reklama


Maserati Mostro Zagato Coupé: Zpátky do Le Mans 1957

 

Zagato představí v italském Cernobbiu černé okřídlené kupé, které se svým vzhledem vrací do druhé poloviny padesátých let minulého věku.

Mostro (italsky monstrum) dává vzpomenout na závodní kupé 450 S s vidlicovým osmiválcem 4,48 l/298 kW, které se prohánělo po okruhu La Sarthe. V roce 1957 jej dle požadavků samotného korunního prince formule 1 Stirlinga Mosse navrhl pro podvozek číslo 4501 slavný Frank Costin a vyrobila karosárna Zagato. Costin využil poznatků německého profesora Wunibalda Kamma a použil jeho „zkrácený ocas“ (italsky se mu říká coda tronca). Pochopitelně prioritou byla maximální aerodynamická účinnost závodního speciálu hlavně na čtyřkilometrové rovince Hunaudières. Na rozdíl od všech ostatních aut, která mohla pomýšlet na celkový triumf, mělo tohle maserati tedy uzavřenou karoserii, existovaly ovšem i spidery. Úspěchu se bohužel nedočkalo, Moss vzdal už po 32 kolech kvůli defektu nápravy, kolega Harry Schell se tak ani nesvezl.

Karosárna, kterou založil v roce 1919 Ugo Zagato, v padesátých letech minulého věku spolupracovala s mnoha značkami a nejen italskými (Alfa Romeo, AC Cars, Aston Martin, Bristol, Ferrari Fiat, Jaguar, Lancia, OSCA a Porsche). Tehdy zažívala zlaté časy a dnes se k nim hodlá alespoň částečně vrátit. Proč si pro poslední kreaci vybrala zrovna Maserati, je jasné. Firma s Neptunovým trojzubcem ve znaku oslavila v prosinci 2014 sté výročí založení, i když samotná závodní auta začala stavět až v roce 1926.

Nové Mostro dostalo do vínku vpředu podélně uložený celohliníkový vidlicový osmiválec objemu 4,7 l. Výkon atmosférického čtyřventilového agregátu s rozvodem DOHC a mazáním se suchou klikovou skříní zůstává v tajnosti. O točivý moment se stará vzadu umístěná šestistupňová polosamočinná převodovka, využívá tedy systém Transaxle. Podvozek tvoří karbonový monokok s ocelovými pomocnými rámy. Závodní zavěšení s dvojitými lichoběžníky a příčnými zkrutnými stabilizátory na obou nápravách podporují také vinuté pružiny a tlumiče typu push-rod. Auto jezdí na devatenáctipalcových kolech s pneumatikami rozměrů 255/40, respektive 295/35. Kola svým vzhledem připomínají klasická drátová, každé z nich váží jen 5 kg, Taktéž dvoumístná karoserie se vzhůru výklopnými dveřmi je z uhlíkových kompozitů, originály měly samozřejmě hliníkovou na trubkovém rámu.

Oficiální skici naznačují zvažovanou podobu bez obřího zadního křídla, která byla rozhodně čistší. Jenže ono tam není jen tak pro legraci, pochopitelně zajišťuje optimální přítlak. Moderní Mostro se představí na Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Nezůstane osamoceno, bude jich postaveno pět exemplářů. Už je ale nekoupíte, jsou všechna prodaná sběratelům a vzniknou nejpozději do letošního prosince. A proč není rudé, ale černé? I tahle barva ctí 58 let starého předchůdce, byť původně červený byl. Přezdívka Mostro pochází rovněž od něj.

Psali jsme: Maserati: 90 let na plný plyn

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Zagato, Autoblog, WSRP
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou předposranej národ

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou…

Muž, který se významně vepsal do života přední české zpěvačky Lucie Bílé (50) a úspěšný podnikatel v jedné…

 

iSport.cz

Puskarčíková ztratila výhru v poslední střelbě. Už mě brněla levá noha

Puskarčíková ztratila výhru v poslední střelbě. Už…

Jela fatastický závod. Trať na 15 kilometrů vytrvalostně Evě Puskarčíkové sedla. Tři fantastické střelecké…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama