Rok 2014: Maserati slaví 100 let

Rok 2014: Maserati slaví 100 let

Letošní rok bude ve znamení oslav 100 let značky Maserati. Jubileum italské automobilky připadá na 1. prosince.

Slavný výrobce sportovních aut vznikl na konci roku 1914. U zrodu stála pětice bratrů: Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore a Ernesto. Šestý z bratrů Maseratiových, Mario, se stal malířem a v roce 1920 vytvořil firemní logo – trojzubec, který se za tu dobu změnil jen minimálně.

Automobilka u příležitosti jubilea spustila webovou stránku www.maserati100.com, která mapuje sto let existence této firmy. Pojďme se společně podívat na hlavní milníky a nejdůležitější modely Maserati.

První roky byly hlavně ve znamení závodů. Vše začalo už v roce 1900, když se Carlo Maserati stal testovacím jezdcem Fiatu. Bratři postupně vystřídali několik automobilek a koketovali i s létáním, až nakonec založili vlastní dílnu v Boloni, s názvem Officine Alfieri Maserati SA. Válka přesměrovala Maserati zpět k letectví, firma se specializovala na zapalovací svíčky pro letecké motory. V roce 1920 se ale bratři vrátili k závodění a začali stavět auta na zakázku. Pod vlastní značkou začali závodit od roku 1926, kdy Alfieri rovnou vyhrál Targa Florio.

Z řady úspěšných typů si automobilka sama nejvíce cení třílitrový osmiválec Maserati 8CM. Kompresorem přeplňovaný řadový motor měl výkon 220 koní. Za volant usedl mimo jiné legendární Tazio Nuvolari, který s tímto strojem vyhrál dvě velké ceny.


Maserati 8CM
 

V závěru třicátých let bratři prodali firmu rodině Orsi, která přenesla sídlo do Modeny. Maseratiové se ale i nadále podíleli na konstrukci aut, a tak stojí mimo jiné za dvěma triumfy v 500 mil Indianapolis (1939 a 1940). Maserati je jedinou italskou automobilkou, která zvítězila ve slavném americkém závodu.


Maserati A6
 

Poválečné období přineslo první cestovní kupé, model Maserati A6 z roku 1946. Tento vůz s šestiválcovým motorem byl posledním, na kterém pracovali zakladatelé automobilky. Motor měl objem 1,5 nebo 2,0 litru a kromě silniční verze vznikla i závodní A6GCS a monopost A6GCM. Více úspěchů ale vybojovala až následující formule 250F s 2,5litrovým motorem, která dovezla Juana-Manuela Fangia ke dvěma titulům mistra světa.


Maserati 250F
 

Vraťme se ale zpět k silničním vozům. Po vedle klasicky tvarovaných modelů 3500 a Sebring zazářil Mistral. Tento model je přelomem – přinesl moderní design od Pietra Fruy a zároveň byl posledním Maserati s řadovým šestiválcem, který si vydobyl slávu na závodních tratích. Mistral měl objem až 4,0 litru, vstřikování paliva a výkon 255 koní.


Maserati Mistral
 

To osmiválcové Ghibli z roku 1967 mělo 4,7 litru a 340 koní. Karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro, tehdy pracující pro studio Ghia. Ghibli bylo přímým soupeřem Ferrari Daytona a podařilo se mu dosáhnout stejných prodejních úspěchů.


Maserati Ghibli
 

V revolučním roce 1968 se novým majitelem automobilky stal Citroën. Francouzi měli zájem o technologie, hlavně nově vyvinutý motor V6 určený původně pro model Merak. Díky tomu si našel cestu i do luxusního kupé Citroën SM. Merak byl ale výjimečný i něčím jiným – spolu s technicky spřízněným osmiválcem Bora byl reakcí na módu sportovních vozů s motorem uprostřed. Tyto modely, vyráběné v letech 1971 až 1982, ovšem skončily bez přímého nástupce.


