Lotus Elite: První sériový exemplář z roku 1958 půjde do aukce

 

Colin Chapman stavěl lehké sporťáky, které majitelé používali k závodům. Úplně první produkční exemplář modelu Elite bude k mání.

Lotus Elite alias Type 14 měl premiéru v říjnu 1957 na autosalonu v Londýně. Na stánku v Earls Court ovšem byl vystaven předprodukční nedokončený prototyp. O rok později se tam objevilo už hotové auto s číslem podvozku MYH/1009P. Tato řada si následně mezi zákazníky získala značnou oblibu a přinesla Colinu Chapmanovi cenné libry do kasičky. Prodávala se jako předchozí Seven i coby stavebnice, ale na rozdíl od něj disponovala vymoženostmi jako kupříkladu dveřmi, bočními okny a pevnou střechou.

První série měla pod kapotami řadové čtyřválce OHC objemu 1216 cm3 s výkonem 55 kW v 6000 otáčkách. Podvozek vyznával dělené nápravy s vinutými pružinami, všechna kola tedy byla nezávisle zavěšená. Rozvor činil jen 2235 mm. Přední náprava používala dvojité trojúhelníky, zadní vlastní Chapmanovy vzpěry. Instalace kotoučových brzd Girling na všech kolech představovala spíše raritu, ty zadní se ovšem nacházely až u diferenciálu. Vynikající jízdní vlastnosti představovaly naprostou samozřejmosti, ruku v ruce s nimi se nesl požitek z jízdy, ale auta vyžadovala maximální péči a častou údržbu.

Byla jen 3,76 dlouhá, 1,47 m široká, 1,17 m nízká a vážila opravdu muších 525 kg. Lehounká samonosná karoserie ze skleněných vláken, původně konstrukce Alberta Adamse a Petera Fraylinga, vycházela z návrhu účetního Petera Kirwan-Taylora. O součinitel odporu vzduchu 0,29 se postaral aerodynamik Frank Costin, interiér navrhli John Frayling, Peter Cambridge a Ron Hickman od Fordu. Do září 1963 bylo vyrobeno 1.030 Elite všech provedení.

Síň Silverstone nabídne konkrétní výstavní vůz ročníku 1958 zmíněného čísla šasi 1009 30. července přímo na okruhu, bývalém letišti, za 75-100 tisíc liber (2,5-3,3 milionu korun). Ano, prototypů bylo postaveno předtím celých osm, ten poslední se objevil na stejném výstavišti po jeho boku. Fanoušci budou mít šanci koupit jedinečný exemplář, který ovšem nezahálel. Colin Chapman jej totiž krátce po autosalonu, na Silvestra 1958 prodal jednomu z nejoblíbenějších klientů, kterým byl jazzman Chris Barber, mimochodem i jeho osobní přítel. A také nadšený amatérský jezdec.

Za dob své aktivní kariéry lotus závodil v Goodwoodu, Spa, Zandvoortu i na Nordschleife, pohyboval se tedy nejen na britských tratích. Absolvoval Tourist Trophy ročníků 1961-1963 právě na trati, kde se dnes koná Festival rychlosti. Zkusil také British Empire Trophy v Silverstone. Za volantem se kromě Barbera objevovali i „závodící baron“, britský šampion a pozdější mistr Evropy cestovních automobilů John Whitmore, Mike Beckworth a Bob Olthoff.

Pak se na dlouhá léta Elite s registrační značkou CB23 tak nějak ztratil ze světa, jak už to tak bývá, aby se zase objevil. Následně prošel rozsáhlou rekonstrukcí u Anta Ansteada a jeho Evanta Motors za přispění odborníků od samotného Lotusu. Karoserie šla dolů a dostala původní nazelenalý lak. Malcolm Ricketts, specialista na řadu Elite, potvrdil, že laminát byl i po letech nečinnosti v překvapivě dobrém stavu.

O celohliníkový agregát Coventry Climax se postaral Glyn Peacock, vybavil jej pořádnými ventily a kovanými písty i ojnicemi a ocelovým klikovým hřídelem, Nyní dává fantastických 90 kW v 7300 otáčkách.! Původní čtyřstupňová manuální převodovka MGA prošla rukama Mika Jenningse, který namontoval nový hřídel a všechna ložiska a zesílil spojku. Poškozené díly podvozku vyměnili u MK14 Components.

Ne, dražený elite není zdaleka v původním stavu, dovnitř navíc zamířila ochranná klec od Petera Folbigga z Fabricage. Podle předpisů FIA je na současných okruhových kláních historiků prostě nutná. Ano, znamená to dnes již veterána trochu znásilnit, ale není zbytí. V kokpitu se také usídlila karbonová sedačka Tillett B6F, pásy TRS a volant Mono-Lita.

O závěrečnou revizi se postarali Tolman Motorsport. Průběh rekonstrukce byl odvysílán v pořadu „For The Love Of Cars“ (Z lásky k autům) televizní stanice Channel 4. Zde se v jednom díle objeví i záznam z oné dražby. Byla by škoda, kdyby ho další majitel umístil do své sbírky a chodil se na něj jen dívat. Auto má jezdit, závodní pak po okruhu!

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
Zdroj: Silverstone Auctions

Štítky Lotus Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 



Lotus Elite: Prototyp kupé v Paříži, do výroby až v roce 2014 Lotus Elite: Prototyp kupé v Paříži, do výroby až v roce 2014

Již delší dobu prosakovaly na povrch informace, že Lotus…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…