15.8. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Liaz měl na začátku devadesátých let vyrábět elektromobil! Projekt 01.02 XGJ ale skončil fiaskem

 

S Liazem máme spojené téměř výhradně nákladní vozidla. Ale věděli jste, že severočeská automobilka se zabývala také elektromobilem?

Za projektem elektromobilu stála na začátku roku 1992 kromě firmy Liaz také společnost Dioss. Malá firmy z Klatov, která se v roce 1995 pochlubila studií modrého kupé Rebel. Ač se pod toto auto podepsal slavný designér Václav Král, tvary vozu moc krásy nepobraly. Na druhou stranu nelze říci, že by bylo auto nezajímavé.

V roce 1992 se však plány Diossu ubíraly trochu jiným směrem. Požadovaný elektromobil měl mimo jiné využívat nekonvenčně řešenou karoserii včetně prostorového rámu. V plánu bylo kostru postavit z vytlačovaných hliníkových profilů. Šlo tedy o podobnou koncepci, jakou zvolilo o dva roky později Audi u první A8. Vyskytl se ovšem problém spočívající v neznalostech a nezkušenostech s touto tehdy velmi moderní technologií využívající lehký hliník. Dioss tedy vypsal tendr na dodavatele hliníkové karoserie pro připravované auto, kterého se zúčastnilo hned několik firem, včetně liberecké automobilky. Ta na rozdíl od jiných již měla se zpracováním hliníku určité zkušenosti. A díky tomu vyšla v tomto konkurzu jako vítěz.

Čtyři verze, stejný základ

Celá konstrukce vozidla se opírala o následující zadání. Zatímco Dioss měl na starosti vývoj elektrického pohonu (pohonné jednotky), Liaz se postaral o konstrukci karoserie a nosného skeletu. Třetím hlavním hráčem se stala mladoboleslavská Škoda, která měla dodávat komponenty podvozku. Celé to zastřešovala kanadská firma Swissmobile Inc., která tudíž byla zadavatelem a tedy i bankéřem celého projektu.

EMA 1: Toto je první československý elektromobil. Jak vznikl, jezdil a kde je dnes k vidění?

Pokud začneme pohonem, tak Dioss připravoval střídavý asynchronní elektromotor ATR 25-4, s měničem řízeným elektronicky a vyvíjený zpočátku ve Výzkumném ústavu elektrických strojů v Brně. Maximální výkon činil 19 kW, jmenovitý 14 kW. V plánu byly zkraje olověné akumulátory s kapacitou 12 kWh, později se uvažovalo přejít na nikl-kadmiové baterie (Ni-Cd), u nichž by se kapacita zvýšila na 22 kWh.

Kromě osobní čtyřdveřové varianty vozu pojmenované doplňkovým označením „Taxi“ se dále počítalo s dvoudveřovou osobní verzí „Lux“. Opakem se měly stát užitkové varianty „Truck“ a „Van“. Zvláštní důraz kladli konstruktéři na ohleduplnost vůči životnímu prostředí. Přechod mezi jednotlivými verzemi vozu měl být údajně relativně snadný. Cílem také bylo, aby se auto mohlo prodávat na světových trzích, a tudíž plnilo obecně platné předpisy, a to i v zemích severní Ameriky - jak ostatně požadoval kanadský partner. V USA cenu auta stanovili na přibližně 20.000 amerických dolarů. Tato částka byla dle dostupných pramenů údajně dvojnásobek nákladů, potřebných na vyrobení jednoho auta.

