Lancia Thema: První jízdní dojmy

Lancia Thema: První jízdní dojmy

 

V okolí Turína jsme vyzkoušeli novou Lancii Thema. Jak si na domácí půdě vedla?

Na úvod krátké intro, s kým že vlastně máme tu čest. Automobil není původní konstrukcí Lancie, nýbrž vychází (podobně jako Voyager) z Chrysleru. U Voyageru je původ jasný – základem pro 5,21 m dlouhý automobil je sedmimístný Chrysler Voyager, Thema zase vychází ze zbrusu nové generace Chrysleru 300, což je evoluce modelu 300C z roku 2010.

Proč Lancia u jednoho vozu jméno nakonec změnila a u druhého ne? Inu, jde o to že Voyager je jméno Evropanům dostatečně známé, navíc Chrysler si zde vytvořil poměrně velkou skupinu věrných zákazníků. Nástupce extravagantního Thesisu pak jako vlajková loď automobilky svým jménem ukazuje, že toto vskutku JE opravdová Lancia, produkt s americkými kořeny, zato však se silným italským srdcem. Původní Thema se vyráběla v letech 1984 až 1994 a byla poměrně úspěšným typem; perličkou je i to, že jednu měl ve svém vozovém parku i prezident Havel. Jak to s tím srdíčkem je doopravdy?

Lancia a Itálie

Zatímco našinci by se mohlo zdát, že Thesisů jezdí po silnicích světa sotva tucet, v okolí Turína se náhle ocitnete v absolutně jiném světě. Světě Lancií. Ostatně, automobilka Lancia zde před 104mi lety pod rukama Claudia Fogolina a Vincenza Lancii vznikla.

Vozy této značky jsou na každém rohu. Delta, Ypsilon, Kappa, Lybra nebo nedávno z prodeje stažená Musa...míjejí vás z leva i zprava, živě gestikulují a blikají. Z části proto že v drsném provozu italského velkoměsta jedeme příliš křesťansky a z části také proto, že sedíme v nové Themě. Každé semafory, každý přechod...lidé se o tenhle velký sedan velmi zajímají a tak nešetří zvídavými pohledy.

Řídit Themu poprvé právě tady je velmi symbolické. Kde jinde bychom se v tomhle autě měli cítit jako doma?

Lancia 300

I tak se mohl nový model nakonec jmenovat a bylo by to logické. S Chryslerem 300 sdílí velkou řadu dílů a, co je podstatnější, i design. Přední i zadní část nyní sice nese logo Lancie, odlišností je však velmi málo. I interiér se liší pouze drobnostmi jako je dřevěné obložení či volant jehož vnitřní a vnější část je čalouněna kůží odlišných odstínů. Designéři zkrátka neměli moc prostoru na vymýšlení jedinečných kreací a tak alespoň zapracovali na příjemném sladění interiérových barev. Trochu zvláštní je ponechání výrazně modrého podsvícení přístrojů, které s klidným a politicky korektním a útulným interiérem moc neladí. U Jaguaru XF jsme si na něj zvykli velmi rychle, zde je ho však možná až příliš. K čitelnosti přístrojů jako takové však nelze říci nic špatného.

Jake.auto.cz: Lancia Thema (přehled všech článků)

To se ale nedá říci o sedadlech. Americky nevýrazné boční vedení na evropských klikatých silničkách kazí dojem z jízdy, protože podvozek Themy rozhodně není špatný. Vždyť společnost prý investovala do modernizace 300C miliardu (!) dolarů, z čehož těžilo i přední a zadní zavěšení. Zatáčky velké Lancii nevadí, řidič se v nich však musí pevně držet velkého volantu. Lancia pyšně prohlašuje, že Thema je díky množství tlumících materiálů a dvojitým oknům neobyčejně tichá. A je to pravda. Jediný hluk, který při jízdě vyšší rychlostí zaznamenáte bude, ševelení kolem zpětných zrcátek.

Pod kapotou našeho vozu byl slabší z nabízených vznětových třílitrů od VM Motori, verze se 142 kW. Pravdou je, že klidným jezdcům postačí, ti dynamičtěji založení však bezpochyby sáhnou po výkonnějším (178 kW) provedení. Na výběr je ještě benzinový Pentastar o výkonu 210 kW a osmiválec o výkonu...ne, pardon. Osmiválec není a ani nebude v nabídce, stejně jako Lancia Thema opepřená balíčkem úprav street and racing technology, tedy SRT. Dovézt auto vybavené motorem V8 z USA (kde se tyto Lancie vyrábějí) by rozhodně nebyl problém, dealeři (mimochodem, většinou bývalí dealeři Chrysleru) by však s atmosférickými osmiválci mnoho úspěchů u zákazníků neměli. Je to škoda? No samozřejmě, na druhou stranu i BMW se rozloučí s atmosférickým šestiválcem z důvodu mizivého zájmu zákazníků. A to atmosférický řadový šestiválec BMW je, Chrysler promine, v Evropě úplně jiná liga. Alespoň že se dočkáme verze s pohonem nejen zadních ale i všech čtyř kol, když už nebude ani kombi. Au, další rána!

