Lancia Delta – sedmkrát na vrcholu

Lancia Delta – sedmkrát na vrcholu

 
 
18.6. 2007 Karel Haas

Málokdo by předpokládal, že po úspěchu v roce 1980, kdy se Lancia Delta stala evropským vozem roku, se dočká dalších šesti vrcholů.

Sportovní verze tohoto celkem nenápadného cestovního automobilu se v letech 1987 až 1992 staly šestkrát po sobě světovým šampiónem v rallye.

Lancia Delta se představila v září 1979 na frankfurtském autosalonu jako kompaktní pětidveřový hatchback s rozměry 3885 x 1620 x 1380 mm, jehož nadčasovou karoserii navrhl sám Giorgetto Giugiaro, šéf italské karosárny Ital Design. Tehdy módní hranaté karoserii odpovídal i interiér s jednoduchou, ale dobře vybavenou přístrojovou deskou.

obrázek [555 x 276]
 

Vývoj Delty začal už v roce 1975, kdy ve snaze po snížení výrobních nákladů začal Fiat (jeho součástí se stala Lancia v roce 1969) spolupracovat se švédskou automobilkou Saab. Vyvíjený vůz vycházel konstrukčně z typu Fiat Ritmo a zásluhou švédských techniků byla Delta dobře ošetřena proti korozi, což byla do té doby slabina většiny Lancií.

Po zahájení výroby v roce 1980 se Lancia Delta začala úspěšně prodávat se dvěma motory 1,3 l (55 kW/75 k) a 1,5 l (62 kW/85 k). Ve Švédsku dostala název Saab 600, resp. Saab-Lancia 600. Moderní konstrukce, pěkný design, dobré jízdní vlastnosti a úsporný provoz vedly vedle dobrých prodejních výsledků i k získání titulu Auto roku 1980. Lancia Delta vyhrála v této prestižní anketě s velkým náskokem před Opelem Kadett a Peugeotem 505. Úspěch Delty vedl i k pokračování kooperace se

Saabem (společně se vyvíjely modely Lancia Thema, Saab 9000, Fiat Croma a Alfa Romeo 164).

V roce 1983 měla premiéru čtyřdveřová verze se stupňovitou zádí, odvozená z Delty a nazvaná Prisma. Prodloužení karoserie na 4180 mm (rozvor 2475 mm zůstal stejný jako u Delty), umožnilo zvětšení zavazadlového prostoru (z 260 na 450 litrů). Motory 1,3, 1,5 a 1,6 l měly proti deltě mírně zvýšené výkony (57,5/62,5/77 kW).

Turbo a S4

Lancia Delta nebyla původně určena k závodění. Když se ale v roce 1983 objevil model Delta HF Turbo s motorem přeplňovaným turbodmychadlem a zdvihovým objemem 1585 cm3, bylo o jeho sportovní budoucnosti rozhodnuto. Dvouvačkový motor s hlavou válců z lehké slitiny měl výkon 96 kW (130 k) a vůz s ním dosahoval maximální rychlost až 195 km/h. K tak výkonnému motoru bylo nutné přizpůsobit podvozek a ke zlepšení jízdních vlastností přispěla i větší kola. O dva roky později se objevila upravená verze HF Turbo i.e. používající turbodmychadlo Garrett T2 (místo T3) a elektronické vstřikování paliva. Výkon se zvýšil na 103 kW (140 k).

obrázek [555 x 262]
 

„Čistokrevný“ závodní automobil s pohonem všech kol, odvozený od typu Delta, se objevil koncem roku 1985, kdy sportovní oddělení Lancie připravilo pro skupinu B typ Delta S4. Dvoudveřový supersport měl prostorový rám a karoserii s výklopnou přední a zadní částí. Usnadňoval se tím přístup k motoru, umístěnému před zadní nápravou. Při vývoji motoru pomohl známý úpravce Fiatů Carlo Abarth, který postavil výkonný dvouvačkový šestnáctiventilový motor s objemem 1759 cm3 a dvěma turbodmychadly (mechanicky poháněný kompresor Abarth – Roots a turbo KKK). V „civilní“ verzi (pro povinnou homologaci bylo vyrobeno 200 kusů) měl výkon 184 kW (250 k) a v závodním provedení, určeném pro světový šampionát v rallye dokonce 410 kW (550 k).

