Lancia Ypsilon: První jízdní dojmy

Lancia Ypsilon: První jízdní dojmy

 
 

Na jízdní seznámení s novou Lancií Ypsilon jsme vyrazili do centra italského automobilového průmyslu. Vyzkoušeli jsme ji v ulicích Turína.

Lancia Ypsilon – mezi malými automobily dobře zavedená značka a zároveň jméno auta, které má být rozhodujícím článkem v obnově značky Lancia. Italská automobilka do ní vkládá velké naděje, a proto provedla řadu koncepčních změn.

Prvním úkolem nového Ypsilonu je zvýšit odbyt. V roce 2010 Lancia v EU prodala 98 tisíc ks všech modelových řad, na příští rok automobilka plánuje prodat 120 tisíc ks jen samotného Ypsilonu.

Nová generace má také výrazněji prolomit nepříznivé rozdělení prodejů Itálie vs ostatní země – ze stávajících 85:15 se chce Lancia dostat na 60:40. Každý ze tří největších trhů (Německo, Francie, Velká Británie – zde a v Irsku pod názvem Chrysler Ypsilon) by měl ročně pojmout zhruba 10 tisíc aut. S růstem odbytu se počítá i u nás, proto se síť autorizovaných prodejců postupně rozšíří ze stávajících dvou na šest.

Výroba se s novou generací stěhuje ze sicilského Termini Imerese do polských Gliwic. Zde poběží vedle Fiatu 500, produkce lidové Pandy se s novou generací výměnou přesouvá do Itálie.

Technika

V době příchodu na trh tvoří portfolio trojice motorů – základní zážehový 1,2 8v Fire Evo (51 kW), turbodiesel 1,3 MultiJet II (70 kW) a moderní dvouválec 0,9 TwinAir (63 kW). Ten jediný nabídne alternativu k manuální převodovce v podobě robotizovaného manuálu DFN.

Při oficiálním odhalení jsme se z úst nejvyšších představitelů v čele s výkonným ředitelem Olivierem Françoisem značky dočkali vyhýbavého potvrzení příchodu silnější verze 0,9 TwinAir (77 kW) a ujištění, že divize FPT pracuje na malé dvouspojkové převodovce vhodné pro auta právě jako je Ypsilon. Nedivili bychom se ani pozdějšímu uvedení slabšího turbodieselu 1,3 MultiJet (55 kW).

Nový Ypsilon se sice řadí do segmentu B, stojí však na platformě malého Fiatu Panda (stejně jako Fiat 500 a Ford Ka). Lancia má však o 90 mm prodloužený rozvor a k tomu nové přední zavěšení s tužší nápravnicí a nový stabilizátorem. Přepracována byla i zadní náprava. Víc než polovinu konstrukce tvoří vysokopevnostní ocel, 3 % pak připadají na kompozit xenoy. Díky tomu celá platforma váží jen 139 kg a provozní hmotnost auta se pohybuje od 965 do 1050 kg.

Statické dojmy

Italové design umí. Důkazem je i nová generace Lancie Ypsilon, která zdědila po větší Deltě mnoho stylistických fines a parádiček. Vůz podobných tvarů je však vystavěn na délce 3,84 metru, s karoserií o plných 68 cm kratší, než má Delta.

Zaoblená karoserie zaujme erbovou maskou chladiče, nad níž obepíná celou příď hrana kapoty motoru stylizovaná do tvaru U. Přední sešikmená světla taktéž nezapřou inspiraci Deltou, jednoduchý tvar nárazníku se naopak podobá spíše na Alfu Romeo MiTo.

Asi nejzajímavější partií je oblast zadních dveří a C sloupku. Zalomená spodní hrana bočního prosklení se protíná s linií střechy a v průsečíku se nachází klika zadních dveří. Mimochodem, i když na to zadní okno nevypadá, po stažení se celé ukryje do dveří. To neumí ani mnohá auta o třídu větší.

O designovou kontinuitu s předchůdcem se vedle snahy zamaskovat druhý pár dveří starají například vertikálně orientovaná zadní světla nebo loga Y na bočních sloupcích. Designéři ale hledali inspiraci i hlouběji v minulosti – například přední světla jsou podobná těm na Lancii Y (1996) a tvar zádi vychází ze starého modelu Ardea (1939–1952).