Lancia Thema - Technické údaje
Motor3,6 V6 Pentastar3,0 V6 Multijet II3,0 V6 Multijet II
Převodovka8A5A5A
Zdvihový objem [cm3]360429872987
Válce/ventily6/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]210/6350142/4000178/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]340/4650440/1600-2800550/1800-2800
Max. rychlost [km/h]240230230
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,79,77,8
Komb. spotřeba [l/100 km]9,47,17,1

Jízda s Themou je opravdu plavný koncert pro čtyři kola a dlouhý rozvor. Ten má nadstandardních 3052 milimetrů, celý vůz pak na délku měří 5066 milimetrů. Řízení mnoho citu neprojevilo, avšak při vyšších rychlostech alespoň poslušně tuhlo. Tlumení nerovností bylo i na obřích dvacetipalcových kolech perfektní. Pětistupňová samočinná převodovka (manuál není v nabídce u žádného provedení) motoru moc nepomáhá a tak bylo potřeba šlapat na pedál plynu o něco více než bychom si u takto suverénní limuzíny představovali. I když na druhou stranu, když může třída S jezdit se čtyřválcem pod kapotou, proč by se Thema měla stydět na třílitrový šestiválec se 193mi koníky a 440 Nm, že. Navíc když se průměrná spotřeba i po propletení se Italskou odpolední zácpou ustálila na 7,5 litru nafty na 100 km. Slušné. Časem navíc vznětové motory dostanou po vzoru Pentastaru skvělou osmistupňovou skříň od ZF.

Lancia Thema: Technická data a nové fotografie

Nechme stranou vyhřívané držáky na kelímky, ty budeme bezpochyby velebit v regulérním testu Thesisu (který se blíží), ještě než se podíváme na výbavy a základní cenu musíme si postěžovat na navigaci. Garmin sice zobrazuje data na krásně přehlednou obrazovku o úhlopříčce 8,4 palce, celé je to však ukrutně pomalé, neintuitivní a navíc se funkce po rozjezdu auta uzamknou a vy si ani neposunete mapu tak jak byste chtěli. Zkrátka, zhruba hodina za volantem Themy nám na sžití se s e systémem nestačila.

Je Thema opravdovou Italkou, nebo jen ledabyle přeoperovanou američankou? Pravda bude ležet někde mezi, kde přesně se pokusíme zjistit v redakčním testu.

Výbavy a cena

V Itálii bude Thema nabízena ve třech stupních výbavy. Základní varianta Gold zahrnuje bi-xenonová světla, sedm airbagů včetně kolenního u řidiče, ESC, asistent rozjezdu do kopce, kontrolu tlaku v pneumatikách, dešťový senzor, přední i zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru, rádio s šesti reproduktory a ovládáním na volantu, bezklíčový vstup, dvouzónovou klimatizaci, vyhřívané přední sedačky a tempomat.

Platinum přidává vyhřívaný volant, ventilované přední sedačky, elektrické nastavení pedálů s pamětí, vyhřívaná zadní sedadla a navigační systém Garmin.

Vrcholná verze Executive disponuje především luxusněji vypadajícím interiérem s kvalitnějším koženým čalouněním, výbava navíc zahrnuje hudební systém Alpine s devíti reproduktory, varování před čelním nárazem, adaptivní tempomat a varování před kolizí s vozidly v mrtvém úhlu.

A cena? V Itálii startuje slabší diesel na 41.400 Eurech, tedy v přepočtu zhruba 1.050.000,- Kč. Přesné číslo pro náš trh můžeme patrně očekávat lehce nižší, kompletní ceník by měl být k dispozici nejpozději s uvedením Themy na český trh 5.listopadu.


Lancia Thema - první dojmy
 


Lancia Thema - oficiální fotografie
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
 

Přidat názorDiskuse: Lancia Thema: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Fiat-Chrysler v roce 2012: Lancia Thema 4x4 a další novinky Fiat-Chrysler v roce 2012: Lancia Thema 4x4 a další novinky

Fiat se letos zaměří hlavně na expanzi mimo Evropu,…

Lancia Thema: Prvním majitelem je italský velvyslanec Pasquale D´Avino (+rozhovor) Lancia Thema: Prvním majitelem je italský velvyslanec Pasquale D´Avino (+rozhovor)

Při příležitosti oficiálního uvedení Themy na český trh…

 



 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Nikdy nespojovali svůj domov na březích jezera s okolním světem cestami nebo mosty. Dodnes praktikují…

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…