je třeba uznat, že to auto v kontextu ostatních vypadá tak nějak...ne-zagatovsky :-)
Avatar - Pekelná Micinka
26. 5. 2014 20:54
Re: K čertu s prasečí tuctovostí
Páni designéři dnes působí v rámci automobilek, ne všichni, ale většina ano, protože vědí, že jinak by si nic nenakreslili, ty kresliči třetí třídy pak mají tendenci se prosazovat, pokud, tak v nějakém studiu, ideálně na vlastí pěst. Bohužel, mě se od Zagata naposledy jakž takž líbil AM AR1, to co předvádí od té doby je z mého pohledu nekoukatelný, vpodstatě se divím, že dodnes přežil.
Avatar - šmoula nešika
26. 5. 2014 17:40
Re: Nemám Zagata zmáknutého komplet...
Taky jste si vzpomněli...
No, Zagato dělá prostě hrozně kýčovité zadky.
[odkaz]
[odkaz]

[odkaz]
[odkaz]
Avatar - šmoula nešika
26. 5. 2014 17:30
Re: 95
Tou Alfou myslíš TZ3? Ve verzi Corsa to byla opravdová okrajovka, Stradale v 8C základ snad ani nemělo. Auta docela pěkná, ale řekl bych, že originál je originál... Pak ještě byla variace na Disco Volante, ale to navrhla, ve vedlejší diskusi na Mini vychvalovaná, Touring Superleggera. Aston vypadá zepředu perfektně, ale ten zadek... nevím.