Hned první závod WRC byl pro Deltu S4 úspěšný. Henri Toivonen jej v Rallye RAC 1985 přivedl do cíle na prvním místě. Sezona 1986 začala opět nadějně vítězstvím na Rallye Monte Carlo. Také na Korsické rallye vedl Fin Toivonen se spolujezdcem Sergiem Crestem, ale druhý den vylétl z trati a při požáru vozu oba jezdci zahynuli. Tato událost silně otřásla týmem Lancia a nakonec i mezinárodní automobilovou federací FIA, která na konci sezony 1986 skupinu B zrušila. Nahradila ji skupinou S, pro kterou připravila Lancia prototyp ECV, rovněž vycházejí z typu Delta. Výrobci se ale více zaměřili na pomalejší a méně nákladnou skupinu A, ve které mohly závodit vozy odvozené ze sériově vyráběných typů, vyrobených v počtu nejméně 5 000 kusů.

HF 4WD a HF Integrale

To byla další šance pro Deltu. Trvalý pohon čtyř kol z typu S4 a motor z modelu Lancia Thema Turbo i.e. (dvoulitr 122 kW/165 k) byl využit u typu Delta HF 4WD. Závodní modifikace s výkonem 169 kW (230 k) a maximální rychlostí kolem 208 km/h debutovala v šampionátu WRC 1987 a hned získala titul v mistrovství světa jezdců zásluhou Fina Juhy Kankkunena, který o rok dříve vyhrál na Peugeotu. Lancii patřilo prvenství i v šampionátu týmů (výrobců).

V dalším ročníku byla převaha Lancie ještě výraznější. Novinkou se stal model Lancia Delta Integrale s osmiventilovým dvoulitrem (133 kW/185 k). Typickým vnějším znakem Integrale se staly zvětšené podběhy koldvojité přední světlomety. Proti typu HF 4WD došlo k celé řadě vylepšení. Za všechna jmenujme například nové ventily, větší vodní a olejový chladič nebo větší větrané kotoučové brzdy. Když k tomu připočteme pokročilý systém přenosu síly motoru na kola se středovým a zadním diferenciálem Torsen, není překvapením, že Lancia získala z 11 pořádaných podniků mistrovství WRC 1988 deset vítězství a Massimo „Miki“ Biasion stál (stejně jako v následujícím roce) na nejvyšším stupni.

Lancia neusnula na vavřínech a pro ročník 1989 připravila pro Deltu HF Integrale motor s novou šestnáctiventilovou hlavou. Výkon vzrostl na 147 kW (200 k) a maximální rychlost na 222 km/h. Ještě důležitější bylo ale další zlepšení jízdních vlastností, hlavně díky zvýšení podílu točivého momentu přenášeného na zadní kola (53%). Novinkou byl volitelný systém ABS.

Delta Integrale Evoluzione

Soutěžní sezona WRC 1990 se nesla ve znamení nástupu japonských vozů. Mistrovství výrobců sice opět vyhrála Lancia, ale v šampionátu jezdců vyhrál Španěl Carlos Sainz s Toyotou. Lancia odpověděla na konci roku 1991 typem Delta Integrale Evoluzione s širšími koly (a tudíž rozšířenými podběhy kol), většími brzdami a nastavitelným střešním spoilerem. Motor byl vyladěn na 155 kW (210 k), takže pokryl zvýšenou hmotnost vozu. Po celou sezonu 1992 bojoval proti silným soupeřům (hlavně Toyota Celica GT4 a Subaru Impreza WRX) a naposledy vybojoval pohár výrobců.

