Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RX 500h Direct4 F Sport – První hybrid s turbem a normálním automatem

Lukáš Volšický
Diskuze (96)

Lexus v předloňském roce uvedl novou generaci populárního SUV RX, které se už sice neprodává v sedmimístné konfiguraci, zato má však nový hybrid se dvěma zásadními inovacemi – turbodmychadlem přeplňovaným motorem a klasickým automatem s hydrodynamickým měničem. A je téměř bezchybný.

Design, interiér


Když Lexus začátkem předloňského léta představil novou generaci vlajkového SUV RX, začal psát novou kapitolu věnovanou technologiím a designu. Nejnovější „eRXo“ přijelo na svět na moderním technickém základu platformy GA-K, vycházející z menšího modelu NX, kterou japonští inženýři výrazně upravili pro větší model. A než se vrhneme k technickým popisům, připomenu, že už jsme pro vás otestovali všechny motorizace největšího SUV značky. Tedy až na tu vrcholnou.

Se zásadní předloňskou novinkou Lexusu s nejvýkonnější technikou jsem se poprvé svezl už na silnicích ve slunné Kalifornii a už na první dojem byl znát obrovský mezigenerační skok.

Lexus RX dorazil s výraznou evolucí designu předchůdce, přičemž největší novinkou je maska chladiče bez ozdobného chromového rámu, který byl donedávna pro značku charakteristický. Maska je nyní vytvořena ostrými rysy předního nárazníku a standardně je v barvě karoserie, v tomhle případě v opravdu krásném modrém laku Sapphire Blue.

Japonská značka o variantě 500h mluví jako o sportovním provedení, a proto je v Česku dostupná pouze ve vrcholné sportovní výbavě F Sport, respektive ještě vylepšené F Sport Plus. Pokud byste raději sáhli po komfortnějších specifikacích, budete se muset spokojit s nejnižším základním hybridem RX 350h nebo plug-in hybridem RX 450h+. Vrcholná motorizace RX 500h je vyhrazena pouze lidem milujícím dynamiku.

A „naše“ modrá specifikace je snad tou nejkrásnější, jakou si pro Lexus RX 500h můžete objednat. V těsném závěsu je měděná barva Sonic Cooper a pak už vám zbývají čtyři až zbytečně diskrétní odstíny – bílá, stříbrná, šedá a černá. Ve všech barvách pak bude vaše RX ve výbavě F Sport kontrastovat s černými exteriérovými doplňky a standardními elegantními 21“ koly F Sport Performance.

Podrobnější představování zásadních exteriérových a interiérových novinek mi po našich předcházejících testech připadá už zbytečné, ale přece jen bych se rád zastavil i v kabině. Donedávna totiž byl největším problémem lexusů zastaralý infotainment, který bohužel významně kazil celkový dojem z jinak příjemného luxusu a komfortu japonských vozů. Tomu je v nejmodernějších vozech značky, včetně nového RX, už naštěstí konec.

Lexus RX 500h Direct4 F Sport Lexus RX 500h Direct4 F Sport

V nejnovějším Lexusu RX už nenajdete ani rozporuplný trackpad pro ovládání multimediálního systému, zato máte k dispozici zbrusu nový infotainment s 14“ dotykovou obrazovkou s klasickými ovládacími kolečky pro nastavení teploty klimatizace. Ventilaci, vyhřívání volantu nebo vyhřívání a odvětrávání sedadel pak ovládáte na spodní liště na displeji. Stejně tak vám jsou k dispozici zrychlená menu pro ovládání nejoblíbenějších funkcí.

Nejsilnější „eRXo“ se mi do rukou dostalo i s upozorněním na nové hlasové ovládání, které můžete používat, pokud jste líní provádět základní úkony standardně. Umí vykonat i takové povely jako „Hey Lexus, stáhni okno u spolujezdce“. Opravdu stáhne okénko, čímž jistě ohromíte všechny pasažéry na palubě, ale zrovna tento povel technice vozu uděláte jednodušeji stiskem příslušného tlačítka na dveřích. Abych se přiznal, zadávání úkolů autu jsem zatím nepřišel na chuť.

Video se připravuje ...

A než zase vystoupíme z kabiny a nahlédneme pod kapotu, dovolte mi připomenout dvě věci. Nový Lexus RX si koupíte pouze v pětimístné konfiguraci (prodloužená sedmimístná konfigurace je minulostí), ale díky mezigeneračně delšímu rozvoru je na zadních sedadlech prostornější (+60 mm na 2850 mm). A navíc za sebou máte zavazadlový prostor se základním objemem 838 litrů.

