Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati 450S: Sporťák Stirlinga Mosse na prodej za 110 milionů korun

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Maserati letos slaví sto let od založení původní dílny v Boloni. Ještě po druhé světové válce, kdy už patřilo rodině Orsi, se věnovalo hlavně stavbě závodních speciálů, byť přibyly i cestovní vozy.

Orsiové přestěhovali firmu s trojzubcem ve znaku do Modeny. Slavné jsou hlavně poválečné monoposty Velkých cen, zejména 4CLT a 250F, ale stranou nezůstávaly ani sportovní prototypy. Jeden z nich, model 450S, bude k prodeji na aukci londýnské síně RM Auctions. Ovšem nikoli na britském území, věhlasná dražba se uskuteční v Monaku 10. května 2014. O tomto víkendu se totiž v miniknížectví jede Grand Prix, ovšem nikoli ta tradiční, nýbrž historických aut. Nabízený červený exemplář ročníku 1956 debutoval coby šestiválcový 350S, po dubnové havárii ve slavném klání Mille Miglia však dostal agregát V8. Zajímavá byla posádka, která s ním tehdy bourala. Šlo o Stirlinga Mosse a Denise Jenkinsona, obhájce triumfu z předchozího ročníku. Tehdy však jeli ještě na Mercedesu 300 SLR. Po tragédii v Le Mans, kdy trojcípá hvězda ukončila činnost ve formuli 1 a vytrvalostních závodech, podepsal Moss smlouvu coby tovární pilot Maserati. K incidentu došlo nikoli jezdeckou chybou, nýbrž díky technické závadě na brzdách, dvojice se potkala se stromem a spadla do rokle. Nic se jim nestalo, ale auto bylo na odpis.

V továrně ho převlékli do jednomístné karoserie od Fantuzziho a technika prošla upgradem, v květnu 1956 se z něj stala testovací mula modelu 450S s číslem šasi 4501 a s vidlicovým osmiválcem DOHC 5,7 l (přesně 5657 cm3). Rozvor musel být prodloužen na 2360 mm, aby se nový motor s výkonem zhruba 388 kW (527 k) dovnitř vůbec vešel. Válce krmila čtveřice karburátorů Weber 45 IDM. Točivý moment přenášela pětistupňová přímo řazená převodovka umístěná vzadu. Podvozek měl vpředu dvojité lichoběžníkové závěsy a vinuté pružiny, vzadu pak nápravu typu De Dion a teleskopické tlumiče. Brzdy byly ještě bubnové. Pohonná jednotka byla pokračováním vývoje projektu Tipo 54 a původně si ji objednal bohatý Američan Tony Parravano do dráhového šasi Kurtis!

Na okruhu se Maserati 450S v nové podobě objevilo znovu, tentokrát v tisícikilometrovém závodě v argentinském Buenos Aires v lednu 1957. Za volantem se střídal Moss s Juanem Manuelem Fangiem, ale vypadli pro poruchu převodovky. Fangio si nakonec spravil chuť ziskem svého posledního titulu mistra světa F1, také s Maserati, ale zmíněným monopostem 250F. Dá se říct, že popisovaný vůz měl nešťastný osud, protože Jean Behra, který jej vodil při tréninku na další ročník Mille Miglia, s ním opět havaroval. Při dřívějším testování ovšem Francouzovi naměřili rychlost 291 km/h!

Pak už modenský bolid nikde nejel, octl se v továrně a v srpnu 1965 byl prodán. Ovšem bez motoru. Renovace se dočkal až po dalších dvaadvaceti letech, během svého života prošel vícero modifikacemi a rukama dalších dvou majitelů. Hlavně se přestěhoval do USA. V útrobách se dokonce objevil motor Corvette V8 a pětistupňová převodovka Ferrari! V roce 1987 mu ale byla po konzultacích s automobilkou vrácena podoba s dvoumístnou karoserií a vidlicovým osmiválcem Maserati. Nepodařilo se sehnat ani šestiválec, ani přesně ten se dvěma „hrnci“ navíc, který byl ve voze po první přestavbě, nýbrž Tipo 62 o objemu 6458 cm3 se šílenými 433 kW (588 k). Technicky je však identický, byl zakoupen od hraběte Agusty, poháněl jeho závodní člun!

Vzácný automobil už tehdy byl v péči zatím posledního vlastníka, který jej koupil na začátku předposlední dekády minulého věku a přestěhoval jej zpět do země vzniku, neboť se sám honosil italskou národností. Vzpomínanou renovaci prováděla modenská firma Roberta Orsiho. Ne, není to jen shoda jmen, jedná se o potomka rodiny bývalých majitelů Maserati! V plné kráse se objevil dokonce znovu v Mille Miglia 1987, už té pro historická vozidla. Od té doby odpočíval hlavně v klimatizované garáži, zúčastnil se jen několika výstav a jízd. Byť musela být vyměněna převodovka, kterou se podařilo sestavit z dobových dílů. Vyvolávací cena není malá, rozmezí bylo stanoveno na 4-5,5 milionu eur (109,6-150,8 milionu korun). Originální rychlostní skříň značky Colotti je k vozu přiložena.

U Maserati vzniklo celkem 11 exemplářů modelu 450S včetně tohoto, který byl vlastně konverzí. Jiný sourozenec s číslem podvozku 4503 měl více štěstí na sportovní úspěchy, Neptunův trojzubec si v sezóně 1957 odvezl vavříny z dvanáctihodinovky v americkém Sebringu (Fangio/Behra) i šestihodinové Velké ceny Švédska v Kristianstadu (Behra s Mossem). S Ferrari nakonec v konečné klasifikaci mistrovství světa značek prohrál o pouhých pět bodů.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)