Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Maserati Quattroporte Automatic - Automatická volba

Ondřej Láník
400 italských plnokrevníků krotí od letošního ledna nová německá převodovka ZF. Její konstrukci již využívá několik modelů jiných automobilek, ale v pětimetrovém Maserati se nám její projev líbil asi nejvíce.

Jste-li příznivcem sportovní jízdy a Duoselect se vám zdá příliš extrémní, je Automatic správnou volbou.

Automatizovaná převodovka v luxusní limuzíně? Ne, to opravdu nejde dohromady. Je však Quattroporte „průměrnou luxusní limuzínou“? Není, a ukázal to i náš test z konce loňského roku. Tehdy jsme vyzkoušeli Maserati Quattroporte, v podobě v jaké jej zákazníci znají od roku 2003. S vidlicovým osmiválcem 4,2 l (295 kW) a automatizovanou šestistupňovou převodovkou, jejíž kořeny sahají až k příbuzným maranellským kupé či monopostům F1. Světový trh limuzín s cenou přes 100 tisíc eur však má své zažité standardy a tak po třech letech působení na trhu přichází do modelové nabídky druhá možnost. Automatická šestistupňová převodovka ZF s hydrodynamickým měničem své nadprůměrné schopnosti prokázala již v testech BMW 335i Coupé, Jaguarů XKXKR, ale Quattroporte je přeci trochu jiné auto, takže jsme byli zvědaví jak se celá věc povedla.

Od transaxle…

maserati testy sportovni zf maserati testy sportovni zf Zdánlivě triviální konstrukční zadání, totiž náhrada mechanického ústrojí složitějším – i když externě vyráběným – se v případě Maserati poněkud komplikuje. Značka s neptunovým trojzubcem ve znaku totiž v zájmu optimálního rozložení hmotnosti zvolila při návrhu pátého Quattroporte uspořádání transaxle, u něhož je motor se spojkou uložen vpředu, ale převodovka je až u zadní hnací nápravy.

Mezi blokem motoru a převodovkou umístěnou vzadu je mohutná trubka, odolná na kruh a ohyb. Na našich obrázcích ve starším článku je to ten tmavší šedý díl. Tato pevná schránka dělá z hnacího ústrojí (motor, spojka, hřídel, převodovka, rozvodovka) vlastně jeden dlouhý konstrukční celek. Spojovací trubka poskytuje ochranu několikrát uloženému spojovacímu hřídeli, který je dimenzován pouze na přenos točivého momentu motoru (ostatní zatížení zachycuje trubka). Šestistupňová automatizovaná převodovka, v jednom bloku s diferenciálem, tak neustále svou hmotou zatěžuje zadní nápravu. Rozložení hmotnosti 1860 kg je v poměru 47 % : 53 % ve prospěch zadní nápravy. Nevýhodou transaxle je nutnost urychlovat nebo zpomalovat hnací hřídel převodovky při řazení prostřednictvím synchronizace převodů. Rozměrný je také středový tunel, který omezuje prostor pro cestující.

…ke klasice

S verzí Automatic, vybavenou automatickou převodovkou s planetovými soukolími a hydrodynamickým měničem, se muselo změnit i poměrně vzácné uspořádání techniky Quattroporte. Automatic má motor i převodovku vpředu, hnací jsou samozřejmě pořád kola zadní nápravy. Ani přes zásadní změnu v konstrukci vozu se rozložení hmoty na nápravy příliš nemění. Maserati je právem pyšné na poměr rozložení hmotnosti automobilu 49:51 ve prospěch zadní nápravy, kterým se výrobce snaží přiblížit chování pětimetrové limuzíny, mravům klasických sportovních kupé. U zadní nápravy je nyní více volného místa, ale na prostoru pro posádku se to nijak neprojevilo. Úprava podlahové plošiny by totiž byla tak drahá, že by nebylo reálné úpravy zahrnout do nákladů.

S novou převodovkou se zásadně změnila také konstrukce motoru, který již nemá mazání se suchou skříní, dosahuje shodného nejvyššího výkonu 295 kW při 7000 ot./min, ale točivý moment je nyní upraven na 460 Nm při 4250 ot./min (MDS 451 Nm ve 4500 ot./min). Vizuálním odlišením obou verzí pod kapotou je modrá barva krytů hlav válců u Automatic, zatímco DuoSelect má stejné dva díly červené.

