Rok 2014: Maserati slaví 100 let

Rok 2014: Maserati slaví 100 let

Letošní rok bude ve znamení oslav 100 let značky Maserati. Jubileum italské automobilky připadá na 1. prosince.

Slavný výrobce sportovních aut vznikl na konci roku 1914. U zrodu stála pětice bratrů: Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore a Ernesto. Šestý z bratrů Maseratiových, Mario, se stal malířem a v roce 1920 vytvořil firemní logo – trojzubec, který se za tu dobu změnil jen minimálně.

Automobilka u příležitosti jubilea spustila webovou stránku www.maserati100.com, která mapuje sto let existence této firmy. Pojďme se společně podívat na hlavní milníky a nejdůležitější modely Maserati.

První roky byly hlavně ve znamení závodů. Vše začalo už v roce 1900, když se Carlo Maserati stal testovacím jezdcem Fiatu. Bratři postupně vystřídali několik automobilek a koketovali i s létáním, až nakonec založili vlastní dílnu v Boloni, s názvem Officine Alfieri Maserati SA. Válka přesměrovala Maserati zpět k letectví, firma se specializovala na zapalovací svíčky pro letecké motory. V roce 1920 se ale bratři vrátili k závodění a začali stavět auta na zakázku. Pod vlastní značkou začali závodit od roku 1926, kdy Alfieri rovnou vyhrál Targa Florio.

Z řady úspěšných typů si automobilka sama nejvíce cení třílitrový osmiválec Maserati 8CM. Kompresorem přeplňovaný řadový motor měl výkon 220 koní. Za volant usedl mimo jiné legendární Tazio Nuvolari, který s tímto strojem vyhrál dvě velké ceny.


Maserati 8CM
 

V závěru třicátých let bratři prodali firmu rodině Orsi, která přenesla sídlo do Modeny. Maseratiové se ale i nadále podíleli na konstrukci aut, a tak stojí mimo jiné za dvěma triumfy v 500 mil Indianapolis (1939 a 1940). Maserati je jedinou italskou automobilkou, která zvítězila ve slavném americkém závodu.


Maserati A6
 

Poválečné období přineslo první cestovní kupé, model Maserati A6 z roku 1946. Tento vůz s šestiválcovým motorem byl posledním, na kterém pracovali zakladatelé automobilky. Motor měl objem 1,5 nebo 2,0 litru a kromě silniční verze vznikla i závodní A6GCS a monopost A6GCM. Více úspěchů ale vybojovala až následující formule 250F s 2,5litrovým motorem, která dovezla Juana-Manuela Fangia ke dvěma titulům mistra světa.


Maserati 250F
 

Vraťme se ale zpět k silničním vozům. Po vedle klasicky tvarovaných modelů 3500 a Sebring zazářil Mistral. Tento model je přelomem – přinesl moderní design od Pietra Fruy a zároveň byl posledním Maserati s řadovým šestiválcem, který si vydobyl slávu na závodních tratích. Mistral měl objem až 4,0 litru, vstřikování paliva a výkon 255 koní.


Maserati Mistral
 

To osmiválcové Ghibli z roku 1967 mělo 4,7 litru a 340 koní. Karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro, tehdy pracující pro studio Ghia. Ghibli bylo přímým soupeřem Ferrari Daytona a podařilo se mu dosáhnout stejných prodejních úspěchů.


Maserati Ghibli
 

V revolučním roce 1968 se novým majitelem automobilky stal Citroën. Francouzi měli zájem o technologie, hlavně nově vyvinutý motor V6 určený původně pro model Merak. Díky tomu si našel cestu i do luxusního kupé Citroën SM. Merak byl ale výjimečný i něčím jiným – spolu s technicky spřízněným osmiválcem Bora byl reakcí na módu sportovních vozů s motorem uprostřed. Tyto modely, vyráběné v letech 1971 až 1982, ovšem skončily bez přímého nástupce.


Maserati Merak
 

V roce 1975 automobilku převzal Alejandro de Tomaso a další dekáda byla navzdory existenci luxusních řad Quattroporte a Kyalami jednoznačně ve znamení modelu Biturbo. Nejmenší kupé v historii značky vzniklo jako reakce na přísné italské daně. Díky přeplňovanému dvoulitrovému motoru (pro export existovaly i varianty 2,5 a 2,8 l) bylo Biturbo cenově dostupné a znamenalo mimořádný prodejní úspěch, celkem vzniklo na 40 tisíc kusů. Postupně vznikla celá řada různých verzí i odvozených modelů, jména jako Ghibli II, Karif, Racing, Shamal nebo Spyder jsou fanouškům italských youngtimerů jistě dobře známá.


Maserati Biturbo
 

Novým majitelem automobilky se v roce 1993 stal koncern Fiat. Maserati díky tomu spojilo síly s někdejším rivalem, Ferrari, který získal nad firmou plnou kontrolu v roce 1999. Zatímco kupé 3200 GT ještě mělo přeplňovaný osmiválec Maserati (výkon 370 koní, sdílený s modely Shamal a Quattroporte IV), mírně modifikované Coupé a Spyder už dostaly atmosférický 4,2 l V8 (390 k) ze společného vývoje s Ferrari. Od té doby se tento motor dočkal mnoha modifikací a objevil se ve všech osmiválcových modelech Maserati a Ferrari.


Maserati 3200 GT
 

Poslední rok přinesl bouřlivé změny. Maserati uvedlo dva nové čtyřdveřové modely, šestou generaci Quattroporte a menší řadu Ghibli. S nimi se vrací přeplňované motory a poprvé přichází pohon všech kol a dieselový pohon. Díky tomu Maserati oslovuje podstatně širší okruh zákazníků než kdy předtím. A to se chystá i SUV Levante

Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát

Poslanecká sněmovna má mít v rozpočtu na příští rok o 89…

Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking

Pokud Čína zásadně nezkrotí své zadlužení, hrozí jí další…

Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor

Rodinný investiční fond Consilium miliardáře Tomáše Němce…

Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu

Příští rok má být na zdravotní péči 12,8 miliardy korun…

 

Štítky Maserati

 

Přidat názorDiskuse: Rok 2014: Maserati slaví 100 let







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Dnes 08:00

Ubývá vám chladicí kapalina, ale podlaha v garáži pod autem je suchá? V takovém případě může být příčinou poškozené těsnění pod hlavou. Jak to poznat a proč byste neměli s opravou otálet?




Blesk.cz

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v Malešicích ho jeřábem vytáhli hasiči

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v…

Zřejmě vlastní neopatrností jeden z dělník v pátek po půlnoci spadl ve spalovně v Malešicích mezi tuny odpadků.…

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít peníze ze zakázky

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít…

Dlouholetý starosta Kišiněva, místopředseda proevropské Liberální strany Dorin Chirtoaca byl ve čtvrtek večer…

 

iSport.cz

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený, zaplatí za to, říká Nibali

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený,…

Situace na prvních místech cyklistického Gira d'Italia je tři etapy před koncem čím dál zamotanější, a mezi…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

Před 75 lety, 27. května 1942 v 10.31 h, uskutečnili českoslovenští parašutisté vrcholný čin evropské…

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s argentinským Karlem Poborským

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s…

Vlevo u srdce státní znak České republiky, na druhé straně černobílý symbol Dynama České Budějovice. Nevídané…