Dva převody vpřed (i vzad)

Volba hliníkové karoserie nepadla náhodou. Předností je nízká hmotnost a také dobrá recyklovatelnost. Horší to je se svařováním. Ovšem o metodě spojování jednotlivých profilů nám není nic známo. Liaz tehdy, stejně jako jiné podniky po roce 1989, bojoval s jistým odlivem odborníků. Tímto projektem si sliboval mimo jiné jejich udržení. Bohužel vývojové oddělení liberecké automobilky bylo v té době dost vytížené, takže značka nakonec musela zadat některé dílčí práce na projektu externím firmám. Na druhou stranu, tento postup byl a je běžný i jinde. Na voze se tak podílely ještě další společnosti. Kromě výše uvedených to byly Španihel Design, ÚVMV (Ústav pro výzkum motorových vozidel) Praha či VÚKV (Výzkumný ústav kolejových vozidel) Praha.

Liaz 01.02 XGJ - vybrané technické údaje
MotorAsynchronní elektromotor ATR 25-4
Maximální výkon19 kW
Převodovkadvoustupňová, zpátečka reverzí motoru
Délka3430 mm
Šířka1620 mm
Výška1500 mm
Pohotovostní hmotnost1030 kg
Hmotnost akumulátoru380 kg
Užitečná hmotnost350 kg
Maximální rychlost90 km/h
Dojezd při rychlosti 50 km/h100 až 120 km
PohonPředních kol
Počet míst k sezeníČtyři

Podvozek vozu měl být převzat ze Škody Favorit/Forman. Hřebenové řízení se mělo nakupovat od TRW. Zajímavě vyřešili tvůrci zpřevodování poháněné přední nápravy. Jak známo - současné elektromobily si vystačí pouze s jedním redukčním převodem. U elektromobilu Liaz se však plánovala dvoustupňová převodovka se synchronizací, kterou vyvíjel ÚVMV. Změna převodů probíhala elektrohydraulicky, přičemž systém se obešel bez spojky. Konkrétní převody byly 3,308:1 a 1,267:1. Stálý převod kuželového soukolí diferenciálu 4,167:1. Řadilo se tlačítky na palubní desce, zpětný chod se řešil reverzí elektromotoru. To mimo jiné znamenalo, že uvedené převody mohlo auto teoreticky (nikde o tom však informace není) využívat také pro jízdu vzad.

Jak vzpomíná jeden z vedoucích pracovníků tohoto projektu Ing. Polívka na webových stránkách o liazu, z nichž jsme při psaní článku čerpali. „Na hliníkové karoserii elektromobilu jsme pracovali jakoby bokem a v podstatě za peníze kanadského partnera. Našim cílem bylo naučit se pracovat s konstrukčními díly z hliníkových slitin. Získané zkušenosti jsme později využili při konstruování kabiny řady 400.“

Pomohli jim Švýcaři

První studie auta byly dokončené ve druhé polovině roku 1992 a to v měřítku 1:5. Vše se tvořilo ve spolupráci s firmou KIJA-Design, řešení projektu měl na starosti již zmíněný Španihel-Design. Ve snaze dále podpořit projekt hliníkové karoserie, zakoupil Liaz na začátku roku 1993 u švýcarské firmy Alusuisse-Lonza potřebné „know-how“ na výrobu karoserie z hliníkových profilů. Součástí uvedené švýcarské firmy byla také společnost Aluminia Děčín, které měla potřebné hliníkové profily dodávat. Z hlediska nákladů se jednalo o výhodné partnerství. Liaz si navíc celý projekt pojistil, neboť nebylo jasné, zda se elektromobil na trhu chytne tak, jak by si tvůrci auta představovali. Celá konstrukce tak počítala s možností zástavby hybridního či spalovacího pohonu.

Celkem slibně rozjetý projekt však doplatil na špatnou finanční stránku. Kanadská firma Swissmobile Inc. totiž nebyla schopná plnit své závazky, primárně vůči firmě Dioss, jíž byla smluvním partnerem, a následně i vůči zbylým společnostem. Swissmobile Inc. měl být samozřejmě výhradním prodejcem popisovaného elektromobilu, a to v USA, Kanadě a západní Evropě. V počátcích projektu se údajně kanadská firma zavázala, že ročně odebere 5000 aut, což měla údajně podpořeno marketingovými studiemi.

