Lancia Thema: První jízdní dojmy

Lancia Thema: První jízdní dojmy

 

V okolí Turína jsme vyzkoušeli novou Lancii Thema. Jak si na domácí půdě vedla?

Na úvod krátké intro, s kým že vlastně máme tu čest. Automobil není původní konstrukcí Lancie, nýbrž vychází (podobně jako Voyager) z Chrysleru. U Voyageru je původ jasný – základem pro 5,21 m dlouhý automobil je sedmimístný Chrysler Voyager, Thema zase vychází ze zbrusu nové generace Chrysleru 300, což je evoluce modelu 300C z roku 2010.

Proč Lancia u jednoho vozu jméno nakonec změnila a u druhého ne? Inu, jde o to že Voyager je jméno Evropanům dostatečně známé, navíc Chrysler si zde vytvořil poměrně velkou skupinu věrných zákazníků. Nástupce extravagantního Thesisu pak jako vlajková loď automobilky svým jménem ukazuje, že toto vskutku JE opravdová Lancia, produkt s americkými kořeny, zato však se silným italským srdcem. Původní Thema se vyráběla v letech 1984 až 1994 a byla poměrně úspěšným typem; perličkou je i to, že jednu měl ve svém vozovém parku i prezident Havel. Jak to s tím srdíčkem je doopravdy?

Lancia a Itálie

Zatímco našinci by se mohlo zdát, že Thesisů jezdí po silnicích světa sotva tucet, v okolí Turína se náhle ocitnete v absolutně jiném světě. Světě Lancií. Ostatně, automobilka Lancia zde před 104mi lety pod rukama Claudia Fogolina a Vincenza Lancii vznikla.

Vozy této značky jsou na každém rohu. Delta, Ypsilon, Kappa, Lybra nebo nedávno z prodeje stažená Musa...míjejí vás z leva i zprava, živě gestikulují a blikají. Z části proto že v drsném provozu italského velkoměsta jedeme příliš křesťansky a z části také proto, že sedíme v nové Themě. Každé semafory, každý přechod...lidé se o tenhle velký sedan velmi zajímají a tak nešetří zvídavými pohledy.

Řídit Themu poprvé právě tady je velmi symbolické. Kde jinde bychom se v tomhle autě měli cítit jako doma?

Lancia 300

I tak se mohl nový model nakonec jmenovat a bylo by to logické. S Chryslerem 300 sdílí velkou řadu dílů a, co je podstatnější, i design. Přední i zadní část nyní sice nese logo Lancie, odlišností je však velmi málo. I interiér se liší pouze drobnostmi jako je dřevěné obložení či volant jehož vnitřní a vnější část je čalouněna kůží odlišných odstínů. Designéři zkrátka neměli moc prostoru na vymýšlení jedinečných kreací a tak alespoň zapracovali na příjemném sladění interiérových barev. Trochu zvláštní je ponechání výrazně modrého podsvícení přístrojů, které s klidným a politicky korektním a útulným interiérem moc neladí. U Jaguaru XF jsme si na něj zvykli velmi rychle, zde je ho však možná až příliš. K čitelnosti přístrojů jako takové však nelze říci nic špatného.

Jake.auto.cz: Lancia Thema (přehled všech článků)

To se ale nedá říci o sedadlech. Americky nevýrazné boční vedení na evropských klikatých silničkách kazí dojem z jízdy, protože podvozek Themy rozhodně není špatný. Vždyť společnost prý investovala do modernizace 300C miliardu (!) dolarů, z čehož těžilo i přední a zadní zavěšení. Zatáčky velké Lancii nevadí, řidič se v nich však musí pevně držet velkého volantu. Lancia pyšně prohlašuje, že Thema je díky množství tlumících materiálů a dvojitým oknům neobyčejně tichá. A je to pravda. Jediný hluk, který při jízdě vyšší rychlostí zaznamenáte bude, ševelení kolem zpětných zrcátek.

