Louis Renault: Zakladatel francouzské automobilky se narodil před 135 lety

Louis Renault: Zakladatel francouzské automobilky se narodil před 135 lety

 
 

Po čtyřicetinách legendární pětky přichází další výročí francouzského Renaultu. Před 135 lety spatřil světlo světa jeden z jeho zakladatelů, Louis Renault. Je to ale důvod k oslavám?

Podnikatel a konstruktér se narodil 12. února 1877 v Paříži. Svůj první automobil postavil o 21 let později na dvoře domu svých movitých rodičů, taktéž ve francouzské metropoli. Jednalo se o maličký jednoduchý vozík, ze kterého byl záhy odvozen první typ A. Sám jeho tvůrce s ním o Štědrý večer 1898 vyjel strmou pařížskou ulici Lepic. Sériová verze byla poháněna jednoválcem De Dion-Bouton objemu 270 cm3 a dávala 1,75 koně (správně 1,3 kW). Motor tedy alespoň prozatím vlastním dílem nebyl. Ani ne dvoumetrové autíčko vážilo 280 kilo a uhánělo až padesátkou.

Tři bratři

Société Renault Frères vznikla 25. února 1899 a u jejího zrodu stála trojice bratrů Renaultů: Louis, Marcel a Fernand. Druzí dva na počátku přispěli hlavně finančně. Nejmladší Louis se věnoval konstrukci automobilů a spolu s Marcelem s nimi také závodili. Fernand (1865-1909) měl na starosti výhradně obchod, ale bohužel těžce onemocněl a zemřel poměrně mlád. To už ale nebyl naživu ani Marcel (nar. 1872), který zahynul v hnědém voze startovního čísla 63 během tragického závodu Paříž-Madrid 1903 (foto č. 2). Svému oblíbenému heslu Rychlost - první ctnost tak obětoval to nejcennější.

Louis se začal plně věnovat firmě a s jeho auty závodili jiní (mimo jiné Maďar Ferenc Szisz, který vyhrál Velkou cenu ACF 1906). Tehdejší modely měly typické řešení přídě s chladičem umístěným až za motorem, používali jej i jiní francouzští výrobci, například Charron nebo Clément-Bayard. Renault nebyl jen nějakým manažerem v dnešním slova smyslu, podílel se na návrzích mnoha technických řešení. Legendární tank FT-17 z první světové války mu přinesl po jejím skončení Řád čestné legie. Německá armáda jej coby kořist používala k průzkumům ještě v té následující. Ale o Němcích ještě bude řeč...

Pásová výroba

Renaulty z dvacátých let měly pro změnu chladič ve tvaru připomínajícím žehličku, ne nepodobný tehdejším kopřivnickým tatrám. Kromě lidovějších modelů vznikal i skutečně velký a luxusní 40 CV. V roce 1929 prošel podnik modernizací a zahájil pásovou výrobu ve velkých sériích. Na evropském kontinentě byl jedním z prvních následovníků Henryho Forda. Předběhly jej prakticky jen automobilky Citroën a Opel. Třicátá léta znamenala zakulacování. Ve výrobním programu ale panovala stále značná roztříštěnost. Modelová paleta čtyř- a šestiválců byla široká, ale přitom se vozy s různými jmény lišily jen v detailech. V roce 1937 přišel malý Juvaquatre se zapuštěnými hlavními světlomety velmi podobný prvnímu Opelu Kadett, ale inspirace byla nejspíš vzájemná.

Druhá možnost

Louis Renault je dnes brán za velmi kontroverzní postavu, neboť během druhé světové války spolupracoval s nacisty. Německá okupace tak přinesla skutečný zlom v jeho životě. Musel se rozhodnout, zda firmu zavře či bude pracovat pro nové pány. Zvolil bohužel druhou možnost. Za tento svůj čin po osvobození putoval logicky do vězení, kde 24. října 1944 ve svých sedmašedesáti letech zemřel. Tolik oficiální výklad. Ovšem za dodnes nevyjasněných okolností. Vítězné mocnosti se s kolaboranty příliš nemazlily a Renaultův odchod z tohoto světa je obestřen řadou záhad. Za mřížemi se zcela přirozenou smrtí většinou neumírá...