Maserati Merak
 

V roce 1975 automobilku převzal Alejandro de Tomaso a další dekáda byla navzdory existenci luxusních řad Quattroporte a Kyalami jednoznačně ve znamení modelu Biturbo. Nejmenší kupé v historii značky vzniklo jako reakce na přísné italské daně. Díky přeplňovanému dvoulitrovému motoru (pro export existovaly i varianty 2,5 a 2,8 l) bylo Biturbo cenově dostupné a znamenalo mimořádný prodejní úspěch, celkem vzniklo na 40 tisíc kusů. Postupně vznikla celá řada různých verzí i odvozených modelů, jména jako Ghibli II, Karif, Racing, Shamal nebo Spyder jsou fanouškům italských youngtimerů jistě dobře známá.


Maserati Biturbo
 

Novým majitelem automobilky se v roce 1993 stal koncern Fiat. Maserati díky tomu spojilo síly s někdejším rivalem, Ferrari, který získal nad firmou plnou kontrolu v roce 1999. Zatímco kupé 3200 GT ještě mělo přeplňovaný osmiválec Maserati (výkon 370 koní, sdílený s modely Shamal a Quattroporte IV), mírně modifikované Coupé a Spyder už dostaly atmosférický 4,2 l V8 (390 k) ze společného vývoje s Ferrari. Od té doby se tento motor dočkal mnoha modifikací a objevil se ve všech osmiválcových modelech Maserati a Ferrari.


Maserati 3200 GT
 

Poslední rok přinesl bouřlivé změny. Maserati uvedlo dva nové čtyřdveřové modely, šestou generaci Quattroporte a menší řadu Ghibli. S nimi se vrací přeplňované motory a poprvé přichází pohon všech kol a dieselový pohon. Díky tomu Maserati oslovuje podstatně širší okruh zákazníků než kdy předtím. A to se chystá i SUV Levante

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Apple podlehl daňovému tlaku, v USA vytvoří dalších dvacet tisíc pracovních míst Apple podlehl daňovému tlaku, v USA vytvoří dalších dvacet tisíc pracovních míst

Firma Apple plánuje postavit další firemní kampus ve…

Růst čínské ekonomiky loni zrychlil Růst čínské ekonomiky loni zrychlil

Růst čínské ekonomiky v loňském roce zrychlil na 6,9…

Letecké společnosti mají za sebou rekordní rok Letecké společnosti mají za sebou rekordní rok

Letecké společnosti přepravily celosvětově na…

Zápisník Michala Noska: Kdo ctí Palachův týden Zápisník Michala Noska: Kdo ctí Palachův týden

Komunista Zdeněk Ondráček, který se aktivně účastnil…

 

Štítky Maserati

 

Přidat názorDiskuse: Rok 2014: Maserati slaví 100 let







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 





 
První skica nové Škody Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

První skica nové Škody Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Dnes 08:11

Škoda Auto zveřejnila první skicu modernizované Škody Fabia. Vůz si odbude premiéru na březnovém autosalonu v Ženevě.




Blesk.cz

Jedlé kaštany: Jak vybrat kvalitní a dobře je doma upéci?

Jedlé kaštany: Jak vybrat kvalitní a dobře je doma upéci?

Také milujete tu vůni a chuť čerstvě upečených jedlých kaštanů? A víte, že si je můžete snadno připravit i doma?…

Bílé rase hrozí vyhynutí, říká politik kvůli migraci. Rasismus, zuří Itálie

Bílé rase hrozí vyhynutí, říká politik kvůli…

Attilio Fontana z politické strany Liga Severu šokoval svým rasistickým postojem k otázce migrantské krize.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

To byly hody! Jeřábek má první gól v NHL. Pálili i Pastrňák, Krejčí a Kaše

To byly hody! Jeřábek má první gól v NHL. Pálili i…

SOUHRN | David Krejčí přispěl ve středečním utkání NHL gólem a přihrávkou k výhře Bostonu 4:1 nad Montrealem. Za…

 

Reflex.cz

Snowboarďáci jsou moje prokletí, říká herec Vojta Kotek

Snowboarďáci jsou moje prokletí, říká herec Vojta Kotek

Když jsme se sešli ve vinohradské kavárně, první, o co mě poprosil, bylo, abych ho nezkoušel z dějepisu. Marii…

Sněmovna za dva měsíce schválila jediný zákon. Nic lepšího si od parlamentu nemůžeme přát

Sněmovna za dva měsíce schválila jediný zákon. Nic…

Češi a Moravané jsou zpravidla věčně naštvaní, alespoň co se politiky týče. Slovy klasika někdo je z posledních…