Louis Renault: Zakladatel francouzské automobilky se narodil před 135 lety

Louis Renault: Zakladatel francouzské automobilky se narodil před 135 lety

 
 

Po čtyřicetinách legendární pětky přichází další výročí francouzského Renaultu. Před 135 lety spatřil světlo světa jeden z jeho zakladatelů, Louis Renault. Je to ale důvod k oslavám?

Podnikatel a konstruktér se narodil 12. února 1877 v Paříži. Svůj první automobil postavil o 21 let později na dvoře domu svých movitých rodičů, taktéž ve francouzské metropoli. Jednalo se o maličký jednoduchý vozík, ze kterého byl záhy odvozen první typ A. Sám jeho tvůrce s ním o Štědrý večer 1898 vyjel strmou pařížskou ulici Lepic. Sériová verze byla poháněna jednoválcem De Dion-Bouton objemu 270 cm3 a dávala 1,75 koně (správně 1,3 kW). Motor tedy alespoň prozatím vlastním dílem nebyl. Ani ne dvoumetrové autíčko vážilo 280 kilo a uhánělo až padesátkou.

Tři bratři

Société Renault Frères vznikla 25. února 1899 a u jejího zrodu stála trojice bratrů Renaultů: Louis, Marcel a Fernand. Druzí dva na počátku přispěli hlavně finančně. Nejmladší Louis se věnoval konstrukci automobilů a spolu s Marcelem s nimi také závodili. Fernand (1865-1909) měl na starosti výhradně obchod, ale bohužel těžce onemocněl a zemřel poměrně mlád. To už ale nebyl naživu ani Marcel (nar. 1872), který zahynul v hnědém voze startovního čísla 63 během tragického závodu Paříž-Madrid 1903 (foto č. 2). Svému oblíbenému heslu Rychlost - první ctnost tak obětoval to nejcennější.

Louis se začal plně věnovat firmě a s jeho auty závodili jiní (mimo jiné Maďar Ferenc Szisz, který vyhrál Velkou cenu ACF 1906). Tehdejší modely měly typické řešení přídě s chladičem umístěným až za motorem, používali jej i jiní francouzští výrobci, například Charron nebo Clément-Bayard. Renault nebyl jen nějakým manažerem v dnešním slova smyslu, podílel se na návrzích mnoha technických řešení. Legendární tank FT-17 z první světové války mu přinesl po jejím skončení Řád čestné legie. Německá armáda jej coby kořist používala k průzkumům ještě v té následující. Ale o Němcích ještě bude řeč...

Pásová výroba

Renaulty z dvacátých let měly pro změnu chladič ve tvaru připomínajícím žehličku, ne nepodobný tehdejším kopřivnickým tatrám. Kromě lidovějších modelů vznikal i skutečně velký a luxusní 40 CV. V roce 1929 prošel podnik modernizací a zahájil pásovou výrobu ve velkých sériích. Na evropském kontinentě byl jedním z prvních následovníků Henryho Forda. Předběhly jej prakticky jen automobilky Citroën a Opel. Třicátá léta znamenala zakulacování. Ve výrobním programu ale panovala stále značná roztříštěnost. Modelová paleta čtyř- a šestiválců byla široká, ale přitom se vozy s různými jmény lišily jen v detailech. V roce 1937 přišel malý Juvaquatre se zapuštěnými hlavními světlomety velmi podobný prvnímu Opelu Kadett, ale inspirace byla nejspíš vzájemná.

Druhá možnost

Louis Renault je dnes brán za velmi kontroverzní postavu, neboť během druhé světové války spolupracoval s nacisty. Německá okupace tak přinesla skutečný zlom v jeho životě. Musel se rozhodnout, zda firmu zavře či bude pracovat pro nové pány. Zvolil bohužel druhou možnost. Za tento svůj čin po osvobození putoval logicky do vězení, kde 24. října 1944 ve svých sedmašedesáti letech zemřel. Tolik oficiální výklad. Ovšem za dodnes nevyjasněných okolností. Vítězné mocnosti se s kolaboranty příliš nemazlily a Renaultův odchod z tohoto světa je obestřen řadou záhad. Za mřížemi se zcela přirozenou smrtí většinou neumírá...

V režii státu

Míra Renaultovy kolaborace je navíc dodnes předmětem řady sporů a zkoumání historiků. Vzhledem k tomu, že na podrobených územích museli pro Němce vyrábět všichni, pokud nechtěli skončit (nejen s továrnou), bylo rozhodování velmi těžké. Nesmíme zapomenout ani na to, že v době celosvětového konfliktu běžela na plné obrátky nejen produkce pro německou armádu, ale i tajný vývoj poválečné želvičky 4CV s motorem vzadu. Mimochodem, její prototyp měl pouze jeden pár dveří.

V roce 1945 bývalá továrna již nežijícího zakladatele přešla bez jakékoli kompenzace pozůstalým do rukou státu a dostala název Régie Nationale des Usines Renault. Znárodňovalo se nejen v bývalém Československu... Úspěchu půvabného autíčka se tedy Louis Renault nedožil, vždyť quatre chevaux byl prvním vozem značky s diamantem ve znaku kterého se vyrobilo přes milion (v období 1947-1961 přes 1,1 milionu).

Na začátku 90. let minulého století zprivatizovaná automobilka s diamantem ve znaku (ne, skutečně to není pouhý kosočtverec) dnes patří k nejvýznamnějším v Evropě. Vlastní rumunskou Dacii, která se díky ní probrala z klinické smrti. Má také čtvrtinový podíl v ruské Ladě.

Renault 4CV – Milion malých želviček

RENAULT.AUTO.CZ: všechny informace o vozech značky Renault na auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad přišel klíčový svědek, odhalila právnička

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad…

Slíbil Václav Havel Jiřímu Kajínkovi milost, jak propuštěný vězeň tvrdí, nebo ne?! Právnička Lenka Marečková,…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…