Lancia Delta: První jízdní dojmy

Lancia Delta: První jízdní dojmy

 
 

Slavné jméno stále nejvíce připomíná úspěchy na světových soutěžích, ale tímto směrem se budoucnost nové Delty rozhodně ubírat nemá. Výrobce ji posílá do okrajové části luxusní nižší střední až střední třídy. Jak se auto povedlo jsme zjišťovali v Itálii.

Soupeřit s německými prémiovými značkami v tradičních segmentech tradičními karosářskými verzemi je obtížné, ne-li nemožné, a tak se Lancia rozhodla zahájit vlastní renesanci netradičně pojatým hatchbackem. Nová Delta se vydává na pomezí nižší střední a střední třídy. Se svou slavnou jmenovkyní z 80. a 90. let má při tom jen málo společného. Podle šéfa Lancie se Delta přes jednoznačně komfortní charakter radosti z rychlosti nevzdává, avšak na extrémní třistakoňové čtyřkolky momentálně není ve firemním portfoliu místo.

Připomeňme, že Lancia se v nedávné době potýkala, stejně jako mateřský Fiat, s existenčními problémy. Nejprodávanějším modelem byl a stále je Ypsilon, k úspěšným modelům patří malá Musa, ale v atraktivním segmentu luxusní nižší střední a střední třídy značka momentálně nemá zástupce. Velký a unikátní Thesis je originálem a nositelem image v pravém slova smyslu, ale několik málo stovek vozů prodaných ročně znamená pro firmu ekonomicky pouze ztráty. Zachráncem Lancie by se mohla stát Delta. Podobně jako sesterský Fiat v případě Brava, zůstává i Lancia realistická při odhadu odbytu. Ten by se měl v prvním úplném roce na evropském trhu pohybovat kolem 70 tisíc vozů ročně. Značná část má zůstat v Itálii, ale růst odbytu Lancií ve Španělsku, Francii i Německu za prvních 5 měsíců letošního roku dává firemním lídrům optimistickou náladu.

Delta – The sign of difference
Silný design by měl být podpořen hlubší filozofickou nebo alespoň marketingovou myšlenkou. Obojí Lancia Delta má. Ono řecké písmeno, které dalo této Lancii jméno, totiž například v matematice značí změnu - převedeno do marketingu pak odlišnost od ostatních. Automobil, který na prvních fotografiích vypadal jako obyčejný hatchback, vycházející z levnějšího Fiatu Bravo, postupně na dalších exteriérových záběrech odhalil skutečnou barvu a bezprostřední setkání s ním je zase novou ohromující zkušeností. Ikonický design připomíná v detailech stále futuristický Thesis, městskou Musu i malý Ypsilon. Celek je ale originál, vzhledem k celkem netradiční koncepci hatchbacku s extrémně dlouhým rozvorem. Nejbližším konkurentem Delty by býval byl Opel Signum, ale s příchodem Insignie jeho místo v portfoliu Opelu asi zanikne.

První Delta na Auto.cz
Pohledy do historie: Lancia Delta - sedmkrát na vrcholu

Na novou Deltu se podle Lancie můžete dívat jako na crossover, který nemá přímé konkurenty, ale současně chce oslovit zákazníky, kteří hledají sedan s velkým prostorem na zadních sedadlech, hatchback s výklopnou zádí nebo luxusní kombi.

Hýčkání rozvorem
Vedle exkluzivního vnějšího designu se Lancia tradičně chlubí špičkovým interiérem. Ten v Deltě se má vyznačovat prostorností srovnatelnou nebo dokonce lepší než u většiny konkurentů ve střední třídě. Lancia hodlá oslovit variabilitou, spočívající v posuvné zadní lavici, která dokáže přerozdělit objem zádě v prospěch zavazadel (380-465 l) nebo cestujících vzadu, podle aktuální potřeby.

