6.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Legendy východního bloku: To nejlepší z postsovětské éry

 

Turbulentní éru rozpadu východního bloku přežily jen ty nejsilnější značky. Ty však v průběhu let nabídly opravdu zajímavá díla.

V minulých týdnech jsme se zabývali legendárními automobily, které světu dali výrobci z východního bloku. V posledním dílu tohoto seriálu se budeme zabývat těmi nejlepšími vozy, které v této části Evropy vznikly po rozpadu celku vedeného Sovětským svazem.

Rozpad východního bloku přežily jen ty nejsilnější automobilky, mnoho dříve slavných značek už na automobilové mapě světa nenajdeme. Svoji činnost ukončily Moskvič, Trabant, Wartburg a další. V mnoha případech alespoň zůstaly fungovat jejich továrny, které převzaly jiné automobilky. V Eisenachu tak dnes vznikají opely, továrnu OAO Moskvič (dříve AZLK) zase převzal Renault.

Do dnešních dní tak na světě zůstaly vlastně jen tři východoevropské značky, které v oblasti osobních automobilů hrají důležitou roli. Mezi ně patří Škoda, dnes již takřka celosvětově zastoupená značka, Dacia, jedna z nejrychleji rostoucích značek v Evropě, a Lada, která je nadále nejprodávanější značkou v Rusku. Od každé z nich jsme vybrali jeden sériový model, který je podle našeho názoru nejzajímavější.

Dacia Duster

Dacia (tehdy Uzina de Autoturisme Pitești) vznikla díky Renaultu, automobilka začala na konci šedesátých let v licenci produkovat renaulty 8 a 12. Na konci sedmdesátých let Dacia spolupráci ukončila a začala si vyvíjet vlastní vozy. V devadesátých letech se však partneři k sobě vrací, když Renault Dacii v roce 1999 kupuje. O pár let později se nový vlastník rozhodne z Dacie udělat levnou značku prodávanou po celé Evropě, výsledkem čehož je mohutná expanze výroby i nabídky. V roce 2009 pak přichází nadmíru úspěšná Dacia Duster.

Dacia do segmentu terénních aut nahlédla již v osmdesátých letech, když se ARO 10 na exportních trzích prodávalo právě s označením duster. Pravým vstupem do segmentu SUV ale byl až duster z roku 2009. Automobil se prakticky okamžitě stal úspěšným, krátce po představení evropské verze následovaly varianty pro Jižní Ameriku a Asii, kde se duster prodává se znaky mateřského Renaultu. Od roku 2013 se vůz dokonce na vybraných trzích nabízí s vlastní tváří jako Nissan Terrano.

Dusteru se v rostoucí kategorii SUV daří díky tradičnímu důrazu Dacie na nízkou cenu. V tomto případě automobilka dokonce našla volnou mezeru na trhu. Dodnes vlastně v prodeji není podobně levné SUV, pokud tedy nepočítáme třeba stařičkou Ladu Nivu (4x4). Od SUV byl navíc později odvozen i pick-up, který se od loňska na jihoamerických trzích prodává pod jménem Renault Duster Oroch.

Kvůli úspoře nákladů byla zhruba polovina dílů převzata z jiných modelů Aliance Renault-Nissan, jako technický základ slouží platforma B0 známá i z dalších dacií. Přední náprava pseudo-MacPherson byla použita z tehdejšího loganu a sandera, byla však zesílena. Zadní náprava je u varianty s pohonem předních kol jednoduché konstrukce ve tvaru písmene H. Duster 4x4 má komplexnější víceprvkové zavěšení kombinované se vzpěrou McPherson, pohon všech kol tvoří elektromagnetická spojka od Nissanu, která nabízí i zamknutí poměru rozdělení momentu mezi nápravy.

Od roku 2013 je na trhu modernizovaná verze s aktuálnější přídí. Nyní se stále častěji hovoří o příchodu druhé generace, která by co do rozměrů měla vyrůst. Z aktuálních 4,3 metru by se příští duster měl natáhnout až na 4,5 metru, což umožní zástavbu třetí řady sedadel.


Dacia Duster
 

Lada XRAY

Ruský výrobce z Toljatti si po rozpadu Sovětského svazu prošel těžkým obdobím. Automobilka zůstávala v rukou vlády a nadále prodávala zastaralé vozy. Žigulík se vyráběl až do roku 2012, 42 let po zahájení produkce prvního ruského derivátu Fiatu 124, stařičký offroad niva je v prodeji dodnes. Přestože ruští zákazníci jednoduché vozy nadále žádali, postupujícími lety bylo stále jasnější, že se Lada musí modernizovat. Situace se postupně lepší až s příchodem Aliance Renault-Nissan, která nejprve v roce 2008 koupila čtvrtinu automobilky a posléze v roce 2014 převzala většinový podíl. I díky tomu loni vznikly vozy nové generace, mezi něž patří crossover XRAY.

Právě XRAY společně se sedanem vesta má být autem podle poslední módy, při jehož tvorbě se automobilka poučila z předchozích chyb. Zvýšený hatchback je primárně laděn dle preferencí ruských zákazníků, a proto je připraven i na rozbité silnice nebo tuhou zimu. S prodejem se ale počítá také ve zbytku Evropy.

XRAY i vesta vznikaly ve spolupráci s novým majitelem Lady, což znamenalo použití alianční techniky. Základem auta je platforma B0 známá třeba z modelů Dacia, více než 500 dílů ale má být originálních. Přední nápravu tvoří vzpěry MacPherson, vzadu je polonezávislé zavěšení.