V režii státu

Míra Renaultovy kolaborace je navíc dodnes předmětem řady sporů a zkoumání historiků. Vzhledem k tomu, že na podrobených územích museli pro Němce vyrábět všichni, pokud nechtěli skončit (nejen s továrnou), bylo rozhodování velmi těžké. Nesmíme zapomenout ani na to, že v době celosvětového konfliktu běžela na plné obrátky nejen produkce pro německou armádu, ale i tajný vývoj poválečné želvičky 4CV s motorem vzadu. Mimochodem, její prototyp měl pouze jeden pár dveří.

V roce 1945 bývalá továrna již nežijícího zakladatele přešla bez jakékoli kompenzace pozůstalým do rukou státu a dostala název Régie Nationale des Usines Renault. Znárodňovalo se nejen v bývalém Československu... Úspěchu půvabného autíčka se tedy Louis Renault nedožil, vždyť quatre chevaux byl prvním vozem značky s diamantem ve znaku kterého se vyrobilo přes milion (v období 1947-1961 přes 1,1 milionu).

Na začátku 90. let minulého století zprivatizovaná automobilka s diamantem ve znaku (ne, skutečně to není pouhý kosočtverec) dnes patří k nejvýznamnějším v Evropě. Vlastní rumunskou Dacii, která se díky ní probrala z klinické smrti. Má také čtvrtinový podíl v ruské Ladě.

Renault 4CV – Milion malých želviček

RENAULT.AUTO.CZ: všechny informace o vozech značky Renault na auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille

Policie v pondělí odpoledne zasahovala při přestřelce v…

Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů

Několik let slibovaný Fond těžko pojistitelných rizik,…

Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě

Malí solárníci si mohou zlevnit odběr elektřiny, když…

Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti

Italským premiérem by se mohl stát 53letý Giuseppe Conte,…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

Včera

NW Präsident, který je prvním osobním automobilem vyrobeným v Kopřivnici, se před 120 lety, 21. května roku 1898, vydal na svou slavnou jízdu do Vídně.




Blesk.cz

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos hodně. Kde udeří? Sledujte radar

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos…

Také tento týden bude v Česku na bouřky bohatý. Bouřková oblačnost se bude vytvářet od úterý nejméně do konce…

Největší mozek současnosti potvrdil: Ovládly nás počítače?! A v čem dalším vědci tápou?

Největší mozek současnosti potvrdil: Ovládly nás…

Neznámé věci lidstvo děsí a fascinují zároveň. Před mnoha dekádami byla i elektřina neznámá a její projevy se…

 

iSport.cz

ZLATÁ obhajoba! Švédové jsou mistry světa, švýcarský sen se rozplynul

ZLATÁ obhajoba! Švédové jsou mistry světa, švýcarský…

To bylo drama! Hokejisté Švédska obhájili titul mistrů světa. Jedenácté zlato v historii získali po finálové…

Reportérka Vymětalíková: jak Jandače zvala na kafe a proč ji Záruba nesnášel

Reportérka Vymětalíková: jak Jandače zvala na kafe a…

Když jí byly čtyři roky, naučila se nazpaměť sestavu hokejového týmu, který hrál na olympiádě v Sarajevu. „Jedno…

 

Reflex.cz

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i v Praze. Chce vypadat jako žena z filmů pro pamětníky

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i…

Dita Von Teese se v rámci svého vůbec prvního evropského turné představí v pražském Kongresovém centru. Její…

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková republika je zatím sice malá, ale vtipná

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková…

Pique-nique. To slovo si v půlce osmnáctého století z francouzštiny vypůjčil a angličtině přizpůsobil diplomat…