Zavazadelník je vskutku objemný, ale jeho praktičnost je podobně jako u sedanů nebo příbuzného Brava, omezena vysokou nakládací hranou a malým vstupním otvorem. Průměrně rostlý cestující (výška postavy 178 cm) na zadních sedadlech má v podélném směru nadbytek místa, i když stejně vysoký pasažér zaujímá místo před ním. Do šířky je místo podobné jako v Bravu, což ale překvapivě platí také o prostoru nad zadním sedadlem. Tam, máte-li navíc dvojici střešních oken, se už 1,8 m vysoký dospělý neposadí bez dotyku hlavy a střechy. A to je vzhledem k rozměrům auta zklamání. Cenné centimetry můžete zachovat, pokud se vzdáte prosklených střešních dílů. Ten přední je výsuvný a výklopný, zadní pevný. Šířka střešních průhledů je ale menší, než u moderních neotvíratelných prosklených střech.

Vpředu se dvojici pasažérů vybaví příbuznost Delty a Brava. Jednotlivosti jsou odlišné, ale koncepce přístrojové desky se nemění. Relativně malé průměry budíků mají specifické ztvárnění, ale spolu s multifunkčním displejem mezi nimi je vše důvěrně známé. V testovaných vozech jsme vyzkoušeli dvě z několika barevných kombinací kůží čalouněného interiéru. Přední sedadla jdou cestou pohodlí, ale přehlíženo je stejně jako u Musy boční vedení těla. Trochu to vypadá, jakoby designu sedadel ustoupila o kousek i ergonomie. Sedadla mají totiž v horní části minimální šířku, která ani průměrným řidičům nedají dost podpory v ramenou. Sedák připomíná pohodlnou pohovku, ale chvílemi máte pocit že nesedíte v sedadle, ale spíš na sedadle, jak jsou styčné plochy konkávně tvarované.

Výhled do boků i vpřed je podstatně lepší než v případě Fiatu Bravo, a díky velkým zrcátkům snadno zapomenete na to, že C-sloupek je velmi široký a zadní okno naopak malé.

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME: Lancia Delta – před branou luxusní třídy

Jízda v duchu přeplňování
Struktura motorů nabízených pro novou Deltu patří k nejmodernějším v současné nižší střední nebo střední třídě. Protože nový čtyřválec 1,8 l s přímým vstřikováním nebude zpočátku k dispozici, nasadil výrobce k prvním novinářským testům silnější jedna-čtyřku T-JET se 110 kW. Slušný projev tohoto motoru v Bravu je jen nepatrně poznamenán vyšší hmotností Delty. Zůstal ale výborný a vytrvalý zátah a motivující zvukový projev. Jeden si začne říkat, k čemu by vlastně měl nějaké turbodiesely potřebovat.

Druhou část testovací trasy jsme absolvovali v dvojitě přeplňovaném turbodieselu 1,9 Multijet, který se svými 139,5 kW výkonově překonává verzi GM Powertrain, která má své maximum na 132 kW. Ve srovnání s benzinovou přeplňovanou jedna-čtyřkou je znát téměř dvojnásobná zásoba newtonmetrů, ale plynulostí zátahu a průběhem točivého momentu jsou si oba motory podobné. Typický doprovod turbodieselu se konstruktéři snažili eliminovat, ale pozorný uživatel zážehových motorů i tak odhalí velmi jemné vibrace na volantu i v podlaze.

Asi tušíte, že Delta nebude patřit k autům, která se chystají s cestujících vytřást duši. I přes komfortní podvozek byla zachována přiměřená míra kontaktu řidiče a vozovky. Ve srovnání s Bravem je překonávání nerovností díky velkým kolům a dlouhému rozvoru plavnější, ale o houpání nelze mluvit ani v nejmenším. V zatáčkách přicházíte o kus mrštnosti, ve vyšších rychlostech na dálnici je ale Delta stabilnější. Luxusní úrovni odpovídá odhlučnění motorů i ilozace zvuků od kol a podvozku. Šestistupňová převodovka má kulisu, která se řadí pouze k soudobému standardu.

V září na českém trhu
Deltu od Fiatů odlišuje nejen vybraný design, ale také nabídka motorů (některé z nich budou v Lancii mít premiéru) a technicky náročnější prvky výbavy. K nim patří například u Fiatu nedostupné elektronicky řízené tlumiče pérování, světlomety pro denní svícení a koncová světla ze světelných diod nebo aktivní parkovací asistent.