Designu dominuje příď ve tvaru písmena X, která je poznávacím znakem nových modelů Lada. Originální tvary navrhl tým pod vedením šéfdesignéra Stevea Mattina, který v minulosti šéfoval designérskému oddělení značky Volvo.

XRAY je 4164 mm dlouhý vůz kombinující prvky SUV a kompaktních hatchbacků. Aktuálně je nabízen s dvěma zážehovými šestnáctistovkami (78 kW a 81 kW) a benzinovou osmnáctistovkou (90 kW).


Lada XRAY
 

Škoda Octavia

Zatímco Renault a Lada zůstávaly dlouhá léta ve státních rukou, Škoda byla již krátce po sametové revoluci privatizována, když se už v roce 1991 stala součástí německého koncernu Volkswagen Group. Díky finanční injekci a znalostem ze západu se tak v Mladé Boleslavi mohly začít stavět moderní vozy podstatně dříve než v ruském Toljatti nebo rumunském Mioveni. Už v roce 1996 tak do výroby vstoupila Škoda Octavia, která byla z celoevropského pohledu povedeným a velice moderním automobilem.

Základem octavie se totiž stala platforma PQ34 pro tehdy teprve chystaný Volkswagen Golf čtvrté generace, které se škodovka spolu s Audi A3 dočkala dokonce dříve než volkswagen. Zatímco tehdy prodávaná felicie byla technicky spojena s předchozím favoritem a tudíž i dobou vlády komunistické strany, octavia byla zcela novým autem. I proto byla pro Škodu tak důležitým mezníkem.

Kompaktní model s poměrně krátkým rozvorem 2.512 mm byl představen jako pětidveřový liftback s rozměrnými pátými dveřmi usnadňujícími přístup do kufru. O dva roky později, v roce 1998, následovalo kombi. Jednoduše tvarovanou, avšak nadčasovou karoserii navrhl tým zahrnující belgické designéry Dirka van Braecka a Luca Donckerwolkeho, který aktuálně pracuje u Genesisu, nové luxusní značky Hyundaie.

V době uvedení na trh byly v nabídce tři motory, benzinové 1.6 MPI (55 kW) a čtyřválec 1.8 20 V (92 kW) doplňoval legendární turbodiesel 1.9 TDI (ve verzi s 66 kW). Postupně se nabídka rozšiřovala, mimo jiné o další výkonové verze 1.9 TDI a sportovní Octavii RS poháněnou přeplňovanou osmnáctistovkou s pěti ventily na válec o výkonu 132 kW. Důležitými novinkami auta byly přední a boční airbagy, klimatizace, elektrické stahování zadních oken nebo vyhřívaná sedadla, což byly prvky, které octavia dostala jako první škodovka.

Pro octavii vznikla v závodě v Mladé Boleslavi nová moderní výrobní linka v hale o rozloze 37.500 m2, na níž navázala nová lakovna s kapacitou až 1.800 vozů. Produkce se zde rozběhla 3. dubna 1996 a trvala až do 9. listopadu 2010, kdy už se první generace prodávala jako levnější alternativa k té druhé (tzv. Octavia Tour). V období 1996-2010 vzniklo celkem 970.000 liftbacků a více než 470.000 kombi, první novodobá octavia byla vedle Mladé Boleslavi montována též na Ukrajině nebo v Indii.


Škoda Octavia
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Jedná se o aroganci moci. Pražské zastupitele pobouřil bojkot mimořádného jednání Jedná se o aroganci moci. Pražské zastupitele pobouřil bojkot mimořádného jednání

Kvůli nepřítomnosti většiny zastupitelů pražského…

Piráti berou na magistrátu peníze navíc Piráti berou na magistrátu peníze navíc

Piráti jsou podle informací deníku Blesk jediným pražským…

Slovanská epopej patří Praze, soud potvrdil původní verdikt Slovanská epopej patří Praze, soud potvrdil původní verdikt

Kulturní památka Slovanská epopej patří Praze, nikoliv…

Řetězec obchodů s drogistickým zbožím dm drogerie markt zvýšila tržby o osm procent Řetězec obchodů s drogistickým zbožím dm drogerie markt zvýšila tržby o osm procent

Tržby drogistického řetězce dm drogerie markt v Česko…

 
 

Přidat názorDiskuse: Legendy východního bloku: To nejlepší z…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Evropský trh v září 2017: Evropa hlásí pokles. Je to důvod k obavám?

Evropský trh v září 2017: Evropa hlásí pokles. Je důvod k obavám?

Dnes 08:56

Prodeje aut na evropských trzích v září klesly o dvě procenta. Na výsledcích jednotlivých značek je to jasně vidět.




Blesk.cz

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste měli nyní udělat

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste…

Říjen je měsíc, kdy ukládáme zahrádku k zimnímu spánku. Je potřeba udělat mnoho prací, než můžete z chat a…

Kráska Monika Leová v šoku! Dostala facku od ženy, která jí měla pomoct!

Kráska Monika Leová v šoku! Dostala facku od ženy,…

Vídáme ji coby moderátorku zpráv, a tak je jasné, že exotická kráska Monika Leová (26) nemá s češtinou sebemenší…

 

iSport.cz

Legendární Vémola přednášel vysokoškolákům. Řešil i alkohol a sex

Legendární Vémola přednášel vysokoškolákům. Řešil i…

Je bezesporu nejslavnějším jménem českého MMA. Karlos Vémola se jako první Čech dostal do nejprestižnější ligy…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Britské historické seriály jedou. Stejně jako herečka Jenna Colemanová jako královna Viktorie

Britské historické seriály jedou. Stejně jako…

Britská královská rodina a seriály: obojí se momentálně hřeje na výsluní přízně publika. Když se ty dvě…