Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
MAN
MAN
MAN
MAN
7 Fotogalerie

MAN Metropolis: Hybrid s šestiválcem Audi

Společnost MAN Truck & Bus AG na letošním IAA v Hannoveru představila řadu novinek a jednou z nich se stalo elektřinou poháněné nákladní vozidlo Metropolis s malým turbodieselem.

Zvyšování hospodárnosti provozu a snižování vypouštění škodlivin do ovzduší stojí za vývojem alternativních pohonných systémů pro těžká nákladní vozidla. Jedním z posledních příspěvků do této kategorie je MAN Metropolis, který je primárně poháněn elektromotorem, ale v okamžiku kdy je vyčerpána energie z baterií nastupuje malý vznětový motor.

Základem pro toto vozidlo je podvozek MAN TGS 6x2-4, v němž je uložen elektromotor o výkonu 203 kW, který prostřednictvím dvourychlostní automatické převodovky pohání zadní kola. Elektřina slouží u Metropolis i k pohonu posilovače řízení, vzduchového kompresoru, hydrauliky a dalších pomocných systémů.

Energii potřebnou pro práci elektromotoru poskytuje lithium-iontová baterie s maximální kapacitou 105 kWh. Ta je uložena pod kabinou řidiče v prostoru určeném původně pro konvenční vznětový motor a může být dobíjena i z běžné sítě.

S plně nabitou baterií ujede MAN Metropolis okolo 15 km a následně se zapojí vznětový motor V6 TDI o výkonu 150 kW. Původně mel sice zamířit pod kapotu osobního vozu značky Audi, ale zde spolupracuje s generátorem a slouží pouze jako zdroj energie pro elektromotor. Řídící jednotka tento motor udržuje v optimálním pásmu otáček pro zajištění co nejlepšího využití paliva.

Důvodem pro kombinaci baterií s malým vznětovým motorem v roli generátoru je zajištění dostatečného dojezdu a zároveň i zachování, resp. zvýšení užitečné hmotnosti při srovnání s konvenčním nákladním vozidlem.

Zároveň je cílem projektu snížení emisí CO2 o 60 % ve srovnání s nákladním vozem vybaveným pouze vznětovou pohonnou jednotkou.

Kromě snížení emisí škodlivých plynu pocházejících přímo z provozu vozidla bude Metropolis díky elektromotoru výrazně tišší než konveční vozidla pro svoz komunálního odpadu.

MAN Metropolis je výsledkem společného vývoje MAN Truck & Bus AG a Benteler Engineering Services. Následující dva roky bude toto vozidlo s nástavbou pro svoz komunálního odpadu sloužit v praktickém provozu u společnosti SUEZ Environment v belgických Antverpách.

Během osmihodinové pracovní směny vykoná vozidlo pro svoz komunální odpadu dvě jízdy po zhruba 30 kilometrech, což znamená, že bude plně otestována spolupráce elektromotoru s bateriemi i vznětovým motorem v roli generátoru.