V září se na český trh dostanou pravděpodobně nejprve dvě zážehové a tři vznětové motorizace. Ceny pro český trh se právě tvoří, ale pro základní orientaci dobře poslouží několik německých cen. Nejdostupnější T-JET by měl u sousedů stát necelých 20 tisíc Euro, tzn. v přepočtu asi 490 tisíc Kč, silnější verze se 110 kW příjde na 21.600 Euro (asi 530 tisíc Kč). Základní turbodiesel příjde na 22.400 Euro, tzn. v přepočtu asi 550 tisíc Kč, vrcholná vznětová motorizace 1,9 Twin Turbo Multijet stojí v Německu 27.900 Euro (tj. cca 680 tisíc Kč).

Lancia Delta - přehled modelové řady
Motor1,4 Turbo Jet1,4 Turbo Jet1,6 Multijet2,0 Multijet1,9 Twin Turbo Multijet
Zdvihový objem [cm3]13681368159819561910
Vrtání x zdvih [mm]72,0 x 84,072,0 x 84,079,5 x 80,583,0 x 92,482,0 x 92,4
Kompresní poměr9,8 : 19,8 : 116,5 : 116,5 : 116,5 : 1
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]88/5000110/550088/4000121/4000140/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]206/1750206/2250300/1500360/1750400/2000
Max. rychlost [km/h]195210194214222
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,88,710,78,57,9
Komb. spotřeba [l/100 km]6,67,04,95,35,7
Pohotovostní hmotnost [kg]13201320141014301430
Marketing i prodejci Lancie mají před sebou obtížný úkol. Téměř všichni zákazníci nové Delty musí být přivedení k nové Lancii od konkurence. Pomoci má nová tvář Lancie Delta - herec Richard Gere.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Zaorálek: V Babišově situaci by nejspíš nekandidoval ani Putin Zaorálek: V Babišově situaci by nejspíš nekandidoval ani Putin

Snad ani v Rusku by Vladimir Putin nekandidoval…

Čínské společnosti PetroChina a Sinopec chtějí podíl v ropném gigantu Aramco Čínské společnosti PetroChina a Sinopec chtějí podíl v ropném gigantu Aramco

Čína má zájem o koupi pětiprocentního podílu v…

Soud zakázal vnučce Zdeňka Milera dál poskytovat licence k výrobě předmětů s Krtečkem Soud zakázal vnučce Zdeňka Milera dál poskytovat licence k výrobě předmětů s Krtečkem

Vnučka výtvarníka Zdeňka Milera nesmí dál poskytovat…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Lancia Delta: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ojetá Lancia Delta (844): Druhá míza pro italskou avantgardu Ojetá Lancia Delta (844): Druhá míza pro italskou avantgardu

Ojetá Lancia Delta představuje zajímavou alternativu k…

Lancia Delta letos končí, Voyager dostane ještě rok Lancia Delta letos končí, Voyager dostane ještě rok

Že se Lancia stane značkou jednoho modelu na jednom trhu,…

 



 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

Česká Barbie po přifouknutí: Poprvé ukázala nová prsa osmičky!

Česká Barbie po přifouknutí: Poprvé ukázala nová…

Má za sebou první velkou plastickou operaci a poprvé se pochlubila výsledkem. Gabriel Jiráčková (17) alias Lolo…

Hasiči pomáhají útulkům: Unikátní kalendář se sexy požárníky podpoří pejsky v nouzi

Hasiči pomáhají útulkům: Unikátní kalendář se sexy…

Sháníte už kalendář na příští rok a ty s recepty nebo nahotinkami se vám už omrzely? Díky unikátnímu projektu 1.…

 

iSport.cz

Horký trůn: Které tenistky už vládly světu a jak si vedou dnes?

Horký trůn: Které tenistky už vládly světu a jak si…

Od pondělí 9. října najdete na místě nejlepší tenistky světa Simone Halepovou. Jen v letošním roce se jedná už o…

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

 

Reflex.cz

Babiš bude po volbách ovládat i prezidenta. Je nebezpečnější než Zeman, říká Doležal

Babiš bude po volbách ovládat i prezidenta. Je…

Charizmatické politické osobnosti, ovšem bez reálné politické síly. Právě to podle komentátora Bohumila Doležala…

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se velkolepě rozloučil s pražským publikem

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se…

Slavný italský filmový hudební skladatel Ennio Morricone dnes popáté za doprovodu Českého národního symfonického…