Jízda

Pro zkušební jízdu jsme sáhli po motoru 0,9 TwinAir, a to hned ze dvou důvodů. Zaprvé jej považujeme za nejvhodnější volbu z hlediska českého zákazníka a zadruhé se jedná o vůbec první dvouválec v historii značky.

Ano, zatímco Fiat takové motory (samozřejmě bez turba, vstřikování a MultiAiru) dával například už do původní 500, do Malucha 126 nebo i do první Pandy. Lancia ale zatím vždy nabízela čtyřválce, případně motory s ještě větším počtem válců.

Samotný motor rozhodně není kultivovaný. Ale právě vibrace a zvláštní zvuk tvoří zvláštní kouzlo této motorizace. Kvůli tomu působí dojmem, že točí méně otáček, než tomu ve skutečnosti je. Přirozeným citem se proto řidič drží v pásmu kolem 3000 min-1, v praxi se lze ale velmi snadno pohybovat i v otáčkách o tisíc nižších. Mimochodem, otáčkoměru chybí červené pole a nadčtvercovému motoru zase ochota jít do vysokých otáček.

TEST Fiat 500 0,9 TwinAir – Staré dobré Cinquecento

Při krátké jízdě po dálnici se Ypsilon ukázal jako auto vhodné i pro tento způsob použití. I přes použití pouze pětistupňové převodovky se otáčky motoru drží relativně nízko – v 3500 min-1. Právě v tomto pásmu se ale motor chová nejklidněji a zároveň pracuje v režimu, kdy má největší výkonové rezervy. Neodolali jsme pokušení porušit italské rychlostní limity a zjistili jsme, že Ypsilon TwinAir snadno dosáhne i rychlosti 150 km/h.

Nejsilnější stránkou nového Ypsilonu je však podvozek. I přes nízkou hmotnost auta a jednoduchou konstrukci náprav vyniká schopností tlumit nerovnosti. Malá Lancia je stabilní, netrápí posádku natřásáním nebo naopak houpavou jízdou. Překvapivá je jistota, s jakou se zadní vlečná náprava drží silnice bez toho, aby na nerovnostech odskakovala nebo v zatáčkách odlehčovala vnitřní kolo. I přes (alespoň na první seznámení) kvalitní a konzistentní jízdní vlastnosti je ale dominantní hodnotou komfort, který se projevuje většími náklony karoserie při snaze o rychlejší průjezd zatáčkou.

Zejména uživatelé ve městě ocení dobrý výhled vpřed plynoucí z vyššího posazu. Přínosem jsou také relativně velká zpětná zrcátka. Samotný interiér má vyjadřovat luxus, v podání Lancie ale nejde o nic jiného než dobře vypilované miniauto. Uvnitř proto nejdeme kvalitní, vesměs měkké materiály. Mnoho prvků se však až příliš podobá předchůdci – ať už jde o zastaralou grafiku displejů nebo naprosto nenápadité provedení volantu. Navíc některé sdílené části interiéru jsou až příliš na očích, za všechny např. kliky dveří.

Lancia Ypsilon - technická data
Motor1,2 Fire Evo
Stop&Start
0,9 TwinAir
Stop&Start
0,9 TwinAir DFN
Stop&Start
1,3 MultiJet II
Stop&Start
Převodovka5M5M5MA5M
Zdvihový objem [cm3]12428758751248
Válce/ventily4/22/42/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/550063/550063/550070/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]102/3000145/1900145/1900200/1500
Max. rychlost [km/h]163176176183
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,511,912,211,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,94,24,13,8
Prov. hmotnost [kg]9659759801050

České ceny zatím nejsou známy. Na český trh bude Lancia Ypsilon uvedena v průběhu letních prázdnin.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Euro NCAP 2015: Lancia Ypsilon – Jen dvě hvězdy, začala hořet Euro NCAP 2015: Lancia Ypsilon – Jen dvě hvězdy, začala hořet

Lancia Ypsilon letos prošla faceliftem a kvůli tomu si po…

Lancia Ypsilon: Přepracovaný vzhled a motory Euro 6 Lancia Ypsilon: Přepracovaný vzhled a motory Euro 6

Modernizovaná Lancia Ypsilon dostala novou příď.…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…