Posledním vývojovým stupněm sportovní Lancie Delta byl typ Evoluzione II z roku 1993, vybavený poprvé třícestným katalyzátorem a lambda sondou. Motor dosahoval výkonu 158 kW (215 k). Evoluzione II se už v továrním provedení na závodní tratě nedostal, neboť Lancia se rozhodla ukončit účast v šampionátu WRC a nepočítala s ní ani v souvislosti s příchodem druhé generace Delty.

obrázek [555 x 270]
 

Delta II

Lancia Delta druhé generace se představila v roce 1993 s karoserií oblejších tvarů, navrženou studiem I.DE.A. Vůz tentokrát vyšel z podlahové plošiny Fiatu Tipo a měl některé společné rysy se sedanem Dedra 1990), například přední masku. Nová pětidveřová Delta se nabízela s motory 1,6/1,8/2,0 litru a nechybělo ani špičkové provedení Delta Integrale 16v s výkonem 155 kW (210 k).

Obchodní výsledky Delty II nesplnily očekávání vedení firmy a nepomohlo ani speciální třídveřové provedení Delta HF HPE (1995) se sportovními sedadly Recaro a turbomotorem 137 kW (186 k). V roce 1999 proto sjela z výrobního pásu poslední Delta a ukončila tak dvacetiletou epochu jednoho z nejúspěšnějších modelů automobilky Lancia.

obrázek [555 x 296]
 

Novou nadějí se na podzim 2006 stala studie Lancia Delta HPE Concept Car, představená na Benátském mezinárodním filmovém festivalu. Luxusní pětidveřový automobil nižší střední třídy se zajímavě tvarovanou karoserií by měl sdílet komponenty nového Fiatu Bravo. Perfektní design, luxusní vybavení a výkonné motory naznačují, že nová Delta, pokud se dostane do výroby, neudělá ostudu svému slavnému předchůdci.

Spolupracujeme s TipCars.com
Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo

Americká společnost General Motors se přidává k dalším…

Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 



Lancia Delta HF Integrale se vrátí. S jedním párem dveří Lancia Delta HF Integrale se vrátí. S jedním párem dveří

Už je to šestadvacet let, co Lancia vyhrála naposledy…

Stylově pro vánoční dárky? Potřebujete k tomu slavné Lancie! A něco k tomu... Stylově pro vánoční dárky? Potřebujete k tomu slavné Lancie! A něco k tomu...

Na loni zveřejněné video s Lancií 037 jedoucí pro vánoční…

 



 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému herci Bruno Ganzovi bylo 77 let

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému…

Ve věku 77 let zemřel v Curychu švýcarský filmový a divadelní herec Bruno Ganz, informovala dnes agentura DPA s…

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

 

iSport.cz

Holdnerová vede na MS slalom po 1. kole, Shiffrinová je třetí

Holdnerová vede na MS slalom po 1. kole, Shiffrinová…

Švýcarská lyžařka Wendy Holdenerová je po prvním kole v čele slalomu na mistrovství světa v Aare. Suverénka…

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil Izrael, vzpomněl si i na Spartu

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil…

Ve své kariéře už prošel záložník Kamil Vacek (31) mnoha kluby. Hrál v Česku, Německu, Itálii, Polsku, Dánsku,…

 

Reflex.cz

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o bezpečnosti práce

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o…

Překotná industrializace Sovětského svazu tu a tam drhla. Dělníky bylo proto zapotřebí dostatečně expresivně…

Buď taky subík a neboj se BDSM! Takové je poselství komiksu Sunstone

Buď taky subík a neboj se BDSM! Takové je poselství…

Hlavní protagonistky komiksu Sunstone jsou krásné lesbičky, které se odvazují tak, že se svážou. Autor Stjepan…