DuoSelect nebo Automatic?

maserati testy sportovni zf maserati testy sportovni zf Od počátku výroby si početná skupina severoamerických zákazníků stěžovala, podobně jako my v prvním testu, že převodovka DuoSelect nemá právě vybrané chování. Hlavně při pomalé jízdě a v situacích kdy řidič s ústrojím aktivně nespolupracuje, dochází při rychlé změně převodů ke znatelnému trhnutí. S Quattroporte se svezlo už hodně potenciálních zájemců, ale těch kteří by se smířili se sportovním projevem automatizované převodovky v luxusním pětimetrovém voze je spíše menší polovina. Jak jsme si po vrácení verze Automatic krátkým svezením připomněli, je jediným ryzím Quattroporte právě to s převodovkou DuoSelect, zejména pro mimořádnou bezprostřednost, rychlé reakce a výrazný zvuk motoru. Co se tedy změnilo?

Rozjezd? Vždy hladký a plynulý. Řazení ukázkové.

Mohutný zátah osmiválce a špičkový rozsah použitelných otáček končící až u sedmitisícové hranice je stále ohromující. Zvukový doprovod inspiruje k setrvávání mezi 5000 a 7000 ot./min, ale pokud neotevřete všechna okna v tunelu, pronikne z tohoto zvuku dovnitř jen velmi malá část. Rozjezd je vždy hladký a plynulý. Okamžik bleskurychlého řazení je v běžném provozu prakticky neznatelný. Když stojíte na křižovatce, musíte mít nohu na brzdě, jinak vám auto, tak jako u jiných automatů, bude chtít plouživým pohybem opustit svévolně křižovatku. To řidiči s DuoSelectem neznají.

K dispozici je plně automatické řazení i ruční volba převodových stupňů. Automatické řazení lze používat v normálním režimu (orientace na komfort a spotřebu paliva, převodovka řadí asi ve 3000 ot./min), sportovním režimu (převodovka řadí ve vyšších otáčkách) a zimním režimu (rozjezd na druhý převodový stupeň, kvůli snížení točivého momentu na kolech vozidla). Když na to příjde a máte plyn náhle na podlaze, motor se nechává vyprovokovat až za hranici 7000 ot./min.

Logika věci i bohaté zkušenosti se stavbou závodních vozů přivedly konstruktéry k voliči převodů jehož pohyb vpřed generuje volbu nižšího převodového stupně a pohyb vzad pak vyšší převodový stupeň. Přeřadit lze snadno také krátkým stiskem páček pod volantem (pravá řadí nahoru, levá řadí dolů)

Při sportovní jízdě lze kdykoliv z automatického režimu přejít dotykem páček pod volantem do manuálního režimu. Jste však ochuzeni o dramatické meziplyny, kterými provokuje osmiválec s DuoSelectem řidiče k další akceleraci a všechny v okolí k ohlédnutí. Páčkami pod volantem lze také velmi rychle podřazovat a brzdit motorem skoro tak, jako s koncepčně zcela odlišnou dvouspojkovou převodovkou DSG. Manuální režim v praxi znamená, že se převodový režim nezmění dokud nedáte pokyn, avšak v případě velmi rychlého stlačení pedálu akcelerátoru si převodovka vzpomene, že je vybavena funkcí kick-down a přeřadí tak, aby otáčky motoru náhle vylétly tam, kde lze využít největší sílu ke zrychlení. Ať už to chcete nebo ne. V ručním režimu řazení je při šedesátikilometrové rychlosti radost čekat těch několik málo okamžiků, které uplynou mezi tím, co se vám podaří navolit ze šestky pět-čtyři-tři-dva a chvílí, kdy se tak stane. Rychlost s jakou v Maserati ZF řadí je ohromující. Zdá se nám, že převodovka je zde dokonce rychlejší než v nových kupé od Jaguaru i a BMW.

Krajina plyne s vyspělým automatem ukázkově klidně, ve městě se můžete bez obav z neharmonických změn rychlosti ploužit dlouhými kolonami a když se konečně dostanete na hranice města, je tu stále volná kapacita pro hbité zrychlování a rychlé cestování.

Spotřeba se přitom v praxi o litr až dva snížila. Neočekávejte zázraky, kterých je schopen osmiválec v Mercedesu CL 500 (285 kW, minimálně 8,5 l/100 km), ale při klidné jízdě lze končit se spotřebou mezi 11 a 13 l/100 km. Průměrné hodnoty se budou pohybovat mezi 14 a 16 l na 100 km a ty maximální závisí jen od počtu lineárních akcelerací, který si dopřejete.

