Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Marchionne zase perlí: Fiat se má v Evropě stáhnout, koncern raději vsadí na Jeep

David Bureš
Diskuze (154)
Už nějakou dobu neplatí, že by Fiat patřil mezi vůbec největší automobilky v Evropě. Do budoucna by navíc jeho evropská pozice mohla dále oslabit.

Fiat kdysi patřil mezi nejdůležitější hráče na automobilovém trhu v Evropě, pomáhal motorizovat východní Evropu (Polsko, Jugoslávii, SSSR), ještě v devadesátých letech pravidelně na starém kontinentu prodával přes milion aut ročně. Pak ale přišly finanční trable a pozvolný pokles. Jestliže v roce 1997 Fiat držel v Evropě 9,44% podíl na trhu, v posledních dvou letech už činí méně než pět procent. A podle všeho se tento pokles nezastaví.

Slovy svého šéfa Sergia Marchionneho totiž vyšlo najevo, že koncern Fiat Chrysler Automobiles má v Evropě s Fiatem trochu jiné plány, než byste čekali. Tradiční italská značka by totiž mohla ustoupit a udělat větší prostor Jeepu, kterému Marchionne v době rostoucí popularity SUV věří nejvíce. A to jak v USA, kde Jeep dostává více prostoru než Chrysler, tak v Evropě, kde by na něj koncern měl klást větší důraz než na Fiat.

„Musíme vytvořit prostor pro silnější značky. Fiat nezabíjím, myslím si, že má skvělou budoucnost v Jižní Americe a že v Evropě se může spoléhat na sílu řady 500,“ prohlásil Marchionne na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě. „Nesmíme se ale zabývat city, význam Fiatu se snížil. Vezměte si Lancii, jezdím Deltou Integrale a myslím, že to bylo nejlepší auto, jaké tehdy koncern dělal. Ale pak ta značka ztratila svoji důležitost,“ doplňuje Marchionne, pod jehož vedením se Lancia nejprve snažila o prodej přeznačkovaných Chryslerů, aby se postupně stáhla pouze na domácí italský trh, kde prodává jen hatchback Ypsilon.

O omezení evropské nabídky Fiatu výhradně na retro řadu 500 se spekulovalo už v minulých letech, opětovný příchod Tipa v roce 2015 ale naznačil, že od těchto plánů bylo odstoupeno. Nyní se ale vrací na scénu, Marchionne totiž naznačuje, že s výsledky tohoto kompaktu není až tak spokojen. Prodejně se mu sice daří, pohybuje se ale v konkurenčně nabitém segmentu, v němž jsou nízké prodejní marže, a to se šéfovi americko-italského koncernu moc nelíbí. Chtěl by zkrátka více vydělávat.

Právě proto zatím stále není jasné, jak to nakonec bude s nástupcem Punta. Malý hatchback prodávaný po několika modernizacích už od roku 2005 se přece jen pomalu chystá do důchodu. Není však stále zřejmé, zda ho v příštím roce nahradí auto na bázi hatchbacku Argo (prodávaného v Jižní Americe), tedy ve stylu Tipa, nebo raději „pětidveřová pětistovka,“ o níž se spekuluje už léta. A zda vůbec takové auto dorazí, protože na segmentu B se tolik vydělávat nedá.

To naopak neplatí pro SUV, v nichž Marchionne vidí velkou budoucnost. Proto chce vsadit na Jeep, který je specialista na tento druh vozidel. „Aktuálně říkáme, že se nejspíše stane hlavní značkou skupiny. Dáme mu prostor, a tak počítáme s novými modely a facelifty. Tato značka má výjimečnou sílu a bude nezbytnou součástí našich plánů do roku 2022,“ tvrdí Marchionne.

Jestli je to dobrý nápad, uvidíme už v následujících letech. Sám Marchionne u toho ale už být nemusí, protože nadále zdůrazňuje, že ve funkci šéfa koncernu Fiat-Chrysler skončí na začátku roku 2019. Takových prohlášení už od něj ale bylo, a tak se nechme překvapit, zda tento slib dodrží...

David Bureš
Diskuze (154)
19. 3. 2018 16:37
Re: Genius nebo blázen
Ano, díky - to byl překlep, přesmyčka.
19. 3. 2018 02:09
Re: fiat
Pro začátek by bylo moc fajn, kdyby i základní Tipo sedan mělo verzi s lepší přístrojovou deskou a motorem 1.4 T-Jet/88 kW. :-! Sedan je totiž suverénně nejhezčí, ale dosud jej bohužel nelze koupit se silným (dobrá, silnějším) benzinovým motorem. A to je obrovská škoda!!! 8-s
19. 3. 2018 02:05
Re: Genius nebo blázen
Jemně tě opravím, Tipo I (a všechny odvozené modely Fiatu, Alfy i Lancie) měly rozvor 2540 mm. :-!
15. 3. 2018 13:45
Re: Genius nebo blázen
S první částí souhlasím. Dávno před variabilní plošinou (Stilo) vznikla plošina s rozvorem 2450 mm (Tipo), na níž se plně projevila tehdy první snaha obsáhnou skoro dvě velkostní třídy a rozmanitost karoserií (podobně se pak zachovala Mazda se svou řadou 323 - než ji Ford utnul). To bylo za Cantarelly, který Fiat pozvedl. Pak ho vyhodili..

S druhou částí souhlasím vlastně také - to jsem přeci psal. Marchionne se po nástupu projevil velmi velmi progresivně a pragmaticky (o tom píše onen vzpomenutý článek v Ekonomu z r.2007). Vyházel a přestavěl management (to byl ten, který vyhodil Cantarelu) atd. atd. a rozjel spoustu zdařilých typů. Ale pak zblbnul, všechno zrušil a valnou většinu svého působení umrtvoval a umrtvoval až do dneška. Projevil se (navrch) jako neználek techniky i ekonomie s výhledem.
Příkladů je mnoho:
Už na začátku v r.2007 ovlivnil a nechal předělat hotové Bravo-hatchback (už zkoušky) a prohlásil, když nepůjde, nebude kombík, ale pak aniž by Bravu reklamami atd. pomohl, nepřipustil jeho kombík, čím ztratil Fiat mnoho a mnoho zákazníků (i firemních), kteří odešli jinam a už se nevrátili.
Zastavení Alfy 159 bez náhrady a bez návratu investic do vývoje a uvedení do výroby a pak nařízené změny koncepcí pohonu následné Giulie před konci vývoje (zkoušky).
Je toho hodně a hodně.
Samozřejme - neznáme pozadí toho všeho, ale výsledek je takovýhle špatný.
Avatar -
anonym
15. 3. 2018 12:16
Re: Genius nebo blázen
Že Fiat jako koncern neumí prodávat, alespoň v Evropě, na tom se shodneme. Výjimkou mohou být trhy FR a zejména IT, kde je sictuace ještě přijatelná, ale nad Alpami je to katastrofa.
V čem se neshodneme je, že to byl naopak Fiat za Gianniho Agnelliho, od něhož se VW musel učit. Němci záviděli Italům ucelené řady karoserií na unifikovaných podlahách a agregátových řešení. Pak tu unifikaci ale u Fiatu "přeťápli" na sdílené platformě Fiat Tipo/Tempra/Bravo/Brava/Coupé/ Marea/Multipla/AR 145/146/155/GTV/Spider/Lancia Delta/Dedra... tam zejména vzhledem k AR a Lancii došlo k až propastnému propadu prodejů značek právě díky přehnané unifikaci. Nicméně nejenže ten základ byl velmi dobře postavený, ale bylo i vidět, jak lze s tímto poměrně omezeným základem "kouzlit" (viz, zadní náprava GTV/Spider zcela odlišná od zbytku - škoda, že ji nedostalo víc Alf a některé Lancie). Chápu, že po prudké ztrátě zájmu o Lancie a Alfy, kterým tato přehnaná unifikace jednoznečně uškodila, se u Fiat báli, aby nenastalo totéž. Na druhé straně následující částečná unifikace Lancia Lybra versus AR 147/156/GT nebyla úplně špatná, i když už ty odlišnosti byly podle mého zbytečně rozsáhlé. Smysl by dávaly, kdyby ta platforma Lybry našla širšího využití, což se ale bohužel nestalo, čímž se vnucuje otázka, proč vlastnš nebyla Lybra i na stejné konstrukci podvozku, jako to bývalo u řady Fiat Croma/Lancia Thema/AR 164 v roce 1984?
Tady dnešnímu Fiatu v Evropě zcela chybí jakákoli koncepce (zajímavé je, že v latinské Americe je to úplně opačně).
Marchione ale zase dokázall úplně jiný zázrak: dokázal zásadní měrou eliminovat zbytečné náklady společnosti, zefektivnit management a zásadním způsobem snížit náklady, které a priori nesouvisí se samotnou výrobou a prodejem automobilů (v tom bychom se zase měli všichni učit od něho). Vyházení všech přebytečných "managerů", jejichž jediným smyslem existence je dokazovat nezbytnost oné vlastní existence byl vpravdě rytířský čin, zejména pokud přihlédneme k dysfunkčnímu pracovnímu (ne)trhu v Itálii. Rovněž přesuny výroby a vývoje mimo Itálii byly jen ku prospěchu věci. V této otázce zase klobouk dolů.
Takže k Marchionemu působení je třeba stavět se rozumně, na jedné straně splnil roli "kouzelníka" vzhledem k nenažraným odborům a obecnému průšvihu italského trhu práce, na druhou stranu v oblasti koncepce výroby těžce zklamal. Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem a bylo by nyní setsakramtsky potřeba, aby tam přišel někdo, kdo stanoví právě tu koncepci vývoje a výroby osobních automobilů na další roky (a ne, že zase představí 1000 variant jednoho motoru v jednom jediném modelu jednoho auta, na což jim zákazníci kašlou).