Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Urus se blíží: 7 věcí, co už známe o chystaném super SUV

David Bureš
Diskuze (2)
Premiéra nového SUV ze Sant’ Agaty se blíží, už nyní však o něm známe množství informací. Lamborghini Urus bude hodně silný a hodně rychlý!

Lamborghini reaguje na trendy a po 25 letech se vrací do segmentu aut, které se nebojí ani nezpevněných cest. Po legendárním offroadu LM002 přijde SUV Urus. To možná nebude tak brutální jako předchůdce, nebude mít ani dvanáctiválcový motor, v mnoha ohledech však na něj naváže.

Model Urus bude světu představen již v pondělí 4. prosince, už teď však o něm známe množství informací. Pojďme si je ještě před premiérou shrnout.

Pohonné ústrojí

Urus bude vůbec prvním sériovým Lamborghini s přeplňovaným motorem, kdysi testovaný Countach Turbo zůstal jen ve fázi prototypu. Emisní normy jsou emisní normy, automobilka navíc vysvětluje, že přeplňovaný motor se k SUV hodí více než atmosférický – poskytne více točivého momentu v nízkých otáčkách, což se hodí při jízdě v terénu. Konkrétně bude využit motor z koncernových zásob – čtyřlitrový vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly, známý z Audi nebo Bentley. Spárován bude standardně s osmistupňovou automatickou převodovkou od ZF a pohonem všech kol.

Video se připravuje ...

Pro rok 2019 se počítá i s plug-in hybridem, který podle nejnovějších zpráv využije 2,9litrový šestiválcový motor. Dosud se přitom hovořilo o tom, že i Urus PHEV sáhne po osmiválci... Do budoucna je pak možností také příchod přiostřené „Performante“ verze.

Výkon a schopnosti

Čtyřlitrový osmiválec bude podle potvrzených zpráv přímo z automobilky naladěn na 650 koní (478 kW) a 850 N.m, což je na poměry SUV opravdu hodně. Není tak divu, že automobilka Urus označuje za „super SUV.“ Tyto parametry navíc znamenají, že zhruba 2,2 tuny vážící auto bude pekelně rychlé. Z 0-100 km/h zrychlí za 3,7 sekundy a pojede přes 300 km/h. To jsou ale jen udávané parametry, během zkoušek Urus dokonce prý zvládnul zrychlit na stovku za 3,35 sekundy! Třeba aktuální Porsche Cayenne Turbo, s osmiválcem o výkonu 404 kW, tak nemá proti Urusu šanci, na stovce je „až“ za 3,9 sekundy (s paketem Sport Chrono).

Technika

Platformu MLB Evo Urus sdílí i s dalšími velkými SUV koncernu VW Group, Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne a VW Touareg (nadcházející generace). Půjde o delší variantu s 2.995 mm dlouhým rozvorem jako u Bentaygy, která v tomto případě měla údajně zajistit větší jízdní stabilitu než prostor na zadních sedadlech.

S použitou architekturou souvisí i přidružená výbava. Urus bude například standardně dostupný s natáčecí zadní nápravou, která virtuálně zkrátí, nebo prodlouží rozvor náprav o 600 mm. Natočení kol až o 6° tak pomůže agilitě v ostrých zatáčkách nebo naopak stabilitě v táhlých obloucích. Autu nebudou chybět ani aktivní stabilizátory nebo vzduchový adaptivní podvozek, i kvůli tomu Urus využije 48V elektrický systém.

Jízdní režimy

Jak už je dnes zvykem, Urus nabídne několik jízdních režimů. K tomu poslouží dva ovladače, jeden se jmenuje Anima a druhý Ego. První změní nastavení vybraných systémů auta v režimech Strada, Sport, Corsa, Terra, Neve a Sabbia, druhý pak individuálně upraví řízení nebo odpružení. Přepínač Anima tak uzpůsobí naladění pohonu všech kol, automatické převodovky, aktivních stabilizátorů nebo natáčení zadní nápravy klidně i pro zasněžený (Neve) nebo písčitý (Sabbia) povrch. Konkrétně pohon všech kol využívající mezinápravový diferenciál Torsen ve standardním nastavení posílá sílu motoru na nápravy v poměru 40:60 ve prospěch zadních kol. V případě potřeby lze ale dopředu poslat až 70 % momentu a 87 % dozadu.

Video se připravuje ...

Vzhled

Vzhled chystaného SUV Lamborghini světu poprvé ukázalo už v roce 2012 konceptem Urus, ještě v době, kdy vůbec nebylo jasné, zda se model dostane do sériové výroby. Oproti konceptu se však produkční model v lecčems změní, obrázek auta z multimediálního systému odhalil přepracovanou příď s odlišným nárazníkem a jinými světlomety. Tvary navrhoval ještě Filippo Perini, kterého v roce 2016 ve funkci šéfdesignéra Lamborghini nahradil Mitja Borkert, do té doby působící u Porsche. Design ale významně ovlivnila snaha o perfektní aerodynamiku, a tak Urusu nebude chybět množství spoilerů.

Díky špionážním snímkům známe také podobu interiéru. V něm bude v hojné míře využit motiv šestiúhelníku, typický znak současných Lamborghini, na středovém panelu nebudou chybět hned dvě digitální obrazovky, displej bude také v kapličce přístrojů. Zajímavým detailem bude italská vlajka vyobrazená na volantu, zdůrazňující původ auta, nebo startovací tlačítko připomínající tlačítka ze stíhaček, které mají i Huracán a Aventador. Přestože Lamborghini uvnitř dobře zamaskuje koncernový původ, páčky pod volantem nebo vybraná tlačítka od Audi zkrátka nezapře.

Výbava

O výbavě už byla krátce řeč, standardem bude digitální přístrojový štít nebo adaptivní podvozek. Dále se Urus dočká také karbon-keramických brzd, s 440mm kotouči vpředu a 370mm vzadu. Specialitou pak bude možnost si připlatit za karbonovou střechu, což bude ve světě SUV hodně netradiční možnost.Uvnitř bude možné zvolit různou kůži nebo karbonové obložení, kola bude možné zvolit z 21, 22 a 23palcových.

Příchod na trh

Lamborghini Urus se světu poprvé ukáže 4. prosince, prodej odstartuje na jaře 2018. Cena zatím známá není, měla by se ale pohybovat kolem 180.000 eur (cca 4,7 milionu korun). Ročně chce automobilka vyrobit asi 3.500 exemplářů tohoto SUV, což by zdvojnásobilo její roční produkci. Kvůli tomu bylo potřeba patřičně rozšířit domovskou továrnu v Sant‘ Agatě, jejíž výrobní plocha vzrostla z 80.000 na 160.000 m2. Výroba bude probíhat v režimu „Průmysl 4.0,“ což bude znamenat úzkou spolupráci lidí a robotů nebo využití nejmodernější techniky.

David Bureš
Diskuze (2)
Avatar - maxi!
27. 11. 2017 21:03
dalsi derivat
tak to mozu nasadit na linku v Bratislave medzi ostatne koncernove kusy ( Q7, Bentley, Porsche......) :-!