Jako za volantem sportovního kupé

maserati testy sportovni zf maserati testy sportovni zf I když se Maserati nepřidalo s Quattroporte k zatím malé skupině výrobců prohlašujících sedany za čtyřdveřová kupé, za volantem máte jiné pocity. Komfortnější převodovka neznamenala prakticky žádnou změnu pro extrémně komunikativní řízení. To na první dotyk odlišuje ovládání Maserati i od takových es jakými je BMW řady 7. Při jízdě se do velkého volantu přenáší neuvěřitelné množství vjemů, což je zřejmě proti komfortní doktríně ostatních výrobců pětimetrových sedanů. V italském sedanu je v centru dění řidič a ne ten kdo sedí vpravo vzadu. Vypadá to, že zatímco Mercedes a Audi se řidiče snaží izolovat od okolního světa, Maserati naopak řidiče vtahuje do děje.

Druhá strana mince

maserati testy sportovni zf maserati testy sportovni zf Byly doby, kdy vlastnit italský automobil znamenalo potýkat se s kvalitativními problémy. Všichni od Alfy Romeo po Zagato svorně tvrdí, že ta doba je pryč. Jak je na tom dnes luxusní Maserati? Působivá kombinace jemné světlé kůže, dřeva a plastů s kvalitní povrchovou úpravou jsou standardem. Jenže to platí nejen u Maserati, ale i u konkurentů v podobné cenové skupině. Zpracování detailů je pak rozhodující odlišností. My jsme během dvoudenního ježdění s Quattroporte našli chvílemi povrzávající sedadlo řidiče nebo příliš těsné těsnění kolem oken, které při otevírání a zavírání nepříjemně píská. Zabudování airbagu spolujezdce dnes dokáží němečtí konstruktéři realizovat stylisticky a dílensky čistěji. Možná jsou to detaily, nad kterým pravověrní příznivci značky mávnou rukou, ale Maserati, podobně jako Jaguar míří do vod, kde léta vládnout německé sedany s precizním zpracováním i těch nejmenších detailů.

Sportovní zážitky i komfort

maserati testy sportovni zf maserati testy sportovni zf Naše dva dny s Quattroporte Automatic ukázaly, že o tohoto Itala se začnou opět zajímat všichni ti, kdo jej zavrhli pro příliš neurvalé jednání převodovky DuoSelect. I přes konvenční automatické převodové ústrojí s hydrodynamickým měničem zůstává Maserati Quattroporte nejsportovnějším sedanem ve třídě. Italská nátura z něj čiší na každém kroku, ale přitom dokáže být při jízdě i velmi pohodlné.

 
 

Související články:

Plusy

  • velmi rychlá automatická převodovka s komfortním řazením
  • špičkový benzinový osmiválec s rychlými reakcemi
  • výborné jízdní vlastnosti
  • charisma, nezaměnitelný design
  • bezprostřední řízení

Minusy

  • vysoká spotřeba
  • podprůměrný objem zavazadlového prostoru
  • drobné nedostatky ve zpracování, které shazují kvalitní materiály interiéru
Ondřej Láník
Maserati Quattroporte Automatic
Cena základní sestavy 3 224 043 Kč
Výbava základní sestavy elektronický protiprokluzový a stabilizační systém (ABS s EBD a ASR), airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední a zadní hlavové airbagy ve sloupcích, elektrické stahování oken vpředu i vzadu, interiér z kůže v 10barevných provedeních, přední sedadlo spolujezdce ovládané elektricky zezadu, elektricky nastavitelná přední sedačky v 14směrech a třemi paměťovými pozicemi, nezávisle nastavitelné zadní sedačky, systém snadného nastupování a vystupování, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná clona zadního skla, chlazená přihrádka v přední loketní opěrce, elektricky nastavitelný volant, bi-xenonové svítilny s ostřikovači, mlhová světla, vrstvená skla, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, Bose Sound Systém, šestistupňová převodovka DuoSelect, paket vyhřívaní sedaček vpředu a zadní parkovací senzory, aktivní tlumiče Skyhook, multifunkční volant, 18palcová kola s pneumatikami 245/45 vpředu a 285/40 vzadu, hill holder Kč
Cena testované sestavy 3 459 949 Kč
Výbava testované sestavy metalická barva (+32.987,-), lakované brzdiče (+16.493,-), automatické zatmívání vnitřních a vnějších zpětných zrcátek (14.328,-), parkovací systém vpředu a vzadu (+20.492,-), obložení interiéru z ořechového dřeva (17.993,-), vyhřívaná zadní sedadla (+21.325,-), ochranná plachta (+8.663,-), devatenáctipalcová kola (76.969,-), ovládání převodovky páčkami pod volantem (+26.656,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4244
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 295 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 460 / 4250 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 14.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 0
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1990 / 0
Maserati Quattroporte Automatic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5052
b) šířka (mm): 1895
c) výška (mm): 1438
d) rozvor (mm): 3064
e) rozchod vpředu (mm): 1582
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry