Louis Renault: Zakladatel francouzské automobilky se narodil před 135 lety

Louis Renault: Zakladatel francouzské automobilky se narodil před 135 lety

 
 

Po čtyřicetinách legendární pětky přichází další výročí francouzského Renaultu. Před 135 lety spatřil světlo světa jeden z jeho zakladatelů, Louis Renault. Je to ale důvod k oslavám?

Podnikatel a konstruktér se narodil 12. února 1877 v Paříži. Svůj první automobil postavil o 21 let později na dvoře domu svých movitých rodičů, taktéž ve francouzské metropoli. Jednalo se o maličký jednoduchý vozík, ze kterého byl záhy odvozen první typ A. Sám jeho tvůrce s ním o Štědrý večer 1898 vyjel strmou pařížskou ulici Lepic. Sériová verze byla poháněna jednoválcem De Dion-Bouton objemu 270 cm3 a dávala 1,75 koně (správně 1,3 kW). Motor tedy alespoň prozatím vlastním dílem nebyl. Ani ne dvoumetrové autíčko vážilo 280 kilo a uhánělo až padesátkou.

Tři bratři

Société Renault Frères vznikla 25. února 1899 a u jejího zrodu stála trojice bratrů Renaultů: Louis, Marcel a Fernand. Druzí dva na počátku přispěli hlavně finančně. Nejmladší Louis se věnoval konstrukci automobilů a spolu s Marcelem s nimi také závodili. Fernand (1865-1909) měl na starosti výhradně obchod, ale bohužel těžce onemocněl a zemřel poměrně mlád. To už ale nebyl naživu ani Marcel (nar. 1872), který zahynul v hnědém voze startovního čísla 63 během tragického závodu Paříž-Madrid 1903 (foto č. 2). Svému oblíbenému heslu Rychlost - první ctnost tak obětoval to nejcennější.

Louis se začal plně věnovat firmě a s jeho auty závodili jiní (mimo jiné Maďar Ferenc Szisz, který vyhrál Velkou cenu ACF 1906). Tehdejší modely měly typické řešení přídě s chladičem umístěným až za motorem, používali jej i jiní francouzští výrobci, například Charron nebo Clément-Bayard. Renault nebyl jen nějakým manažerem v dnešním slova smyslu, podílel se na návrzích mnoha technických řešení. Legendární tank FT-17 z první světové války mu přinesl po jejím skončení Řád čestné legie. Německá armáda jej coby kořist používala k průzkumům ještě v té následující. Ale o Němcích ještě bude řeč...

Pásová výroba

Renaulty z dvacátých let měly pro změnu chladič ve tvaru připomínajícím žehličku, ne nepodobný tehdejším kopřivnickým tatrám. Kromě lidovějších modelů vznikal i skutečně velký a luxusní 40 CV. V roce 1929 prošel podnik modernizací a zahájil pásovou výrobu ve velkých sériích. Na evropském kontinentě byl jedním z prvních následovníků Henryho Forda. Předběhly jej prakticky jen automobilky Citroën a Opel. Třicátá léta znamenala zakulacování. Ve výrobním programu ale panovala stále značná roztříštěnost. Modelová paleta čtyř- a šestiválců byla široká, ale přitom se vozy s různými jmény lišily jen v detailech. V roce 1937 přišel malý Juvaquatre se zapuštěnými hlavními světlomety velmi podobný prvnímu Opelu Kadett, ale inspirace byla nejspíš vzájemná.

Druhá možnost

Louis Renault je dnes brán za velmi kontroverzní postavu, neboť během druhé světové války spolupracoval s nacisty. Německá okupace tak přinesla skutečný zlom v jeho životě. Musel se rozhodnout, zda firmu zavře či bude pracovat pro nové pány. Zvolil bohužel druhou možnost. Za tento svůj čin po osvobození putoval logicky do vězení, kde 24. října 1944 ve svých sedmašedesáti letech zemřel. Tolik oficiální výklad. Ovšem za dodnes nevyjasněných okolností. Vítězné mocnosti se s kolaboranty příliš nemazlily a Renaultův odchod z tohoto světa je obestřen řadou záhad. Za mřížemi se zcela přirozenou smrtí většinou neumírá...

V režii státu

Míra Renaultovy kolaborace je navíc dodnes předmětem řady sporů a zkoumání historiků. Vzhledem k tomu, že na podrobených územích museli pro Němce vyrábět všichni, pokud nechtěli skončit (nejen s továrnou), bylo rozhodování velmi těžké. Nesmíme zapomenout ani na to, že v době celosvětového konfliktu běžela na plné obrátky nejen produkce pro německou armádu, ale i tajný vývoj poválečné želvičky 4CV s motorem vzadu. Mimochodem, její prototyp měl pouze jeden pár dveří.

V roce 1945 bývalá továrna již nežijícího zakladatele přešla bez jakékoli kompenzace pozůstalým do rukou státu a dostala název Régie Nationale des Usines Renault. Znárodňovalo se nejen v bývalém Československu... Úspěchu půvabného autíčka se tedy Louis Renault nedožil, vždyť quatre chevaux byl prvním vozem značky s diamantem ve znaku kterého se vyrobilo přes milion (v období 1947-1961 přes 1,1 milionu).

Na začátku 90. let minulého století zprivatizovaná automobilka s diamantem ve znaku (ne, skutečně to není pouhý kosočtverec) dnes patří k nejvýznamnějším v Evropě. Vlastní rumunskou Dacii, která se díky ní probrala z klinické smrti. Má také čtvrtinový podíl v ruské Ladě.

Renault 4CV – Milion malých želviček

RENAULT.AUTO.CZ: všechny informace o vozech značky Renault na auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního hotelu. Je za tím Moskva?

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního…

V centru Kyjeva podlehl střelným zraněním bývalý ruský poslanec Denis Voroněnkov. Potvrdila to ukrajinská…

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

 

iSport.cz

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly soupeřky a jsou ve 3. kole

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly…

TURNAJ V MIAMI | Tenistka Karolína Plíšková porazila v druhém kole turnaje v Miami americkou kvalifikantku…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…