Rok 2014: Maserati slaví 100 let

Rok 2014: Maserati slaví 100 let

Letošní rok bude ve znamení oslav 100 let značky Maserati. Jubileum italské automobilky připadá na 1. prosince.

Slavný výrobce sportovních aut vznikl na konci roku 1914. U zrodu stála pětice bratrů: Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore a Ernesto. Šestý z bratrů Maseratiových, Mario, se stal malířem a v roce 1920 vytvořil firemní logo – trojzubec, který se za tu dobu změnil jen minimálně.

Automobilka u příležitosti jubilea spustila webovou stránku www.maserati100.com, která mapuje sto let existence této firmy. Pojďme se společně podívat na hlavní milníky a nejdůležitější modely Maserati.

První roky byly hlavně ve znamení závodů. Vše začalo už v roce 1900, když se Carlo Maserati stal testovacím jezdcem Fiatu. Bratři postupně vystřídali několik automobilek a koketovali i s létáním, až nakonec založili vlastní dílnu v Boloni, s názvem Officine Alfieri Maserati SA. Válka přesměrovala Maserati zpět k letectví, firma se specializovala na zapalovací svíčky pro letecké motory. V roce 1920 se ale bratři vrátili k závodění a začali stavět auta na zakázku. Pod vlastní značkou začali závodit od roku 1926, kdy Alfieri rovnou vyhrál Targa Florio.

Z řady úspěšných typů si automobilka sama nejvíce cení třílitrový osmiválec Maserati 8CM. Kompresorem přeplňovaný řadový motor měl výkon 220 koní. Za volant usedl mimo jiné legendární Tazio Nuvolari, který s tímto strojem vyhrál dvě velké ceny.


Maserati 8CM
 

V závěru třicátých let bratři prodali firmu rodině Orsi, která přenesla sídlo do Modeny. Maseratiové se ale i nadále podíleli na konstrukci aut, a tak stojí mimo jiné za dvěma triumfy v 500 mil Indianapolis (1939 a 1940). Maserati je jedinou italskou automobilkou, která zvítězila ve slavném americkém závodu.


Maserati A6
 

Poválečné období přineslo první cestovní kupé, model Maserati A6 z roku 1946. Tento vůz s šestiválcovým motorem byl posledním, na kterém pracovali zakladatelé automobilky. Motor měl objem 1,5 nebo 2,0 litru a kromě silniční verze vznikla i závodní A6GCS a monopost A6GCM. Více úspěchů ale vybojovala až následující formule 250F s 2,5litrovým motorem, která dovezla Juana-Manuela Fangia ke dvěma titulům mistra světa.


Maserati 250F
 

Vraťme se ale zpět k silničním vozům. Po vedle klasicky tvarovaných modelů 3500 a Sebring zazářil Mistral. Tento model je přelomem – přinesl moderní design od Pietra Fruy a zároveň byl posledním Maserati s řadovým šestiválcem, který si vydobyl slávu na závodních tratích. Mistral měl objem až 4,0 litru, vstřikování paliva a výkon 255 koní.


Maserati Mistral
 

To osmiválcové Ghibli z roku 1967 mělo 4,7 litru a 340 koní. Karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro, tehdy pracující pro studio Ghia. Ghibli bylo přímým soupeřem Ferrari Daytona a podařilo se mu dosáhnout stejných prodejních úspěchů.


Maserati Ghibli
 

V revolučním roce 1968 se novým majitelem automobilky stal Citroën. Francouzi měli zájem o technologie, hlavně nově vyvinutý motor V6 určený původně pro model Merak. Díky tomu si našel cestu i do luxusního kupé Citroën SM. Merak byl ale výjimečný i něčím jiným – spolu s technicky spřízněným osmiválcem Bora byl reakcí na módu sportovních vozů s motorem uprostřed. Tyto modely, vyráběné v letech 1971 až 1982, ovšem skončily bez přímého nástupce.


Maserati Merak
 

V roce 1975 automobilku převzal Alejandro de Tomaso a další dekáda byla navzdory existenci luxusních řad Quattroporte a Kyalami jednoznačně ve znamení modelu Biturbo. Nejmenší kupé v historii značky vzniklo jako reakce na přísné italské daně. Díky přeplňovanému dvoulitrovému motoru (pro export existovaly i varianty 2,5 a 2,8 l) bylo Biturbo cenově dostupné a znamenalo mimořádný prodejní úspěch, celkem vzniklo na 40 tisíc kusů. Postupně vznikla celá řada různých verzí i odvozených modelů, jména jako Ghibli II, Karif, Racing, Shamal nebo Spyder jsou fanouškům italských youngtimerů jistě dobře známá.


Maserati Biturbo
 

Novým majitelem automobilky se v roce 1993 stal koncern Fiat. Maserati díky tomu spojilo síly s někdejším rivalem, Ferrari, který získal nad firmou plnou kontrolu v roce 1999. Zatímco kupé 3200 GT ještě mělo přeplňovaný osmiválec Maserati (výkon 370 koní, sdílený s modely Shamal a Quattroporte IV), mírně modifikované Coupé a Spyder už dostaly atmosférický 4,2 l V8 (390 k) ze společného vývoje s Ferrari. Od té doby se tento motor dočkal mnoha modifikací a objevil se ve všech osmiválcových modelech Maserati a Ferrari.


Maserati 3200 GT
 

Poslední rok přinesl bouřlivé změny. Maserati uvedlo dva nové čtyřdveřové modely, šestou generaci Quattroporte a menší řadu Ghibli. S nimi se vrací přeplňované motory a poprvé přichází pohon všech kol a dieselový pohon. Díky tomu Maserati oslovuje podstatně širší okruh zákazníků než kdy předtím. A to se chystá i SUV Levante

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky Maserati

 

Přidat názorDiskuse: Rok 2014: Maserati slaví 100 let







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…