Pod kapotou našeho vozu byl slabší z nabízených vznětových třílitrů od VM Motori, verze se 142 kW. Pravdou je, že klidným jezdcům postačí, ti dynamičtěji založení však bezpochyby sáhnou po výkonnějším (178 kW) provedení. Na výběr je ještě benzinový Pentastar o výkonu 210 kW a osmiválec o výkonu...ne, pardon. Osmiválec není a ani nebude v nabídce, stejně jako Lancia Thema opepřená balíčkem úprav street and racing technology, tedy SRT. Dovézt auto vybavené motorem V8 z USA (kde se tyto Lancie vyrábějí) by rozhodně nebyl problém, dealeři (mimochodem, většinou bývalí dealeři Chrysleru) by však s atmosférickými osmiválci mnoho úspěchů u zákazníků neměli. Je to škoda? No samozřejmě, na druhou stranu i BMW se rozloučí s atmosférickým šestiválcem z důvodu mizivého zájmu zákazníků. A to atmosférický řadový šestiválec BMW je, Chrysler promine, v Evropě úplně jiná liga. Alespoň že se dočkáme verze s pohonem nejen zadních ale i všech čtyř kol, když už nebude ani kombi. Au, další rána!

Lancia Thema - Technické údaje
Motor3,6 V6 Pentastar3,0 V6 Multijet II3,0 V6 Multijet II
Převodovka8A5A5A
Zdvihový objem [cm3]360429872987
Válce/ventily6/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]210/6350142/4000178/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]340/4650440/1600-2800550/1800-2800
Max. rychlost [km/h]240230230
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,79,77,8
Komb. spotřeba [l/100 km]9,47,17,1

Jízda s Themou je opravdu plavný koncert pro čtyři kola a dlouhý rozvor. Ten má nadstandardních 3052 milimetrů, celý vůz pak na délku měří 5066 milimetrů. Řízení mnoho citu neprojevilo, avšak při vyšších rychlostech alespoň poslušně tuhlo. Tlumení nerovností bylo i na obřích dvacetipalcových kolech perfektní. Pětistupňová samočinná převodovka (manuál není v nabídce u žádného provedení) motoru moc nepomáhá a tak bylo potřeba šlapat na pedál plynu o něco více než bychom si u takto suverénní limuzíny představovali. I když na druhou stranu, když může třída S jezdit se čtyřválcem pod kapotou, proč by se Thema měla stydět na třílitrový šestiválec se 193mi koníky a 440 Nm, že. Navíc když se průměrná spotřeba i po propletení se Italskou odpolední zácpou ustálila na 7,5 litru nafty na 100 km. Slušné. Časem navíc vznětové motory dostanou po vzoru Pentastaru skvělou osmistupňovou skříň od ZF.

Lancia Thema: Technická data a nové fotografie

Nechme stranou vyhřívané držáky na kelímky, ty budeme bezpochyby velebit v regulérním testu Thesisu (který se blíží), ještě než se podíváme na výbavy a základní cenu musíme si postěžovat na navigaci. Garmin sice zobrazuje data na krásně přehlednou obrazovku o úhlopříčce 8,4 palce, celé je to však ukrutně pomalé, neintuitivní a navíc se funkce po rozjezdu auta uzamknou a vy si ani neposunete mapu tak jak byste chtěli. Zkrátka, zhruba hodina za volantem Themy nám na sžití se s e systémem nestačila.

Je Thema opravdovou Italkou, nebo jen ledabyle přeoperovanou američankou? Pravda bude ležet někde mezi, kde přesně se pokusíme zjistit v redakčním testu.

Výbavy a cena

V Itálii bude Thema nabízena ve třech stupních výbavy. Základní varianta Gold zahrnuje bi-xenonová světla, sedm airbagů včetně kolenního u řidiče, ESC, asistent rozjezdu do kopce, kontrolu tlaku v pneumatikách, dešťový senzor, přední i zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru, rádio s šesti reproduktory a ovládáním na volantu, bezklíčový vstup, dvouzónovou klimatizaci, vyhřívané přední sedačky a tempomat.

Platinum přidává vyhřívaný volant, ventilované přední sedačky, elektrické nastavení pedálů s pamětí, vyhřívaná zadní sedadla a navigační systém Garmin.

Vrcholná verze Executive disponuje především luxusněji vypadajícím interiérem s kvalitnějším koženým čalouněním, výbava navíc zahrnuje hudební systém Alpine s devíti reproduktory, varování před čelním nárazem, adaptivní tempomat a varování před kolizí s vozidly v mrtvém úhlu.

A cena? V Itálii startuje slabší diesel na 41.400 Eurech, tedy v přepočtu zhruba 1.050.000,- Kč. Přesné číslo pro náš trh můžeme patrně očekávat lehce nižší, kompletní ceník by měl být k dispozici nejpozději s uvedením Themy na český trh 5.listopadu.


Lancia Thema - první dojmy
 


Lancia Thema - oficiální fotografie
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají

Dalším mnohahodinovým jednáním v Berlíně pokračují…

Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho

 Zimbabwská vládní strana chce odvolat prezidenta Roberta…

Nahlédněte do muzea Škody Auto. Unikátní stodvacítka má pohon předních kol Nahlédněte do muzea Škody Auto. Unikátní stodvacítka má pohon předních kol

Na první pohled vypadá bílý prototyp jako obyčejná…

 
 

Přidat názorDiskuse: Lancia Thema: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Hyundai už vyrábí největšího konkurenta Octavie. i30 Fastback bude i ve verzi N Hyundai už vyrábí největšího konkurenta Octavie. i30 Fastback bude i ve verzi N

Letos by se v nošovické továrně značky Hyundai mělo…

 



Fiat-Chrysler v roce 2012: Lancia Thema 4x4 a další novinky Fiat-Chrysler v roce 2012: Lancia Thema 4x4 a další novinky

Fiat se letos zaměří hlavně na expanzi mimo Evropu,…

Lancia Thema: Prvním majitelem je italský velvyslanec Pasquale D´Avino (+rozhovor) Lancia Thema: Prvním majitelem je italský velvyslanec Pasquale D´Avino (+rozhovor)

Při příležitosti oficiálního uvedení Themy na český trh…

 



 
Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Dnes 19:08

Mladoboleslavská automobilka plánuje do roku 2025 zákazníkům nabídnout pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech.




Blesk.cz

Největší lesní kalamita v dějinách Česka: Stromy v Jeseníkách »sežralo« sucho, zbyly jen holiny! Hrozí povodně

Největší lesní kalamita v dějinách Česka: Stromy v…

Největší přírodní katastrofa v historii českého lesnictví zasáhla pohoří Nízkého Jeseníku. Doslova před očima…

V Krkonoších začíná lyžařská sezona: Černá hora otevírá jako první brány návštěvníkům

V Krkonoších začíná lyžařská sezona: Černá hora…

Na Černé hoře v Krkonoších dnes začala lyžařská sezona. První lyžaři mohou využít asi 300 metrů dlouhý úsek…

 

iSport.cz

Kadlec po hubené výhře: Z gólu mám radost, ale chybí nám sebevědomí

Kadlec po hubené výhře: Z gólu mám radost, ale chybí…

Před měsícem si v Jablonci poranil zadní stehenní sval, musel střídat hned v úvodu zápasu a na několik týdnů…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Jihlava 1:0. Výhru vystřelil navrátilec Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Jihlava 1:0. Výhru vystřelil…

Fotbalisté Sparty v předehrávce 14. kola první ligy zvítězili těsně 1:0 nad Jihlavou a minimálně do soboty se…

 

Reflex.cz

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

Chlap natolik dojatý, jako jsem dnes já, by asi neměl psát sloupek. Ale nezbývá nic jiného, povinnost je…

Trump je starý blázen a zlý podvodník, zaslouží si trest smrti, napsal státní deník KLDR

Trump je starý blázen a zlý podvodník, zaslouží si…

Severokorejská státní média opakovaně a velmi tvrdě v posledních dnech kritizovala amerického prezidenta Donalda…