Nakonec se z poměrně ambiciózního projektu podařilo dokončit pouze maketu v měřítku 1:1. Nutno ale dodat, že v rekordně krátkém čase. Cílem bylo ukázat auto na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde byla vystavena na stánku společnosti Swissmobile Inc. vedle pohonu od firmy Dioss. Reakce veřejnosti byla poměrně příznivá, navíc maketa dle pamětníků působila velmi věrohodně.

Swissmobile Inc. nakonec z projektu odstoupil. Tím ovšem vypadl ze hry hlavní strůjce celé záležitosti. Zbývající české firmy hledaly finanční podporu jinde. Pokud by ji nalezly, mohla se do roku 1994 rozběhnout výroba funkčních vzorků. To se ovšem nestalo, možná i proto, že vrcholila ekonomická recese, která automobilový průmysl tehdy postihla poměrně citelně. Nakonec byl celý projekt ukončen.

Dnes, kdy je o elektromobily nesrovnatelně větší zájem než před čtvrt stoletím a také technologie akumulátorů a pohonu jsou dále, by takové auto mělo jistě mnohem větší naději na život, než tomu bylo v první polovině 90. let.

Spolupracujeme s TipCars.com
Aktiva ČSOB vzrostla na 210 miliard korun, zisk se však propadl o 15 procent Aktiva ČSOB vzrostla na 210 miliard korun, zisk se však propadl o 15 procent

Čistý zisk skupiny ČSOB za tři čtvrtletí klesl meziročně…

Český export letos dosáhne rekordní úrovně Český export letos dosáhne rekordní úrovně

Vývoz zboží z České republiky do zahraničí by měl letos…

Šéf IKEM Herman rezignoval, zamíří do soukromého sektoru Šéf IKEM Herman rezignoval, zamíří do soukromého sektoru

Ředitel pražského Institutu klinické a experimentální…

 
Zdroj: Foto: liaz.cz

Štítky Elektromobil

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

 





 
Audi e-tron dorazilo na český trh. Elektrické SUV má první cenu!

Audi e-tron dorazilo na český trh. Elektrické SUV má první cenu!

Dnes 13:45

Čtyři kruhy završují mimořádně plodný modelový rok příjezdem elektrického SUV e-tron. Do showroomů zamíří v únoru příštího roku, v Praze jej ale můžete vidět právě teď.




Blesk.cz

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

Lékaři odhalili příčinu Pomejeho bolestí: Zlomenina v rozkroku!

Lékaři odhalili příčinu Pomejeho bolestí: Zlomenina…

Za to, že Jiří Pomeje (53) neudělal krok bez berle, a ohromné bolesti, může zlomená stydká kost! Aby se na to…

 

iSport.cz

V Japonsku začíná sezona Světového poháru. Záda drží, hlásí Sáblíková

V Japonsku začíná sezona Světového poháru. Záda…

Devítihodinový časový posun s rychlobruslařkou Martinou Sáblíkovou v japonském Obihiru pěkně cvičí. Její záda, s…

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal životopisy: Byl jsem zoufalý

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal…

Dvě chycené penalty, pět čistých kont z šesti ligových zápasů. Brankář Filip Nguyen si aktuálně prožívá svůj…

 

Reflex.cz

Andreje Babiše dostane z politiky jen kriminál

Andreje Babiše dostane z politiky jen kriminál

Premiér by měl okamžitě podat demisi a zcela se stáhnout z politiky. Je svým způsobem fascinující, že k tomu…

Kalifornská katastrofa z ptačí perspektivy. Takto vypadá požár, který zlikvidoval území větší než Praha

Kalifornská katastrofa z ptačí perspektivy. Takto…

Kalifornii už týden sužuje ničivý požár, pravděpodobně nejhorší v historii státu. K dnešku se hovoří již o 59…