A druhou zajímavostí je nový způsob otevírání dveří s elektronicky ovládanými zámky – vnitřní kliku standardně ovládáte stisknutím. Lexus vás tímhle systémem mimo jiné chrání při otevírání dveří, kdy asistenční systémy hlídají blížící se automobily nebo chodce za vámi, kteří by vás mohli ohrozit, nebo vy je. Vytažení kliky směrem ven pak funguje hlavně pro únik z kabiny při havárii nebo dopravní nehodě. V tu chvíli vás však chytrá elektronika vozu nijak nechrání.

Motor, jízdní vlastnosti


Pojďme konečně nahlédnout pod kapotu, protože tam nový Lexus RX 500h přináší zásadní technické novinky. V Česku se nejnovější generace vrcholného SUV značky prodává se třemi motorizacemi, ale právě ta nejvýkonnější je i technicky nejzajímavější. Vůbec poprvé nám Lexus představuje svůj tradiční hybridní pohon se zcela novou koncepcí, kterou si zamilují i snad všichni odpůrci elektrifikovaných aut.

Technickým základem nového Lexusu RX 500h je turbodmychadlem přeplňovaný 2,4litrový zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč, s šestistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem a pohonem všech kol se dvěma elektromotory. Pokud to stále nevidíte, dovolte mi vás upozornit na dvě nejdůležitější novinky – turbodmychadlo (typu twin scroll) a klasický automat pro hybrid. Dřívější hybridní lexusy byly přitom v drtivé většině atmosférické s převodovkou e-CVT.

Spalovací jednotka vyvine maximálních 202 kW (275 koní) a 460 newtonmetrů a je spojena s elektrifikovaným permanentním pohonem všech kol Direct4. Přední kola jsou poháněna čtyřválcem a elektromotorem o 64 kW (87 koních), zadní kola pak pohání pouze elektromotor eAxle o výkonu 76 kW (102 koní). Kombinovaný systémový výkon nejsilnějšího „eRXa“ dosahuje solidních 273 kW (371 koní) a nejvyšší točivý moment elektrifikovaného pohonu je 550 newtonmetrů.

A pochopitelně není překvapením, že nejvýkonnější varianta Lexusu RX je současně tou nejrychlejší – z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,2 sekundy a vyvine maximální rychlost 210 km/h. S normální automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem navíc Lexus RX 500h zrychluje standardně, a už nevyužívá konstantních otáček jako sourozenci s se skříní e-CVT. Zrychlení tak působí dynamičtěji a je akusticky snesitelnější bez zbytečného hluku vytočeného agregátu.

Příjemnou dynamiku velkého SUV si užijete hlavně na dálnicích, ale ve městech umí efektivně využívat elektrického pohonu. V Lexusu pro uchování elektrické energie vsadili na nikl-metal-hydridovou baterii, která se vám nikdy nevybije, protože elektronika neustále pracuje se stavem aktuálního nabití.

I když je technika hybridního Lexusu RX 500h teoreticky i prakticky velmi složitá, budete k němu přicházet a jezdit s ním jako s docela obyčejným autem. Přijdete k němu, nastartujete, na dotykovém displeji vypnete otravné upozornění o překročení maximální povolené rychlosti a jedete. Kdyby pod kapotou byl archaický neelektrifikovaný pohon, budete to dělat úplně stejně.

A je tu ještě jedna fascinující technická hračka, kterou jsem si zamiloval už při prvním seznámení v Kalifornii. Lexus vyvinul nejnovější RX jako vůbec první auto na světě s aktivní regulací karoserie při akceleraci, brzdění nebo zatáčení. Největšímu SUV značky v Evropě se tak při brzdění „nepotápí“ čumák k asfaltu ani se nestaví na zadní při brutální akceleraci. V zatáčkách se pak nenaklání.

Aktivní podvozek AVS pracuje s novými tlumiči s nezávislou a nepřetržitou regulací pro každé kolo zvlášť. Díky tomu je jízda „plochá“ a vysoce komfortní, protože touto fičurou umí „eRXo“ strčit do kapsy i vlajkovou limuzínu LS. Vzpomínám si, že je příjemně pohodlná, ale technicky více zastaralá a tohle ještě neumí.

Lexus RX 500h Direct4 F Sport Lexus RX 500h Direct4 F Sport

A jak na tom je Lexus RX 500h při sportovní jízdě? Japonští inženýři nenechali nic náhodě, protože když se necháte unést a pořádně na to šlápnete, jsou vám k službám výkonné brzdy s 400milimetrovými kotouči a šestipístkovými třmeny na přední nápravě. K lepší agilitě v zatáčkách a decentní přetáčivosti pomáhá dynamické řízení zadních kol systémem DRS.

