Lancia Delta: První jízdní dojmy

Lancia Delta: První jízdní dojmy

 
 

Slavné jméno stále nejvíce připomíná úspěchy na světových soutěžích, ale tímto směrem se budoucnost nové Delty rozhodně ubírat nemá. Výrobce ji posílá do okrajové části luxusní nižší střední až střední třídy. Jak se auto povedlo jsme zjišťovali v Itálii.

Soupeřit s německými prémiovými značkami v tradičních segmentech tradičními karosářskými verzemi je obtížné, ne-li nemožné, a tak se Lancia rozhodla zahájit vlastní renesanci netradičně pojatým hatchbackem. Nová Delta se vydává na pomezí nižší střední a střední třídy. Se svou slavnou jmenovkyní z 80. a 90. let má při tom jen málo společného. Podle šéfa Lancie se Delta přes jednoznačně komfortní charakter radosti z rychlosti nevzdává, avšak na extrémní třistakoňové čtyřkolky momentálně není ve firemním portfoliu místo.

Připomeňme, že Lancia se v nedávné době potýkala, stejně jako mateřský Fiat, s existenčními problémy. Nejprodávanějším modelem byl a stále je Ypsilon, k úspěšným modelům patří malá Musa, ale v atraktivním segmentu luxusní nižší střední a střední třídy značka momentálně nemá zástupce. Velký a unikátní Thesis je originálem a nositelem image v pravém slova smyslu, ale několik málo stovek vozů prodaných ročně znamená pro firmu ekonomicky pouze ztráty. Zachráncem Lancie by se mohla stát Delta. Podobně jako sesterský Fiat v případě Brava, zůstává i Lancia realistická při odhadu odbytu. Ten by se měl v prvním úplném roce na evropském trhu pohybovat kolem 70 tisíc vozů ročně. Značná část má zůstat v Itálii, ale růst odbytu Lancií ve Španělsku, Francii i Německu za prvních 5 měsíců letošního roku dává firemním lídrům optimistickou náladu.

Delta – The sign of difference
Silný design by měl být podpořen hlubší filozofickou nebo alespoň marketingovou myšlenkou. Obojí Lancia Delta má. Ono řecké písmeno, které dalo této Lancii jméno, totiž například v matematice značí změnu - převedeno do marketingu pak odlišnost od ostatních. Automobil, který na prvních fotografiích vypadal jako obyčejný hatchback, vycházející z levnějšího Fiatu Bravo, postupně na dalších exteriérových záběrech odhalil skutečnou barvu a bezprostřední setkání s ním je zase novou ohromující zkušeností. Ikonický design připomíná v detailech stále futuristický Thesis, městskou Musu i malý Ypsilon. Celek je ale originál, vzhledem k celkem netradiční koncepci hatchbacku s extrémně dlouhým rozvorem. Nejbližším konkurentem Delty by býval byl Opel Signum, ale s příchodem Insignie jeho místo v portfoliu Opelu asi zanikne.

První Delta na Auto.cz
Pohledy do historie: Lancia Delta - sedmkrát na vrcholu

Na novou Deltu se podle Lancie můžete dívat jako na crossover, který nemá přímé konkurenty, ale současně chce oslovit zákazníky, kteří hledají sedan s velkým prostorem na zadních sedadlech, hatchback s výklopnou zádí nebo luxusní kombi.

Hýčkání rozvorem
Vedle exkluzivního vnějšího designu se Lancia tradičně chlubí špičkovým interiérem. Ten v Deltě se má vyznačovat prostorností srovnatelnou nebo dokonce lepší než u většiny konkurentů ve střední třídě. Lancia hodlá oslovit variabilitou, spočívající v posuvné zadní lavici, která dokáže přerozdělit objem zádě v prospěch zavazadel (380-465 l) nebo cestujících vzadu, podle aktuální potřeby.

Zavazadelník je vskutku objemný, ale jeho praktičnost je podobně jako u sedanů nebo příbuzného Brava, omezena vysokou nakládací hranou a malým vstupním otvorem. Průměrně rostlý cestující (výška postavy 178 cm) na zadních sedadlech má v podélném směru nadbytek místa, i když stejně vysoký pasažér zaujímá místo před ním. Do šířky je místo podobné jako v Bravu, což ale překvapivě platí také o prostoru nad zadním sedadlem. Tam, máte-li navíc dvojici střešních oken, se už 1,8 m vysoký dospělý neposadí bez dotyku hlavy a střechy. A to je vzhledem k rozměrům auta zklamání. Cenné centimetry můžete zachovat, pokud se vzdáte prosklených střešních dílů. Ten přední je výsuvný a výklopný, zadní pevný. Šířka střešních průhledů je ale menší, než u moderních neotvíratelných prosklených střech.

Vpředu se dvojici pasažérů vybaví příbuznost Delty a Brava. Jednotlivosti jsou odlišné, ale koncepce přístrojové desky se nemění. Relativně malé průměry budíků mají specifické ztvárnění, ale spolu s multifunkčním displejem mezi nimi je vše důvěrně známé. V testovaných vozech jsme vyzkoušeli dvě z několika barevných kombinací kůží čalouněného interiéru. Přední sedadla jdou cestou pohodlí, ale přehlíženo je stejně jako u Musy boční vedení těla. Trochu to vypadá, jakoby designu sedadel ustoupila o kousek i ergonomie. Sedadla mají totiž v horní části minimální šířku, která ani průměrným řidičům nedají dost podpory v ramenou. Sedák připomíná pohodlnou pohovku, ale chvílemi máte pocit že nesedíte v sedadle, ale spíš na sedadle, jak jsou styčné plochy konkávně tvarované.

