Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus v Ženevě 2010

Japonská prémiová automobilka představuje dva zcela nové modely z opačných konců svého portfolia. Na spodní okraj modelové řady se postaví pětidveřový full hybrid CT 200h.

Naopak nejrychlejším a nejdražším Lexusem současnosti se stane supersport LFA. K tomu se přidává třetí provedení nové generace SUV – model RX 450h FWD.

CT 200h

Pětidveřový Lexus CT 200h má na kontě hned několik primátů. Kromě toho, že je prvním hatchbackem a nejmenším modelem v celé historii značky, je také prvním hybridem mezi prémiovými kompakty. CT 200h představuje ve srovnání s loňským konceptem LF-Ch tvarové umírnění, přesto je navržen podle designové filozofie L-finesse. Do prodeje se dostane na konci roku 2010 a jeho největším konkurentem bude Audi A3 Sportback.

Karoserie má vnější rozměry 4320 x 1765 x 1430 mm, rozvor je 2600 mm. Zavazadlový prostor nabídne objem 345 litrů, resp. po sklopení sedadel 700 litrů. Přední náprava má v segmentu nižší střední třídy obvyklé vzpěry MacPherson, zadní zavěšení je vyspělé konstrukce s dvojitými lichoběžníkovými rameny.

Pohonné ústrojí Lexus Hybrid Drive kombinuje motor 1,8 VVT-i a synchronní elektromotor. Jedná se o full hybrid schopný čistě elektrického provozu rychlostí do 45 km/h, energie je uchována v Ni-MH akumulátoru. Převodovka je planetová E-CVT, poháněna jsou přední kola. Na výběr budou čtyři režimy fungování systému – Eco, Normal, Sport a EV. Bližší technické specifikace hybridního systému zatím nebyly zveřejněny.

LFA

Po sérii konceptů a deseti letech vývoje přichází produkční verze supersportu Lexus LFA. Celkem bude vyrobeno jen 500 kusů a zájemci se mohou registrovat do poloviny března 2010, tedy do skončení ženevského autosalonu. Automobilka předpokládá, že závazné objednávky budou podepsány do května. Poté bude zahájen výroba aut rozvržená na dobu dvou let. Mimochodem, zhruba tři čtvrtiny zákazníků zatím nevlastnili žádný Lexus.

LFA stojí na vrcholu řady Lexusů s písmenem F v názvu. To odkazuje na horu Fuji a pod ní ležící závodní okruh Fuji Speedway a bude odlišovat výkonnostně orientované vozy této značky. Podvozek, při jehož konstrukci se uplatnil lehký karbon, má rozvor náprav 2605 mm a rozchod kol 1580/1570 mm. Vpředu je dvojité lichoběžníkové zavěšení, vzadu pak víceprvková náprava, obojí z hliníkové slitiny. Tlumiče jsou produktem vlastního vývoje značky Lexus. Kotoučové brzdy jsou vyrobeny z CCM, tedy z karbonkeramického materiálu. Přední mají šest pístků a průměr 390 mm, zadní čtyři a jsou o něco málo menší: 360 mm.

Vůz využívá konvenčního uspořádání s motorem podélně za přední nápravou a poháněnými zadními koly. Zážehový vidlicový desetiválec 1LR-GUE s rozvodem DOHC má hliníkový blok a velmi kompaktní rozměry, které jsou údajně srovnatelné s agregáty V6. Je uložen podélně za přední nápravou. Ze zdvihového objemu 4805 cm3 poskytuje největší výkon 412 kW (560 k) při 8700 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 480 Nm v 6800 min-1. Přenos momentu na kola zajišťuje šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka ASG, která je schopna měnit rychlostní stupně v intervalu 0,2 s. Ta je umístěná u zadní nápravy (tzv. transaxle) kvůli lepšímu rozložení hmotnosti. Červené pole otáčkoměru začíná v 9000 min-1, 90 % točivého momentu lze využít již od 3700 min-1.

Lexus LFA jezdí na dvacetipalcových kolech BBS s pneumatikami Bridgestone 265/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Automobil s vnějšími rozměry 4505 x 1895 x 1220 mm váží 1480 kg, Lexus slibuje takřka ideální rozložení hmotnosti v poměru 48:52. LFA je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,7 s a sprintovat až k hranici 325 km/h.

RX 450h FWD

Poněkud ve stínu těchto dvou novinek je hybridní RX 450h FWD, který má výstavní premiéru v Ženevě, ale v prodeji je už od ledna. Od loni představeného provedení se liší pohonem jen předních kol. Celkový výkon pohonné soustavy zůstává 220 kW, absence zadního elektromotoru ale zhoršuje akcelerační schopnosti auta. Tento konstrukční zásah ale současně znamená snížení hmotnosti o 65 kg. Kombinovaná spotřeba je 6,0 l/km, což je nejlepší hodnota mezi velkými SUV. Pro mnoho automobilových trhů je podstatný údaj, že RX 450h FWD spadá do daňového pásma s emisemi CO2 pod 140 g/km.