reklama


Rok 2014: Maserati slaví 100 let

Rok 2014: Maserati slaví 100 let

Letošní rok bude ve znamení oslav 100 let značky Maserati. Jubileum italské automobilky připadá na 1. prosince.

Slavný výrobce sportovních aut vznikl na konci roku 1914. U zrodu stála pětice bratrů: Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore a Ernesto. Šestý z bratrů Maseratiových, Mario, se stal malířem a v roce 1920 vytvořil firemní logo – trojzubec, který se za tu dobu změnil jen minimálně.

Automobilka u příležitosti jubilea spustila webovou stránku www.maserati100.com, která mapuje sto let existence této firmy. Pojďme se společně podívat na hlavní milníky a nejdůležitější modely Maserati.

První roky byly hlavně ve znamení závodů. Vše začalo už v roce 1900, když se Carlo Maserati stal testovacím jezdcem Fiatu. Bratři postupně vystřídali několik automobilek a koketovali i s létáním, až nakonec založili vlastní dílnu v Boloni, s názvem Officine Alfieri Maserati SA. Válka přesměrovala Maserati zpět k letectví, firma se specializovala na zapalovací svíčky pro letecké motory. V roce 1920 se ale bratři vrátili k závodění a začali stavět auta na zakázku. Pod vlastní značkou začali závodit od roku 1926, kdy Alfieri rovnou vyhrál Targa Florio.

Z řady úspěšných typů si automobilka sama nejvíce cení třílitrový osmiválec Maserati 8CM. Kompresorem přeplňovaný řadový motor měl výkon 220 koní. Za volant usedl mimo jiné legendární Tazio Nuvolari, který s tímto strojem vyhrál dvě velké ceny.


Maserati 8CM
 

V závěru třicátých let bratři prodali firmu rodině Orsi, která přenesla sídlo do Modeny. Maseratiové se ale i nadále podíleli na konstrukci aut, a tak stojí mimo jiné za dvěma triumfy v 500 mil Indianapolis (1939 a 1940). Maserati je jedinou italskou automobilkou, která zvítězila ve slavném americkém závodu.


Maserati A6
 

Poválečné období přineslo první cestovní kupé, model Maserati A6 z roku 1946. Tento vůz s šestiválcovým motorem byl posledním, na kterém pracovali zakladatelé automobilky. Motor měl objem 1,5 nebo 2,0 litru a kromě silniční verze vznikla i závodní A6GCS a monopost A6GCM. Více úspěchů ale vybojovala až následující formule 250F s 2,5litrovým motorem, která dovezla Juana-Manuela Fangia ke dvěma titulům mistra světa.


Maserati 250F
 

Vraťme se ale zpět k silničním vozům. Po vedle klasicky tvarovaných modelů 3500 a Sebring zazářil Mistral. Tento model je přelomem – přinesl moderní design od Pietra Fruy a zároveň byl posledním Maserati s řadovým šestiválcem, který si vydobyl slávu na závodních tratích. Mistral měl objem až 4,0 litru, vstřikování paliva a výkon 255 koní.


Maserati Mistral
 

To osmiválcové Ghibli z roku 1967 mělo 4,7 litru a 340 koní. Karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro, tehdy pracující pro studio Ghia. Ghibli bylo přímým soupeřem Ferrari Daytona a podařilo se mu dosáhnout stejných prodejních úspěchů.


Maserati Ghibli
 

V revolučním roce 1968 se novým majitelem automobilky stal Citroën. Francouzi měli zájem o technologie, hlavně nově vyvinutý motor V6 určený původně pro model Merak. Díky tomu si našel cestu i do luxusního kupé Citroën SM. Merak byl ale výjimečný i něčím jiným – spolu s technicky spřízněným osmiválcem Bora byl reakcí na módu sportovních vozů s motorem uprostřed. Tyto modely, vyráběné v letech 1971 až 1982, ovšem skončily bez přímého nástupce.