Výhled do boků i vpřed je podstatně lepší než v případě Fiatu Bravo, a díky velkým zrcátkům snadno zapomenete na to, že C-sloupek je velmi široký a zadní okno naopak malé.

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME: Lancia Delta – před branou luxusní třídy

Jízda v duchu přeplňování
Struktura motorů nabízených pro novou Deltu patří k nejmodernějším v současné nižší střední nebo střední třídě. Protože nový čtyřválec 1,8 l s přímým vstřikováním nebude zpočátku k dispozici, nasadil výrobce k prvním novinářským testům silnější jedna-čtyřku T-JET se 110 kW. Slušný projev tohoto motoru v Bravu je jen nepatrně poznamenán vyšší hmotností Delty. Zůstal ale výborný a vytrvalý zátah a motivující zvukový projev. Jeden si začne říkat, k čemu by vlastně měl nějaké turbodiesely potřebovat.

Druhou část testovací trasy jsme absolvovali v dvojitě přeplňovaném turbodieselu 1,9 Multijet, který se svými 139,5 kW výkonově překonává verzi GM Powertrain, která má své maximum na 132 kW. Ve srovnání s benzinovou přeplňovanou jedna-čtyřkou je znát téměř dvojnásobná zásoba newtonmetrů, ale plynulostí zátahu a průběhem točivého momentu jsou si oba motory podobné. Typický doprovod turbodieselu se konstruktéři snažili eliminovat, ale pozorný uživatel zážehových motorů i tak odhalí velmi jemné vibrace na volantu i v podlaze.

Asi tušíte, že Delta nebude patřit k autům, která se chystají s cestujících vytřást duši. I přes komfortní podvozek byla zachována přiměřená míra kontaktu řidiče a vozovky. Ve srovnání s Bravem je překonávání nerovností díky velkým kolům a dlouhému rozvoru plavnější, ale o houpání nelze mluvit ani v nejmenším. V zatáčkách přicházíte o kus mrštnosti, ve vyšších rychlostech na dálnici je ale Delta stabilnější. Luxusní úrovni odpovídá odhlučnění motorů i ilozace zvuků od kol a podvozku. Šestistupňová převodovka má kulisu, která se řadí pouze k soudobému standardu.

V září na českém trhu
Deltu od Fiatů odlišuje nejen vybraný design, ale také nabídka motorů (některé z nich budou v Lancii mít premiéru) a technicky náročnější prvky výbavy. K nim patří například u Fiatu nedostupné elektronicky řízené tlumiče pérování, světlomety pro denní svícení a koncová světla ze světelných diod nebo aktivní parkovací asistent.

V září se na český trh dostanou pravděpodobně nejprve dvě zážehové a tři vznětové motorizace. Ceny pro český trh se právě tvoří, ale pro základní orientaci dobře poslouží několik německých cen. Nejdostupnější T-JET by měl u sousedů stát necelých 20 tisíc Euro, tzn. v přepočtu asi 490 tisíc Kč, silnější verze se 110 kW příjde na 21.600 Euro (asi 530 tisíc Kč). Základní turbodiesel příjde na 22.400 Euro, tzn. v přepočtu asi 550 tisíc Kč, vrcholná vznětová motorizace 1,9 Twin Turbo Multijet stojí v Německu 27.900 Euro (tj. cca 680 tisíc Kč).

Lancia Delta - přehled modelové řady
Motor1,4 Turbo Jet1,4 Turbo Jet1,6 Multijet2,0 Multijet1,9 Twin Turbo Multijet
Zdvihový objem [cm3]13681368159819561910
Vrtání x zdvih [mm]72,0 x 84,072,0 x 84,079,5 x 80,583,0 x 92,482,0 x 92,4
Kompresní poměr9,8 : 19,8 : 116,5 : 116,5 : 116,5 : 1
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]88/5000110/550088/4000121/4000140/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]206/1750206/2250300/1500360/1750400/2000
Max. rychlost [km/h]195210194214222
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,88,710,78,57,9
Komb. spotřeba [l/100 km]6,67,04,95,35,7
Pohotovostní hmotnost [kg]13201320141014301430
Marketing i prodejci Lancie mají před sebou obtížný úkol. Téměř všichni zákazníci nové Delty musí být přivedení k nové Lancii od konkurence. Pomoci má nová tvář Lancie Delta - herec Richard Gere.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Lancia Delta: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Ojetá Lancia Delta (844): Druhá míza pro italskou avantgardu Ojetá Lancia Delta (844): Druhá míza pro italskou avantgardu

Ojetá Lancia Delta představuje zajímavou alternativu k…

Lancia Delta letos končí, Voyager dostane ještě rok Lancia Delta letos končí, Voyager dostane ještě rok

Že se Lancia stane značkou jednoho modelu na jednom trhu,…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…