Zpomalme a pomalu se přibližme k cíli naší virtuální projížďky s novým Lexusem RX 500h. Nejluxusnější SUV japonské značky na starém kontinentu budete využívat zejména při každodenním životě, kdy vám poskytne komfort při cestování (mnohem příjemnější než předchůdce) a na svou velikosti a hmotnost 2175 kilogramů i přijatelnou spotřebu benzinu.

Ve městech, kdy je elektrifikovaná technika nejúčinnější, umí jezdit i za lehce přes 7 litrů na 100 kilometrů. Až ve vyšších rychlostech na dálnicích, kdy významně vzrůstá využití výkonného čtyřválce, přesahuje reálná spotřeba benzinu 10 litrů a může vystoupat k až 12 litrům na 100 kilometrů. To je však jen malá daň za to, že nejste brzdou provozu.

Závěr


O vlajkovém Lexusu RX 500h bych dnes mohl přemýšlet jako o jednom z nejlepších aut, jaká jsem v dnes už loňském roce mohl řídit. Vypadá senzačně, zejména v modrém laku a výbavě F Sport, je technologicky pokročilejší než předchůdce, má elegantní interiér s příjemně fungujícím novým infotainmentem a výkonný pohon pod kapotou.

Pokud si u tohoto modelů můžete na něco stěžovat, jsou to opravdu jen drobnosti. Snad nejvíce otravným prvkem je aktivní „eurohlásič“ překročení maximální rychlosti (je povinný pro všechna nová auta), ale tuto funkci můžete vypnout vytvořením uživatelského profilu a spárováním s vozidlem v mobilní aplikaci nebo na webu. Lexus pak po vás nevyžaduje ani neustálé potvrzování licenčních a právních podmínek pro používání vozu a jeho funkcí. Z našeho novinářského pohledu je to nevýhoda přicházení do vozidla „pouze jako host“.

Nejlevnější verze modelu 1.555.000 Kč* (RX 350h Comfort)
Základ s testovaným motorem 2.530.000 Kč (RX 500h, F Sport)
Testovaný vůz bez příplatků 2.530.000 Kč (RX 500h, F Sport)
Testovaný vůz s výbavou 2.570.000 Kč (RX 500h, F Sport)
*Akční cena

Plusy

  • Moderní infotainment
  • Výkonný hybridní pohon
  • Fascinující podvozek

Minusy

  • Otravné upozornění o překročení rychlosti, pokud nemáte uživatelský profil
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (96)

Doporučujeme

Lexus RX 500h Direct4 F Sport
Cena základní sestavy 2 530 000 Kč
Výbava základní sestavy Lexus Safety System +3, dynamický pohon všech kol Direct4, aktivní odpružení AVS, zadní natáčecí náprava, Tri-LED světlomety s funkcí AHS, kožená sedadla F Sport Performance, volant F Sport Performance, systém Easy Access pro snadné nastupování i vystupování s funkcí posouvání volantu, třízónová klimatizace s technologií Nano-E, služby Lexus Connected a další Kč
Cena testované sestavy 2 570 000 Kč
Výbava testované sestavy příplatková barva Safírová modrá (+40.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2380
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 202 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 460 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 273
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.3
Emise CO2: 189
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 838 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2175 / 0
Rozměr pneu: Michelin 235/50 R21
Lexus RX 500h Direct4 F Sport
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4890
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1655
f) rozchod vzadu (mm): 1695
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 1. 2024 11:02
Re: Objem kufru
A jak často to za rok potřebuješ? Jestli každý tejdnen, pak to nadšení pro mega kufr chápu, jinak jsou to jen marketingové kecy, co do nás léta bušila parta z Boleslavi…
6. 1. 2024 15:28
Re: Objem kufru
Ale však jo, každej má jinný priority. Já bych zase nesnesl, aby mě v autě něco vrzalo, jako toho máš u BMW, Mercedes i Porsche plnej internet. A s tou rezervou jsem psal o předchozí generaci kde mám plnohodnotnou rezervu...
Avatar - speedfred
5. 1. 2024 21:22
Re: 5*?
No tvl 200t € ?? Celkom dost.
Avatar - Mikesus
5. 1. 2024 13:17
Re: Objem kufru
Tak si to zkus. Ty pořád počítáš s objemem po roletku
5. 1. 2024 09:45
Re: Objem kufru
Takže je nedáš, podle tvejch poctu, ani do x5 :D