Lancia Delta: První jízdní dojmy

Lancia Delta: První jízdní dojmy

 
 

Slavné jméno stále nejvíce připomíná úspěchy na světových soutěžích, ale tímto směrem se budoucnost nové Delty rozhodně ubírat nemá. Výrobce ji posílá do okrajové části luxusní nižší střední až střední třídy. Jak se auto povedlo jsme zjišťovali v Itálii.

Soupeřit s německými prémiovými značkami v tradičních segmentech tradičními karosářskými verzemi je obtížné, ne-li nemožné, a tak se Lancia rozhodla zahájit vlastní renesanci netradičně pojatým hatchbackem. Nová Delta se vydává na pomezí nižší střední a střední třídy. Se svou slavnou jmenovkyní z 80. a 90. let má při tom jen málo společného. Podle šéfa Lancie se Delta přes jednoznačně komfortní charakter radosti z rychlosti nevzdává, avšak na extrémní třistakoňové čtyřkolky momentálně není ve firemním portfoliu místo.

Připomeňme, že Lancia se v nedávné době potýkala, stejně jako mateřský Fiat, s existenčními problémy. Nejprodávanějším modelem byl a stále je Ypsilon, k úspěšným modelům patří malá Musa, ale v atraktivním segmentu luxusní nižší střední a střední třídy značka momentálně nemá zástupce. Velký a unikátní Thesis je originálem a nositelem image v pravém slova smyslu, ale několik málo stovek vozů prodaných ročně znamená pro firmu ekonomicky pouze ztráty. Zachráncem Lancie by se mohla stát Delta. Podobně jako sesterský Fiat v případě Brava, zůstává i Lancia realistická při odhadu odbytu. Ten by se měl v prvním úplném roce na evropském trhu pohybovat kolem 70 tisíc vozů ročně. Značná část má zůstat v Itálii, ale růst odbytu Lancií ve Španělsku, Francii i Německu za prvních 5 měsíců letošního roku dává firemním lídrům optimistickou náladu.

Delta – The sign of difference
Silný design by měl být podpořen hlubší filozofickou nebo alespoň marketingovou myšlenkou. Obojí Lancia Delta má. Ono řecké písmeno, které dalo této Lancii jméno, totiž například v matematice značí změnu - převedeno do marketingu pak odlišnost od ostatních. Automobil, který na prvních fotografiích vypadal jako obyčejný hatchback, vycházející z levnějšího Fiatu Bravo, postupně na dalších exteriérových záběrech odhalil skutečnou barvu a bezprostřední setkání s ním je zase novou ohromující zkušeností. Ikonický design připomíná v detailech stále futuristický Thesis, městskou Musu i malý Ypsilon. Celek je ale originál, vzhledem k celkem netradiční koncepci hatchbacku s extrémně dlouhým rozvorem. Nejbližším konkurentem Delty by býval byl Opel Signum, ale s příchodem Insignie jeho místo v portfoliu Opelu asi zanikne.

První Delta na Auto.cz
Pohledy do historie: Lancia Delta - sedmkrát na vrcholu

Na novou Deltu se podle Lancie můžete dívat jako na crossover, který nemá přímé konkurenty, ale současně chce oslovit zákazníky, kteří hledají sedan s velkým prostorem na zadních sedadlech, hatchback s výklopnou zádí nebo luxusní kombi.

Hýčkání rozvorem
Vedle exkluzivního vnějšího designu se Lancia tradičně chlubí špičkovým interiérem. Ten v Deltě se má vyznačovat prostorností srovnatelnou nebo dokonce lepší než u většiny konkurentů ve střední třídě. Lancia hodlá oslovit variabilitou, spočívající v posuvné zadní lavici, která dokáže přerozdělit objem zádě v prospěch zavazadel (380-465 l) nebo cestujících vzadu, podle aktuální potřeby.

