Maserati pozastavuje výrobu kvůli nízké poptávce. Opět...
Maserati se podle plánů vedení koncernu FCA mělo stát jakýmsi italským Porsche, automobilkou s širokou nabídkou sportovně laděných vozů a rostoucími prodeji. Zatím se to však trojzubci moc nedaří, sice nabídl sedan Ghibli a SUV Levante, prodeje jsou ale za očekáváním. Maserati dokonce musí kvůli nízké poptávce zastavit výrobu, což už je poněkolikáté v poslední době.
Zastavení výroby naváže na aktuálně probíhající vánoční prázdniny. Továrna vyrábějící sedany Ghibli a Quattroporte tak opět začne vyrábět až 15. ledna, po čtyřech týdnech od zastavení linek. Loni přitom byla produkce zastavena během Vánoc na tři týdny.
Také závod Mirafiori otevře až 15. ledna, zavřen bude od 20. prosince. Loni přitom továrna vyrábějící SUV Levante otevírala hned po vánočních prázdninách, s jediným volným dnem navíc. Během čtvrtého čtvrtletí letošního roku tak bude zavřen v 24 dnech z 61 možných pracovních dnů, v Mirafiori se nevyrábělo ani na přelomu listopadu a prosince. Výroba v Modeně (sportovní modely GranTurismo a GranCabrio) pak bude opětovně spuštěna 8. ledna, po pauze od 15. prosince.
Maserati zastavení výroby oficiálně nekomentuje, zdroje z odborů jej ale vysvětlují nižší poptávkou. Může za to hlavně nižší zájem čínských zákazníků, kteří jsou pro značku jedni z nejdůležitějších.
Problémy trápí hlavně Levante, které zamířilo do stále nabitějšího segmentu luxusních SUV. Třeba v říjnu bylo do Číny dovezeno jen 750 kusů tohoto SUV, o 67 % méně než před rokem. „Prodeje Levante klesají rychleji, než by se v této etapě produktového cyklu dalo očekávat,“ tvrdí analytik Felipe Munoz z výzkumné společnosti JATO Dynamics. Levante totiž přišlo na trh nedávno, na ten český bylo uvedeno v dubnu 2016.
Jestliže v prvních měsících roku prodeje Maserati čile rostly, za prvních devět měsíců meziročně dokonce o 40 %, v posledním čtvrtletí se tempo zpomalilo. V říjnu a listopadu prodeje značky v Evropské unii najednou klesly o čtyři procenta, v USA dokonce o 15 %.
Právě kvůli těmto potížím se kvůli odborům snižují investice do nových modelů. Je tak otázkou, zda se opět neodsune příprava sporťáku vycházejícího z konceptu Alfieri, podle posledních zpráv chystaného pro rok 2020. Dřívější plány přitom počítaly s jeho uvedením již v roce 2016. Zatím se neukázalo ani první Maserati s plug-in hybridním pohonem, které bylo slibováno pro druhou polovinu letošního roku. Stejně tak patrně nejde ke splnění dřívějšího plánu prodat příští rok 75.000 vozů Maserati.