Maserati Merak
 

V roce 1975 automobilku převzal Alejandro de Tomaso a další dekáda byla navzdory existenci luxusních řad Quattroporte a Kyalami jednoznačně ve znamení modelu Biturbo. Nejmenší kupé v historii značky vzniklo jako reakce na přísné italské daně. Díky přeplňovanému dvoulitrovému motoru (pro export existovaly i varianty 2,5 a 2,8 l) bylo Biturbo cenově dostupné a znamenalo mimořádný prodejní úspěch, celkem vzniklo na 40 tisíc kusů. Postupně vznikla celá řada různých verzí i odvozených modelů, jména jako Ghibli II, Karif, Racing, Shamal nebo Spyder jsou fanouškům italských youngtimerů jistě dobře známá.


Maserati Biturbo
 

Novým majitelem automobilky se v roce 1993 stal koncern Fiat. Maserati díky tomu spojilo síly s někdejším rivalem, Ferrari, který získal nad firmou plnou kontrolu v roce 1999. Zatímco kupé 3200 GT ještě mělo přeplňovaný osmiválec Maserati (výkon 370 koní, sdílený s modely Shamal a Quattroporte IV), mírně modifikované Coupé a Spyder už dostaly atmosférický 4,2 l V8 (390 k) ze společného vývoje s Ferrari. Od té doby se tento motor dočkal mnoha modifikací a objevil se ve všech osmiválcových modelech Maserati a Ferrari.


Maserati 3200 GT
 

Poslední rok přinesl bouřlivé změny. Maserati uvedlo dva nové čtyřdveřové modely, šestou generaci Quattroporte a menší řadu Ghibli. S nimi se vrací přeplňované motory a poprvé přichází pohon všech kol a dieselový pohon. Díky tomu Maserati oslovuje podstatně širší okruh zákazníků než kdy předtím. A to se chystá i SUV Levante

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Další perla v odtajněných dokumentech: CIA špehovala Sověty upraveným Broukem Další perla v odtajněných dokumentech: CIA špehovala Sověty upraveným Broukem

Podle nedávno odtajněných dokumentů CIA využívala…

Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území

Radikální skupina Islámský stát (IS) přišla v roce 2016 o…

Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard

Rekonstrukce a opravy všech nádraží, které převzala…

Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety

Majitel softwarové firmy Unicorn Vladimír Kovář patří…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rok 2014: Maserati slaví 100 let



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

 






 
Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Dnes 10:53

V Americe se prodává automobilová sbírka v hodnotě více než tři čtvrtě miliardy dolarů. Má to však háček, musíte přikoupit i celý kompletně vybavený dům za 5,6 miliardy. Ale to dáte, ne?




Blesk.cz

Největším výdajem ministerstev byly sociální dávky: Padlo na ně 12,5 procent HDP

Největším výdajem ministerstev byly sociální dávky:…

Největší část výdajů ministerstev a dalších vládních institucí šla v Česku v roce 2015 na sociální dávky, a to v…

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy našli pohřešovanou Nikolu

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy…

Desítky hasičů, několik jednotek z širokého okolí, psovodi. Tak to v pondělí večer vypadalo u Orlíku. Všichni…

 

iSport.cz

Pavy, Pavy! Rozjetý Pavelec zázračně zastavil Vrbatu, skandovala celá hala

Pavy, Pavy! Rozjetý Pavelec zázračně zastavil…

Nečekal ho lehký úkol, ale on se s ním popasoval s klidem sobě vlastním. Ondřej Pavelec poprvé od 9. dubna 2016…

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Velká přestupová sága končí bez dohody. Vukadin Vukadinovič zůstane i v jarní části ePojisteni.cz ligy hráčem…

 

Reflex.cz

Dětský kokain aneb Na čem frčí supermámy

Dětský kokain aneb Na čem frčí supermámy

Brzy ráno vstát, nachystat snídani, vzbudit celou rodinu, vypravit děti, jít do práce, pečlivě splnit všechny…

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či dokonce znásilněn

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či…

Při přípravě článku o šarlatánovi, který „léčí“ rakovinu, jsem tvrdě narazil na limity své role. Jako novinář…

 
 
reklama