Zavazadelník je vskutku objemný, ale jeho praktičnost je podobně jako u sedanů nebo příbuzného Brava, omezena vysokou nakládací hranou a malým vstupním otvorem. Průměrně rostlý cestující (výška postavy 178 cm) na zadních sedadlech má v podélném směru nadbytek místa, i když stejně vysoký pasažér zaujímá místo před ním. Do šířky je místo podobné jako v Bravu, což ale překvapivě platí také o prostoru nad zadním sedadlem. Tam, máte-li navíc dvojici střešních oken, se už 1,8 m vysoký dospělý neposadí bez dotyku hlavy a střechy. A to je vzhledem k rozměrům auta zklamání. Cenné centimetry můžete zachovat, pokud se vzdáte prosklených střešních dílů. Ten přední je výsuvný a výklopný, zadní pevný. Šířka střešních průhledů je ale menší, než u moderních neotvíratelných prosklených střech.

Vpředu se dvojici pasažérů vybaví příbuznost Delty a Brava. Jednotlivosti jsou odlišné, ale koncepce přístrojové desky se nemění. Relativně malé průměry budíků mají specifické ztvárnění, ale spolu s multifunkčním displejem mezi nimi je vše důvěrně známé. V testovaných vozech jsme vyzkoušeli dvě z několika barevných kombinací kůží čalouněného interiéru. Přední sedadla jdou cestou pohodlí, ale přehlíženo je stejně jako u Musy boční vedení těla. Trochu to vypadá, jakoby designu sedadel ustoupila o kousek i ergonomie. Sedadla mají totiž v horní části minimální šířku, která ani průměrným řidičům nedají dost podpory v ramenou. Sedák připomíná pohodlnou pohovku, ale chvílemi máte pocit že nesedíte v sedadle, ale spíš na sedadle, jak jsou styčné plochy konkávně tvarované.

Výhled do boků i vpřed je podstatně lepší než v případě Fiatu Bravo, a díky velkým zrcátkům snadno zapomenete na to, že C-sloupek je velmi široký a zadní okno naopak malé.

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME: Lancia Delta – před branou luxusní třídy

Jízda v duchu přeplňování
Struktura motorů nabízených pro novou Deltu patří k nejmodernějším v současné nižší střední nebo střední třídě. Protože nový čtyřválec 1,8 l s přímým vstřikováním nebude zpočátku k dispozici, nasadil výrobce k prvním novinářským testům silnější jedna-čtyřku T-JET se 110 kW. Slušný projev tohoto motoru v Bravu je jen nepatrně poznamenán vyšší hmotností Delty. Zůstal ale výborný a vytrvalý zátah a motivující zvukový projev. Jeden si začne říkat, k čemu by vlastně měl nějaké turbodiesely potřebovat.

Druhou část testovací trasy jsme absolvovali v dvojitě přeplňovaném turbodieselu 1,9 Multijet, který se svými 139,5 kW výkonově překonává verzi GM Powertrain, která má své maximum na 132 kW. Ve srovnání s benzinovou přeplňovanou jedna-čtyřkou je znát téměř dvojnásobná zásoba newtonmetrů, ale plynulostí zátahu a průběhem točivého momentu jsou si oba motory podobné. Typický doprovod turbodieselu se konstruktéři snažili eliminovat, ale pozorný uživatel zážehových motorů i tak odhalí velmi jemné vibrace na volantu i v podlaze.

Asi tušíte, že Delta nebude patřit k autům, která se chystají s cestujících vytřást duši. I přes komfortní podvozek byla zachována přiměřená míra kontaktu řidiče a vozovky. Ve srovnání s Bravem je překonávání nerovností díky velkým kolům a dlouhému rozvoru plavnější, ale o houpání nelze mluvit ani v nejmenším. V zatáčkách přicházíte o kus mrštnosti, ve vyšších rychlostech na dálnici je ale Delta stabilnější. Luxusní úrovni odpovídá odhlučnění motorů i ilozace zvuků od kol a podvozku. Šestistupňová převodovka má kulisu, která se řadí pouze k soudobému standardu.

V září na českém trhu
Deltu od Fiatů odlišuje nejen vybraný design, ale také nabídka motorů (některé z nich budou v Lancii mít premiéru) a technicky náročnější prvky výbavy. K nim patří například u Fiatu nedostupné elektronicky řízené tlumiče pérování, světlomety pro denní svícení a koncová světla ze světelných diod nebo aktivní parkovací asistent.

V září se na český trh dostanou pravděpodobně nejprve dvě zážehové a tři vznětové motorizace. Ceny pro český trh se právě tvoří, ale pro základní orientaci dobře poslouží několik německých cen. Nejdostupnější T-JET by měl u sousedů stát necelých 20 tisíc Euro, tzn. v přepočtu asi 490 tisíc Kč, silnější verze se 110 kW příjde na 21.600 Euro (asi 530 tisíc Kč). Základní turbodiesel příjde na 22.400 Euro, tzn. v přepočtu asi 550 tisíc Kč, vrcholná vznětová motorizace 1,9 Twin Turbo Multijet stojí v Německu 27.900 Euro (tj. cca 680 tisíc Kč).

Lancia Delta - přehled modelové řady
Motor1,4 Turbo Jet1,4 Turbo Jet1,6 Multijet2,0 Multijet1,9 Twin Turbo Multijet
Zdvihový objem [cm3]13681368159819561910
Vrtání x zdvih [mm]72,0 x 84,072,0 x 84,079,5 x 80,583,0 x 92,482,0 x 92,4
Kompresní poměr9,8 : 19,8 : 116,5 : 116,5 : 116,5 : 1
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]88/5000110/550088/4000121/4000140/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]206/1750206/2250300/1500360/1750400/2000
Max. rychlost [km/h]195210194214222
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,88,710,78,57,9
Komb. spotřeba [l/100 km]6,67,04,95,35,7
Pohotovostní hmotnost [kg]13201320141014301430
Marketing i prodejci Lancie mají před sebou obtížný úkol. Téměř všichni zákazníci nové Delty musí být přivedení k nové Lancii od konkurence. Pomoci má nová tvář Lancie Delta - herec Richard Gere.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Moody´s zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje Moody´s zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje

Mezinárodní ratingová agentura Moody ?s dnes zhoršila…

Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy

Skupině Home Credit v prvním čtvrtletí 2017 stoupl čistý…

Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize

Spekulanti letos proměnili burzu v Řecku ve středomořské…

Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší

Dvaadvacet mrtvých, včetně osmileté holčičky, a 59…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Lancia Delta: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Ojetá Lancia Delta (844): Druhá míza pro italskou avantgardu Ojetá Lancia Delta (844): Druhá míza pro italskou avantgardu

Ojetá Lancia Delta představuje zajímavou alternativu k…

Lancia Delta letos končí, Voyager dostane ještě rok Lancia Delta letos končí, Voyager dostane ještě rok

Že se Lancia stane značkou jednoho modelu na jednom trhu,…

 



 
Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Dnes 08:00

Bavorská automobilka má v plánu se více zabývat autonomními vozidly. A nejen tím. Tradiční „orientace na řidiče“ však z vozů BMW údajně nevymizí.




Blesk.cz

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i tradiční pokrmy

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i…

Máte rádi asijskou kulturu a kuchyně? Navštivte 25. května festival Asie vzdálená a blízká na náměstí Jiřího…

Britská policie zadržela na letišti muže: Mířil do Sýrie

Britská policie zadržela na letišti muže: Mířil do Sýrie

Protiteroristická policie zadržela v úterý večer na londýnském letišti Stansted 37letého muže, který čelí…

 

iSport.cz

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci: Budu zas bojovat!

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci:…

Královská etapa cyklistického Gira d'Italia přinesla v úterý „královskou“ podívanou i pro české fanoušky. Ve…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…