Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati MC12 slaví 20 let. Už tehdy bylo pro milionáře moc puristické

Lukáš Volšický
Diskuze (1)

Maserati se v roce 2004 po dlouhých 37 letech vrátilo do motorsportu s novým okruhovým supersportem MC12. Ten si vyžádal vznik homologační série minimálně 25 silničních aut. Letos je tomu už 20 let.

Maserati se začátkem nového milénia vrátilo do vrcholných okruhových závodů ve velkém stylu. Italská továrna s Neptunovým trojzubcem ve znaku vyhrávala světové automobilové soutěže už před sto lety a byla respektovanou automobilkou, ale koncem minulého století byla pouze „levnější cestou k motoru vyvinutým ve spolupráci s Ferrari.“ Chuť ukázat svou pravou tvář však značku inspirovala k velkému kroku.

Italové v roce 2004 začali závodit v okruhových závodech kategorie FIA GT1 s novým supersportem Maserati MC12, což si vyžádalo malou homologační sérii silničních kusů. Výchozí silniční model pro nový závodní speciál musel vzniknout v minimálně pětadvaceti kusech, ale v Maserati se rozhodli jich vyrobit dvojnásobek. Okruhový speciál pak byl jen málo modifikovaným derivátem bez komfortní výbavy a se specifickými bezpečnostními prvky.

Není tajemstvím, že Maserati při vývoji supersportu MC12 vycházelo z maranellského sourozence se vzpínajícím se hřebcem ve znaku – Ferrari Enzo. V Maserati však vyvinuli většinu komponentů karbonové karoserie a podvozku kompletně nových, protože jediným viditelným stejným dílem je čelní sklo. Maserati MC12 pak bylo delší, širší a lehce vyšší než „konkurenční“ Ferrari. A bylo čistokrevným závodním autem na silnice.

Video se připravuje ...

Srdcem unikátního supersportu v charakteristických závodních barvách Maserati byl ve Ferrari vyvinutý atmosférický šestilitrový zážehový vidlicový dvanáctiválec M144A o 463 kW (630 koních) a 652 newtonmetrech. Ten byl i ve Ferrari Enzo, ale v Maserati disponoval trochu slabším naladěním. Základní výbavou motoru, potvrzující závodní rodokmen, bylo i mazání se suchou klikovou skříní.

Maserati MC12 zrychlilo z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a vyvinulo maximální rychlost 330 km/h. Zkušenosti zahraničních motoristických novinářů z dobových srovnávacích testů pak uvádějí, že i když Ferrari Enzo bylo rychlejší, Maserati MC12 bylo díky širšímu postoji a delšímu šasi stabilnější ve vysokých rychlostech. Současně se mohlo pochlubit větší agilitou na techničtějších závodních tratích.

První reakce veřejnosti na nový supersport od Maserati přitom byly až rozporuplné. Potenciálním zákazníkům vadila skutečnost, že je náročný na řízení, příliš drahý a zbytečně velký. Dokonce jim vadila i absence zavazadlového prostoru, zadního okna (za sedačkami je pouze karbonová stěna), náhradního kola i rádia. Maserati jim naservírovalo puristický supersport vycházející ze závodního vývoje a bylo to špatně.

Všichni majitelé, jež si rozdělili pouhých 50 vyrobených kusů, na nich však následně výrazně vydělali. Při uvedení na trh Maserati MC12 stálo přibližně 14,5 milionu korun, ale v dnešních dnech se za něj v aukcích platí až desetinásobek. Jeden exemplář se dokonce nachází i v Česku a dodnes je v rukách prvního majitele. Letos je tomu už 20 let, co se Maserati MC12 oficiálně představilo světu.

Lukáš Volšický
Diskuze (1)

Doporučujeme

7. 4. 2024 17:57
Design
Joo design od Franka Stephensona. Proste vypada presne tak, jak to vypadat ma :yes: